Vraag 9, Ralf, ook weer een goede, maar moeilijk om een keuze te maken.
De mooiste uitwedstrijd en waarom?
Tussen mijn eerste naar Enschede in 1961 en mijn laatste uitwedstrijd in 2010 naar Hamburger SV in de EL ligt bijna een halve eeuw.
Daarin hoogtepunten zoals uit in de oude Galgenwaard in Utrecht waar Willy van der Kuylen met een hattrick in het laatste kwartier ons een 0-3 zege bezorgde op DOS en het degradatiegevaar in het seizoen 1967/68 definitief afwendde.
Maar net zo goed dieptepunten als je b.v. op een druilerige woensdagavond vanuit de Vetkampstraat in Deventer met een 1-0 nederlaag huiswaarts keert net voordat je als dienstplichtige op oefening moet naar de Luneburger Heide. Dan duurt een terugreis het halve land door erg lang.
Die laatste trip naar Hamburg met mijn oudste zoon, de jongste was verhinderd, was natuurlijk speciaal en gezellig ondanks de nederlaag.
Maar toch kies ik voor de eerste uitwedstrijd om verslag te doen vanuit het lange termijn geheugen. Een overwinning voelt altijd goed.
Het was het seizoen 1961/62 waarin we begonnen met 5 zeges en 27 doelpunten. Het zesde duel , thuis tegen DOS werd een afknapper, 0-1. Twee weken wachten vond dit puber jongetje te veel , dus vroeg hij of hij een keer naar een uitwedstrijd mocht.
Dat was een probleem in een katholiek gezin want hoe moest het dan met de zondagsviering? De hoogmis van kwart over tien. Gelukkig hadden de paters Augustijnen vroege missen, vanaf de zogenaamde "vissersmis" om 5 uur in de ochtend.
En gelukkig had ik een volwassen ongetrouwde tante - mijn ouders waren niet zo voetbal-minded- die ook gek was van PSV en mij kon begeleiden.
Dus donderdagavond naar de rikavond van de supportersvereniging onder in de oude hoofdtribune om ons op te geven.
En zondag om half tien vertrokken we met 1 bus, niet geheel gevuld, richting het Diekman Stadion.
Zo maar wat herinneringen daaraan; onderweg stond de radio bij de chauffeur aan en hoorden we onder andere Freddy Quinn het mooie La Paloma zingen.
Onze sympathieke reisleider Jac Gerritsen uit de Iepenlaan zorgde voor een tussenstop ergens in de buurt van Nijmegen en later rond lunchtijd in Hengelo.
We arriveerden al rond half twee in het Diekman , een nog lege betonnen kolos, als ik me goed herinner met sintelbaan, waar we ergens vooraan kwamen te zitten.
Uiteraard tussen Sportclub Enschede supporters want uitvakken bestonden in die tijd nog niet. Je kon gewoon een praatje maken met "andersdenkenden"

en juichen zonder dat er ruzie van kwam.
Wat dat betreft, respect voor andere meningen of gedrag of (oudere) leeftijd was het toen echt beter dan nu. Niet dat ik er naar terug wil hoor, want in menig opzicht zijn we nu beter af.
De wedstrijd zelf was niet erg spectaculair maar eindigde goed. Pierre Kerkhoffs scoorde voor rust de enige treffer , onze 28e, en we wonnen ook omdat Gert Bals een door ik meen Toon Brusselers veroorzaakte strafschop vlak voor tijd wist te stoppen.
Van de terugreis herinner ik me alleen dat we na een tussenstop waarbij enkelen wat bier hadden genuttigd er enkele liedjes gezongen werden - minder zuiver klinkend dan Freddy Quinn op de heenreis - pas later in de avond , rond half tien weer thuis waren.
Bedenk wel dat er toen minder snelwegen waren dan nu, hetgeen verklaart waarom een reis naar Enschede vice versa - met een paar uur verblijf daar, in totaal twaalf uur duurde.
Hoe dan ook, ik had de smaak te pakken om ook uitwedstrijden te bezoeken hetgeen pas wat minder werd toen ik mid- jaren 70 vader werd , waardoor er in de weekenden ook andere nuttige en aangename bezigheden waren. Zoals iedere vader, zeker in deze tijd, zal beamen.
Omdat er nu ineens nog meer laatjes opengaan in het geheugen zou ik ook nog kunnen schrijven over de bekerfinale in 1974 in de Kuip met die prachtgoals van Edstrom en Willy bij de 6-0 tegen bekerhouder NAC, de 1-4 bij Roda JC in Kerkrade een week voor we de titel binnenhaalden in 1986, en vele anderen.
Maar de vraag was de mooiste en niet een mooie. Dus laten we het maar bij deze jeugdherinnering uit najaar 1961.
Tegenwoordig thuis op de bank met echtgenote naast me is het anders, maar ook aangenaam. Zoals gisteren samen genietend, bibberend en tenslotte luid juichend.

FORZA PSV.