UEFA Coefficient (Country Coefficient)

De data sheet voor 2019/2020 staat klaar. Dit keer verwerk ik er een feature in waarmee het mogelijk is om resultaten van bepaalde clubs uit te zetten. Wellicht maak ik ook een grafiek op het einde die de prestaties van de beste clubs vergelijkt.

Het kan dit jaar een hélé spannende strijd worden. Het gat met Turkije en België is ten opzichte van vorig jaar gekrompen. Sterker nog, Oekraïne is veel punten kwijtgeraakt waardoor ook zij een concurrent zijn die wij dit jaar mogelijk in kunnen halen. Het gat met België bedraagt slechts 4.500 punten. En zoals Denemarken ons leert: Er vallen veel punten in de voorrondes te behalen.

Wij zouden dit jaar in staat zijn om naar plek 9 of zelfs 8 te klimmen. Maar vanaf plek 10 zouden we al een directe plaats in de groepsfase van de Champions League én Europa League kunnen afdwingen. En natuurlijk minder voorrondes. Helaas geldt dit dan wel pas voor het seizoen 2021/2022.

Hoeveel plekken denken jullie dat we dit jaar gaan stijgen?

Graphs.png
 
Mooi werk hoor. Het zou me niks verbazen als Utrecht en AZ snel uitgeschakeld zullen raken. Dus ik denk niet dat we erg zullen stijgen, misschien plek 11 of 10. Volgend jaar zullen de zwakke seizoenen van Oostenrijk en Cyprus vervallen, dus dat is ongunstig.

Overigens vind ik dat de media laatste tijd doordraait in hoe belangrijk ze de coëfficiënten vinden, 3 jaar geleden hoorde je er nog nauwelijks wat over. Als je verder wegzakt krijg je meer voorrondes en dus meer kansen om punten te pakken. Daarnaast mag vanaf plek 16 en lager maar 4 teams per land meedoen, wat eigenlijk best gunstig is omdat de behaalde punten dan door 4 in plaats van 5 clubs gedeeld mogen worden.
 
Deze week valt er niet veel te brallen omtrent de Country Coefficient. Desondanks een korte samenvatting van deze week.

Gesneuvelde teams:
NED: FC Utrecht // 0,100 punten
DEN: Esbjerg fB // 0,125 punten
OOS: Sturm Graz // 0,200 punten

Volgende ronde treedt Oostenrijk met twee teams aan. Turkije, België, Oekraïne en Denemarken treden met drie teams aan. Nederland treedt met vier teams aan. Erg zonde dat Utrecht eruit ligt, want we hadden de luxe om met vijf teams aan te treden waarmee we in het totaal 2,000 punten konden behalen in de derde kwalificatieronde.

Verder heb ik een nieuwe functie aan de dataset toegevoegd waarmee ik de bonussen van de groepsfase Champions League uit kan schakelen. Daarvan heb ik gebruik gemaakt in het onderstaande figuur. Ik ga ervan uit dat Ajax de groepsfase Champions League haalt, waardoor wij ook de bonus zullen ontvangen die Oostenrijk, Turkije, België en Oekraïne nu al hebben. Het verschil in de strijd zal daardoor bepaald worden door de punten die worden behaald in de voorrondes en groepsfase - althans voor nu. Wat blijkt, Nederland heeft deze ronde de mogelijkheid om de elfde plaats van Oostenrijk over te nemen. Het gat is slechts 0,375 punten.

PictureGraph.png
 
Laatst bewerkt:
Edit: Denemarken +0,100 punten; Oekraïne -0,100 punten. Dezelfde grafiek met bonussen erbij opgeteld ziet er trouwens erg leuk uit nu :grin:.

Toch niet verkeerd. Voor het eerst in tijden dat Nederland punten lijkt te pakken in de voorrondes... Enfin, laat je niet misleiden door het figuur. De y-as is namelijk sterk verkleind om de verschillen duidelijk zichtbaar te krijgen. Op het einde van het seizoen verwacht ik een y-as die van 0,000 tot 10,000 loopt; 4x zo groot dus. Verder zijn de bonussen (0,800 voor OOS, TUR, BEL en OEK) uitgeschakeld in dit figuur. Het gat blijft dus zo groot, mits Ajax zich kwalificeert voor de Champions League. Vanwege de hogere plek op de coëfficiëntenlijst hebben OOS, TUR, BEL en OEK ook minder clubs actief in de voorrondes.

Enfin, genoeg gezegd, ben benieuwd hoe deze grafiek er volgende week uit ziet :grin:.

Graphie011.png
Figuur: Aantal punten wat dit jaar behaald is door een land excl. bonussen voor de kwalificatie van de Champions League.
 
Laatst bewerkt:
Toch niet verkeerd. Voor het eerst in tijden dat Nederland punten lijkt te pakken in de voorrondes... Enfin, laat je niet misleiden door het figuur. De y-as is namelijk sterk verkleind om de verschillen duidelijk zichtbaar te krijgen. Op het einde van het seizoen verwacht ik een y-as die van 0,000 tot 10,000 loopt; 4x zo groot dus. Verder zijn de bonussen (0,800 voor OOS, TUR, BEL en OEK) uitgeschakeld in dit figuur. Het gat blijft dus zo groot, mits Ajax zich kwalificeert voor de Champions League. Vanwege de hogere plek op de coëfficiëntenlijst hebben OOS, TUR, BEL en OEK ook minder clubs actief in de voorrondes.

Enfin, genoeg gezegd, ben benieuwd hoe deze grafiek er volgende week uit ziet :grin:.

Bekijk bijlage 1344
Figuur: Aantal punten wat dit jaar behaald is door een land excl. bonussen voor de kwalificatie van de Champions League.
Houdt Cyprus in de gaten...:HB:
 
Houdt Cyprus in de gaten...:HB:

Irrelevant voor dit jaar lijkt mij, tenzij ze Ajax en PSV uitschakelen. APOEL - Ajax en PSV - Apollon. Geen woorden voor als dat zou gebeuren. Maar over een periode van 5 jaar zou Cyprus wel gevaarlijk kunnen worden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het Nederlands voetbal er over een jaar, twee jaar, drie jaar of vier jaar ervoor staat. Tijd om nog maar een grafiekje toe te voegen aan de dataset? :unsure:
 
Wat leuk dit! Ik verwacht dat we deze voorronde nog wel wat extra punten gaan pakken. Ajax, AZ, PSV winst, Feyenoord winst/gelijk. En uiteindelijk verwacht ik dat alleen AZ sneuvelt (al staat Antwerp voor tegen Viktoria Plzen, denk dat ze daar meer kans tegen hebben. Dus wie weet.), dus het ziet er best rooskleurig uit!
 
Wat leuk dit! Ik verwacht dat we deze voorronde nog wel wat extra punten gaan pakken. Ajax, AZ, PSV winst, Feyenoord winst/gelijk. En uiteindelijk verwacht ik dat alleen AZ sneuvelt (al staat Antwerp voor tegen Viktoria Plzen, denk dat ze daar meer kans tegen hebben. Dus wie weet.), dus het ziet er best rooskleurig uit!

Wordt ook een keer tijd. Afgelopen jaren waren het alleen PSV en ajax die punten pakten voor Nederland.
 
Is het eigenlijk al bekend in welke pot PSV komt als ze de groepsfase halen? Pot 1 neem ik aan?

Feyenoord en AZ zullen wel laag in pot 3 of zelfs pot 4 zitten.
 
Is het eigenlijk al bekend in welke pot PSV komt als ze de groepsfase halen? Pot 1 neem ik aan?

Feyenoord en AZ zullen wel laag in pot 3 of zelfs pot 4 zitten.
Laatste jaar EL zaten we in pot 2 dacht ik, zal nu niet hoger zijn?
 
PSV staat 41e in Europa, alle CL deelnemers en niet Europees spelende danwel uitgeschakelde daarboven moet je wegstrepen en dan hopen dat er minder dan 12 overblijven. Dan ben je groepshoofd. Vrijwel 100% dat je minimaal in pot 2 zit.
 
Edit: Denemarken +0,100 punten; Oekraïne -0,100 punten. Dezelfde grafiek met bonussen erbij opgeteld ziet er trouwens erg leuk uit nu :grin:.

Toch niet verkeerd. Voor het eerst in tijden dat Nederland punten lijkt te pakken in de voorrondes... Enfin, laat je niet misleiden door het figuur. De y-as is namelijk sterk verkleind om de verschillen duidelijk zichtbaar te krijgen. Op het einde van het seizoen verwacht ik een y-as die van 0,000 tot 10,000 loopt; 4x zo groot dus. Verder zijn de bonussen (0,800 voor OOS, TUR, BEL en OEK) uitgeschakeld in dit figuur. Het gat blijft dus zo groot, mits Ajax zich kwalificeert voor de Champions League. Vanwege de hogere plek op de coëfficiëntenlijst hebben OOS, TUR, BEL en OEK ook minder clubs actief in de voorrondes.

Enfin, genoeg gezegd, ben benieuwd hoe deze grafiek er volgende week uit ziet :grin:.

Bekijk bijlage 1345
Figuur: Aantal punten wat dit jaar behaald is door een land excl. bonussen voor de kwalificatie van de Champions League.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het moeilijk blijf vinden dat je Nederland een rood en Belgie een oranje lijntje hebt gegeven.. ;)
Maar verder meer dan hulde voor dit initiatief! Ben benieuwd hoe het zich doorontwikkeld.
 
Hmm heb net even nagekeken en PSV gaat naar alle waarschijnlijkheid hoogst geplaatste zijn in pot 2 helaas. Pot 1 zit er niet in.
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het moeilijk blijf vinden dat je Nederland een rood en Belgie een oranje lijntje hebt gegeven.. ;)
Maar verder meer dan hulde voor dit initiatief! Ben benieuwd hoe het zich doorontwikkeld.

Ik wilde het ook veranderen, maar oranje en geen maakt de verschillen tussen NED en OOS minder duidelijk zichtbaar (figuur bovenaan de pagina). Dus toen ben ik bij de originele kleuren gebleven. Realiseer me nu pas dat België de rode duivels zijn. Toevallig dat Nederland en België in dit geval elkaars kleuren hebben :lol:.
 
PSV staat 41e in Europa, alle CL deelnemers en niet Europees spelende danwel uitgeschakelde daarboven moet je wegstrepen en dan hopen dat er minder dan 12 overblijven. Dan ben je groepshoofd. Vrijwel 100% dat je minimaal in pot 2 zit.
Er staan ook een aantal teams boven PSV, als je die ziet schaam je je eigenlijk helemaal kapot.

Sevilla staat trouwens 7e, terwijl ze bijna geen CL spelen. Zo interessant kan EL dus zijn.
 
Is het eigenlijk al bekend in welke pot PSV komt als ze de groepsfase halen? Pot 1 neem ik aan?

Feyenoord en AZ zullen wel laag in pot 3 of zelfs pot 4 zitten.

Eerst maar eens de groepsfase zien te halen. Dat is al lastig genoeg. En als dat lukt komt PSV waarschijnlijk in de pot van ellende net zoals alle Nederlandse clubs.
 
Edit: Hey, Turkije is nog een club kwijt :grin:!

Wederom een tussenstandje:

Gesneuvelde teams:
NED: FC Utrecht // 0,100 punten
DEN: Esbjerg fB // 0,125 punten; Brondly // 0,500 punten; FC Midtjylland // 0,000 punten
OOS: Sturm Graz // 0,200 punten; Austria Wien // 0,000 punten
TUR: Evkur Yeni Malatyaspor // 0,500 punten; Istanbul Başakşehir // 0,000 punten
OEK: FK Mariupol // 0,100 punten

Niet echt interessant tot dusver. Wat we kunnen stellen is dat België ontzettend goed presteert, met alle teams nog in Europa actief. Nederland doet het ook niet heel slecht. Maar laten we toch even benadrukken wat een belangrijke prestatie AZ vanavond heeft geleverd. Niet alleen heeft AZ tot nu toe de meeste punten gepakt voor Nederland, maar ook wisten zij een concurrent uit te schakelen. Denemarken ligt bijna volledig uit het toernooi. Oostenrijk heeft weer een team dat eruit vliegt en geen punten wist te pakken. Maar zoals al eerder gezegd, Oostenrijk is afhankelijk van Redbull Salzburg en dat zal dit jaar wederom niet anders zijn.

Oké, nu het vooruitzicht. Volgende week spelen Ajax en PSV tegen clubs uit Cyprus. Twee teams uit Cyprus zijn al uitgeschakeld, dus Nederland kan Cyprus volgende ronde geheel uit Europa sturen. Nou denkt men vast, wat maakt dat Cyprus toch uit. Nou, niet heel veel dit of volgend seizoen. Maar met mijn nieuwe grafiek ben ik in staat om de startposities van andere landen te berekenen. Mocht APOEL Ajax uitschakelen, dan gaan ze van 3,250 punten naar ruim 4,500. Mocht Limassol PSV uitschakelen, dan zijn de gevolgen minder groot omdat er geen bonussen voor de Europa League groepsfase worden verrekend, maar uiteraard is dan nog steeds een team van Cyprus actief en in staat punten te pakken. Nog een fun fact om mee af te sluiten dan: Apollon Limassol speelt al vanaf de eerste voorronde. Sinds dien hebben zij maar één keer verloren en voor de rest alles gewonnen. Ik verwacht een zeer moeizame pot voor PSV.

1year_kwa3-II.png

Volgende keer zal ik een interessanter grafiekje uploaden, maar helaas zijn de andere grafieken op dit moment erg onoverzichtelijk, waardoor ik de keuze heb gemaakt om deze grafiek vooralsnog aan jullie te laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Wederom een tussenstandje:

Gesneuvelde teams:
NED: FC Utrecht // 0,100 punten
DEN: Esbjerg fB // 0,125 punten; Brondly // 0,500 punten; FC Midtjylland // 0,000 punten
OOS: Sturm Graz // 0,200 punten; Austria Wien // 0,000 punten
TUR: Evkur Yeni Malatyaspor // 0,500 punten
OEK: FK Mariupol // 0,100 punten

Niet echt interessant tot dusver. Wat we kunnen stellen is dat België ontzettend goed presteert, met alle teams nog in Europa actief. Nederland doet het ook niet heel slecht. Maar laten we toch even benadrukken wat een belangrijke prestatie AZ vanavond heeft geleverd. Niet alleen heeft AZ tot nu toe de meeste punten gepakt voor Nederland, maar ook wisten zij een concurrent uit te schakelen. Denemarken ligt bijna volledig uit het toernooi. Oostenrijk heeft weer een team dat eruit vliegt en geen punten wist te pakken. Maar zoals al eerder gezegd, Oostenrijk is afhankelijk van Redbull Salzburg en dat zal dit jaar wederom niet anders zijn.

Oké, nu het vooruitzicht. Volgende week spelen Ajax en PSV tegen clubs uit Cyprus. Twee teams uit Cyprus zijn al uitgeschakeld, dus Nederland kan Cyprus volgende ronde geheel uit Europa sturen. Nou denkt men vast, wat maakt dat Cyprus toch uit. Nou, niet heel veel dit of volgend seizoen. Maar met mijn nieuwe grafiek ben ik in staat om de startposities van andere landen te berekenen. Mocht APOEL Ajax uitschakelen, dan gaan ze van 3,250 punten naar ruim 4,500. Mocht Limassol PSV uitschakelen, dan zijn de gevolgen minder groot omdat er geen bonussen voor de Europa League groepsfase worden verrekend, maar uiteraard is dan nog steeds een team van Cyprus actief en in staat punten te pakken. Nog een fun fact om mee af te sluiten dan: Apollon Limassol speelt al vanaf de eerste voorronde. Sinds dien hebben zij maar één keer verloren en voor de rest alles gewonnen. Ik verwacht een zeer moeizame pot voor PSV.

Bekijk bijlage 1371

Volgende keer zal ik een interessanter grafiekje uploaden, maar helaas zijn de andere grafieken op dit moment erg onoverzichtelijk, waardoor ik de keuze heb gemaakt om deze grafiek vooralsnog aan jullie te laten zien.

En AZ kan volgende week tegen FC Antwerp een Belgische club uitschakelen. Dat is dus ook een zeer belangrijke wedstrijd voor het Nederlands voetbal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan