Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Maar volledig plantaardig is dus niet per se een verkeerd dieet daarvoor.

Nee, verkeerd in het algemeen. Alleen biefstuk kanen als je naar boven loopt zal ook niet goed werken...

Blijft wel dat mensen die volledig plantaardig eten vaak heel dun en veel zwakker zijn dan de mensen die ook dierlijke producten eten.
 
Is de juiste voeding belangrijk?
Ja, natuurlijk.
Ik vind het wel lastig dat voedingsdeskundigen geen antwoord hebben op veel serieuze problemen van mensen.
Obesitas, diabetes, hoge bloeddruk, ga maar door.
Ik ken genoeg mensen die keurig volgens het boekje leven, en er echt helemaal niets mee opschieten.
En dan komt vervolgens de bariatrisch chirurg in beeld.
Of de endocrinoloog. Die het ook allemaal niet zo goed begrijpt.
De voedingsleer mag wat mij betreft zichzelf heruitvinden.
 
Nee, verkeerd in het algemeen. Alleen biefstuk kanen als je naar boven loopt zal ook niet goed werken...

Blijft wel dat mensen die volledig plantaardig eten vaak heel dun en veel zwakker zijn dan de mensen die ook dierlijke producten eten.
Ehm, ik denk dat dit toch wel een gevalletje misvatting is. En met 8+ smaken aan vegan ben-and-jerries ijs zijn er vast wel obese vegans te vinden.
Overigens zijn er best een aantal topsporters vegetarier-, en vegan o.a. de Williams zusters en - dit gaat je cause geen goed doen ELPSV, sorry -: Lois Drammelton (F1).
 
Ik ken genoeg mensen die keurig volgens het boekje leven, en er echt helemaal niets mee opschieten.
En dan komt vervolgens de bariatrisch chirurg in beeld.
Of de endocrinoloog. Die het ook allemaal niet zo goed begrijpt.
De voedingsleer mag wat mij betreft zichzelf heruitvinden.

Darmflora, de grote onbekende/ondergewaardeerde factor in de energiebalans.
Meer lokaal en vers geplukt/oogste producten helpt een hoop. Gewoon, de appel van de boom de mond in, of de wortel uit de grond trekken, even langs de broekspijp en klaar als snack tussendoor. Niet op zijn Engels de groenten een half uur doorkoken, of enkel producten kopen netjes verpakt onder laagjes plastic die twee weken daarvoor in Marokko geplukt zijn.

There, solved it. ;)
 
Nee, verkeerd in het algemeen. Alleen biefstuk kanen als je naar boven loopt zal ook niet goed werken...

Blijft wel dat mensen die volledig plantaardig eten vaak heel dun en veel zwakker zijn dan de mensen die ook dierlijke producten eten.
Zoals Relix al aangeeft, is dat echt een misvatting, denk ik gebaseerd op stereotypering.
Zwakke en niet fitte mensen zijn overal te vinden, van volledig plantaardig tot volledig dierlijk.
Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je wel alles binnen krijgt wat je nodig hebt.
Waar het bij relatief veel vegetariers en veganisten fout ging, is dat ze vonden geen (extra) b12 nodig te hebben, met alle gevolgen van dien. Denk zelf dat de stereotype daar vandaan is gekomen. Gelukkig is daar tegenwoordig veel meer aandacht voor, waardoor die vlieger (dat volledig plantaardig mensen dun en zwak maakt) niet meer op gaat.

Ehm, ik denk dat dit toch wel een gevalletje misvatting is. En met 8+ smaken aan vegan ben-and-jerries ijs zijn er vast wel obese vegans te vinden.
Overigens zijn er best een aantal topsporters vegetarier-, en vegan o.a. de Williams zusters en - dit gaat je cause geen goed doen ELPSV, sorry -: Lois Drammelton (F1).
Haha ja. Maar ook een lul met vingers kan topfit zijn :lol:
Zijn nog meer voorbeelden. O.a. bodybuilders, fitnessjunks, ultralopers (wel dun, maar heeft n andere reden uiteraard) etc.
Ben blij dat die oude stereotypering beetje bij beetje naar de achtergrond verdwijnt, nu steeds meer bekend wordt over voeding en do's en dont's als je kiest volledig plantaardig te willen eten.

Is de juiste voeding belangrijk?
Ja, natuurlijk.
Ik vind het wel lastig dat voedingsdeskundigen geen antwoord hebben op veel serieuze problemen van mensen.
Obesitas, diabetes, hoge bloeddruk, ga maar door.
Ik ken genoeg mensen die keurig volgens het boekje leven, en er echt helemaal niets mee opschieten.
En dan komt vervolgens de bariatrisch chirurg in beeld.
Of de endocrinoloog. Die het ook allemaal niet zo goed begrijpt.
De voedingsleer mag wat mij betreft zichzelf heruitvinden.
Voedingsonderzoek is de laatste 10-15 jaar pas echt los aan t komen heb ik t idee. Het is simpelweg best moeilijk om goede onderzoeken op te stellen en daar ook nog geldschieters voor te vinden die niet voor een betaalde uitkomst betalen.
Interessante materie, dat sowieso.

Maar het wordt nog veel interessanter, en moeilijker, als je de darmflora erbij gaat pakken
Wat Relix dus ook al benoemt in zn reactie.
Er is een directe link tussen wat je eet en wat je darmflora is. En een directe link tussen je darmflora en je hele gesteldheid. Het hele stuk van hoe je je zowel lichamelijk als geestelijk voelt, schijnt voor een zeer groot deel afhankelijk te zijn van je darmflora.
Er zijn wetenschappers die zelfs stellen dat we in feite een slaaf zijn van onze bacteriën. (Boek aanrader: De Microbemens, van Remco Kort. Overigens niet enkel over voeding, maar bijv ook over t gebruik van goede bacteriën in ziekenhuizen om de slechte tegen te gaan. Zeer interessante stuff!)

En die darmflora veel concreter linken aan voeding is de next step voor de voedingsleer. Een verklaring waarom voor de één een bepaald voedingspatroon fantastisch werkt en voor n ander niet zit wellicht in deze materie verborgen.
 
Maar wel moeilijker om tijdens het klimmen zo enorm veel calorieën binnen te harken alleen met planten.
Tijdens een ritje de Gotthard op moest ik even bijtanken. Gelukkig had ik van een maat van mij zo’n vijgen/notenreep gekregen. Werkte volgens mij beter dan een gehaktbal. Dat je die calorieën niet naar binnen gaat krijgen met komkommer en sla lijkt me duidelijk.
Overigens zijn er hier in de westelijke wereld maar erg weinig mensen die te weinig calorieën binnen krijgen. Voor de meerderheid geldt dat ze beter regelmatig een komkommer kunnen eten dan die biefstuk.
 
Omdat ik dacht dat dat per kg minder voedzaam is.

Puur kijkend naar calorieën leveren noten meer calorieën op dan rundvlees en varkensvlees, bijv.
Vergeleken met yakmelk, waar het even over ging mbt bergbeklimmen, zelfs veel meer. Daar zit zo'n 85kcal per 100 gram in. Noten hebben gemiddeld zo'n 650kcal per 100 gram.
Andere plantaardige producten met veel calorieën zijn granen, peulvruchten en sommige vruchten (bijv avocado, maar natuurlijk ook bananen, dadels, vijgen etc)

Het ligt er aan wat je met wat vergelijkt.
Maar over t algemeen zitten er in diverse planten net zoveel of zelfs meer calorieën per 100 gram als/dan dierlijke producten.

De volume kan wel groter zijn. Bijv. 100 gram linzen neemt meer plek in dan 100 gram biefstuk. In calorieën weinig verschil tussen die twee.
 
Puur kijkend naar calorieën leveren noten meer calorieën op dan rundvlees en varkensvlees, bijv.
Vergeleken met yakmelk, waar het even over ging mbt bergbeklimmen, zelfs veel meer. Daar zit zo'n 85kcal per 100 gram in. Noten hebben gemiddeld zo'n 650kcal per 100 gram.
Andere plantaardige producten met veel calorieën zijn granen, peulvruchten en sommige vruchten (bijv avocado, maar natuurlijk ook bananen, dadels, vijgen etc)

Het ligt er aan wat je met wat vergelijkt.
Maar over t algemeen zitten er in diverse planten net zoveel of zelfs meer calorieën per 100 gram als/dan dierlijke producten.

De volume kan wel groter zijn. Bijv. 100 gram linzen neemt meer plek in dan 100 gram biefstuk. In calorieën weinig verschil tussen die twee.
Maar daar zit het probleem een beetje. Het is moeilijker om een extreem aantal calorieën op een gezonde manier in te nemen bij plantaardig eten. De volumes om te eten zijn gemiddeld gewoon erg groot. Daardoor wordt het niet onmogelijk, maar wel erg lastig om het op een gezonde manier te bereiken.

Je kunt niet zomaar je normale dieet pakken en daar een shitload aan noten bij doen. Dan kloppen je macro's niet meer. Natuurlijk kan dat ook niet bij een regulier dieet en daar Yakmelk bij pakken. Van je normale voeding zullen de volumes aardig omhoog moeten en daarbij je verhoudingen vet/ eiwitten/ koolhydraten in een goede balans moeten houden. Gevoelsmatig is dat veel moeilijker om te doen met plantaardig eten.
 
Maar daar zit het probleem een beetje. Het is moeilijker om een extreem aantal calorieën op een gezonde manier in te nemen bij plantaardig eten. De volumes om te eten zijn gemiddeld gewoon erg groot. Daardoor wordt het niet onmogelijk, maar wel erg lastig om het op een gezonde manier te bereiken.

Je kunt niet zomaar je normale dieet pakken en daar een shitload aan noten bij doen. Dan kloppen je macro's niet meer. Natuurlijk kan dat ook niet bij een regulier dieet en daar Yakmelk bij pakken. Van je normale voeding zullen de volumes aardig omhoog moeten en daarbij je verhoudingen vet/ eiwitten/ koolhydraten in een goede balans moeten houden. Gevoelsmatig is dat veel moeilijker om te doen met plantaardig eten.

Nou moet dat volumeverschil ook niet overschat worden.
Daarnaast, doe ik noten in de keukenmachine om ze fijn te hakken, blijft er qua volume een stuk minder over.
Prak ik de eerder genoemde linzen fijn en maak er een papje van, wordt het kleiner dan die biefstuk.

Mbt gezondheid, we hebben t over een tijdelijk dieet ivm bergbeklimmen. Dan is die verhouding wat minder belangrijk dan bij een vast voedingspatroon. Welk tijdelijk dieet je ook hanteert.
Zo'n berg op gaan is per definitie niet heel gezond :grin:

Mogelijkheden genoeg om bij t bergbeklimmen hoogcalorische plantaardige producten mee te nemen die net zoveel volume innemen als niet plantaardige bergbeklimproducten.

Het is overigens al wel gedaan, een veganist die de top van de Everest heeft bereikt. Hij legt ook uit wat hij dan gegeten heeft, richting de top.

(En hiermee kan 'als veganist de Everest op' definitief naar een andere categorie dan die van 'een kogel tegenhouden met een dik boek'. I rest my case :maniac: )
 
Dank allen voor jullie bijdragen.
Ik las pas vandaag dit artikel:

microbiotica en ziektes

En ik herinner mij hoe sceptisch ik was destijds. Bijvoorbeeld:

- huilbaby's hebben een bepaalde darmflora;
- poeptransplantatie kan ziektes helpen behandelen.

Het enige dat ik toen dacht:

" je zal maar een poeptransplantatie van een huilbaby krijgen! "

Ik denk dat ik mijn gereserveerde houding maar even in de ijskast zet ;)

Heeft een van jullie links naar meer Evidence based artikelen? Cochrane?

(edit) als ik dit artikel lees, dan denk ik: het is te mooi om waar te zijn! En meestal is het dat ook niet, helaas.
Psychiatrisch probleem? Poeptransplantatie dus ? ( edit)
 
Laatst bewerkt:
:fy:;P

Speciaal voor jou:
Geen everest, maar 7000+meter niettemin
Toch ook niet misselijk. :biceps:
Het enige wat ik lees in dat artikel is dat de Vegans een eigen vlag hebben? Ik geef toe dat me dat meer irriteert dan zou moeten maar ik vind het echt vermoeiend dat elk clubje eikels, vooral diegene die een klein beetje tegengas krijgt van anderen, een eigen vlag hebben.
 
Nou moet dat volumeverschil ook niet overschat worden.
Daarnaast, doe ik noten in de keukenmachine om ze fijn te hakken, blijft er qua volume een stuk minder over.
Prak ik de eerder genoemde linzen fijn en maak er een papje van, wordt het kleiner dan die biefstuk.

Mbt gezondheid, we hebben t over een tijdelijk dieet ivm bergbeklimmen. Dan is die verhouding wat minder belangrijk dan bij een vast voedingspatroon. Welk tijdelijk dieet je ook hanteert.
Zo'n berg op gaan is per definitie niet heel gezond :grin:

Mogelijkheden genoeg om bij t bergbeklimmen hoogcalorische plantaardige producten mee te nemen die net zoveel volume innemen als niet plantaardige bergbeklimproducten.

Het is overigens al wel gedaan, een veganist die de top van de Everest heeft bereikt. Hij legt ook uit wat hij dan gegeten heeft, richting de top.

(En hiermee kan 'als veganist de Everest op' definitief naar een andere categorie dan die van 'een kogel tegenhouden met een dik boek'. I rest my case :maniac: )
Is het zo tijdelijk? Ik neem aan dat je niet een weekje traint, een dagje bergje doet en dan weer terug naar de orde van de dag? Het zal toch een proces van maanden/ jaren zijn waarbij er een extra piek is bij de beklimming zelf?

Bij het volume had ik het overigens niet over de noten maar meer over alle groenten. Ik heb overigens verder weinig verstand van Veganisme, vandaar ook dat ik gevoelsmatig schreef in mijn post.

Ook ”een boek die een kogel tegenhoudt“ zijn gevallen bekend. Zo heeft mijn opa een kogel overleefd door de bijbel hij altijd bijhad. Toegegeven, mijn oma had nog niet daadwerkelijk de kogel afgeschoten of zelfs een pistool gekocht toen hij haar doodsloeg, maar toch. De meeste mensen spraken over een bijzondere gebeurtenis
 
Het enige wat ik lees in dat artikel is dat de Vegans een eigen vlag hebben? Ik geef toe dat me dat meer irriteert dan zou moeten maar ik vind het echt vermoeiend dat elk clubje eikels, vooral diegene die een klein beetje tegengas krijgt van anderen, een eigen vlag hebben.

Mmmja, ik wist dat ook niet, van die vlag. Nog nooit gezien.

Ach, kijk andere veganisten er niet op aan. (Niet zeggende dat je dat doet trouwens) Bij elke groep mensen heb je figuren er tussen zitten die wat anders in elkaar zitten dan de rest van de groep.

Ik vind het meer een vlag voor Vanuatu ofzo. Mooi blauw dat de oceaan voorstelt.
 
Is het zo tijdelijk? Ik neem aan dat je niet een weekje traint, een dagje bergje doet en dan weer terug naar de orde van de dag? Het zal toch een proces van maanden/ jaren zijn waarbij er een extra piek is bij de beklimming zelf?
Ja, die mega hoeveelheid calorieen heb je echt enkel op de piekmomenten nodig.
Tijdens de voorbereidingen zal je misschien wel opbouw hebben van calorieinname, maar dan gaat t niet over absurde hoeveelheden als 15000 kcal per dag. Niet moeilijk om dan een gezonde balans van diverse nutriënten te hebben denk ik.

Bij het volume had ik het overigens niet over de noten maar meer over alle groenten. Ik heb overigens verder weinig verstand van Veganisme, vandaar ook dat ik gevoelsmatig schreef in mijn post.

Bladgroenten nemen natuurlijk op je bord veel plek in.
Maar dit ging over bergbeklimmen en wat je dan mee moet nemen.

Het klopt wellicht wel dat ik in volume iets meer eet dan de gemiddelde persoon hier op t forum. Maar dat is bij lange na geen factor 2 ofzo.

Ook ”een boek die een kogel tegenhoudt“ zijn gevallen bekend. Zo heeft mijn opa een kogel overleefd door de bijbel hij altijd bijhad. Toegegeven, mijn oma had nog niet daadwerkelijk de kogel afgeschoten of zelfs een pistool gekocht toen hij haar doodsloeg, maar toch. De meeste mensen spraken over een bijzondere gebeurtenis

Uhm wat?? :oops:
 
Dank allen voor jullie bijdragen.
Ik las pas vandaag dit artikel:

microbiotica en ziektes


Heeft een van jullie links naar meer Evidence based artikelen? Cochrane?

(edit) als ik dit artikel lees, dan denk ik: het is te mooi om waar te zijn! En meestal is het dat ook niet, helaas.
Psychiatrisch probleem? Poeptransplantatie dus ? ( edit)

Er is wel het een en ander; maar in mensen word FMT (fecal microbiota transplants) momenteel nog niet vaak als therapie ingezet. Wat uitzonderingen zijn C.Diff infecties, een bacterie in de darmen die leidt tot aanhoudende diarree en onstekingen in de darmen. Behandeling met antibiotica maakt het vaak niet beter waarmee er zeer veel micro-organismen gedood worden en terkorten aan goede bacterien zijn, waardoor de schadelijke bacterie weer snel terug kan keren, of vertrering een stuk minder goed verloopt. In ouderen kan het dodelijk zijn. FMT is daar een goedgekeurde en effectieve behandeling de boel weer te herstellen en resetten. Deze lancet review heeft een aantal studies met FMT in C.Diff behandeling gereviewd als je meer wil weten: https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30386-2/fulltext

Overigens zelf ook meegewerkt in een groep die werkt aan dit thema (zie https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212877821000545?via=ihub), maar een deel daarvan is nog onder constructie voor publicaties. Studie over obese ratten (hoog vet dieet) die een maagverkleining hebben gekregen, gewichtsverlies laten zien en verbeteringen in hun insuline-gevoeligheid. Geef je ze na de operatie breede antibiotica dan werkt het een stuk minder, en heeft minder blijvend voordeel. En geef je de poep van deze geopereerde ratten in een verdunde oplossing (via maagsonde) aan andere te ratten, dan laten ook zij een afname zien in lichaamsgewicht. Meer dan bij het ontvangen van poep van ratten die een gezond dieet en gewicht hadden, en met poep van obese ratten komen de ontvangers juist sterk aan. Ofwel de microbiota, danwel bijvoorbeeld de geconjugeerde galzuren die door deze maag-darm-bacterien worden afgegeven speler er mogelijk een belangrijke rol bij.

zie ook bijvoorbeeld:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcimb.2019.00455/full
https://gut.bmj.com/content/69/3/502
maar in mensen mogelijk minder effectief:

Overigens is FMT in mensen, naast een beetje een onaantrekkelijk taboe, onzettend lastig, temeer omdat we nogal variabel eten (in samenstelling en in processing). Wellicht dat effecten in dierstudies daarom grotere impact lijken te hebben (beter gecontrolleerd houden van de omgeving en het dieet) dan dat dit kan in de mensenwereld. Maar goed, ook dit microbioom-punt is een van de dingen waarom het niet raadzaam is om te veel, te vaak en zonder bewijzen een antibioticumkuurtje voor te schrijven, los van de risico's op resistentie. Maar ook bijvoorbeeld de gezonde effecten van borstvoeding, en het belang van verschillende "smeersels" bij de bevalling die je bij een keizersnede kunt mislopen, zijn in de afgelopen jaren ook een stuk meer op waarde geschat qua invloed op een (gezonde) darmflora (en op o.a. immuunfunctie en energiebalans in het latere leven).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan