UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Voor de punten zou het natuurlijk mooi zijn om Besiktas, Istanbul BB, Trabzonspor, Dinamo Kiev, FC Oleksandriya en Standard Luik te loten voor de Nederlandse ploegen. Persoonlijk vind ik dat (behalve Luik) tegenstanders waar ik niet veel zin in heb.

Overigens alleen gunstig om die tegenstanders te loten als je er minimaal 1 keer van wint en gelijk speelt.
 
Voor de punten zou het natuurlijk mooi zijn om Besiktas, Istanbul BB, Trabzonspor, Dinamo Kiev, FC Oleksandriya en Standard Luik te loten voor de Nederlandse ploegen. Persoonlijk vind ik dat (behalve Luik) tegenstanders waar ik niet veel zin in heb.

Overigens alleen gunstig om die tegenstanders te loten als je er minimaal 1 keer van wint en gelijk speelt.

Maakt niet uit wat de NL ploegen loten, ze moeten gewoon heel veel punten halen.
 
Maakt niet uit wat de NL ploegen loten, ze moeten gewoon heel veel punten halen.
Als je wint van een club uit een land die concurreert met puntenaantal dan zorg je er voor dat:
1. NL punten behaalt
2. De concurrent geen punten behaalt

Een "6-puntenwedstrijd" zeg maar, tuurlijk maakt dat uit
 
Vooralsnog staat Nederland met Servië op de 2e plaats in de ranking van dit seizoen. Beiden 4,000 punten gescoord. De Schotten hebben een half puntje meer.
 
Vooralsnog staat Nederland met Servië op de 2e plaats in de ranking van dit seizoen. Beiden 4,000 punten gescoord. De Schotten hebben een half puntje meer.

Die hebben alvast een voorschot genomen..? Of zijn ze gewoon lekke op schot? :sneaky:
 
Vooralsnog staat Nederland met Servië op de 2e plaats in de ranking van dit seizoen. Beiden 4,000 punten gescoord. De Schotten hebben een half puntje meer.

Die hebben 4000,5 punten gescoord? Echt? Hoe kan dat, zo'n lillik getal. Bah.
 
In verband met studie en het regelen van de VIT heb ik geen tijd gehad op de grafieken tijdig bij te werken. Ik heb nu even een momentje gehad waarop ik dat toch kon dien. Helaas nog steeds geen tijd om er een mooie samenhangende post van te maken, maar ik geloof dat deze grafiek al een duidelijk beeld geeft van hoe goed we hebben gepresteerd afgelopen ronde.

Naamloos.png

Verder nog de 5-jaar grafiek. Wat hier eigenlijk duidelijk uit wordt is dat Nederland de komende jaren een hele grote kans maakt om in de top 10 te eindigen. Zeker als ze dit jaar nog flink wat punten inlopen op Oekraïne en Turkije. Als we de komende jaren dan gelijk blijven presteren met Oekraïne en Turkije, dan blijven we hen sowieso voor en daarmee lijkt een plek 9 er zeker in te zitten. Bij de grafiek zijn alle toekomstige bonussen meegenomen. De schattingen voor 22/23 en 23/24 zijn dus flink afhankelijk van de posities op 20/21 en 21/22. Om pas echt iets zinnigs over 22/23 en 23/24 te zeggen, moeten we eerst nog even de groepsfase afwachten.

Naamlosos.png
 
Begrijpt iemand hoeveel clubcoëfficiënten PSV nou heeft gehaald?
Volgens Kassiesa 3 punten, maar daar heeft elke Europa League club 3 punten, dat kan niet kloppen lijkt me?
Op de site van de UEFA staat 2 punten, klopt dit wel? Krijg je geen enkel punt voor de kwalificatierondes? (Feyenoord staat daar op 0)

Terwijl ik dit typ begin ik het te begrijpen. Je krijgt minimaal 3 punten voor de groepsfase Europa League. Dus een groepsfase met 6x verlies levert evenveel punten op als een groepsfase met 1x winst en 1 gelijkspel of 0x winst en 3x gelijkspel. Erg krom eigenlijk.
 
Begrijpt iemand hoeveel clubcoëfficiënten PSV nou heeft gehaald?
Volgens Kassiesa 3 punten, maar daar heeft elke Europa League club 3 punten, dat kan niet kloppen lijkt me?
Op de site van de UEFA staat 2 punten, klopt dit wel? Krijg je geen enkel punt voor de kwalificatierondes? (Feyenoord staat daar op 0)

Terwijl ik dit typ begin ik het te begrijpen. Je krijgt minimaal 3 punten voor de groepsfase Europa League. Dus een groepsfase met 6x verlies levert evenveel punten op als een groepsfase met 1x winst en 1 gelijkspel of 0x winst en 3x gelijkspel. Erg krom eigenlijk.

Eens. Bonuspunten voor het halen van de groepsfase vind ik prima, maar je prestaties daarna moeten dan wel gewoon daar bovenop komen. Ik snap niet waarom ze dat dan ook niet zo regelen.

Belangrijker is dat je een gemiddelde krijgt op basis van het aantal clubs dat speelt in Europa voor de landencoefficient. Daarom is het belangrijk dat je clubs zo ver mogelijk komen, want bij Nederland worden alle coefficienten dit seizoen dus gedeeld door 5. Daarom leverde vorig jaar niet eens zoveel op, ondanks een CL halve finale van Ajax. Alles ging alsnog door 5, terwijl PSV amper punten pakte in de CL en AZ, Feyenoord en Vitesse de EL niet haalden.
 
Je krijgt toch geen bonuspunten voor de groepsfase EL? Of krijg je ze wel, maar tellen ze dan niet mee voor de landencoëfficiënten?
 
Je krijgt toch geen bonuspunten voor de groepsfase EL? Of krijg je ze wel, maar tellen ze dan niet mee voor de landencoëfficiënten?
Nou, je krijgt geen bonuspunten voor EL groepsfase, maar je krijgt dus blijkbaar wel gegarandeerd minimaal 3 clubcoëfficiënten, ook als je alle 6 wedstrijden verliest. Maar als je dus alle 6 wedstrijden wint krijg je dus niet 3 clubcoëfficiënten extra.

En dat is dus het verschil met de landencoëfficiënten. Daar krijg je niet gegarandeerd 3 punten voor halen EL groepsfase, maar daar tellen de punten die je in de voorrondes haalt wel mee (terwijl die niet meetellen voor de clubcoëfficiënten).
 
Daar gaan we weer mannen.

Oostenrijk heeft deze ronde 3 van de 3 wedstrijden gewonnen, wat resulteerde in 1,200 punten. België en Nederland hebben 2 van de 4 wedstrijden gewonnen en 1 gelijk gespeeld, wat resulteerde in 1,000 punten. Al met al heeft Oostenrijk dus weinig ingelopen deze ronde. Turkije en Oekraïne hebben echter bijna geen punten bij elkaar geraapt deze ronde, waardoor Nederland van nummer 11 naar nummer 9 is gesprongen op de coëfficiëntenlijst.

coefff2.png

Dit is uiteraard de totale coëfficiënt van verscheidene landen. Maar daarnaast kunnen we ook kijken naar het aantal punten wat ieder land heeft gehaald dit jaar. Duidelijker in kaart brengen hoe dicht Nederland en België dit jaar wel niet bij elkaar liggen. Want, bijna iedere ronde blijkt dat het aantal punten wat België en Nederland pakken nagenoeg gelijk te zijn. Tijdens de kwalificatierondes heeft Nederland de 0,800 bonus van België weg weten te werken en tijdens de play-offs heeft Nederland zelfs de leiding genomen doordat we het maximaal aantal punten wisten te behalen in de laatste ronde. Oostenrijk heeft een hele lange tijd stilgelegen, maar heeft dankzij deze uitzonderlijke eerste ronde van de groepsfase Turkije en Oekraïne ingehaald.

landen1920.png

Maar ik vind zelf dat dit nog steeds geen duidelijke indicatie geeft over hoe goed Nederland en België nou daadwerkelijk hebben gepresteerd tot dusver. Omdat de dataset vrij uitgebreid is, kan ik allerlei nieuwe grafieken ontwerpen. Vandaar dat ik nu een grafiek heb gemaakt die het aantal punten per club tussen Nederland en België vergelijkt.

Genk heeft tot dusver nog geen punt weten te behalen. Dankzij de bonus staan zij echter wel al op 0,800 punten. Standard Luik was net als Genk ook direct gekwalificeerd, maar dan voor de Europa League. Zij hebben hun eerste wedstrijd gewonnen, waardoor zij 0,400 punten hebben gepakt. Ajax en Club Brugge zijn de best presterende Europese ploegen. In ieder geval, zolang de bonussen worden meegerekend. Anders zouden zij in de buurt van PSV, AA Gent en AZ liggen.

Excuses voor de overlappende lijnen. Op dit moment heb ik nog geen beter alternatief bedacht om de landen en clubs op duidelijkere wijze van elkaar te scheiden.

belned.png
Figuur: Doorzichtige lijnen zijn al uitgeschakelde clubs. De lijn van Feyenoord overlapt met de lijn van Club Brugge. De lijn van AZ overlapt voor een deel met de lijn van PSV tussen Playoff en Bonus. De lijn van AA Gent overlapt voor een groot gedeelte met de lijn van PSV gedurende de kwalificatierondes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan