Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Het is ook een complex plaatje. Overigens ook n reden dat we (de mens als soort) met zoveel zijn en ons verspreidingsgebied zo groot is (zelfs als hypothetisch ieder mens alleen streekproducten zou eten is leven en voortplanten vrijwel overal mogelijk, misschien met uitzondering van de polen of midden op een oceaan zonder bronnen van zoet water). Een omnivoor dieet biedt nu eenmaal een enorme range aan zaken die gemetaboliseerd kunnen worden.

Ik heb am sich helemaal niks tegen jou keuze om gezond te willen leven door een whole foods, plant based diet te prefereren. Je opmerking dat op basis van de meta van Kronos de conclussie dat caution wat betreft het eten van verzadigde vetten niet direct de richtlijnen zou moeten herzien is terrecht. Echter is het punt (wmb) van de studie daar dat de effecten van een diet met deze vetten niet tot overduidelijke health consequenties voeren. Een grote database met veel studies waarbij 1.0 binnen de conference interval valt zegt simpelweg dat de verschillen behoorlijk klein zijn op basis van de gemaakte groepsindelingen. Je kunt inderdaad argumenteren dat die genomen groepsindeling beter zou kunnen om voor jou interessantere punten aan te halen, maar de bevindingen zijn daarmee nog altijd niet waardeloos.

Ik zit er redelijk in en waardeer je werk en enthousiasme voor de casus die je wilt maken. Persoonlijk vind ik het reduceren van de hoeveelheid voedsel van dierlijke oorsprong die we consumeren een goed en nuttigt streven, bovenal voor het niet verder verkloten van de aarde en het verdwijnen van een gezonde planeet die bruist van leven met talloze en prachtige soorten bewoners. Toch ben ik ten aanzien van het argument dat je wilt maken, "dat het eten van dierlijke producten per definitie slecht voor het lichaam is" (als ik je goed begrijp) erg sceptisch en ontbreekt hiervoor een gegronde onderbouwing.

Omnivoor zijn en adaptatatie aan veel soorten voedsel zijn zaken waardoor wij als soort "succesvol" (met velen) zijn.

Praat jij in real life ook met zoveel English words terwijl er best een prima Nederlands alternative voor is?

Anyway: vlees! Lekker. Net als kaas.
 
Praat jij in real life ook met zoveel English words terwijl er best een prima Nederlands alternative voor is?

Anyway: vlees! Lekker. Net als kaas.

Volgens mij woont ie in Duitsland, dus dikke chance dat het in real life niet a lot of Dutch is.
 
Praat jij in real life ook met zoveel English words terwijl er best een prima Nederlands alternative voor is?

Anyway: vlees! Lekker. Net als kaas.

Ik gebruik meer Engels dan Nederlands in t dagelijks leven idd, zeker als t schuurt aan mijn vakgebied of werkgerelateerd is. Of Duits in de social settings bij sociale aangelegendheden.
 
Ik gebruik meer Engels dan Nederlands in t dagelijks leven idd, zeker als t schuurt aan mijn vakgebied of werkgerelateerd is. Of Duits in de social settings.

An sich maakt dat niet zo uit hoor. Je moet überhaupt doen wat je goeddunkt.

Ikzelf spreek denk ik ook meer Engels dan Nederlands, maar het Nederlands gaat me toch nog wel redelijk af.

Zit er eigenlijk ook B12 in kaas? :sneaky:
 
An sich maakt dat niet zo uit hoor. Je moet überhaupt doen wat je goeddunkt.

Ikzelf spreek denk ik ook meer Engels dan Nederlands, maar het Nederlands gaat me toch nog wel redelijk af.

Zit er eigenlijk ook B12 in kaas? :sneaky:

200g edammer is voldoende voor je ADH aan vitamine b12.
 
Tja...
Er is ook geen eer te behalen.
Van mij wordt verwacht tijd te steken in het plaatsen van bewijzen én in de links die jullie posten, maar andersom zie ik dat een stuk minder.
En als ik er tijd in steek, krijg ik van de één het verwijt dat ik teveel op de kritieken afga en alles naar mijn eigen visie praat, en van de ander dat ik niet genoeg kritiek geef. :unsure:

We zullen er vast te lang over bezig zijn.

Laten we het bij jouw eindconclusie houden dat er teveel vlees en bewerkt voedsel wordt gegeten, waarbij we in het midden laten hoeveel teveel dan is. Dat in combinatie met het middengedeelte van het plaatje van Kronos. (Y)

Ik snap wat je bedoeld. Ik zou er graag meer tijd in willen steken, zoals ik dat in een vorige post kon doen, maar het is te druk nu. Ik heb dan ook geen argumenten tegen de linkjes. Ik hoop daar meer tijd voor te hebben binnenkort. Niet om het te weerleggen, maar omdat ik het interessant vind. Ik verwacht niet van je dat jij dat wel heel veel tijd erin steekt, maar als je dan een artikel verwerpt verwacht ik dat je dat niet doet omdat er binnen de bronnenvermelding een bron controversieel is, maar iets meer onderbouwing.

Verder ben ik het ermee eens dat het een discussie zonder einde is. Daar is er linksom of rechtsom te weinig onderzoek naar gedaan. En waarschijnlijk bestaat er niet één waarheid.
 
Krijgen we dat weer...
 
Krijgen we dat weer...

:ROFL:

Alsof de duvel ermee speelt... Nou... Daar gaan we dan maar weer.
 
Krijgen we dat weer...

Ja, had ook al andere onderzoeken gezien die op de gevaren van teveel wijzen. Of te hoge doseringen in 1 keer ipv meerdere kleinere.
Maar meer ga ik er niet over zeggen :CENSORED: ;)
 
Ja, had ook al andere onderzoeken gezien die op de gevaren van teveel wijzen. Of te hoge doseringen in 1 keer ipv meerdere kleinere.
Maar meer ga ik er niet over zeggen :CENSORED: ;)

"De onderzoekers waarschuwen mensen die supplementen slikken of injecties krijgen om een vitamine B12-tekort te voorkomen."

:CENSORED:;)
 
Krijgen we dat weer...
Hahahaha ja, ik dacht ook hier meteen aan. Te lui om het artikel te plaatsen.
 
Met een 400 dagen half-waardetijd in de lever is n dagelijkse inname op zich al discutabel. ;)
 
Krijgen we dat weer...

De associatie valt weg als je alle mensen met een slechte nierfunctie wegneemt. Noemen ze wel in de resultaten, maar is natuurlijk niet sexy om in de discussie en conclusie terug te laten komen, want dan heb je geen schreeuwende kop meer. Wellicht is een te hoog B12-niveau het gevolg van een slechte nierfunctie, bijvoorbeeld. Typisch gevalletje wetenschappelijke misleiding om maar iets significants te kunnen melden. Functioneren je nieren goed, dan slaat dat hele advies dus ook nergens op.
 
Zojuist een interessante Tegenlicht aflevering gezien over 'future food'.
Filosofische benadering over voedsel vd toekomst, met daarbij ook de vraag wat we dan gaan eten.
Aanrader voor geïnteresseerden in het onderwerp!
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Als je uitgebalanceerde eetgewoonten hebt, dan zijn supplementen niet nodig.
Uitzonderingen zijn er wel:
Bijvoorbeeld bij te hoge bloedvetten ( triglyceriden) : omega 3 capsules.
En bij verhoogd bloedsuiker schijnt Chromium Picolinaat goed te werken.
 
Wederom bedankt, ik ga met uw tips aan de slag. Ik zal over een halfjaar eens mijn progressie posten. :)

Is uiteindelijk een jaar later geworden. :unsure:

Een jaar geleden had ik slechts een paar maanden ervaring met fitness. Ik woog 75 kilo (bij 1.89) en wilde graag wat massa opbouwen. Begon met drie keer per week trainen, schroefde dit al snel op naar vier keer en ben sinds de komst van Corona (thuiswerken, dus meer tijd) 5 a 6 keer per week met gewichten aan de gang. En eten, wat heb ik veel gegeten. En het leuke is, het kost totaal geen moeite. Zo leuk om steeds weer progressie te boeken en nieuwe dingen te leren. Net een groot, gezond project. Resultaat: een nieuwe hobby, meer energie en zelfvertrouwen, 10 extra kilo's (oké, ook genoeg vet) en een betere houding. Nu nog 5 kilo erbij en daarna droogtrainen. Zin in!
 
Ik ben nu een dikke 4 weken bezig met intermittend fasting, oa naar aanleiding van wat ik hier wel eens op het forum gelezen heb en ook doordat een vriendin het doet en ze een gezonde leefstijl heeft, heb ik besloten het ook te proberen en ik ben erg tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik ben 4 kg kwijtgeraakt, een zichtbare afname van de omvang van mijn buik en qua honger merk ik ook dat mijn lichaam nu gewent is aan 2 keer per dag eten en wat fruit tussendoor en niet meer de hele dag door. Voorlopig blijf ik dit doorzetten, in combinatie met veel gezonder eten (minder carbs en meer andere producten).
 
Ik ben nu een dikke 4 weken bezig met intermittend fasting, oa naar aanleiding van wat ik hier wel eens op het forum gelezen heb en ook doordat een vriendin het doet en ze een gezonde leefstijl heeft, heb ik besloten het ook te proberen en ik ben erg tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik ben 4 kg kwijtgeraakt, een zichtbare afname van de omvang van mijn buik en qua honger merk ik ook dat mijn lichaam nu gewent is aan 2 keer per dag eten en wat fruit tussendoor en niet meer de hele dag door. Voorlopig blijf ik dit doorzetten, in combinatie met veel gezonder eten (minder carbs en meer andere producten).
Las ik toch even: "aan 2 keer per dag eten en wat friet tussendoor"
 
Ik ben nu een dikke 4 weken bezig met intermittend fasting, oa naar aanleiding van wat ik hier wel eens op het forum gelezen heb en ook doordat een vriendin het doet en ze een gezonde leefstijl heeft, heb ik besloten het ook te proberen en ik ben erg tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik ben 4 kg kwijtgeraakt, een zichtbare afname van de omvang van mijn buik en qua honger merk ik ook dat mijn lichaam nu gewent is aan 2 keer per dag eten en wat fruit tussendoor en niet meer de hele dag door. Voorlopig blijf ik dit doorzetten, in combinatie met veel gezonder eten (minder carbs en meer andere producten).

Goed hoor, al zou ik 3.5 kg van je gewichtsverlies toeschrijven aan je veel gezonder eten/minder carbs stijl.
 
Terug
Bovenaan Onderaan