Voeding en Supplementen

• Topicstarter Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum Startdatum
Ik zit in dilemma. Ik ben sinds midden feb weer wat meer begonnen om wat fitter te worden/ af te vallen. De resultaten tot nu toe ben ik tevreden over. Van 102kg bij een vetpercentage van +-33% naar 96,6kg met +-22%. Dus ongeveer 10kg vet eraf.

Ik doe dit door minder te eten (en gezonder) in een intermitterend fasting (4 uur waarin ik eet). Alcohol sterk verminderd. Sporten is 3 keer in de week gewichttraining (nu vooral 5x5 maslow), 1 keer in de week zaalvoetbal en 2 keer in de week BJJ.

Mijn doel is naar 95+kg met 15% vetpercentage.

Ik twijfel nu om een korte tijd (6-8 wkn) wat meer te gaan eten om wat spiermassa erbij te krijgen. Dan gaat mijn vetpercentage ook omhoog. Daarna weer terug naar het afvallen. Het alternatief is doorgaan waarmee ik bezig ben maar zal dan mijn calorieën inname nog wat verder terug moeten schroeven.

Het sporten zal ik niet wijzigen, maar de krachttraining zou ik bij meer eten veranderen in een schema meer gericht op massa.

Wat zouden jullie doen? En wat is de beredenering erachter.

Ik zit in dilemma. Ik ben sinds midden feb weer wat meer begonnen om wat fitter te worden/ af te vallen. De resultaten tot nu toe ben ik tevreden over. Van 102kg bij een vetpercentage van +-33% naar 96,6kg met +-22%. Dus ongeveer 10kg vet eraf.

Ik doe dit door minder te eten (en gezonder) in een intermitterend fasting (4 uur waarin ik eet). Alcohol sterk verminderd. Sporten is 3 keer in de week gewichttraining (nu vooral 5x5 maslow), 1 keer in de week zaalvoetbal en 2 keer in de week BJJ.

Ik twijfel nu om een korte tijd (6-8 wkn) wat meer te gaan eten om wat spiermassa erbij te krijgen. Dan gaat mijn vetpercentage ook omhoog. Daarna weer terug naar het afvallen. Het alternatief is doorgaan waarmee ik bezig ben maar zal dan mijn calorieën inname nog wat verder terug moeten schroeven.

Het sporten zal ik niet wijzigen, maar de krachttraining zou ik bij meer eten veranderen in een schema meer gericht op massa.

ChatGPT 😁

Je hebt al een sterke transformatie neergezet. Van 102 kg / ~33% naar 96,6 kg / ~22% sinds februari is serieus goed, zeker terwijl je krachttraining, BJJ én zaalvoetbal combineert. Dat betekent waarschijnlijk dat je niet alleen vet bent kwijtgeraakt, maar ook spiermassa hebt behouden of zelfs iets opgebouwd.

Je dilemma is eigenlijk:

1. Doorgaan met cutten → sneller naar lager vetpercentage
  2. Tijdelijk lean bulken/recomp → meer spiermassa bouwen en later opnieuw cutten

Ik zou in jouw situatie waarschijnlijk kiezen voor:

Een gecontroleerde “maintenance / lean gain” fase van 6–8 weken

Dus niet echt “bulken”, maar:

• iets meer eten
  • prestaties omhoog
  • herstel verbeteren
  • spiermassa proberen te winnen
  • vettoename minimaal houden

Waarom?

Waarom ik niet nóg harder zou cutten

Je zit nu rond ~22%. Dat is niet extreem hoog meer. De eerste kilo’s vetverlies gaan vaak relatief makkelijk, maar onder ~20% wordt het meestal:

• trager,
  • vermoeiender,
  • slechter voor herstel,
  • lastiger naast intensieve sporten zoals BJJ en zaalvoetbal.

En jij doet behoorlijk veel:

• 3x kracht
  • 2x BJJ
  • 1x zaalvoetbal

Dat is veel belasting op herstel en zenuwstelsel.

Als je nu nóg lager in calorieën gaat:

• neemt kans op vermoeidheid toe
  • trainingskwaliteit daalt
  • krachtprogressie stopt
  • spierverliesrisico stijgt
  • motivatie kan dalen

Waarom een korte lean gain slim kan zijn

Je doel is uiteindelijk:

• 95+ kg
  • ~15% vet

Dat betekent eigenlijk:

relatief veel spiermassa behouden/opbouwen terwijl vet daalt.

Stel:

• nu 96,6 kg @ 22%
    → ongeveer 75 kg vetvrije massa

Doel:

• 95 kg @ 15%
    → ongeveer 81 kg vetvrije massa

Dus je hebt waarschijnlijk nog meerdere kilo’s spiermassa nodig om echt “95 kg op 15%” te worden. Dat is een behoorlijk atletisch fysiek.

Daarom is alleen blijven cutten misschien niet de meest efficiënte route.

Waarom juist nú een goed moment kan zijn

Je:

• hebt momentum,
  • bent consistent,
  • traint hard,
  • alcohol sterk verminderd,
  • lichaam reageert goed.

Dit is precies een periode waarin:

• extra voeding goed benut kan worden,
  • kracht snel kan stijgen,
  • spieropbouw relatief efficiënt is.

Zeker omdat je waarschijnlijk nog dicht bij “newbie/intermediate gains” zit qua spierpotentieel.

Hoe ik het praktisch zou aanpakken

6–8 weken op onderhoud of lichte surplus

Dus:

• niet vies bulken
  • geen “ik zie wel”
  • geen snelle gewichtstoename

Richtlijn:

• +150 tot +300 kcal boven onderhoud
  • gewichtstoename: max ~0,2–0,4 kg per week

Als je sneller stijgt:
→ waarschijnlijk teveel vet.

Trainingsaanpassing

Dat idee van jou klopt ook.

Je huidige 5x5 is top voor:

• kracht
  • neurologische adaptatie
  • basis bouwen

Maar voor spiermassa zou ik tijdelijk iets meer:

• volume
  • hypertrofie
  • accessoires

doen.

Bijvoorbeeld:

• compounds blijven houden
  • maar meer 6–12 reps
  • meer totale sets
  • focus op:
    • rug
    • schouders
    • borst
    • benen

Omdat extra spiermassa daar later je cut veel beter laat ogen.

Groot voordeel voor BJJ

Meer eten gaat waarschijnlijk ook:

• herstel verbeteren
  • explosiviteit verhogen
  • gripkracht verbeteren
  • energie tijdens rollen verbeteren

Veel mensen die lang cutten merken dat BJJ-prestaties langzaam instorten zonder dat ze het meteen doorhebben.

Wat ik níet zou doen

Geen agressieve bulk

Dus niet:

• “massa pakken”
  • veel junk eten
  • snel naar 102 kg terug

Want dan moet je daarna weer veel harder cutten.

Je hebt al mooie vooruitgang gemaakt; zonde om dat terug te draaien.

Mijn concrete advies

Ik zou:

Fase 1 — 6–8 weken

• onderhoud / lichte surplus
  • hypertrofiegerichter trainen
  • krachtprogressie najagen
  • herstel optimaliseren

Doel:

• +1 à 2 kg lichaamsgewicht max
  • merkbaar sterker
  • voller/spieriger

Daarna:

Fase 2 — langzame cut

• klein calorietekort
  • eiwitten hoog
  • krachttraining behouden
  • richting ~15%

Dat is waarschijnlijk uiteindelijk sneller én beter voor je eindfysiek dan jezelf nu verder leeg trekken.

Belangrijk detail

Je intermittent fasting van 4 uur werkt blijkbaar goed voor jou qua discipline en vetverlies. Maar voor spieropbouw/herstel kan zo’n klein eetvenster soms beperkend worden:

• eiwitsynthese
  • trainingsenergie
  • herstel

Je hoeft het niet weg te gooien, maar tijdens die 6–8 weken zou je kunnen testen of:

• een iets groter eetvenster (bijv. 6–8 uur)
  • beter herstel/kracht geeft.

Niet verplicht, maar wel iets om in de gaten te houden.

Je zit in ieder geval duidelijk op een goed spoor.

ChatGPT 😁

Je hebt al een sterke transformatie neergezet. Van 102 kg / ~33% naar 96,6 kg / ~22% sinds februari is serieus goed, zeker terwijl je krachttraining, BJJ én zaalvoetbal combineert. Dat betekent waarschijnlijk dat je niet alleen vet bent kwijtgeraakt, maar ook spiermassa hebt behouden of zelfs iets opgebouwd.

Je dilemma is eigenlijk:

1. Doorgaan met cutten → sneller naar lager vetpercentage
  2. Tijdelijk lean bulken/recomp → meer spiermassa bouwen en later opnieuw cutten

Ik zou in jouw situatie waarschijnlijk kiezen voor:

Een gecontroleerde “maintenance / lean gain” fase van 6–8 weken

Dus niet echt “bulken”, maar:

• iets meer eten
  • prestaties omhoog
  • herstel verbeteren
  • spiermassa proberen te winnen
  • vettoename minimaal houden

Waarom?

Waarom ik niet nóg harder zou cutten

Je zit nu rond ~22%. Dat is niet extreem hoog meer. De eerste kilo’s vetverlies gaan vaak relatief makkelijk, maar onder ~20% wordt het meestal:

• trager,
  • vermoeiender,
  • slechter voor herstel,
  • lastiger naast intensieve sporten zoals BJJ en zaalvoetbal.

En jij doet behoorlijk veel:

• 3x kracht
  • 2x BJJ
  • 1x zaalvoetbal

Dat is veel belasting op herstel en zenuwstelsel.

Als je nu nóg lager in calorieën gaat:

• neemt kans op vermoeidheid toe
  • trainingskwaliteit daalt
  • krachtprogressie stopt
  • spierverliesrisico stijgt
  • motivatie kan dalen

Waarom een korte lean gain slim kan zijn

Je doel is uiteindelijk:

• 95+ kg
  • ~15% vet

Dat betekent eigenlijk:

relatief veel spiermassa behouden/opbouwen terwijl vet daalt.

Stel:

• nu 96,6 kg @ 22%
    → ongeveer 75 kg vetvrije massa

Doel:

• 95 kg @ 15%
    → ongeveer 81 kg vetvrije massa

Dus je hebt waarschijnlijk nog meerdere kilo’s spiermassa nodig om echt “95 kg op 15%” te worden. Dat is een behoorlijk atletisch fysiek.

Daarom is alleen blijven cutten misschien niet de meest efficiënte route.

Waarom juist nú een goed moment kan zijn

Je:

• hebt momentum,
  • bent consistent,
  • traint hard,
  • alcohol sterk verminderd,
  • lichaam reageert goed.

Dit is precies een periode waarin:

• extra voeding goed benut kan worden,
  • kracht snel kan stijgen,
  • spieropbouw relatief efficiënt is.

Zeker omdat je waarschijnlijk nog dicht bij “newbie/intermediate gains” zit qua spierpotentieel.

Hoe ik het praktisch zou aanpakken

6–8 weken op onderhoud of lichte surplus

Dus:

• niet vies bulken
  • geen “ik zie wel”
  • geen snelle gewichtstoename

Richtlijn:

• +150 tot +300 kcal boven onderhoud
  • gewichtstoename: max ~0,2–0,4 kg per week

Als je sneller stijgt:
→ waarschijnlijk teveel vet.

Trainingsaanpassing

Dat idee van jou klopt ook.

Je huidige 5x5 is top voor:

• kracht
  • neurologische adaptatie
  • basis bouwen

Maar voor spiermassa zou ik tijdelijk iets meer:

• volume
  • hypertrofie
  • accessoires

doen.

Bijvoorbeeld:

• compounds blijven houden
  • maar meer 6–12 reps
  • meer totale sets
  • focus op:
    • rug
    • schouders
    • borst
    • benen

Omdat extra spiermassa daar later je cut veel beter laat ogen.

Groot voordeel voor BJJ

Meer eten gaat waarschijnlijk ook:

• herstel verbeteren
  • explosiviteit verhogen
  • gripkracht verbeteren
  • energie tijdens rollen verbeteren

Veel mensen die lang cutten merken dat BJJ-prestaties langzaam instorten zonder dat ze het meteen doorhebben.

Wat ik níet zou doen

Geen agressieve bulk

Dus niet:

• “massa pakken”
  • veel junk eten
  • snel naar 102 kg terug

Want dan moet je daarna weer veel harder cutten.

Je hebt al mooie vooruitgang gemaakt; zonde om dat terug te draaien.

Mijn concrete advies

Ik zou:

Fase 1 — 6–8 weken

• onderhoud / lichte surplus
  • hypertrofiegerichter trainen
  • krachtprogressie najagen
  • herstel optimaliseren

Doel:

• +1 à 2 kg lichaamsgewicht max
  • merkbaar sterker
  • voller/spieriger

Daarna:

Fase 2 — langzame cut

• klein calorietekort
  • eiwitten hoog
  • krachttraining behouden
  • richting ~15%

Dat is waarschijnlijk uiteindelijk sneller én beter voor je eindfysiek dan jezelf nu verder leeg trekken.

Belangrijk detail

Je intermittent fasting van 4 uur werkt blijkbaar goed voor jou qua discipline en vetverlies. Maar voor spieropbouw/herstel kan zo’n klein eetvenster soms beperkend worden:

• eiwitsynthese
  • trainingsenergie
  • herstel

Je hoeft het niet weg te gooien, maar tijdens die 6–8 weken zou je kunnen testen of:

• een iets groter eetvenster (bijv. 6–8 uur)
  • beter herstel/kracht geeft.

Niet verplicht, maar wel iets om in de gaten te houden.

Je zit in ieder geval duidelijk op een goed spoor.
Top. Zit veel op een lijn met mijn ideeen en kan hier wel wat mee. Dank💪

Complimenten voor wat je allemaal doet en gedaan hebt.
En je zit qua massa in de hoogste of een na hoogste klasse dus je bent waarschijnlijk echt enorm sterk.
Het talent om zoveel massa te krijgen heb ik bijvoorbeeld niet.
Je traint echt heel veel, waarom zou je op dit punt nog meer massa willen?
Er zit ook veel cardio erbij met zaalvoetbal en BJJ.
Ik zou het persoonlijk zonde van je progressie in BJJ of zaalvoetbal vinden want je traint per sport slechts 1 keer in de week, ik ken je achtergrond niet maar voor BJJ is dat erg weinig.
Waarom niet wat kracht inwisselen voor BJJ of Zaalvoetbal om beter te worden in 1 van de sporten?
Of voor kickbocksen, thaiboksen, boksen of karate (een soort met sparren er in) om wat meer allround te worden?
Veel vechtsporters en atleten doen aan functionele krachttraining.

Vetpercentage gaat vanzelf omlaag als je gezond eet en consistent blijft sporten. Ik train ook veel, ben redelijk explosief en die van mij is bijvoorbeeld altijd rond de 9 procent.
Ik zou gaan voor een voedingspatroon dat altijd voor jou werkt in plaats van processen met cutten en gainen.
Dat lijkt me meer iets voor bodybuilders tenzij je dat je doel is.

Als intermittent fasting voor jou werkt dan zou ik dat vooral blijven doen. Of het echt nodig is om af te vallen betwijfel ik.
Als je kiest voor gezond voedsel zoals volkoren producten in plaats van andere granenproducten, en minder suiker en minder bewerkt voedsel dan kan het ook vlug gaan.

Complimenten voor wat je allemaal doet en gedaan hebt.
En je zit qua massa in de hoogste of een na hoogste klasse dus je bent waarschijnlijk echt enorm sterk.
Het talent om zoveel massa te krijgen heb ik bijvoorbeeld niet.
Je traint echt heel veel, waarom zou je op dit punt nog meer massa willen?
Er zit ook veel cardio erbij met zaalvoetbal en BJJ.
Ik zou het persoonlijk zonde van je progressie in BJJ of zaalvoetbal vinden want je traint per sport slechts 1 keer in de week, ik ken je achtergrond niet maar voor BJJ is dat erg weinig.
Waarom niet wat kracht inwisselen voor BJJ of Zaalvoetbal om beter te worden in 1 van de sporten?
Of voor kickbocksen, thaiboksen, boksen of karate (een soort met sparren er in) om wat meer allround te worden?
Veel vechtsporters en atleten doen aan functionele krachttraining.
Ik heb zelf ook niet het talent om massa te krijgen. Ik ben begonnen als student met fitness. Ik woog toen ergens rond de 75kg en ik had een bierbuikje. Ik ben bijna twee meter dus ik was een gespierde spijker met een bierbuik😜

Ik ben met BJJ begonnen vanwege het cardio. (Twee keer per week trouwens) Ik heb een hekel aan hardlopen e.d. Voor mij moet er een spelelement inzitten. Het zaalvoetbal is minimaal evenveel als sociaal iets omdat het als vriendengroep onderling is in een gehuurd zaaltje.

Mijn doelen liggen dus niet in BJJ en voetbal maar doe ik dat meer vanwege mijn doelen in Fitness. Ik vind het heel leuk om te doen maar ik heb er verder geen ambities in.

Vetpercentage gaat vanzelf omlaag als je gezond eet en consistent blijft sporten. Ik train ook veel, ben redelijk explosief en die van mij is bijvoorbeeld altijd rond de 9 procent.
Ik zou gaan voor een voedingspatroon dat altijd voor jou werkt in plaats van processen met cutten en gainen.
Dat lijkt me meer iets voor bodybuilders tenzij je dat je doel is.

Als intermittent fasting voor jou werkt dan zou ik dat vooral blijven doen. Of het echt nodig is om af te vallen betwijfel ik.
Als je kiest voor gezond voedsel zoals volkoren producten in plaats van andere granenproducten, en minder suiker en minder bewerkt voedsel dan kan het ook vlug gaan.
Ik wil niet alleen een lager vetpercentage maar ook iets meer spiermassa. Voor afvallen moet je minder calorieën binnenkrijgen dan je behoefte en voor spiermassa meer dan je behoefte. Het is niet efficiënt (en moeilijk/ bijna onmogelijk) om het beide tegelijk te doen. Dat betekend dat mijn voedingspatroon zich aan moet passen.

Gezond eten is altijd een aanrader maar uiteindelijk gaat het om calorieën (gechargeerd). Teveel calorieën betekend aankomen. (Spiermassa en vet) te weinig betekend afvallen (vet en spiermassa). Intermitterend fasting is daar (voor mij) een middel in vooral praktisch is. Ik hoef de hele dag niet aan eten te denken en kan in de tijd “alles” eten wat ik wil. (Als ik alleen fastfood ga eten dan gaat er uiteraard iets mis. Maar als ik gewoon gezond eet heb ik niet de tijd om daar heel veel calorieën in te nemen.

Aankomen/ bulken/ gainen kan je zolang doen als je wilt. Afvallen/ cutten wordt afgeraden om langer dan 12 weken te doen. Daarna gaat het minder effectief omdat het lichaam zich erop instelt. Daarom ga ik nu tijdelijk meer eten. Meer spiermassa kweken en hopelijk niet teveel vet erbij. Over een paar maanden stel ik het weer bij om mijn vetpercentage verder omlaag te brengen.

Dit gaat overigens niet om hele extreme wijzigingen. Ik ga niet nu mezelf de hele dag volstouwen en daarna mezelf uithongeren. Het gaat om relatief kleine aanpassingen.

Uiteindelijk is het beste om te doen wat jij beschrijft en op onderhoud eten (dus je eet wat je nodig hebt). Maar met twee verschillende doelen is dat nog niet haalbaar.

De laatste tijd veel ziek geweest. Van een paar keer buikgriep ( waar ik vroeger nooit last van heb gehad) tot vaker keelpijn en griep. Vroeg me af of ik extra vitamines etc moet slikken. Bloedtest liet alleen een tekort aan B12 zien.

De laatste tijd veel ziek geweest. Van een paar keer buikgriep ( waar ik vroeger nooit last van heb gehad) tot vaker keelpijn en griep. Vroeg me af of ik extra vitamines etc moet slikken. Bloedtest liet alleen een tekort aan B12 zien.
Vervelend. Je zit niet vaker onder de airco wat de vaker keelpijn kan verklaren?

Nee eigenlijk niet. Heb thuis ook geen airco en op het werk is er een lucht circulatiesysteem.
Oke. Ja goed uit laten zoeken en/of accepteren dat we ouder worden en niet meer de krachtige persoon zijn die we waren. Had nooit rugpijn en nu lijkt het alsof bij iedere beweging het er in kan schieten. Pech? Ouderdom? Rekening van veel stress en een slechte houding al die jaren? Soms is er geen antwoord maar het blijft klote.

• Leuk
Reactions: IPF
Algehele conditie doet heel veel met je weerstand. Sinds ik veel sport ben ik echt nog maar zelden niet 100% fit. En áls ik me dan niet helemaal lekker voel, duurt dat over het algemeen maar een dag of twee.
Goede conditie helpt bij een goede weerstand.

• Leuk
Algehele conditie doet heel veel met je weerstand. Sinds ik veel sport ben ik echt nog maar zelden niet 100% fit. En áls ik me dan niet helemaal lekker voel, duurt dat over het algemeen maar een dag of twee.
Goede conditie helpt bij een goede weerstand.
Sluit ik me bij aan.
Sporten, en “normaal” gezond eten. Zorgen dat je afwisselend eet, met voldoende fruit en groente voor de vitaminen. Niet te gek laten maken door 1000 supplementen, die zijn vaak onnodig.
Is natuurlijk geen garantie of wondermiddel, maar draagt absoluut bij aan je gezondheid.

• Leuk
Over het algemeen maak je met supplementen dure plas aan. Als je normaal gezond eet krijg je voldoende vitamine binnen.

Dat je de laatste tijd ziek bent geweest kan. Er gaat volgens mij een hardnekkig virus ergens rond. (Hoor meer mensen hierover en heb zelf ook meerdere weken met keelpijn rondgelopen)

• Leuk

Het voedingscentrum heeft een goede tool waar je in kan vullen wat je eet, waarna je kan zien of je ergens tekort of juist teveel van hebt. Alle belangrijkste vitamines en mineralen kun je terug vinden.
Kwestie van een aantal dagen invullen wat je hebt gegeten en gedronken, hoe meer dagen hoe betrouwbaarder voor het gemiddelde natuurlijk.

Is even moeite doen, maar het geeft je een schat aan informatie.
Het kan je een indicatie geven of het probleem idd in je voeding zit, of wellicht toch eerder ergens anders.

Terug
Bovenaan Onderaan