alsof je jongeren die 18 jaar van pa en ma geleerd hebben dat de wereld om hun draait kan bijdraaien met sociale dienstplicht.
Dat denk ik ook. Teveel mensen vinden ‘nee’ een lastig woord en dat begint bij opvoeding.
Dat een hele generatie tot in de eeuwigheid kon studeren, huizen kon kopen voor een prikkie en als eind 50’er lekker met de VUT kon gaan, motiveert wellicht niet om nu met de scherven te zitten, maar het begint wel met opvoeding.
 
Dat denk ik ook. Teveel mensen vinden ‘nee’ een lastig woord en dat begint bij opvoeding.
Dat een hele generatie tot in de eeuwigheid kon studeren, huizen kon kopen voor een prikkie en als eind 50’er lekker met de VUT kon gaan, motiveert wellicht niet om nu met de scherven te zitten, maar het begint wel met opvoeding.
Good times make weak men?
 
Dat denk ik ook. Teveel mensen vinden ‘nee’ een lastig woord en dat begint bij opvoeding.
Dat een hele generatie tot in de eeuwigheid kon studeren, huizen kon kopen voor een prikkie en als eind 50’er lekker met de VUT kon gaan, motiveert wellicht niet om nu met de scherven te zitten, maar het begint wel met opvoeding.
Sterker nog, er zijn opvoedstromingen waarin het woord nee niet gebezigd mag worden, doet je peuter iets wat niet mag zeg je geen nee maar gaan je hem verleiden om wat anders te doen.

Ik wens het onderwijzend personeel die zulke kinderen in de klas krijgen heel veel succes.
 
Sterker nog, er zijn opvoedstromingen waarin het woord nee niet gebezigd mag worden, doet je peuter iets wat niet mag zeg je geen nee maar gaan je hem verleiden om wat anders te doen.

Ik wens het onderwijzend personeel die zulke kinderen in de klas krijgen heel veel succes.
Idd. Wordt de wereld niet minder complex van. En doe daar dan nog bij dat hele generaties opgroeien met het idee dat je je droombaan moet najagen, het perfecte jaren 30 huisje in het centrum van Haarlem haalbaar is, je veel moet reizen, wekelijks uit eten moet kunnen, je VWO moet doen terwijl je nooit een boek leest en eigenlijk liever praktisch bezig bent, je bovendien ieder moment moet vastleggen op de socials en je niet alleen ouder bent van je kinderen, maar ook partner van en vooral nog iemand met een rijk, sociaal leven en je begrijpt dat de druk een beetje toeneemt en overprikkeling op de loer ligt. Ik chargeer een beetje, maar ik vermoed dat ietsje minder niet verkeerd zou zijn. En dat begint bij opvoeding. Je hoeft namelijk niet 4 keer per jaar op vakantie. Je hoeft je kinderen niet én op 2 sporten én op muziekles te doen. Laat ze lekker spelen, geef ze dan kaders en laat ze vooral heel vaak op hun bek gaan. Weg met die rubberen stoeptegels. Nou goed, nu begin ik als Antenor te klinken en dat is de generatie van mijn ouders, dus daar verzet ik me nog even tegen. ;)
 
De jongeren van nu zijn al screwed met hoge studieschulden, onbetaalbare huizen, flexibele arbeidscontracten en een toekomstbeeld met hoge pensioenleeftijden en klimaatverslechtering en dan zou er ook nog eens een jaar van hun vrije leven moeten worden ontnomen. Als dat jaar financieel gecompenseerd wordt vanuit het AOW van de ouderen wellicht het overwegen waard.
Yessss dat is mijn generatie, ook nog 2 leuke Corona jaartjes erbij in de studententijd top 🥰
 
De volledige uitspraak is:
Good times make weak men
Weak men make bad times
Bad times make strong men
Strong men make good times

Zit wel wat in denk ik.
Is alleen wel vervelend dat we nu met de bad men opgescheept zitten. Ik benijd de jeugd van tegenwoordig niet (en ben blij een oude boomer te zijn)
 
Is alleen wel vervelend dat we nu met de bad men opgescheept zitten. Ik benijd de jeugd van tegenwoordig niet (en ben blij een oude boomer te zijn)
Is denk ook gewoon een repeterend mechanisme. Je gaat net zo lang door tot je verzadigd bent en dan begin je weer opnieuw. Of het nou 7 magere en 7 vette jaren genoemd wordt of dit, het mechanisme is een beetje hetzelfde, denk ik. Kijk alleen al naar de sport. Weinig clubs selecteren (zowel qua spelers als qua organisatie) op tijd door, zodat er na jaren van succes altijd een dipje komt. Succes maakt nou eenmaal lui.
 
En om het helemaal filosofisch en wetenschappelijk verantwoord te maken: Rocky had Clubber Lang nodig om toch weer de top te halen.
 
Is alleen wel vervelend dat we nu met de bad men opgescheept zitten. Ik benijd de jeugd van tegenwoordig niet (en ben blij een oude boomer te zijn)
Ach, uiteindelijk heeft iedere tijd zijn mooie en minder mooie kanten, ook de generatie die nu opgroeit zal op een zeker moment verzuchten dat het vroeger beter was.
 
Ach, uiteindelijk heeft iedere tijd zijn mooie en minder mooie kanten, ook de generatie die nu opgroeit zal op een zeker moment verzuchten dat het vroeger beter was.
Precies.

En een ouder persoon kan armoede hebben meegemaakt, traumatische ervaringen uit de oorlogsjaren of ouders hebben die het moeilijk hadden. Dus het is ook een beetje over wat het gaat, waar en wanneer.

Ik kan eigenlijk niet zo veel met dat vergelijken en vinger wijzen van generaties naar elkaar.
Als iedereen elkaar alleen maar gaat uitmaken en naampjes gaat geven dan creëeren we daar een radar voor, een cultuur waarin het de gewoonte wordt om dingen bij elkaar te zoeken voor aan de schandpaal, lijkt me weinig constructief. Sommigen maken er een sport van op de Twitters enzovoorts, waar ze zwart-wit denken, maar beter zoeken we naar oplossingen en dingen die mensen gemeen hebben. Dat zal de generatie hierna vast niet leuk vinden. ;)

Ik denk bij deze discussie aan dat liedje van van Mike and the Mechanics
 
Laatst bewerkt:
Precies.

En een ouder persoon kan armoede hebben meegemaakt, traumatische ervaringen uit de oorlogsjaren of ouders hebben die het moeilijk hadden. Dus het is ook een beetje over wat het gaat, waar en wanneer.

Ik kan eigenlijk niet zo veel met dat vergelijken en vinger wijzen van generaties naar elkaar.
Als iedereen elkaar alleen maar gaat uitmaken en naampjes gaat geven dan creëeren we daar een radar voor, een cultuur waarin het de gewoonte wordt om dingen bij elkaar te zoeken voor aan de schandpaal, lijkt me weinig constructief. Sommigen maken er een sport van op de Twitters enzovoorts, waar ze zwart-wit denken, maar beter zoeken we naar oplossingen en dingen die mensen gemeen hebben. Dat zal de generatie hierna vast niet leuk vinden. ;)

Ik denk bij deze discussie aan dat liefje van van Mike and the Mechanics
Zal Mike leuk vinden, dat jij aan zijn liefje zit te denken, terwijl hij zulke leuke liedjes heeft geschreven.
 
Is alleen wel vervelend dat we nu met de bad men opgescheept zitten. Ik benijd de jeugd van tegenwoordig niet (en ben blij een oude boomer te zijn)
Ach, van doemdenken en slachtofferrol worden we ook niks beter.

Er zijn betere tijden geweest. Maar als je realistisch naar de (hele) wereldgeschiedenis kijkt, zijn er maar weinig momenten die beter waren dan nu. We staan voor grote uitdagingen, maar die maken ook een heleboel dingen weer mogelijk. En het getouwtrek tussen generaties is al zo oud als de wereld, dus dat zal echt niet zoveel anders zijn nu dan al die generaties hiervoor.

Schouders eronder en gaan met die banaan!
 
Dienstplicht alleen als die retroactief wordt ingevoerd, kijken of het dan nog zo'n goed idee is!
Als Poetin Oekraïne niet was binnengevallen, had niemand het over dienstplicht gehad.
Los van dergelijk opportunisme (waarbij het wellicht geen slecht plan is wel iets van een defensieve organisatie te hebben staan, just in case..) pleit ik wel voor maatschappelijke stages voor jonge mensen, met als beloning dat ze (voor iedereen betaalbaar) mogen studeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan