Wat is jouw top 5 sportmomenten

• Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
V

Verwijderd account Ralf Edström

Guest
De titel zegt het al. Wat is jouw favoriete sportmoment.
Ik trap af.

1. Nederland Europees kampioen
2. Spanje-Nederland Davis cup met de overwinning van Koevermans.
3. Max wint Barcelona
4. Nederland wint de olympische spelen volleybal
5. Krajicek wint Wimbledon

Hoetierick

Administrator
Administrator
1. Winst EK van Oranje
2. Winst PSV Europacup I
3. Wedstrijd PSV-Milan, 3-1, toch uitgeschakeld. Was ik in het stadion
4. Etappewinst Theunisse in de tour (toen dacht ik nog dat het een schone sport was)
5. Titel gevecht Rico Verhoeven

Teamspirit

Assistent Coach
1. Gianni Romme wereld record 13:03:40. Wat een krachtuitspatting.
2. Elk jaar weer Parijs Roubaix, de strijd, het afzien, de vele gevechten, lek rijden. Wielrennen wordt weer even voor echte mannen.
3. De wedstrijden Nadal- Federer of Djokovic. De macht, de kracht, de eer. Prachtig.
4. De goals van Bergkamp, de schoonheid.
5. De elfstedentocht van 97.
6. Iedereen die de Talisker Whiskey challenge roeit.

J.B.

Trainer Coach
(ik hou PSV er even buiten)

1. EK 88 winst Nederland
2. Winst Dumoulin Giro
3. Hockeyvrouwen winst OS
4. Krajicek Wimbledon
5. Zo`n beetje iedere sprint van Peter Sagan..

Mikasa

Internationale Legende
(ik hou PSV er even buiten)

1. EK 88 winst Nederland
2. Winst Dumoulin Giro
3. Hockeyvrouwen winst OS
4. Krajicek Wimbledon
5. Zo`n beetje iedere sprint van Peter Sagan..
Nummer 3 is ook al tig keer ;)

Kruspe

Administrator
Administrator
Leuk topic!

1. De kwalificatie van Egypte voor het WK in 2018.
Ik ben van eind 1990, en die zomer was de laatste keer dat het zich had geplaatst. Ondanks alle verhalen had ik Egypte dus nog nooit meegemaakt op een WK. De manier waarop (in de 96e minuut) maakte het alleen maar een nog grotere ontlading. Dat ik dit nog mocht meemaken met mijn vader is één van de mooiste momenten uit mijn leven. De tranen vloeiden rijkelijk en ik ben een maand lang in extase geweest.

2. 29 april 2007. Dit was ongekend. Wat een achtbaan! Een week lang ziek geweest van de spanning na afloop. Ik kon daarna de hele wereld aan.

3. 8 mei 2016. Net niet zo goed als nummer 2, maar dit ga ik nooit meer vergeten. Na de 3-1 van Luuk overgeschakeld naar De Graafschap - Ajax. Iedere minuut van het laatste half uur leek wel 30 jaar te duren.

4. De CL campagne van 2015-2016. Van de ijzersterke comeback tegen United tot de prachtige explosie van Pröpper tegen CSKA.

5. De Afrika Cup winst van Egypte in 2010. Niet eens zozeer dat het de derde op rij was, wat al een prachtige prestatie was, maar vooral de kwartfinale tegen Algerije (4-0). Dat voelde echt als een geweldige revanche voor het bloedbad een half jaar eerder waarbij Egypte niet alleen op één goal het WK mis liep, maar ook tientallen mensen het leven lieten.

rico

Trainer Coach
- Johan van der Velde en Joop Zoetemelk in de tour van 1980
- WK 1978
- de 5 en 10 km races tussen Tommy Gustafson en Igor Malkov in Serajevo 1974
- de goal van Bergkamp tegen Argentinië
- PSV - Steau

wat de top 5 net niet gehaald heeft:
- goud Piet Kleine 10km Innsbruck
- zilver Jan Ykema in Calgary
- wereldrecord Leo Visser in Heerenveen
- zoetemelk wereldkampioen
- tour 89 Lemond-Fignon
- Barcelona- PSV 1978
- PSV- Porto
- PSV wint EC1

Basc

Routinier
1. 16 april 2005: Kampioenswedstrijd VoCASA H3- Pegasus H3 (1e klasse G NeVoBo, VoCASA-hal, Nijmegen)
Na 21 van de 22 te spelen wedstrijden staan twee teams op een gedeelde eerste plaats met 78 punten: VoCASA en Pegasus. Beide teams treffen elkaar op de laatste speeldag van de competitie. Het is mijn eerste seizoen bij VoCASA. Na tot dan toe altijd in Brabant te hebben gespeeld, ben ik in 2004 vanwege een verhuizing naar Nijmegen van club geswitcht.
De hele week hebben we naar deze wedstrijd toegeleefd. Zaterdagmiddag om 12:30u zou het gebeuren. En toen kwam die nacht van vrijdag op zaterdag het nieuws; mijn ernstig zieke schoonmoeder overleed die nacht na een anderhalf jaar durend gevecht tegen kanker. Ik heb die wedstrijd, die ik eigenlijk in de basis zou beginnen (maar de coach vond het toch iets te riskant me op te stellen), uiteindelijk amper gespeeld. Maar dat maakte me niet uit. Ontzettend indrukwekkend was de minuut stilte voor de wedstrijd, die de scheidsrechter pas echt liet in gaan toen op de andere velden in de hal ook duidelijk werd wat er aan de hand was.
We hebben de tegenstander met 4-0 naar huis gestuurd, en werden dat jaar kampioen. Na het laatste fluitsignaal kwam alle emotie los. Ik heb denk ik nog nooit zo hard gebruld na een wedstrijd. Ik heb in mijn volleybalcarrière meerdere kampioenswedstrijden mogen spelen, maar dit was verreweg de meest indrukwekkende.

2. 4 augustus 1996: Nederland - Italië, Olympische volleybalfinale 1996
Als oud-volleyballer niet gek natuurlijk dat deze in mijn top-5 staat. De finale heb ik gekeken in een kantine op een camping in Frankrijk. Dronken van de Desperado's heb ik de volgende dag mijn roes uitgeslapen (of onze kampeerplaats ondergekotst... Ik weet het niet meer)

3. 4 juli 1996: Nederland - Argentinië, kwartfinale WK voetbal
Een wedstrijd kijken in een feesttent met 5.000 man (we waren op het Hajraa toernooi in Eindhoven op dat moment); dat is wel een hele belevenis! De hele tent op zijn kop. Al waren er twee mensen niet blij; wij hadden zowel in de 11e als de 88e minuut nét bier gehaald, en stortten derhalve onze zojuist gevulde pullen bier uit over de mensen voor ons toen in de 12e en 89e minuut respectievelijk Kluivert en Bergkamp scoorden. Uit vreugde natuurlijk, niet uit kwaadwilligheid.
Schor van het zingen kwam er van de uiteindelijke feestavond niet echt veel meer terecht.

4. Eredivisie-ontknoping 2007
Het was die dag mooi weer, dus was ik in de tuin aan het werk met de radio aan. Mijn buurman (Ajacied) en zijn buurman aan de andere kant (PSV-er) ook. Ik denk dat die middag volgen op de radio nog leuker was dan om het hele spektakel op TV gezien te hebben. En over en weer elkaar jennen over de schutting :).

5. 21 juni 1988: West-Duitsland - Nederland, halve finale EK
Fantastisch natuurlijk dat Nederland dat jaar het EK won, maar de halve finale vond ik uiteindelijk een veel spannender wedstrijd dan d efinale. En met een fantastisch mooie 1-2 natuurlijk! Toen Nederland die wedstrijd won, was voor mijn gevoel (ook ingegeven door mijn omgeving gok ik, ik was toen 13 :)) de buit al binnen.

