Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Eens. Groenten zijn vooral redelijk duur t.o.v. rotzooi. Maar uiteindelijk is het vooral een keuze; kies je voor groenten bij je maaltijd, of een zak chips bij de tv. Ik vrees dat er velen voor het laatste gaan.

En dat laatste; is deels zo. Bijvoorbeeld een appel is uiteindelijk een klein glas cola, een banaan een groot glas cola. Er zitten wat meer vitamines is, mar dat is het grote verschil wel zo'n beetje. Iets wordt goed gemaakt door de vrucht zelf omdat die meer energie kost om te verteren. Maar behalve een dikmaker is het niets. Natuurlijk handig om te hebben bij zware inspanningen (bv lange stukken wielrennen), maar in de situatie van mensen met overgewicht net datgene wat ze gezond gaat maken. En het stimuleert natuurlijk de suikerverslaving van het lichaam. Nergens goed voor, behalve voor de fruitleveranciers. En als het gaat om mensen die iets te snacken moeten hebben (ook een onderdeel van dik worden), dan is een stuk komkommer eten verstandiger.
Ik til hem even naar dit topic.

Kan het niet meer oneens met je zijn mbt fruit.
Dat is simpelweg niet waar wat je zegt. Fruit is gezond, hoe je het ook wendt of keert.
Een vergelijk met cola is ver bezijden de werkelijkheid.

Daar is zoveel over te zeggen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Maar ik begin gewoon ergens, maar ga het ook proberen kort te houden.

  • Om een terechte reden hebben suikers, of zoals in health artikelen het veel genoemde 'carbs', een slechte naam gekregen. Maar dat gaat altijd over toegevoegde suikers. Door de suikers in fruit daaraan gelijk te trekken is een over-vereenvoudiging, en dus niet kloppend. Uit alle onderzoeken blijkt dat suikers in fruit niet hetzelfde zijn als toegevoegde suikers (zoals in frisdrank). Daar is veel onderzoek over te vinden, ik wil je niet doodgooien met een zwik aan onderzoeken, maar een mooi voorbeeld is een onderzoek waarin een aantal mensen 20 stuks fruit per dag kregen. Na 3 en 6 maanden werden hun waardes gemeten: Geen negatieve effecten op gewicht, bloeddruk, insulineniveau en vetten in bloed. Diabetes 2 patienten wordt ook niet aangeraden te stoppen met fruit. Integendeel. Terwijl ze wel zouden moeten stoppen met alles waaraan suikers toegevoegd zijn. Waarom dit zo werkt is een biochemisch verhaal. Maar het heeft te maken met een hoog gehalte aan vezels in fruit, i.c.m. hoge gehaltes aan anti-oxidanten, die niet enkel zorgen dat er minder van de fruitsuikers (fructose) in het bloed terecht komen, maar dat daar ook nog eens tegen beschermd wordt. Daarbij heeft ons lichaam wel suikers nodig, vooral onze hersenen. Maar niet in losse/toegevoegde vorm.​
  • Hierop doorgaand: Fruit geeft geen hoge pieken in de bloedsuikerspiegel, waar losse/toegevoegde suikers/ koolhydraten dat wel doen. Ook geen daaropvolgend diep dal waardoor je je moe voelt (after dinner dip anyone?). De schade die dergelijke pieken en dalen veroorzaken, onder meer aan de bloedvaten, komt bij fruit eigenlijk niet voor.​
  • Fruit bevat zeer belangrijke vitamines, mineralen en anti-oxidanten die je niet snel, of in mindere hoeveelheden, in andere producten (groenten m.n. ) vindt. Deze hebben een zeer goed onderzochte voordelen op heel veel gezondheidsaspecten. Variërend van bescherming tegen kanker tot aan voorkomen van diabetes. En van gezondere botten, tot aan het functioneren van onze zenuwen.​
  • Deze vitamines etc. worden wel geïsoleerd (in de zin van: als enkel ingrediënt) verkocht in vitaminepillen etc. Alleen is de werking van vitamines e.d. compleet anders als ze zijn geïsoleerd, t.o.v. als ze in combinatie met andere stoffen zijn ingenomen (zoals bij fruit het geval is). Ons lichaam verwerkt het dan op een andere manier. Het hele pakketje (fruit) is meer dan de som van de uitzonderlijke delen (vitamines, anti oxidanten etc. ).​
  • Het is wel zo dat fruit een bepaald calorieën gehalte heeft. Een gemiddelde man moet zo'n 2500 kcal binnen krijgen om op gewicht te blijven. Als je naast dat eetpatroon ook nog eens extra fruit in gaat nemen, dan kom je natuurlijk aan. Zo simpel is het wel. Alleen, en dat is het mooie van fruit en dan met name de vezels er in, ga je minder eten van andere zaken omdat je een vol gevoel krijgt van fruit. Zeker als dit in de ochtend of middag gegeten wordt. Dan heb je minder behoefte aan andere (ongezonde) snacks.​
  • De vergelijking met cola/frisdrank gaat op meer gebieden mank. Naast de suikers, zitten er meer toevoegingen aan frisdranken die slecht zijn voor je. Bijv. de toegevoegde fosfaten aan cola (om het een bruinig kleurtje te geven ipv gitzwart).​
  • Welk fruit het gezondst is, kun je wel over discussiëren. Bijv. blauwe bessen bevatten een megahoeveelheid aan anti-oxidanten, waar bananen dat niet hebben. Maar bananen bevatten weer aanzienlijke hoeveelheden mineralen. Zoals bij zoveel zaken mbt voeding geldt ook hier: variatie, variatie, variatie.​
Korter lukt het me denk ik niet :maniac:
 
Een banaan staat gelijk aan een groot glas cola..? Dat moet een uitspraak van Trump zijn! :maniac:
 
Doe het maar even hier. Niet persé dit filmpje maar velen van zijn filmpjes zijn super interessant.

 
Zonet mijn derde krachtsessie van de week achter de rug. Voor het eerst in vijf maanden squats en deadlifts gedaan, zit al een halfuur op de bank om bij te komen 🤪. Ik merk dat ik de nodige kracht en conditie verloren heb, ondanks dat ik veel gewandeld heb en thuis met gewichten aan de gang ben geweest. Volgens de weegschaal van de sportschool ook echt spiermassa verloren. Nog meer mensen die deze week weer losgaan?
 
Met dat B12 gebrek weet je het uiteraard niet..

Aangezien jij nu, net als in t verleden, interesse hebt getoond in B12, heb ik nog een nieuwtje voor je!

B12 kan in substantiele hoeveelheden voorkomen in een aantal planten, waaronder de duindoorn. En dan ook nog eens in de eetbare bessen ervan.
Zo is het dus niet waar dat B12 enkel in dierlijke producten te vinden is (buiten supplementen), wat een nieuw lichtje kan laten schijnen op een discussie van ergens begin 2020 over b12 en de prehistorische mens of voorloper daarvan.

Ik weet dat je superblij bent met deze info.
Bij voorbaat graag gedaan.
 
Aangezien jij nu, net als in t verleden, interesse hebt getoond in B12, heb ik nog een nieuwtje voor je!

B12 kan in substantiele hoeveelheden voorkomen in een aantal planten, waaronder de duindoorn. En dan ook nog eens in de eetbare bessen ervan.
Zo is het dus niet waar dat B12 enkel in dierlijke producten te vinden is (buiten supplementen), wat een nieuw lichtje kan laten schijnen op een discussie van ergens begin 2020 over b12 en de prehistorische mens of voorloper daarvan.

Ik weet dat je superblij bent met deze info.
Bij voorbaat graag gedaan.

Uiteraard. Moet nog wel m'n eigen onderzoek doen.
 
Aangezien jij nu, net als in t verleden, interesse hebt getoond in B12, heb ik nog een nieuwtje voor je!

B12 kan in substantiele hoeveelheden voorkomen in een aantal planten, waaronder de duindoorn. En dan ook nog eens in de eetbare bessen ervan.
Zo is het dus niet waar dat B12 enkel in dierlijke producten te vinden is (buiten supplementen), wat een nieuw lichtje kan laten schijnen op een discussie van ergens begin 2020 over b12 en de prehistorische mens of voorloper daarvan.

Ik weet dat je superblij bent met deze info.
Bij voorbaat graag gedaan.
Laat ik no net 2 duindoorns in een pot in de tuin hebbenstaan. Mannetje en vrouwtje (geen grap) anders krijg je geen vruchten. Er komen kleine oranje besjes aan. Enorm zuur.
 
Laat ik no net 2 duindoorns in een pot in de tuin hebbenstaan. Mannetje en vrouwtje (geen grap) anders krijg je geen vruchten. Er komen kleine oranje besjes aan. Enorm zuur.

Haha ja klopt. Heb er enkele tientallen staan, 1 mannetje per 7 vrouwtjes dacht ik (respect voor duindoorn mannetje :drool: ).

Alleen is het wel weer zo, dat ze enkel B12 opnemen als ze in de grond de samenwerking aangaan met de B12 producerende bacteriën (voor de volledigheid, alle B12 is afkomstig van bacteriën). Dat is in potgrond niet heel waarschijnlijk ( tenzij je het toevoegt, maar potgrond supplementeren met B12 is net zo inefficiënt en vreemd als veevoer supplementeren... wat dan wel weer op grote schaal gebeurt, maar dat terzijde ;) ).

Maar duindoorn dus. Zure bessen, zeker weten. Daarom beter als toevoeging aan smoothies of als toevoeging aan jam (zonder suiker t liefst, maar met zelfgemaakte dadelstroop van hele dadels :p) of in fruitleer (gedroogde fruitmix dat gesneden in stukken als gezonde snoepjes of winterfruit kan dienen).
Los van t B12 verhaal, zijn ze mega gezond, vol antioxidanten en andere good stuff (Y)(Y)
 
Ooit begonnen als medicijn zelfs.
En niet iets wat dagelijks werd gecommuniceerd. En pas met megabudgetten voor marketing toen obesitas wel een probleem ging worden.

Je hebt gelijk dat de zaken die jij noemt ook onderdeel van het probleem zijn.
Maar waarom de of-of ipv en-en benadering?
Het probleem bestaat uit meerdere onderdelen, de oplossing dan ook.
en-en, is wat mij betreft akkoord, dat kindermarketing aan banden is gelegd is wat dat betreft een goede stap. Helemaal bannen van reclame is wat mij betreft een no-go.
Daarbij, als ik zie wat voor 'propaganda' mijn kinderen op school krijgen aangaande gezonde voeding dan wordt er ook sterk ingezet op verandering.
 
en-en, is wat mij betreft akkoord, dat kindermarketing aan banden is gelegd is wat dat betreft een goede stap. Helemaal bannen van reclame is wat mij betreft een no-go.
Daarbij, als ik zie wat voor 'propaganda' mijn kinderen op school krijgen aangaande gezonde voeding dan wordt er ook sterk ingezet op verandering.

Vond je dat bij sigaretten ook een no-go?
(Voor de beeldvorming, uitvogelen waar de grens ligt volgens jou)
 
Vond je dat bij sigaretten ook een no-go?
(Voor de beeldvorming, uitvogelen waar de grens ligt volgens jou)
Cola kan, mits met mate geen kwaad. Als ik cola drink geef ik een ander geen kanker. Wat dat betreft net ff anders dan sigaretten.
 
Cola kan, mits met mate geen kwaad. Als ik cola drink geef ik een ander geen kanker. Wat dat betreft net ff anders dan sigaretten.

Helder.
Dan zou er net als bij alcohol bij moeten komen staan dat het met mate gedronken zou moeten worden?
Dus geen verbod, maar wel een waarschuwende boodschap erbij.

Zou dat wat zijn wat jou betreft?
 
Helder.
Dan zou er net als bij alcohol bij moeten komen staan dat het met mate gedronken zou moeten worden?
Dus geen verbod, maar wel een waarschuwende boodschap erbij.

Zou dat wat zijn wat jou betreft?
Gaat gevoelsmatig al ver, zeker omdat alcohol nog net ff wat schadelijker is (en bij rijden onder invloed ook direct gevolgen voor anderen kan hebben).
Wat dat betreft zie ik meer in fiscale aanpak, bijvoorbeeld groente en fruit naar de 5% en vet eten, snoep en alcohol gewoon naar de 21%. Geld inzetten op preventie / voorlichting, of bv gratis sporten voor kinderen.
 
Dan zou er net als bij alcohol bij moeten komen staan dat het met mate gedronken zou moeten worden?
Ik denk dat ieder weldenkend mens dat ook wel weet. Ik vind de afbeeldingen op sigaretten en het 'Geniet maar drink met mate' ook slechts regels voor de buhne.

Ik zou opteren voor het goedkoper maken (lager BTW-tarief?) voor gezonde producten. Nu zie je vaak dat de gezonde(re) opties vaak ook de duurdere opties zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan