Vragen aan (& mededelingen van) de forumleiding.

Ralf Edström

Winnaar van de Wisselkont-Wisseltrofee
Nu we toch allemaal avatars aan het veranderen zijn wil ik een stapje verder gaan.
Het wordt tijd dat ik mijn forumnaam aan laat passen naar mijn eerste idool.
Forumleiding graag Ralf Edström vervangen door:
Hans van Breukelen

Met welk doel is de regel er dat het niet toegestaan is om (delen) van artikelen te plaatsen?

En wat wordt bedoeld met "direct gekopieerd"?
Hierop aanvullend, is het nu wel of niet toegestaan om bijvoorbeeld 1 regel uit een artikel over te nemen met een directe link naar dit artikel (maak mij hier nl regelmatig schuldig aan)

Brainz

Basisspeler
Met welk doel is de regel er dat het niet toegestaan is om (delen) van artikelen te plaatsen?

En wat wordt bedoeld met "direct gekopieerd"?
Lijkt me niet heel lastig voor te stellen, toch? Even simpel gesteld: medium X ontvangt geld van betalende leden die toegang willen tot premium artikelen. Wanneer Pietje door slechts 1 betalende account aan te maken dagelijks alle premium artikelen op forum Y plaatst, kunnen alle Z leden van forum Y de premium artikelen van medium X lezen. Zo loopt medium X heel wat inkomsten mis; (Z-1) x premium prijs.

Het lijkt me niet ondenkbaar dat medium X forum Y hiervoor aansprakelijk kan stellen en laatstgenoemde daarmee een boete of enige andere vorm van aansprakelijkheid riskeert.

Wellicht denk ik te simpel, maar ik kan me geen andere reden voorstellen. Anders zou het alleen maar te billijken zijn dat we hier ontoegankelijke artikelen onderling kunnen uitwisselen en lezen. Hetzelfde geldt overigens voor streams e.d.

Edit: en wanneer het niet gaat om premium artikelen, dan zijn er nog altijd inkomsten die worden misgelopen in de vorm van "clicks" op het platform van medium X. Het schijnt dat de waarde van "clicks" ongeveer met de dag toeneemt tegenwoordig:maniac:

Vedette

Arthur Shelby Jr.
Lijkt me niet heel lastig voor te stellen, toch? Even simpel gesteld: medium X ontvangt geld van betalende leden die toegang willen tot premium artikelen. Wanneer Pietje door slechts 1 betalende account aan te maken dagelijks alle premium artikelen op forum Y plaatst, kunnen alle Z leden van forum Y de premium artikelen van medium X lezen. Zo loopt medium X heel wat inkomsten mis; (Z-1) x premium prijs.

Het lijkt me niet ondenkbaar dat medium X forum Y hiervoor aansprakelijk kan stellen en laatstgenoemde daarmee een boete of enige andere vorm van aansprakelijkheid riskeert.

Wellicht denk ik te simpel, maar ik kan me geen andere reden voorstellen. Anders zou het alleen maar te billijken zijn dat we hier ontoegankelijke artikelen onderling kunnen uitwisselen en lezen. Hetzelfde geldt overigens voor streams e.d.

Edit: en wanneer het niet gaat om premium artikelen, dan zijn er nog altijd inkomsten die worden misgelopen in de vorm van "clicks" op het platform van medium X. Het schijnt dat de waarde van "clicks" ongeveer met de dag toenemen tegenwoordig:maniac:
Denk dat je eerste gedachte al meteen goed zit.

Hierop aanvullend, is het nu wel of niet toegestaan om bijvoorbeeld 1 regel uit een artikel over te nemen met een directe link naar dit artikel (maak mij hier nl regelmatig schuldig aan)
Juridisch;

Anderen kunnen inkomsten of traffic (indirecte inkomsten) mislopen als jij hier hele stukken copy paste. Deze kunnen ze evt op het forum verhalen als deze hier niet expliciet genoeg op wijzen en onvoldoende aan kunnen tonen er tegen op te treden.

(T delen van streams valt hier ook onder).

Sommige bronnen hebben er ook weinig trek in als je een of meerdere zinnen plaatst, omdat ook zinnen zonder context soms verkeerde kunt intepreteren (incl imago schade etc).

Een samenvatting plus bron of een "[..] passage [...]" waarin duidelijk dat het door de bron geschreven is en deel van n groter stuk tekst is veelal voldoende om als niet al te grote website of particulier "safe" te zitten.

Laatst bewerkt: