Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Met al die gezondheidsguru's hier, is er al iemand aan de Shambala om zo zijn/haar hart te openen?

Giel Beel altijd -1
Doet me beetje denken aan microdosing, zou dr waarschijnlijk ook wel onder vallen
 
Cool man! Ik ben benieuwd!
Ik heb sinds januari ook gewerkt aan een sixpack en dat is wonderwel gelukt. Niet verkeerd voor een ouwe lul van 46, vond ik zelf.:geek:
Oh wow, dat is al helemaal knap. Gingen slechts enkele tientallen jaren voorwerk aan vooraf. 😁
 
Laatst bewerkt:
Oh wow, dat is al helemaal knap. Gingen slechts enkele tientallen jaren voorwerk aan vooraf. 😁
Ik sport inderdaad al wel een aantal jaren, maar pas sinds 2018 met grotere regelmaat.
Voor die tijd deed ik vooral veel monostructureel cardiowerk en dan met name fietsen, maar zette qua afvallen geen zoden meer aan de dijk.
(Dat zal ook de verklaring zijn voor het grote aantal mannen op leeftijd met dikke buik op hun racefietsje.)
Sinds ik meer zware gewichten ben gaan tillen (en veel meer groenten ben gaan eten) ben ik aardig wat vet kwijt geraakt. Veel gewicht op hoge intensiteit icm met veel eiwitten en vitaminen dat was voor mij de ideale combinatie.
En voor je jouw ideale combinatie gevonden hebt kun je zomaar een paar jaar verder zijn. Dat maakt gewichtsverlies vaak een project van de lange adem.
 
Hoe kijken jullie eigenlijk naar het gebruik van Creatine monohydraat, doen jullie aan een stop periode en wat vinden jullie qua schema en dosering handig?

Op het begin gebruikte ik om de dag een beetje en toen ben ik een paar weken gestopt. Nu neem ik dagelijks wat meer in maar nog steeds niet erg veel. Ik las toen dacht ik dat een voorraad ook zo weer aangemaakt is en dat het niet schadelijk is.
 
Hoe kijken jullie eigenlijk naar het gebruik van Creatine monohydraat, doen jullie aan een stop periode en wat vinden jullie qua schema en dosering handig?

Op het begin gebruikte ik om de dag een beetje en toen ben ik een paar weken gestopt. Nu neem ik dagelijks wat meer in maar nog steeds niet erg veel. Ik las toen dacht ik dat een voorraad ook zo weer aangemaakt is en dat het niet schadelijk is.
Als ik het me goed herinner was De Bondscoach van de creatine toen hij trainde?
Ik gebruikte het ooit, maar had er geen waarneembaar voordeel van, dus dat was een kort verhaal.
 
Als ik het me goed herinner was De Bondscoach van de creatine toen hij trainde?
Ik gebruikte het ooit, maar had er geen waarneembaar voordeel van, dus dat was een kort verhaal.
Ja, zeker - goed onthouden! Ik gebruik het in sommige periodes nog steeds. Ik train als vijftiger niet meer maximaal, te blessuregevoelig, maar in combinatie met beta-alanine merk ik toch een duidelijke toename in kracht en uithoudingsvermogen. Ik schat toch al snel 5 a 10 procent op max rep. Maar klopt ook dat niet iedereen er gevoelig voor is; schijnt te maken te hebben met je genetische blauwdruk.
Gooi van beide gram of 5 in je shake na een training, klaar.
 
Het enige supplement waar ik voorzichtig positief over kan zijn is Chromium picolinate.

Het zou kunnen helpen bij diabetes en overgewicht.....

De rest is niet echt wetenschappelijk onderbouwd.
Gewoon gezond en gevarieerd eten.

Niet erg sexy en aantrekkelijk, maar ja.
 
Het enige supplement waar ik voorzichtig positief over kan zijn is Chromium picolinate.

Het zou kunnen helpen bij diabetes en overgewicht.....

De rest is niet echt wetenschappelijk onderbouwd.
Gewoon gezond en gevarieerd eten.

Niet erg sexy en aantrekkelijk, maar ja.
In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld eiwitten is het bij creatine zo ongeveer onmogelijk om de optimale hoeveelheid uit voedsel te halen. Wat de wetenschappelijke consensus is weet ik niet precies, maar ik ervaar hetzelfde effect als De Bondscoach. Ben er afgelopen zomer voor het eerst mee begonnen en het gaf echt een boost bij al mijn oefeningen. Nu de sportscholen gesloten zijn maar even volledig mee gestopt. Blijf uit gemakzucht ook maar eiwitshakes nemen (en omdat ik die gewoon lekker vind).
 
In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld eiwitten is het bij creatine zo ongeveer onmogelijk om de optimale hoeveelheid uit voedsel te halen. Wat de wetenschappelijke consensus is weet ik niet precies, maar ik ervaar hetzelfde effect als De Bondscoach. Ben er afgelopen zomer voor het eerst mee begonnen en het gaf echt een boost bij al mijn oefeningen. Nu de sportscholen gesloten zijn maar even volledig mee gestopt. Blijf uit gemakzucht ook maar eiwitshakes nemen (en omdat ik die gewoon lekker vind).
En dat geldt al helemaal als je, zoals ik, vegan bent - omdat het lichaam creatine haalt uit vlees.
 
Dan zal dat de reden zijn dat het voor mij weinig (extra's) doet. Ik eet dagelijks minimaal 600 gram vlees.

Ik denk het niet. Je lichaam kan volgens mij maar zo veel creatine per dag opnemen - zoals met eiwitten - maakt niet uit hoeveel je eet. Daarom heeft het ook geen zin om veel meer dan 5 gram per dag pure creatine te nemen. Alles wat je meer neemt levert vooral dure pis op.

Nee, ik denk dat het komt omdat je genetisch al een Alfa aap bent. Middelmatige figuren zoals ik hebben een hulpmiddeltje nodig. :)
 
Jullie bijdragen over creatine hebben mij geinspireerd.


Creatine staat er blijkbaar niet slecht op ( 'it won't hurt' ) maar echt overtuigend nuttig voor iedere sporter lijkt het niet te zijn.

Een analyse van de Mayo clinic bijvoorbeeld:

Our take


Generally safe

Creatine might benefit athletes who need short bursts of speed or increased muscle strength, such as sprinters, weight lifters and team sport athletes.

While taking creatine might not help all athletes, evidence suggests that it generally won't hurt if taken as directed.



Although an older case study suggested that creatine might worsen kidney dysfunction in people with kidney disorders, creatine doesn't appear to affect kidney function in healthy people. '

Bron

En:
' The body makes about half the creatine it needs. The other half comes from foods, especially meats and fish, which means vegetarians often have lower levels of creatine than people who eat meat. '

Bron


Het blijft een feit dat je niet zomaar je dagelijkse hoeveelheid creatine binnenhaalt met voeding; 0.3 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag ?

Kijk hier eens:

Waar zit creatine in?​

VoedingsmiddelAantal gr creatine per kilo
· Biefstuk4,5
· Kip3.4
· Konijn3.4
· Hartweefsel os2.5
· Hartweefsel varken1.5
· Zalm4,5
· Haring6,5 – 10
· Tonijn4,0

'
Je zal maar 100 kilo wegen ( 30 gram creatine per dag) , en je wilt je spiermassa verbeteren???

Stel, je maakt 15 gram creatine per dag zelf aan.

Dan blijft er toch 2 kilo haring per dag over?? Wie haalt dat? Wie betaalt dat?

Tijd voor meer onderzoek, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Jullie bijdragen over creatine hebben mij geinspireerd.


Creatine staat er blijkbaar niet slecht op ( 'it won't hurt' ) maar echt overtuigend nuttig voor iedere sporter lijkt het niet te zijn.

Een analyse van de Mayo clinic bijvoorbeeld:

Our take


Generally safe

Creatine might benefit athletes who need short bursts of speed or increased muscle strength, such as sprinters, weight lifters and team sport athletes.

While taking creatine might not help all athletes, evidence suggests that it generally won't hurt if taken as directed.



Although an older case study suggested that creatine might worsen kidney dysfunction in people with kidney disorders, creatine doesn't appear to affect kidney function in healthy people. '

Bron

En:
' The body makes about half the creatine it needs. The other half comes from foods, especially meats and fish, which means vegetarians often have lower levels of creatine than people who eat meat. '

Bron


Het blijft een feit dat je niet zomaar je dagelijkse hoeveelheid creatine binnenhaalt met voeding; 0.3 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag ?

Kijk hier eens:

Waar zit creatine in?​

VoedingsmiddelAantal gr creatine per kilo
· Biefstuk4,5
· Kip3.4
· Konijn3.4
· Hartweefsel os2.5
· Hartweefsel varken1.5
· Zalm4,5
· Haring6,5 – 10
· Tonijn4,0

'
Je zal maar 100 kilo wegen ( 30 gram creatine per dag) , en je wilt je spiermassa verbeteren???

Stel, je maakt 15 gram creatine per dag zelf aan.

Dan blijft er toch 2 kilo haring per dag over?? Wie haalt dat?

Tijd voor meer onderzoek, lijkt mij.
Het is sowieso vooral nuttig voor sporten waarin het draait om explosieve kracht in korte tijd, zoals gewichttraining of sommige atletieksporten.zoals sprint, speerwerpen/kogelstoten, sprong etc. Bij alles wat om meer duurvermogen vraagt, is creatine (waarschijnlijk) zinloos.

Overigens blijkt uit recent onderzoek dat creatine ook mogelijk een gunstig effect heeft op bepaalde cognitieve (brein) prestaties. Zoals geheugen en rekenen.
 
Het is sowieso vooral nuttig voor sporten waarin het draait om explosieve kracht in korte tijd, zoals gewichttraining of sommige atletieksporten.zoals sprint, speerwerpen/kogelstoten, sprong etc. Bij alles wat om meer duurvermogen vraagt, is creatine (waarschijnlijk) zinloos.

Overigens blijkt uit recent onderzoek dat creatine ook mogelijk een gunstig effect heeft op bepaalde cognitieve (brein) prestaties. Zoals geheugen en rekenen.
Ik vind het een interessant item. Dank.
 
Welke eiwit shakes gebruiken jullie als kracht sporters? Ik merk dat de potten die ik koop best snel op gaan en ik vroeg me af of er goedkopere opties zijn. Ik heb ze zelf maar bij Kruidvat gekocht en ik drink ze na de training.

Misschien wat weinig, dus 1 shake in de ochtend van 23 gram en nog 1 in de avond. Ik gebruik een klein scheutje melk en ik meng de rest eigenlijk met water.
 
Welke eiwit shakes gebruiken jullie als kracht sporters? Ik merk dat de potten die ik koop best snel op gaan en ik vroeg me af of er goedkopere opties zijn. Ik heb ze zelf maar bij Kruidvat gekocht en ik drink ze na de training.

Misschien wat weinig, dus 1 shake in de ochtend van 23 gram en nog 1 in de avond. Ik gebruik een klein scheutje melk en ik meng de rest eigenlijk met water.
Ik bestel ze altijd hier. Ik bestel daar meestal een zak van 5kg en kijk dan naar de prijs per aantal porties. Mijn (totaal ongefundeerde) theorie is dat de kwaliteit overal wel prima is voor mijn doel. (doel is extra eiwitten op een snelle, makkelijke manier). Momenteel heb ik pure series van Bulk of zoiets. Kijk even bij de aanbiedingen.

Ik neem het na de training. 1 scoop met melk en een paar scheppen yoghurt. Als dit voor de avond is doe ik er vaak nog een paar scheppen koffie poeder in voor de smaak. Met water zou ik alleen doen ivm de calorieën (hou ik geen rekening mee en dat is helaas te zien :cry:). Met melk vind ik het veel lekkerder + is extra eiwitten.
 
Welke eiwit shakes gebruiken jullie als kracht sporters? Ik merk dat de potten die ik koop best snel op gaan en ik vroeg me af of er goedkopere opties zijn. Ik heb ze zelf maar bij Kruidvat gekocht en ik drink ze na de training.

Misschien wat weinig, dus 1 shake in de ochtend van 23 gram en nog 1 in de avond. Ik gebruik een klein scheutje melk en ik meng de rest eigenlijk met water.
Misschien is het handig om eens bij te houden hoeveel eiwitten je al uit je reguliere voeding haalt of zou kunnen halen. Twee eiwitshakes op een dag lijkt mij wat veel. Verder bestel ik het bij XXL Nutrition, maar dat is ongetwijfeld veel duurder dan bij Kruidvat.
 
Misschien is het handig om eens bij te houden hoeveel eiwitten je al uit je reguliere voeding haalt. Twee eiwitshakes op een dag lijkt mij wat veel. Verder bestel ik het bij XXL Nutrition, maar dat is ongetwijfeld veel duurder dan bij Kruidvat.
Überhaupt is het altijd goed om een keer je voeding in te voeren en te kijken naar de koolhydraten, eiwitten en vetten tov je doel. Ik heb een (oud) excel sheet waarin ik af en toe kijk wat voor een voeding ik per dag zou moeten nemen. (kan ik eventueel delen) Puur om even te kijken hoe je het doet/ voor de bewustwording. Ik hou me er vervolgens niet strak aan omdat ik mijn leven er niet teveel voor wil aanpassen.

Ik heb lang geleden besloten dat ik geen haast heb om een perfect lichaam te krijgen. Ik heb daarvoor een jaar uitgetrokken. Dat is inmiddels 20 jaar geleden en ik ben nu ongeveer een jaar verwijderd van mijn ideaal.
 
Coole reacties

Mohr met melk is inderdaad romiger, een klein beetje vind ik al lekker.

Ik zie verschillende van Pure? Welke zou je precies aanraden? Ik kan eens kijken of het veel uitmaakt en dan ga ik daar misschien ook eens bestellen
Misschien is het handig om eens bij te houden hoeveel eiwitten je al uit je reguliere voeding haalt of zou kunnen halen. Twee eiwitshakes op een dag lijkt mij wat veel. Verder bestel ik het bij XXL Nutrition, maar dat is ongetwijfeld veel duurder dan bij Kruidvat.
Kruidvat zal niet optimaal te zijn, het zijn van die potten van 670 gram en ik heb inmiddels zoveel lege potjes dat ik er een fort van kan laten bouwen. ;)

Op de potten staat trouwens 1-3 porties per dag. Bereiden is 3 maatschepjes van 30 gram per shake. Dus dan zou ik er met 2 shakes gewoon tussen zitten?

Dat vind ik lastig, ik gok dat mijn figuur een beetje op die van Gakpo lijkt als ik het toch ergens mee wil vergelijken, maar misschien moet ik wat meer naar naar voeding kijken want het wisselt met avondeten,walnoten, amandelen, cashewnoten noten tussendoortjes, pure chocolade en noem maar op af.

Tussen de middag eet ik 3 a 4 boterhammen met kaas als ik aan het werk ben. In de ochtend een klein laagje muesli met magere yoghurt. Avond eten van gisteren had 25 gram proteïnen.

Ik kijk verder meestal een beetje naar hoe mijn lichaam er uit ziet op dat moment en hoe ik me voel. Ik train vijf dagen in de week behoorlijk intensief met als grote doel om zo hard mogelijk te kunnen sprinten en een beetje figuur te hebben. 2 dagen zijn puur krachttraining, de 2 overige zijn vooral een mix van een klein beetje kalesthenics, beetje buikspieren en vooral sprints. En 1 dag is soms wat oefeningen maar eigenlijk meer conditie werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan