UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Er is geen topic voor clubcoëfficiënten, dit topic komt daar het dichtst bij in de buurt, dus post ik het hier:

Met het wegvallen van seizoen 2015/16 waarin we overwinterden in de CL, vallen er ook 18 clubcoëfficiënten weg. Daardoor komen we nu op een totaal van 21 punten over 5 seizoenen. Het is dus zaak dat we dit seizoen flink wat clubcoëfficiënten gaan pakken.

Als dat niet lukt dan gaat dat betekenen dat we de "seeded" status kunnen gaan verliezen en dat we zwaardere tegenstanders in voorrondes en groepsfases gaan treffen.
 
Er is geen topic voor clubcoëfficiënten, dit topic komt daar het dichtst bij in de buurt, dus post ik het hier:

Met het wegvallen van seizoen 2015/16 waarin we overwinterden in de CL, vallen er ook 18 clubcoëfficiënten weg. Daardoor komen we nu op een totaal van 21 punten over 5 seizoenen. Het is dus zaak dat we dit seizoen flink wat clubcoëfficiënten gaan pakken.

Als dat niet lukt dan gaat dat betekenen dat we de "seeded" status kunnen gaan verliezen en dat we zwaardere tegenstanders in voorrondes en groepsfases gaan treffen.
Als jullie dit seizoen presteren zoals de laatste jaren (6 punten), dan zak je gewoon 20 plaatsen. Dat is echt rampzalig. Wordt het zelfs een jaar als 17/18 waarin je geen groepsfase haalt, dan kom je op niveau AZ uit.
 
Er is geen topic voor clubcoëfficiënten, dit topic komt daar het dichtst bij in de buurt, dus post ik het hier:

Met het wegvallen van seizoen 2015/16 waarin we overwinterden in de CL, vallen er ook 18 clubcoëfficiënten weg. Daardoor komen we nu op een totaal van 21 punten over 5 seizoenen. Het is dus zaak dat we dit seizoen flink wat clubcoëfficiënten gaan pakken.

Als dat niet lukt dan gaat dat betekenen dat we de "seeded" status kunnen gaan verliezen en dat we zwaardere tegenstanders in voorrondes en groepsfases gaan treffen.

Nou vooruit, dan mag AZ het van mij wel heel goed gaan doen in de EL.
 
Nou vooruit, dan mag AZ het van mij wel heel goed gaan doen in de EL.
Dit zijn clubcoëfficiënten, die bepalen of je een geplaatste status hebt in lotingen of in welke pot je terecht komt bij de groepsfase. Daar heeft AZ niks mee te maken.
 
Dit zijn clubcoëfficiënten, die bepalen of je een geplaatste status hebt in lotingen of in welke pot je terecht komt bij de groepsfase. Daar heeft AZ niks mee te maken.

Huh? Clubs zullen toch moeten presteren om punten te pakken in die lijst?
 
Huh? Clubs zullen toch moeten presteren om punten te pakken in die lijst?
Je hebt de landenlijst (voor aantal plekken EL/CL) en de clublijst (voor bv. potindeling bij loting). Dit gaat dus om het laatste, wij gaan een goed seizoen kwijtraken dus punten harken is belangrijk!
 
Huh? Clubs zullen toch moeten presteren om punten te pakken in die lijst?
Maar ieder club pakt punten voor zowel de competitie als hun eigen Europese positie. Deze Europese positie bepaalt bij kwalificaties tegen wie ze geloot kunnen worden (beste positie worden geloot tegen slechtere)
 
Je hebt de landenlijst (voor aantal plekken EL/CL) en de clublijst (voor bv. potindeling bij loting). Dit gaat dus om het laatste, wij gaan een goed seizoen kwijtraken dus punten harken is belangrijk!

Maar dan komt het toch nog steeds op hetzelfde neer? Wil je die plek straks weer terug krijgen zullen de clubs moeten gaan presteren. Potindeling of plekken EL/CL, het is allebei van belang.
 
Maar dan komt het toch nog steeds op hetzelfde neer? Wil je die plek straks weer terug krijgen zullen de clubs moeten gaan presteren. Potindeling of plekken EL/CL, het is allebei van belang.
Stel de andere clubs komen heul ver, en wij vliegen er in de voorronde uit. Dan staat Nederland er beter voor (meer plekken op termijn) echter onze lotingen worden zwaarder. Kortom, wij moeten goed presteren, voor NL maar bovenal voor onszelf.
 
Nu Nederland afgelopen seizoen met een marge op de veilige 10e plek is geëindigd, is de situatie wat minder nijpend dan voorgaande jaren. Op dit moment staan we zelfs op een 9e plek. Met de afronding van de voorrondes leek me dit een moment om vooruit te blikken op aankomend(e) seizoen(en) en onze concurrenten.
En hoewel de voordelen de plekken 7 tot en 9 weinig voordelen hebben ten opzichte van de 10e plek (de nummer 2 stroomt een ronde later de CL-voorrondes in), zou het mooi zijn om langzaam richting positie 6 te kruipen waarbij een land 2 directe CL-plekken krijgt.

België (8e plek)
Actieve clubs over: Club Brugge (CL); AA Gent, Standaard Luik & Royal Antwerp (EL); 4/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: -0.500

Ik begin met onze grootste concurrent: België. Omdat Charleroi is afgevallen in de voorrondes zit België qua clubs in dezelfde positie als Nederland. Het gat met België was bij aanvang van dit seizoen slechts 0.500 punten, waardoor het voor Nederland mogelijk zou moeten zijn om over België heen te gaan. Volgend jaar valt er een goed jaar van België weg, waardoor ze veel plaatsen zullen zakken.

Oostenrijk (10e plek)
Actieve clubs over: FC Salzburg (CL); Rapid Wien, LASK & Wolfsberger AC (EL); 4/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +0.875

Oostenrijk zit ook in dezelfde positie als Nederland en België omdat TSV Hartberg (wie?) uitgeschakeld is. We zullen moeten hopen dat de Oostenrijkse clubs niet veel punten gaan pakken, aangezien het gat niet al te groot is.
Volgend seizoen valt voor Nederland een beter seizoen weg dan voor Oostenrijk waardoor ze op dit moment over Nederland heen zullen gaan. Om dit te voorkomen zal Nederland dit seizoen 0.875 of meer coëfficiënten moeten halen dan dat Oostenrijk dit seizoen haalt.

Oekraïne (11e plek)
Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donestk (CL); Zorya Luhansk (EL); 3/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +3.700

Met maar 3 van de 5 clubs staat Oekraïne er niet erg goed voor. De afstand in punten was bij aanvang dit seizoen comfortabel groot, inmiddels zijn ze wel 0.600 punt ingelopen.
De dreiging is er vooral weer voor aankomend seizoen, vanwege het wegvallen een matig seizoen zal Oekraïne stijgen tot 1 plek achter ons met slechts 0.100 punt verschil. Of als je de punten van dit seizoen al meetelt gaan ze zelfs met 0.500 punt over ons heen. Daarom is het van belang dat Nederland hooguit 0.100 minder coëfficiënten behaalt dan Oekraïne dit seizoen.

Schotland (13e plek)
Actieve clubs over: Celtic, Glasgow Ranger (EL); 2/4
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +5.125

Huh? Sla ik nou de twaalfde plek over. Ja klopt, Schotland is een grotere concurrent dan de nummer 12, Turkije. Op het oog lijken 2 clubs in de EL niet heel best, maar Schotland heeft het voordeel dat hun punten slechts door 4 worden gedeeld.
De dreiging komt wederom vooral volgend seizoen pas, waarbij ze slechts 0.400 punt achter ons komen te staan. Tel je de punten van dit seizoen mee, dan komen ze zelfs 1.400 punt boven ons te staan. Dit laatste geeft mogelijk wel een beetje vertekend beeld aangezien de Schotse clubs tot nu toe veel meer wedstrijden (en dus mogelijkheid om punten te scoren) dan Nederland hebben gespeeld.

Rusland (7e plek)
Actieve clubs over: FK Krasnodar, Zenit St. Petersburg, Lokomotiv Moscow (CL); CSKA Moscow (EL); 4/6
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: -4.049

Rusland heeft nog 4 actieve clubs van de 6, waardoor hun punten door 6 gedeeld worden. De afstand tot Rusland is misschien te groot om in 1 seizoen te overbruggen, maar als Nederland en Rusland beiden een seizoen als vorig jaar draaien is dat net aan te overbruggen. Misschien is dat te optimistisch om opnieuw te verwachten, maar het lijkt me wel mogelijk om deze afstand in 2 seizoenen te dichten.
In het seizoen dat volgend jaar gaat wegvallen hebben NL en Rusland om en nabij evenveel punten behaald, dus hier weinig verandering.

Samengevat
We moeten 0.500 punt meer dan België behalen en 0.875 meer dan Oostenrijk. Als we een seizoen als vorig jaar draaien is het goed mogelijk dat we dat halen. Ondertussen moeten Oekraïne en Schotland in de gaten houden.
 
Nu Nederland afgelopen seizoen met een marge op de veilige 10e plek is geëindigd, is de situatie wat minder nijpend dan voorgaande jaren. Op dit moment staan we zelfs op een 9e plek. Met de afronding van de voorrondes leek me dit een moment om vooruit te blikken op aankomend(e) seizoen(en) en onze concurrenten.
En hoewel de voordelen de plekken 7 tot en 9 weinig voordelen hebben ten opzichte van de 10e plek (de nummer 2 stroomt een ronde later de CL-voorrondes in), zou het mooi zijn om langzaam richting positie 6 te kruipen waarbij een land 2 directe CL-plekken krijgt.

België (8e plek)
Actieve clubs over: Club Brugge (CL); AA Gent, Standaard Luik & Royal Antwerp (EL); 4/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: -0.500

Ik begin met onze grootste concurrent: België. Omdat Charleroi is afgevallen in de voorrondes zit België qua clubs in dezelfde positie als Nederland. Het gat met België was bij aanvang van dit seizoen slechts 0.500 punten, waardoor het voor Nederland mogelijk zou moeten zijn om over België heen te gaan. Volgend jaar valt er een goed jaar van België weg, waardoor ze veel plaatsen zullen zakken.

Oostenrijk (10e plek)
Actieve clubs over: FC Salzburg (CL); Rapid Wien, LASK & Wolfsberger AC (EL); 4/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +0.875

Oostenrijk zit ook in dezelfde positie als Nederland en België omdat TSV Hartberg (wie?) uitgeschakeld is. We zullen moeten hopen dat de Oostenrijkse clubs niet veel punten gaan pakken, aangezien het gat niet al te groot is.
Volgend seizoen valt voor Nederland een beter seizoen weg dan voor Oostenrijk waardoor ze op dit moment over Nederland heen zullen gaan. Om dit te voorkomen zal Nederland dit seizoen 0.875 of meer coëfficiënten moeten halen dan dat Oostenrijk dit seizoen haalt.

Oekraïne (11e plek)
Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donestk (CL); Zorya Luhansk (EL); 3/5
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +3.700

Met maar 3 van de 5 clubs staat Oekraïne er niet erg goed voor. De afstand in punten was bij aanvang dit seizoen comfortabel groot, inmiddels zijn ze wel 0.600 punt ingelopen.
De dreiging is er vooral weer voor aankomend seizoen, vanwege het wegvallen een matig seizoen zal Oekraïne stijgen tot 1 plek achter ons met slechts 0.100 punt verschil. Of als je de punten van dit seizoen al meetelt gaan ze zelfs met 0.500 punt over ons heen. Daarom is het van belang dat Nederland hooguit 0.100 minder coëfficiënten behaalt dan Oekraïne dit seizoen.

Schotland (13e plek)
Actieve clubs over: Celtic, Glasgow Ranger (EL); 2/4
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: +5.125

Huh? Sla ik nou de twaalfde plek over. Ja klopt, Schotland is een grotere concurrent dan de nummer 12, Turkije. Op het oog lijken 2 clubs in de EL niet heel best, maar Schotland heeft het voordeel dat hun punten slechts door 4 worden gedeeld.
De dreiging komt wederom vooral volgend seizoen pas, waarbij ze slechts 0.400 punt achter ons komen te staan. Tel je de punten van dit seizoen mee, dan komen ze zelfs 1.400 punt boven ons te staan. Dit laatste geeft mogelijk wel een beetje vertekend beeld aangezien de Schotse clubs tot nu toe veel meer wedstrijden (en dus mogelijkheid om punten te scoren) dan Nederland hebben gespeeld.

Rusland (7e plek)
Actieve clubs over: FK Krasnodar, Zenit St. Petersburg, Lokomotiv Moscow (CL); CSKA Moscow (EL); 4/6
Coëfficiënten-afstand tot NL aan start van dit seizoen: -4.049

Rusland heeft nog 4 actieve clubs van de 6, waardoor hun punten door 6 gedeeld worden. De afstand tot Rusland is misschien te groot om in 1 seizoen te overbruggen, maar als Nederland en Rusland beiden een seizoen als vorig jaar draaien is dat net aan te overbruggen. Misschien is dat te optimistisch om opnieuw te verwachten, maar het lijkt me wel mogelijk om deze afstand in 2 seizoenen te dichten.
In het seizoen dat volgend jaar gaat wegvallen hebben NL en Rusland om en nabij evenveel punten behaald, dus hier weinig verandering.

Samengevat
We moeten 0.500 punt meer dan België behalen en 0.875 meer dan Oostenrijk. Als we een seizoen als vorig jaar draaien is het goed mogelijk dat we dat halen. Ondertussen moeten Oekraïne en Schotland in de gaten houden.
Ik had me voorgenomen om een update te maken tijdens de interlandbreak, na de wedstrijd tegen PAOK had ik er niet zo veel zin meer in. Maar hier is 'ie alsnog. De onderschriften bij elk land zijn wat veranderd, zodat het beter inzichtelijk is.

Nederland heeft België ingehaald. We hebben tot nu toe 4.600 punten behaald en staan nu op de 8e plek. De poule van Feyenoord is heel belangrijk voor de onderlinge duels voor de coëfficiënten, vanwege de Oostenrijkse en Russische tegenstanders.
Een CL-overwintering levert 5 bonuspunten (gedeeld door het aantal clubs van dat land) op. Het is daarom te hopen dat weinig clubs van onze concurrenten dat halen.

België (9e plek)

Actieve clubs over: Club Brugge (CL); AA Gent, Standaard Luik & Royal Antwerp (EL); 4/5
Punten behaald dit seizoen: 3.800
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.300
Achterstand op NL, volgend seizoen: 3.700

Brugge presteert goed in de CL en overwintert zeer waarschijnlijk. Ze staan boven Zenit op een derde plek en hebben zelfs een reële kans op CL-overwintering na een gelijkspel tegen Lazio.

Standaard Luik heeft nog geen enkel punt gepakt en is zo goed als uitgeschakeld, datzelfde geldt voor AA Gent. In de poule van Royal Antwerp staan drie clubs op 6 punten, het is te verwachten dat de Spurs de poule wint, dat betekent dat het een strijd tussen Antwerp en LASK zal worden.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 1/2

Oostenrijk (10e plek)

Actieve clubs over: FC Salzburg (CL); Rapid Wien, LASK & Wolfsberger AC (EL); 4/5
Punten behaald dit seizoen: 4.300
Achterstand op NL, huidig seizoen: 1.175
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.550

Salzburg staat met 1 punt onderaan de poule, maar heeft kans op een EL overwintering als ze thuis van Lokomotiv Moskou winnen.

De poule van LASK heb ik bij Royal Antwerp besproken. Het is dus kiezen uit twee concurrenten, ik denk dat het voor Nederland gunstiger is dat Royal Antwerp weet te overwinteren, aangezien Oostenrijk volgend jaar over Nederland heen gaat.
Rapid Wien staat met 3 punten op een derde plek in haar poule, overwintering is haalbaar als ze van Molde weten te winnen.
De stand van Wolfsberger zullen jullie allemaal weten. Ondanks de huidige tweede plek verwacht ik dat ze niet zullen overwinteren.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 3

Oekraïne (11e plek)

Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donestk (CL); Zorya Luhansk (EL); 3/5
Punten behaald dit seizoen: 3.600
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.700
Achterstand op NL, volgend seizoen: 1.100

Shakhtar staat in een zware poule op een knappe tweede plek, het is te hopen dat Real en Inter beter gaan presteren anders gaan ze overwinteren. Dynamo Kyiv staat in een eveneens zware poule op een derde plek, zij zullen met Ferencvaros uit moeten maken welke club naar de EL gaat en voor welke club het Europese seizoen stopt.

Zorya Luhansk staat met 0 punten onderaan de poule en is zo goed als uitgeschakeld.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 2

Schotland (13e plek)

Actieve clubs over: Celtic, Glasgow Ranger (EL); 2/4
Punten behaald dit seizoen: 5.500
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.225
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.500

(Schotland heeft geen clubs in de CL)

Rangers staat op een gedeelde eerste plek met Benfica. Zij overwinteren zeer waarschijnlijk.
Celtic staat met 1 punt onderaan de poule, een derde plek is haalbaar maar levert geen overwintering op.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 1

Rusland (7e plek)

Actieve clubs over: FK Krasnodar, Zenit St. Petersburg, Lokomotiv Moscow (CL); CSKA Moscow (EL); 4/6
Punten behaald dit seizoen: 3.500
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 2.949
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 2.849

Lokomotiv zal, zoals besproken bij het stukje van Salzburg, uitgaan maken wie derde in poule wordt. Een tweede plek is ook nog mogelijk maar is onwaarschijnlijk (Atletico Madrid is nu 2e). Als Nederland omhoog wil kijken is het gunstiger dat Salzburg derde wordt, als we steviger op de 8e plek willen staan, moeten we voor Lokomotiv juichen.
Zenit staat met 1 punt onderaan haar poule, overwintering is onwaarschijnlijk. Krasnodar staat op een gedeelde derde plek met Stade Rennes, de onderlinge wedstrijd zal waarschijnlijk bepalend zijn welke club doorstroomt naar de EL.

De stand in de poule van CSKA zullen we allemaal kennen.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 2

Samengevat​

Oostenrijk staat er zeer goed voor en het zal voor Nederland lastig worden om 0.550 punten in te lopen. Schotland moet in te lopen (0.500 punten) zijn aangezien ze er niet goed voor staan en niet veel punten meer zullen pakken. De overige drie landen staan er even goed/slecht voor als Nederland. Als Feyenoord wint of gelijkspeelt tegen CSKA en Wolfsberger ziet het er rooskleurig uit en als ze verliezen... niet
 
Heel mooi overzicht! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf Nederland miste. Omdat ik zo 1,2 en 3 niet weet of we nou met elke club nog kans maken om te overwinteren.

Zeer interessant en leuk om te lezen dat juist Feyenoord een cruciale rol lijkt te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan