Wat moet er volgend seizoen gebeuren om het Ajax weer lastig te maken?

DrJ

Routinier
- Nieuwe RB i.p.v. Dumfries
- Nieuwe CV naast Teze
- Vervanging Rosario ofwel Sangaré (doe maar Rosario)
- Nieuwe spits, liefst ook lang en kopsterk

Vertrekken:
- Want toe aan nieuwe uitdaging: Dumfries, Malen
- Want niet goed genoeg: Mauro, Sadilek, Thomas, Viergever, Baumgartl, Luckassen, Guti, Fein

Dan heb je ook nog wel ruimte om nog wat goeie backups te regelen. Dus De Jong heeft werk genoeg komende zomer.

Ik probeer niet te denken aan het scenario dat er een aantal goede spelers (Dumfries, Malen, wellicht Gotze) vertrekken en dat we dat "intern wel opvangen".
Ik ben nog steeds van mening dat Thomas en Viergever wel mogen blijven. Ik vind ze prima back-ups. Bruma, Doan en Mo mogen wat mij betreft wel weg of Mo moet ineens 180 graden draaien...qua mentaliteit en bijtekenen. Rigo en Piroe mogen ook wel weg.

Hybris

Routinier
Ik luister uit een soort van sadomasochisme op maandag altijd die voetbalpodcast van de NOS, maar vandaag zei men iets nuttigs over iets dat Ajax duidelijk wel en PSV & Feyenoord níet hebben:

De juiste hiërarchie in het elftal. Volgens mij win je titels wanneer je een elftal hebt met een paar wat oudere voetballers die ook nog eens de beste zijn in je elftal. Kijk naar een Cocu, Guardado, de Jong etc.

Dus wat moet PSV doen? Belletje naar Sevilla? Hopen dat van Ginkel z'n oude niveau haalt? Of gewoon echt een konijn uit de hoge hoed want kan zelf zo gauw geen goede opties voor die rol bedenken tbh..

DrJ

Routinier
Ik luister uit een soort van sadomasochisme op maandag altijd die voetbalpodcast van de NOS, maar vandaag zei men iets nuttigs over iets dat Ajax duidelijk wel en PSV & Feyenoord níet hebben:

De juiste hiërarchie in het elftal. Volgens mij win je titels wanneer je een elftal hebt met een paar wat oudere voetballers die ook nog eens de beste zijn in je elftal. Kijk naar een Cocu, Guardado, de Jong etc.

Dus wat moet PSV doen? Belletje naar Sevilla? Hopen dat van Ginkel z'n oude niveau haalt? Of gewoon echt een konijn uit de hoge hoed want kan zelf zo gauw geen goede opties voor die rol bedenken tbh..

Daar ben ik het zeker mee eens. Daarom zou ik ook echt graag die Boateng erbij willen hebben. Gotze die blijft en dan misschien toch Propper?

Nep Scout

Routinier
Ik ben nog steeds van mening dat Thomas en Viergever wel mogen blijven. Ik vind ze prima back-ups. Bruma, Doan en Mo mogen wat mij betreft wel weg of Mo moet ineens 180 graden draaien...qua mentaliteit en bijtekenen. Rigo en Piroe mogen ook wel weg.
Viergever is een redelijke back-up, maar ik denk dat Rednas eigenlijk een categorie was vergeten bij redenen van vertrek: 'want jynxer'. Daar hoort Viergever dan bij i.p.v. niet goed genoeg.

Hybris

Routinier
Daar ben ik het zeker mee eens. Daarom zou ik ook echt graag die Boateng erbij willen hebben. Gotze die blijft en dan misschien toch Propper?
Goh wat erg, was zelf Götze helemaal vergeten in deze. Helaas zegt dat meer over hem en hoe hij zich dit seizoen heeft weten te profileren dan over mijn geheugen

Humtoezje

Aanvoerder

Op zich dachten ze die in huis te hebben met Zahavi en Götze, maar dat was in beide gevallen een grote gok vanwege hun fitheid. En het was mis gegokt.
Net als met Van Ginkel. Maar dat was vooraf wel makkelijk te voorzien.

• Leuk
Reactions: IPF

DrJ

Routinier
Op zich dachten ze die in huis te hebben met Zahavi en Götze, maar dat was in beide gevallen een grote gok vanwege hun fitheid. En het was mis gegokt.
Net als met Van Ginkel. Maar dat was vooraf wel makkelijk te voorzien.

Toch vind ik dat Zahavi en Gotze het prima gedaan hebben. Zahavi in de 1e seizoenshelft wat minder. Gotze had ik zelfs minder van verwacht. Ik dacht dat hij totaal niet fit was, maar heeft toch wel zijn waarde bewezen voor het team. Niet zoals hij vroeger was, maar toch prima nog.

Quagmire

Aanvoerder
blijf dan weg als je blijkbaar inhoudelijk niets bij te dragen hebt.

True true, eindeloze discussie, ik laat mensen wel in hun droom en hoop geloven.
Ps : niet SV terug kijken, daar werd ook beweerd dat aankomende jaren zeer droevig zullen zijn voor alle niet-ajaksers

Humtoezje

Aanvoerder
Ik heb al eerder gepost dat het gat met Ajax echt niet zo groot is. Als je ziet welke spelers PSV kán halen met bv Götze en Max. En welke spelers graag bij PSV komen, bv Van Ginkel.
Dat is niet mis.

-Wat is Klaassen nou beter dan een fitte van Ginkel?
-Stel dat Mo net zo’n vooruitgang had geboekt als Gakpo of Gravenbergh...had zomaar gekund.
-Stel dat er echte chemie onstaan was tussen Zahavi en Malen...had gekund.
-Blind is toch niet zo heel veel beter dan Boscagli, alleen wordt/werd Blind veel beter gebruikt door Ajax.

Ik blijf het verschil niet zo zien. En volgens mij kan PSV veel beter dan wat ze steeds laten zien.

Humtoezje

Aanvoerder
Toch vind ik dat Zahavi en Gotze het prima gedaan hebben. Zahavi in de 1e seizoenshelft wat minder. Gotze had ik zelfs minder van verwacht. Ik dacht dat hij totaal niet fit was, maar heeft toch wel zijn waarde bewezen voor het team. Niet zoals hij vroeger was, maar toch prima nog.
Dat klopt, maar ik ging in op de hiërarchie vanzelf ontstaan omdat je de beste en oudste bent en dat viel zowel bij Zahavi en Götze wat tegen.

rico

Trainer Coach
Ik heb al eerder gepost dat het gat met Ajax echt niet zo groot is. Als je ziet welke spelers PSV kán halen met bv Götze en Max. En welke spelers graag bij PSV komen, bv Van Ginkel.
Dat is niet mis.

-Stel dat Mo net zo’n vooruitgang had geboekt als Gakpo of Gravenbergh...had zomaar gekund.
-Blind is toch niet zo heel veel beter dan Boscagli, alleen wordt/werd Blind veel beter gebruikt door Ajax.

Ik blijf het verschil niet zo zien. En volgens mij kan PSV veel beter dan wat ze steeds laten zien.
Een fitte Van Ginkel was geen optie dit jaar. En ik twijfel zeer sterk of hij ooit nog de oude wordt.

Zahavi doet heel erg z'n best, en dat waardeer ik echt, maar die konmt echt kwaliteit tekort voor PSV: balcontrole, handelingssnelheid.

Blind is, en dat doet me heel erg pijn, zeker 2 keer beter dan Boscagli.

rico

Trainer Coach
Dat klopt, maar ik ging in op de hiërarchie vanzelf ontstaan omdat je de beste en oudste bent en dat viel zowel bij Zahavi en Götze wat tegen.
Gotze is denk ik geen leiderstype, heb hem in ieder geval zelden aanwijzingen zien geven en zeker nog nooit kwaad zien worden. Zahavi is gewoon niet goed genoeg om door anderen als een leider gezien te worden.

Daarnaast is het ook handig als je leiderstypes het spel voor zich hebben, maar daar ligt nu net de grote zwakte van dit PSV.

Humtoezje

Aanvoerder
Een fitte Van Ginkel was geen optie dit jaar. En ik twijfel zeer sterk of hij ooit nog de oude wordt.

Zahavi doet heel erg z'n best, en dat waardeer ik echt, maar die konmt echt kwaliteit tekort voor PSV: balcontrole, handelingssnelheid.

Blind is, en dat doet me heel erg pijn, zeker 2 keer beter dan Boscagli.

Ok, dan geen Van Ginkel dit jaar, maar Mo had dat ook in kunnen vullen. Of Fein, stel hem op, anders weet je het nooit. Hij kwam in die paar wedstrijden wel in de 16.

LdJ had nog minder (en dan druk ik me zacht uit) balcontrole en handelingssnelheid dan Zahavi. LdJ kon alleen koppen. Het duo Zahavi/Malen had zeker 15 goals meer potentie gehad als ze elkaar beter hadden begrepen en elkaar meer hadden gegund. Ook met de beperkingen zoals je schetst van Zahavi.

Blind is niet 2 klassen beter dan Boscagli, alleen doet hij het kunstje al langer. Bij Blind is de rek eruit, hopelijk bij Boscagli niet.

-040-

Assistent Bondscoach
Dat is niet mis.

Dat, en dit onbereikbaar verre ajax wist niet te winnen van een PSV. En met die gelijkspelen kwamen ze nog redelijk weg ook. En Juventus, FC Basel, Barcelona/Real zouden allen definitief weggelopen zijn bij de concurrentie. Het zou heel veel schelen als we 1 type van Bommel zouden hebben.

Humtoezje

Aanvoerder
Ok, vanuit Ajax-oogpunt dan.

-Van Gravenbergh mag je een terugval verwachten.
-Blind is over de top, net als hun keepers.
-Tadic zal zo langzamerhand op zijn retour gaan en accepteert hij als Balkan-jongen dat hij van zijn troon gestoten wordt als leider? (zoals Lang dat probeerde). De vraag stellen is hem beantwoorden.
-In de jeugd zit niet meer zoveel, want anders had hun Jong wel dik boven ons Jong gestaan.

En ik had nog iets, kom er zometeen wel weer op.

Oh ja, heeft PSV deze zomer nou zoveel miljoenen minder te besteden dan Ajax?
Oh ja, vanuit Ajax-oogpunt. Heeft Ajax komende zomer nou zoveel meer te besteden dan PSV?

rico

Trainer Coach
Ok, dan geen Van Ginkel dit jaar, maar Mo had dat ook in kunnen vullen. Of Fein, stel hem op, anders weet je het nooit. Hij kwam in die paar wedstrijden wel in de 16.

LdJ had nog minder (en dan druk ik me zacht uit) balcontrole en handelingssnelheid dan Zahavi. LdJ kon alleen koppen. Het duo Zahavi/Malen had zeker 15 goals meer potentie gehad als ze elkaar beter hadden begrepen en elkaar meer hadden gegund. Ook met de beperkingen zoals je schetst van Zahavi.

Blind is niet 2 klassen beter dan Boscagli, alleen doet hij het kunstje al langer. Bij Blind is de rek eruit, hopelijk bij Boscagli niet.
Fein is de eerste forumwet: hoe minder hij speelt, hoe beter hij lijkt. Fein hebben we een paar keer gezien en is echt helemaal niks,.

Eens wbt LdJ, die had in dit systeem ook niet voldaan. Ook die heeft aanvoer nodig, net zoals Zahavi. Ik vermoed dat Zahavi wel een goede spits/afmaker is, maar, zoals al eerder gememoreerd, die is voor z'n aanvoer afhankelijk van Max en Denzel, dan maak je idd een stuk of 10 doelpunten ipv 25.

Ook eens wbt de samenwerking tussen Zahavi en Malen. ik denk dat Malen dit seizoen gewoon voor zichzelf heeft gespeeld, wilde per se topscorer worden en een mooie transfer maken. Maar, hoewel de samenwerking beter zou kunnen, het zijn allebei gewoon centrum spitsen, die allebei veel beter gedijen in een 4-3-3 systeem, waarbij zij de enige spits zijn, het laatste punt, en de aanvoer komt van echte vleugelspelers.

M11troglou

Basisspeler
(type) Propper naast Sangaré/Rosario
Een leider type op CV
Een spits die met Zahavi en Madueke moeten uitvechten wie in de basis staat.
Dumfries vervanging, liefst ervaren (Arias)
Linksback concurrent voor Max

Qua spel moet het allemaal wat sneller, zodat we kleine clubs weg kunnen spelen, nu is het alleen maar gebrei.
Rendement moet hoger. Kansen krijgen we vaak, maar afmaken is nog een dingetje waar het vaak fout gaat.
Verdedigend moet natuurlijk echt een stuk beter, zeker op de backposities goede afspraken maken.
Speelstijl/systeem iets aanpassen om tegen de topclubs te kunnen winnen (tegen Feyenoord stond Linssen vaak helemaal vrij voor het doel).

Misschien zouden een paar basisspelers van Ajax willen vertrekken (Tagliafico, Onana. Neres)
Ook Blind en Tadic zullen waarschijnlijk iets minder worden.
Zo kunnen we waarschijnlijk wel langer meedoen om kampioen te worden + AZ en Feyenoord achter ons te houden.

Laatst bewerkt:

Kira

Aanvoerder
Ok, vanuit Ajax-oogpunt dan.

-Van Gravenbergh mag je een terugval verwachten.
-Blind is over de top, net als hun keepers.
-Tadic zal zo langzamerhand op zijn retour gaan en accepteert hij als Balkan-jongen dat hij van zijn troon gestoten wordt als leider? (zoals Lang dat probeerde). De vraag stellen is hem beantwoorden.
-In de jeugd zit niet meer zoveel, want anders had hun Jong wel dik boven ons Jong gestaan.

En ik had nog iets, kom er zometeen wel weer op.

Oh ja, heeft PSV deze zomer nou zoveel miljoenen minder te besteden dan Ajax?
Oh ja, vanuit Ajax-oogpunt. Heeft Ajax komende zomer nou zoveel meer te besteden dan PSV?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ajax is niet perfect en PSV kan een kampioenselftal neerzetten. Zeker in de wedstrijden PSV - Ajax zag je eigenlijk dat de teams elkaar nauwelijks ontlopen. Het ene kwartier was de één beter en het andere kwartier de ander.

Alleen je laatste twee vragen kan ik volmondig ja op antwoorden. Met als bewijs de transfer van Haller. Ik zie PSV nog (lang) niet in staat om 20+ miljoen neer te leggen voor een speler van 26. Om over het salaris maar niet te spreken. Wellicht kan PSV 20 miljoen spenderen voor een extreme buitenkans (bijv. Messi/Mbape/Neymar blijkt een clausule te hebben van 20 miljoen en is verliefd geworden op Doutzen Krous die eist dat Messi/etc in Nederland tijd spendeert).

Maar anders kan PSV het zich bijna niet verantwoorden. Zonder dat een potentieel winstoogmerk op zit. Want laten we eerlijk zijn dat is gewoon minimaal bij een Haller. Ja Ajax kan cashen voor hem maar in principe halen ze die speler voor het huidige en komend seizoen en nemen ze voor lief dat ze geen/nauwelijks winst maken.

Dus Ajax kan zeker makkelijker spelers aantrekken en risico's nemen. Echter laten ze nog niet zien dat ze in een buitencategorie kunnen vissen waarbij PSV geen kans maakt. Hierdoor kan PSV met slim scouten en opletten goede transfers maken (zie Götze bijv.).

Bovenaan Onderaan