DrJ

Routinier
1. Eredivisie- ontknoping 2007: Ik was die dag bij de plaatstelijke voetbalclub en die konden promoveren, wat ook lukte. Na de tijd was de hele kantine vol en stond de radio aan in de kantine. Bij ons in de woonplaats is het voornamelijk Ajax en Feyenoord. Er was een handvol PSV-ers. Ik heb nog nooit een kantine zo stil gehoord, waar er 4 a 5 mensen keihard aan het juichen waren. Wat een moment!
2. Tom Dumoulin wint de Giro: Na het poepincident en ander tijdverlies, leek het er even op dat het niet zou lukken, tot de slottijdrit die Jos van Emden ook nog even won. Tom wint de Giro! Eerste Nederlander die ik bewust meemaak wat een grote ronde wint.
3. Arsenal - PSV 2006/2007: Daar was ik bij en met mij een behoorlijk uitvak vol met PSV-ers. Die explosie in de 83e minuut nadat Alex de 1-1 binnen had gekopt, waardoor PSV de kwartfinale zou bereiken, was echt onbeschrijflijk!
4. Lars Boom wint touretappe 2014: Aan de 10 jaar droogte qua Nederlandse etappewinnaars in de tour kwam eindelijk een einde! Lars Boom wint na een spectaculaire kletsnatte afvalrace op de kasseien rond Roubaix een touretappe! Wat een apotheose was dat.
5. CL-campagne 2004/2005: Met helaas een treurige afloop, nadat Ambro..... *snik*....sini, Naja, iedereen weet hoe het afliep, maar wat hebben ze gestreden! Alex,Gomes,Park,Lee, Lange Jan, Farfan, Cocu, van Bommel, Vogel, Bouma, Lucius, Robert. Geweldige teamprestatie. Hopelijk evenaren we dat ooit nog eens.

Wat er net buitenviel: Krajicek wint Wimbledon, Martin Verkerk vanuit het niets in finale Roland Garros, EK 1988, PSV kampioen nadat Ajax punten verspeelt tegen De Graafschap, Max wint 1e GP, CL-campagne 2015/2016 PSV, Dominantie Jumbo Visma in tour 2020 tot de laatste tijdrit, Groenewegen wint op de Champ Elysees 2017.

rico

Trainer Coach
1. 16 april 2005: Kampioenswedstrijd VoCASA H3- Pegasus H3 (1e klasse G NeVoBo, VoCASA-hal, Nijmegen)
Na 21 van de 22 te spelen wedstrijden staan twee teams op een gedeelde eerste plaats met 78 punten: VoCASA en Pegasus. Beide teams treffen elkaar op de laatste speeldag van de competitie. Het is mijn eerste seizoen bij VoCASA. Na tot dan toe altijd in Brabant te hebben gespeeld, ben ik in 2004 vanwege een verhuizing naar Nijmegen van club geswitcht.
De hele week hebben we naar deze wedstrijd toegeleefd. Zaterdagmiddag om 12:30u zou het gebeuren. En toen kwam die nacht van vrijdag op zaterdag het nieuws; mijn ernstig zieke schoonmoeder overleed die nacht na een anderhalf jaar durend gevecht tegen kanker. Ik heb die wedstrijd, die ik eigenlijk in de basis zou beginnen (maar de coach vond het toch iets te riskant me op te stellen), uiteindelijk amper gespeeld. Maar dat maakte me niet uit. Ontzettend indrukwekkend was de minuut stilte voor de wedstrijd, die de scheidsrechter pas echt liet in gaan toen op de andere velden in de hal ook duidelijk werd wat er aan de hand was.
We hebben de tegenstander met 4-0 naar huis gestuurd, en werden dat jaar kampioen. Na het laatste fluitsignaal kwam alle emotie los. Ik heb denk ik nog nooit zo hard gebruld na een wedstrijd. Ik heb in mijn volleybalcarrière meerdere kampioenswedstrijden mogen spelen, maar dit was verreweg de meest indrukwekkende.

Als oud-volleyballer niet gek natuurlijk dat deze in mijn top-5 staat. De finale heb ik gekeken in een kantine op een camping in Frankrijk. Dronken van de Desperado's heb ik de volgende dag mijn roes uitgeslapen (of onze kampeerplaats ondergekotst... Ik weet het niet meer)

Een wedstrijd kijken in een feesttent met 5.000 man (we waren op het Hajraa toernooi in Eindhoven op dat moment); dat is wel een hele belevenis! De hele tent op zijn kop. Al waren er twee mensen niet blij; wij hadden zowel in de 11e als de 88e minuut nét bier gehaald, en stortten derhalve onze zojuist gevulde pullen bier uit over de mensen voor ons toen in de 12e en 89e minuut respectievelijk Kluivert en Bergkamp scoorden. Uit vreugde natuurlijk, niet uit kwaadwilligheid.
Schor van het zingen kwam er van de uiteindelijke feestavond niet echt veel meer terecht.

Het was die dag mooi weer, dus was ik in de tuin aan het werk met de radio aan. Mijn buurman (Ajacied) en zijn buurman aan de andere kant (PSV-er) ook. Ik denk dat die middag volgen op de radio nog leuker was dan om het hele spektakel op TV gezien te hebben. En over en weer elkaar jennen over de schutting :).

Fantastisch natuurlijk dat Nederland dat jaar het EK won, maar de halve finale vond ik uiteindelijk een veel spannender wedstrijd dan d efinale. En met een fantastisch mooie 1-2 natuurlijk! Toen Nederland die wedstrijd won, was voor mijn gevoel (ook ingegeven door mijn omgeving gok ik, ik was toen 13 :)) de buit al binnen.
Olympische voleybal finale was ik alweer vergeten, maar was uiteraard wel een hoogtepunt in de Nlse sportgeschiedenis.

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
- Johan van der Velde en Joop Zoetemelk in de tour van 1980
- WK 1978
- de 5 en 10 km races tussen Tommy Gustafson en Igor Malkov in Serajevo 1974
- de goal van Bergkamp tegen Argentinië
- PSV - Steau

wat de top 5 net niet gehaald heeft:
- goud Piet Kleine 10km Innsbruck
- zilver Jan Ykema in Calgary
- wereldrecord Leo Visser in Heerenveen
- zoetemelk wereldkampioen
- tour 89 Lemond-Fignon
- Barcelona- PSV 1978
- PSV- Porto
- PSV wint EC1

Ik herken de generatiegenoot.

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021
Ik laat PSV ook even buiten beschouwing...

- Oranje wint EK 1988
- WK 1978 in Argentinië
- Goud Epke Zonderland op de Olympische Spelen van 2012
- Heel veel schaatsmomenten. Wat een sporters!
- Eddy Treijtel die een meeuw uit de lucht schiet.

Bacchus

Batmin
Administrator
Op 1: Voetbaljaar '88.

En daarna...? Er zijn zoveel mooie sportmomenten. Ik kan er echt geen top 5 van maken.

DrJ

Routinier

Dit was ook geweldig! De eerste keer dat ik 'waaiers' heb gezien met vele belangrijke slachtoffers en Bau en Lau voorin.

De Bouterbaas

Grappigste forummer 2021

Die volleybalfinale was inderdaad wel top ja!

Relix

Slimste Forummer 2020 & 2021
Wat een boel oudjes hebben we toch hier op het forum. Valt me mee/tegen dat er niemand tot nu toe nog niemand de zegereeks van Gaius Appuleius Diocles heeft genoemd. ;)

Als ik terugga dan schieten me de volgende memorabele sportmomenten me te binnen:

America's Cup 2013 (De foilende catamarans, met een 1-8 turn-around naar 9-8 voor team Oracle)

F1 Regenrace in Brazilie (2016)

Halve finale Duitsland - Brazilie (wk brazilie). Ongenaakbaar goed spel van de Duitsers.

Volvo Ocean Race 2017-2018 (leg2?), een etappe waarbij na weken racen over de oceaan de verschillen bij de finish in de orde van minuten waren.

Elfstedentocht '97, een van mijn jeugdherrineringen qua sport.

Bovenaan Onderaan