Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Hier was het rode linzen schotel met bloemkool en zwarte rijst. Een avocado salade er bij, sausje van honing-mosterd er over heen. Was vegan en lekker.
Geen idee waar ik mijn B12 voor vandaag vandaan heb gehaald. Vedette, enig idee? :maniac:

Weet ik ook niet. Stuur me anders je voedingschema van de afgelopen weken door en anders, als het strikt veganistisch is, kunnen we wellicht samen een keer naar de dokter om alle waarden te checken. :D

Wat ik wel weet, is dat mijn vraag die ik een paar pagina's terug stelde een eigen leven gaat leiden, waar ik zelf aan meedoe, en inmiddels ver voorbij het originele punt schiet. Misschien heb ik ELPSV zijn posts ook wel verkeerd begrepen. De enige vraag die ik wilde stellen is of het voor het menselijk lichaam van nu, vanuit de huidige biologie beredeneerd, een volstrekt logische keuze is als veganist te leven (zonderrrrrr supplementen) en volgens mij is het antwoord daarop objectief nee, kijken naar o.a. de menselijke B12 behoefte die we enkel uit dierlijke producten kunnen halen (zonderrrrrr supplementen). Afijn. Heb er nu wel genoeg over gezegd. Doe er allen mee wat u wil.
 
Volgens mij is het B12-punt best wel een dingetje, zoals Vedette ook al terecht aangeeft. Als je aandraagt dat we in de periode toen we vroeger – schijnbaar, concreet bewijs heb ik niet gezien – ook al heel lang zonder dierproducten leefden als mens omdat we de B12 uit de ‘grond’ haalden vind ik dat een bewering die wel wat onderbouwing behoeft. Die mis ik (nog steeds), vandaar mijn reactie op dat vlak.

Ok.
Net zoals ik de onderbouwing mis waarom dit alles überhaupt zo relevant is.
Dat hele B12 is dus niet zo'n dingetje. Maar ik ga mezelf niet voor een 4e keer herhalen.


Ja, ik word er inderdaad een beetje cynisch van. De zaken/links/bronnen die je aanhaalt ken ik allemaal hoor, inclusief de ontkrachting e/o tegenargumenten ervan. McGovern lijkt in je filmpje bijvoorbeeld een held die goed beleid maakte en bestreden werd door Big ***. Een andere kijk erop geeft een uitgebreide meta-analyse die heeft teruggekeken en de conclusie trok dat zijn beleid (wat de wereldwijde aanval op verzadigd vet opende) niet ondersteund werd door wetenschappelijk bewijs. In plaats van m.i. onterecht klagen dat zijn geloof dat vet slecht is niet breed uitgerold werd (iemand die de decennia waarin verzadigd vet gedemoniseerd werd heeft gemist leefde volgens mij in een grot) zou ik dus eerst even teruggaan naar de vraag op basis waarvan hij zijn beleid überhaupt vormgegeven heeft. In ieder geval niet op daadwerkelijke wetenschap.

Zo kan ik op alle linkjes/bronnen wel reageren. Volgens mij komen we daarmee alleen geen steek verder.

https://www.vivahealth.org.uk/resou...olesterol-and-controversy-sat-fat-spat-online
Zoë Harcombe verkoopt boekjes en dieetadvies ( https://theharcombediet.com/ ) en geeft blijkbaar presentaties aan organisaties die direct gelinked zijn met de vleesindustrie (als in, daar krijgen ze hun geld van). Nou is dat niet direct een reden om de studie opzij te schuiven, maar wel om er wat extra kritisch naar te kijken.
Maargoed, de bron die ik hier gebruik, vivahealth, ken ik verder niet. Dus wat die verder zeggen in het hele artikel, komt op mij als valide over, op basis wat ik vele andere malen heb gezien, maar of het 100% klopt weet ik niet. Dat is veel teveel uitzoekwerk voor nu.

Maar is dat niet waar discussies over (voedings)wetenschap over moeten gaan? Onderzoeken reviewen, bespreken, kijken of het valide is wat er gezegd wordt etc?
Maargoed, snap dat het een beetje het psv forum voorbij schiet. :ROFL:

Ik postte zelf een link naar een RCT met de volgende conclusie:

“Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.”

Terwijl je aangeeft het jammer te vinden dat ik niet inhoudelijk op al je punten/links inga, is dan je voornaamste opmerking dat ik de comments moet lezen die van mensen die hun vraagtekens bij het onderzoek zetten.

Tja.. ik kan ook copy pasten uit de comments van daar naar hier. Maar dat zet ook niet veel zoden aan de dijk hè? Kun je ze beter daar bekijken.
Die schuingedrukte conclusie is gezien de commentaren absoluut niet een terechte conclusie, en dan dus zeker niet om dat te vertalen in het 'verzadigd vet is niet slecht' verhaal.
Ik wilde me er dus niet wat lui van af maken, want ik heb ze wel gelezen, als ook het onderzoek zelf. Ik had het beter in een vragende manier kunnen stellen of jij de comments gelezen had, en zo ja, wat je daarvan vond. Want dat is wat ik eigenlijk voor ogen had te bereiken.

Maar dan komen we weer terug bij reageren op individuele links/bronnen, en dus bij het vorige gedeelte van deze post :)

Je kunt m.i. niet enerzijds (terecht) bevestigen dat voedingsonderzoek heel lastig is en het bewijs tegenstrijdig, maar anderzijds stug volhouden dat datzelfde voedingsonderzoek wel heel duidelijk jouw voedingsfilosofie ondersteunt en onderbouwt. Je bent heel kritisch op onderzoek en de motivaties en geldstromen erachter, hebt het volop over bad science en BIG ***, maar ik zie diezelfde kritische houding niet terug richting de bronnen die je zelf post om te onderbouwen dat het WFPB voedingspatroon het beste patroon zou zijn. Dan denk ik dat we het er verder beter bij kunnen laten en allemaal doorgaan met wat we het meest gezonde en leuke voedingspatroon vinden. (Y)

Diezelfde kritische houding naar alles wat ik lees en zie heb ik, en probeer ik zo goed ik kan te blijven houden. In een bubble komen is makkelijk, om buiten de bubble te blijven kijken kost moeite. Voor iedereen. Ik heb naar kritiek op nutritionfacts.org gezocht. Ik heb gekeken of er financiële motieven onder liggen. Maar ik kon niks sluitends vinden. Daarmee een veel betrouwbaardere bron van informatie voor mij dan de vele blogjes en journalisten die het wel even denken te weten.
Maar om niet in mijn bubble te blijven, heb ik graag discussies met mensen die het anders zien. Daarom waardeer ik dat je links stuurt, en je eigen mening verkondigt en argumenten aandraagt. En als ik de kans zie om die te weerleggen, dan doe ik dat wel met liefde en plezier. Dat ontken ik niet :)
Ik hoop dat jij ook kritisch blijft op wat jij leest en ziet in je eigen bubbel (op paleo gericht, als ik me niet vergis?).

Wat voor mij echter met een paal boven water blijft staan:
  • In de vele vele uren die ik aan dit onderwerp heb besteed, is de mening die ik ooit had gedraaid.
    Zo dacht ik dat we voor een optimaal voedingspatroon dierlijke producten nodig zouden hebben. Ik dacht dat verzadigd vet is helemaal niet zo slecht als men beweert (want ik was groot fan op mijn kokosolie) en ik dacht dat veganisten het altijd aan iets zou ontbreken. Maar wat ik aantrof, hoe zeer ik ook vast wilde houden aan mijn kokosolie, het klopte gewoon niet. Teveel haken en ogen aan al die pro verzadigd vet onderzoeken. Haken en ogen die er een stuk minder bleken te zijn bij de vele onderzoeken dat verzadigd vet wel slecht is voor je.
  • In alle onderzoeken die ik heb gezien bewijst WFPB, of iets wat daar verdraaid dichtbij in de buurt komt, zijn waarde in vergelijking met andere voedingspatronen, waaronder paleo, keto, of SAD (standard american diet).
  • Ik heb geen enkel onderzoek gezien dat aantoont dat WFPB + b12 niet goed voor je is. Sterker nog, enkel gezien dat het wél goed voor je is.
  • Ik geen enkel onderzoek heb gezien waarin staat dat vlees als geheel goed voor je is.
  • De rol van de industrieën is ontzettend groot. En daar hoeven we geen alu hoedje voor op te zetten. Niks conspiracy. Het bewijs is er. Ik heb slechts een klein deel ervan hier laten zien, ter voorbeeld. Dat ze een grote rol spelen, is niet te ontkennen. Als ik zie wat ze doen, welke marketingbudgetten ze hebben, wat ze daarmee doen, welke boodschap ze proberen over te brengen op de gemiddelde consument, dat ze letterlijk zeggen dat 'twijfel zaaien ons product is', tja... dan voel je je wel gesterkt in de wetenschap waarin zij niet met dikke vingers in zitten.
  • En voor mij persoonlijk: het heeft mijn jarenlang (+10 jaar) lange zoektocht naar mijn grote medisch probleem voor mij opgelost. Dat is slechts een case study, bewijst voor het grote geheel eigenlijk niks. Maar voor mij bewijst het ontzettend veel.

En zo trek ik mijn conclusies over WFPB vs andere patronen, net zo lang tot ik goed bewijs vindt dat het tegendeel, of nuance aantoont.
Op basis wat ik tot nu toe ben tegengekomen, vermoed ik dat dat niet zo gauw gaat gebeuren, maar ik blijf ervoor open staan.


Na twee dagen vegetarisch te hebben gedineerd zet ik zo meteen naast een shitload aan groente dus nog eens stukje rund van de natuurboer op het vuur, gebakken in een plak roomboter. ;)

Ik krijg de indruk dat enkele mensen denken dat het mij heel erg veel uitmaakt wat hij/zij op zijn/haar bord gooit elke avond. :lol:
Dat is iig niet zo. Zie mijn motivaties voor dergelijke discussies hierboven.
Wat je verder in je giechel wilt proppen moet je vooral zelf weten. Het is niet mijn lichaam.
Mijn familie en vrienden vind ik wel lastig als ik die troep naar binnen zie tikken, omdat ik het beste met ze voor heb, maar geen van beide groepen is hier aanwezig (no offense, sommigen zouden best een forum-vriend kunnen worden, maar da's toch anders :xp: )

Tot slot:
Voor degenen die bezig zijn met meer richting vegan te gaan eten kan ik de volgende site van harte aanbevelen:
https://veganhealth.org/
Mooi overzicht te vinden van de benodigde voedingsstoffen, de hoeveelheid, en waar je die in kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Weet ik ook niet. Stuur me anders je voedingschema van de afgelopen weken door en anders, als het strikt veganistisch is, kunnen we wellicht samen een keer naar de dokter om alle waarden te checken. :D

Wat ik wel weet, is dat mijn vraag die ik een paar pagina's terug stelde een eigen leven gaat leiden, waar ik zelf aan meedoe, en inmiddels ver voorbij het originele punt schiet. Misschien heb ik ELPSV zijn posts ook wel verkeerd begrepen. De enige vraag die ik wilde stellen is of het voor het menselijk lichaam van nu, vanuit de huidige biologie beredeneerd, een volstrekt logische keuze is als veganist te leven (zonderrrrrr supplementen) en volgens mij is het antwoord daarop objectief nee, kijken naar o.a. de menselijke B12 behoefte die we enkel uit dierlijke producten kunnen halen (zonderrrrrr supplementen). Afijn. Heb er nu wel genoeg over gezegd. Doe er allen mee wat u wil.
Ik begreep jouw vraag zo: spreek je jezelf als veganist niet tegen als je toch supplementen zoals B12 nodig hebt? Is je conclusie dan niet dat je lichaam de dierlijke stoffen toch nodig heeft?
Begreep ik het goed of niet?
 
Ik begreep jouw vraag zo: spreek je jezelf als veganist niet tegen als je toch supplementen zoals B12 nodig hebt? Is je conclusie dan niet dat je lichaam de dierlijke stoffen toch nodig heeft?
Begreep ik het goed of niet?

Dat is wel zo'n beetje de strekking van die vraag inderdaad.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Omdat dat dus kennelijk niet in natuurlijke voeding zit voor een vegan. Lees anders, als je echt geïnteresseerd bent, m'n andere posts. Anders is het verder niet zo interessant joh.

Ok, dat ontgaat me inderdaad.

'Natuurlijk' is voor mij niet per se een pre- technologie is er niet voor niets. De mens is geen natuurlijk wezen.

Overigens, wat ik er van heb begrepen, wordt B12 geproduceerd door bacteriën in de darm - en de B12 in tabletten wordt geproduceerd door bacteriën in het lab..is dat natuurlijk?
 
Ok, dat ontgaat me inderdaad.

'Natuurlijk' is voor mij niet per se een pre- technologie is er niet voor niets. De mens is geen natuurlijk wezen.

Overigens, wat ik er van heb begrepen, wordt B12 geproduceerd door bacteriën in de darm - en de B12 in tabletten wordt geproduceerd door bacteriën in het lab..is dat natuurlijk?

Die vraag is al eerder terug gesteld. Kort samengevat - in een lab: niet natuurlijk. Verder ging mijn vraag daar niet over. Ik wil best stoeien over de filosofische kijk op "wat is natuurlijk", maar dat wilde ik niet weten. Mijn vraag was: kun je als vegan uit je dieet, zonder supplementen, alles halen wat je nodig hebt om goed te functioneren. Het antwoord daarop is klaarblijkelijk nee.

Ik ben zelf niet over B12 begonnen, het werd door ELPSV gegeven als uitleg waarom er schrijnende voorbeelden van niet goed functionerende vegan kinderen waren, omdat de ouders waren vergeten dit bij te geven. Maw, veganisme alleen bleek niet voldoende voor het kind om goed te functioneren. Er moest met supplementen worden gewerkt.

Dat is verder geen enkel probleem, iedereen mag pakken wat ze willen om zich een lifestyle aan te meten, maar kennelijk heeft het menselijk lichaam dus eigenlijk een dieet met dierlijke producten nodig, los van vlees (zuivel, ei), om aan de B12 behoefte te voldoen. Dat op zichzelf bevestigt voor mij dat een mens niet per definitie een vegan is. Dat men dat verder wil zijn, en daarvoor zijn lifestyle aanpast, en daarvoor supplementen pakt, is ook weer prima. Maar dan is het dus een bewuste keuze met een plan erbij. Ik vind alleen dat je dan niet zonder enige twijfel kunt stellen dat een mens "prima vegan" kan zijn (en vooral de claim dat ie dat eigenlijk is), want zonder een plan blijken daar toch wat haken en ogen aan te zitten. Ik heb geen supplementen nodig, ik haal alles wat ik nodig heb uit mijn voeding.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, dit is echt mijn laatste uitleg hierover. Het zijn inmiddels 10 posts van mijn kant met dezelfde pogingen tot uitleg.

Overigens, tot slot: ik heb het idee dat er nu een aantal discussies door elkaar heen gaan lopen, waar zoals gezegd ik zelf ook aan mee doe. Om de discussie verder zuiver te houden, over dit punt is nu wel alles gezegd, doe ik weer een stapje terug.
 
Laatst bewerkt:
Die vraag is al eerder terug gesteld. Kort samengevat - in een lab: niet natuurlijk. Verder ging mijn vraag daar niet over. Ik wil best stoeien over de filosofische kijk op "wat is natuurlijk", maar dat wilde ik niet weten. Mijn vraag was: kun je als vegan uit je dieet, zonder supplementen, alles halen wat je nodig hebt om goed te functioneren. Het antwoord daarop is klaarblijkelijk nee.

Ik ben zelf niet over B12 begonnen, het werd door ELPSV gegeven als uitleg waarom er schrijnende voorbeelden van niet goed functionerende vegan kinderen waren, omdat de ouders waren vergeten dit bij te geven. Maw, veganisme alleen bleek niet voldoende voor het kind om goed te functioneren. Er moest met supplementen worden gewerkt.

Dat is verder geen enkel probleem, iedereen mag pakken wat ze willen om zich een lifestyle aan te meten, maar kennelijk heeft het menselijk lichaam dus eigenlijk een dieet met dierlijke producten nodig, los van vlees (zuivel, ei), om aan de B12 behoefte te voldoen. Dat op zichzelf bevestigt voor mij dat een mens niet per definitie een vegan is. Dat men dat verder wil zijn, en daarvoor zijn lifestyle aanpast, en daarvoor supplementen pakt, is ook weer prima. Maar dan is het dus een bewuste keuze met een plan erbij. Ik vind alleen dat je dan niet zonder enige twijfel kunt stellen dat een mens "prima vegan" kan zijn (en vooral de claim dat ie dat eigenlijk is), want zonder een plan blijken daar toch wat haken en ogen aan te zitten. Ik heb geen supplementen nodig, ik haal alles wat ik nodig heb uit mijn voeding.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, dit is echt mijn laatste uitleg hierover. Het zijn inmiddels 10 posts van mijn kant met dezelfde pogingen tot uitleg.

Overigens, tot slot: ik heb het idee dat er nu een aantal discussies door elkaar heen gaan lopen, waar zoals gezegd ik zelf ook aan mee doe. Om de discussie verder zuiver te houden, over dit punt is nu wel alles gezegd, doe ik weer een stapje terug.

Aldus de Vedette van de B12.

Matige voetballer, groot voedingsdeskundige. Ieder zo z'n kwaliteiten.
 
Aldus de Vedette van de B12.

Matige voetballer, groot voedingsdeskundige. Ieder zo z'n kwaliteiten.

Nooit geclaimd te zijn, maar trek wel een volgens mij vrij normale conclusie gebaseerd op hoe ons lijf werkt. Maar ik snap heus wel dat "we" het daar toch niet eens over gaan worden. ;)

Volledig gelijk over m'n voetbalkwaliteiten verder. :geek:
 
Nooit geclaimd te zijn, maar trek wel een volgens mij vrij normale conclusie gebaseerd op hoe ons lijf werkt. Maar ik snap heus wel dat "we" het daar toch niet eens over gaan worden. ;)

Volledig gelijk over m'n voetbalkwaliteiten verder. :geek:
Als God wilde dat we geen vlees eten dan had hij de dieren niet uitgevonden 😀
Het is gewoon hetzelfde als patat met mayonaisse. De patat is het vlees, en de groente de mayo.
 
Dat is verder geen enkel probleem, iedereen mag pakken wat ze willen om zich een lifestyle aan te meten, maar kennelijk heeft het menselijk lichaam dus eigenlijk een dieet met dierlijke producten nodig, los van vlees (zuivel, ei), om aan de B12 behoefte te voldoen.

Hm...
Het menselijk lichaam heeft volgens mij helemaal geen vlees 'nodig', maar voedingsstoffen - onder andere B12.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een supplement en een lap vlees?
 
Hm...
Het menselijk lichaam heeft heleMAAL GEEN VLEVolgens mij heeft het menselijk lichaam voedingsstoffen nodig - onder andere B12.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een supplement en een lap vlees?

Ehh.. Ja, ik heb inmiddels 10x een lap tekst geplaatst met een poging tot uitleggen wat ik bedoel. Als het nu nog niet duidelijk is, wordt het dat nooit.

Ennuh. Nogmaals. Ik heb het niet (per se) over vlees.

Het is prima zo, we laten het hierbij. Als ik je ooit eens bij PSV tegen het lijf loop, drinken we er eentje op en sparren dan verder. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ehh.. Ja, ik heb inmiddels 10x een lap tekst geplaatst met een poging tot uitleggen wat ik bedoel. Als het nu nog niet duidelijk is, wordt het dat nooit.

Ennuh. Nogmaals. Ik heb het niet over vlees.

Nee, dat weet ik. Maar je zegt dat omdat vegans supplementen slikken, de mens 'niet per definitie' een vegan is. Ik stel alleen maar de vraag wat 'per definitie' dan is. In tegenstelling tot dieren is een mens namelijk niet zo makkelijk te definiëren - we zijn technologische wezens, en kunnen de natuur naar onze hand zetten. Dat was al toen we voor de eerste keer een speer wierpen, en dat is nu ook nog steeds zo als we bacteriën gebruiken om B12- supplementen te produceren. 'Van nature' is ons lichaam gebonden aan voedingsstoffen, maar hoe we die binnen krijgen, is optioneel. Of dat nu een lap vlees is, of een pil...

Maar goed, blijkbaar zitten we op een verschillende golflengte, of er lopen verschillende discussies door elkaar. Sorry voor die capslock in mijn post - ik was nog aan typen toen-ie plotseling werd gepost.

En ik moet nog mijn pizza wegspoelen met een flesje wijn...
 
Nee, dat weet ik. Maar je zegt dat omdat vegans supplementen slikken, de mens 'niet per definitie' een vegan is. Ik stel alleen maar de vraag wat 'per definitie' dan is. In tegenstelling tot dieren is een mens namelijk niet zo makkelijk te definiëren - we zijn technologische wezens, en kunnen de natuur naar onze hand zetten. Dat was al toen we voor de eerste keer een speer wierpen, en dat is nu ook nog steeds zo als we bacteriën gebruiken om B12- supplementen te produceren. 'Van nature' is ons lichaam gebonden aan voedingsstoffen, maar hoe we die binnen krijgen, is optioneel.

Vooruit, omdat ik het idee heb dat we nu richting dezelfde golflengte gaan. Dat is zeker optioneel. Ik zeg ook telkens weer dat het prima is dat men dat doet, hè? Ik zit hier niet om veganisme af te keuren. Probeer niemand in de val te lokken voor een "Aha, zie je wel!"-moment. Ik stelde alleen een technische vraag over hoe ons lijf kennelijk werkt, waarbij ik concludeer dat er zonder menselijk vernuft haken en ogen aan een puur veganistisch dieet zitten, en je volgens mij niet kunt claimen dat een mens eigenlijk een vegan is. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen, maar dat is volgens mij wat ELPSV in één van z'n posts aanhaalde. Als ons lijf dan (nu, niet miljoenen jaren terug) op deze manier werkt, heb ik daar mijn vraagtekens bij.

Stel je nou voor dat volgende week een ongekende ramp gebeurt en we worden technologisch gezien terug geslingerd naar de middeleeuwen. Geen laboratoria meer. We kunnen geen supplementen meer fabriceren. Even los van alle andere problemen die we dan zouden hebben, want die zullen er legio zijn, dan zou een veganistisch dieet alleen toch niet meer voldoen, puur als we alleen kijken naar de manier waarop ons lijf opereert? We missen dan die essentiële bouwstoffen waar ons lijf wel om vraagt.

Vegetariër zijn kan nog wel, denk ik. Alleen wetenschappelijk beschouwd over hoe ons lijf werkt, los van je idealen die iedereen zelf mag invullen. Eitje van de kip, melk van de koe. Krijg je alsnog je B12. Veganist volgens mij niet. Ja, het kan wel. Maar of het op de lange termijn goed is voor je lijf vraag ik me dan af.

Aanbod voor het drankje bij PSV om er verder over te filosoferen, het schijnt een hobby van je te zijn, blijft overigens ook staan. ;)
 
Nu lees ik over Bulletproof koffie ook dat het in combinatie met IF wordt gedaan. Maar dat lijkt me toch niet juist? Het lijkt me dat de fast toch onderbroken wordt door een dergelijk drankje?

Iemand?
 
Nu lees ik over Bulletproof koffie ook dat het in combinatie met IF wordt gedaan. Maar dat lijkt me toch niet juist? Het lijkt me dat de fast toch onderbroken wordt door een dergelijk drankje?

Iemand?

Natuurlijk is het dan geen echte intermittent fast meer. De calorieën die je binnenkrijgt zijn echter alleen vetten. Door het ontbreken van koolhydraten en eiwitten is er geen/nauwelijks reactie van je bloedsuikerspiegel met bijkomende voordelen, terwijl je wel volop energie hebt. Maar je bent gezien de calorieën die binnenkomen duidelijk niet aan het vasten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan