UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Ieder jaar komt het weer in de media te boven: Het gaat steeds slechter met de Nederlandse clubs in Europa. De constatering is juist, maar met een paar cijfertjes had ieder persoon hierop kunnen komen. Het grappige is dan ook dat mensen wél de cijfers bekijken, maar niét weten hoe we hieraan komen. Omdat ik voetbalstatistieken ook leuk vind om bij te houden wil ik bij deze de progressie van ons Nederlandse coefficient bijhouden.

Introductie van het onderwerp heb ik nu gehad, maar hoe en waarvoor worden de punten verdeeld? Het is vrij simpel: bij winst krijg je twee punten, bij gelijkspel één en bij verlies geen. Voor de kwalificatierondes en playoffs geldt echter dat de punten worden gehalveerd: bij winst krijg je één punt, bij gelijkspel een half. Verder gelden er nog bonussen: als je de groepsfase van de Champions League bereikt, krijg je vier punten extra. Haal je de 16e finale van de Champions League, dan krijg je er vijf! Dan voor beide, Europa en Champions League, krijg je één punt extra voor het halen van de kwartfinale, halve finale en finale. Alle behaalde punten worden bij elkaar opgeteld en vervolgens gedeeld door het aantal clubs dat deelneemt per land. Voor Nederland is dit dus het totaal aantal punten delen door vijf.

Nu we de puntentelling besproken hebben is het wellicht interessant om te bespreken wat voor invloed de ranking heeft op het Europees avontuur van onze clubs. En dit is nogal een heisa. Vandaar dat ik me met name beperk tot wat voor Nederland van belang is. Te beginnen met iets opmerkelijks: De resultaten aan het eind van het seizoen worden pas waarneembaar twee seizoenen later. Dus als Nederland dit jaar (2018-2019) op de 10e plek eindigt, plaatsen wij ons dus direct voor de Champions League in het seizoen 2020-2021. Van de eerste 10 landen komt de kampioen direct in de voorrondes van de Champions League. De kampioen van plek 11 en 12 stromen in bij de playoffs (champions path). De nummers 13 en 14 stromen in bij de derde kwalificatieronde (champions path). Hier ga ik gokken: nummers 15 en 16 stromen in bij de tweede kwalificatieronde, alhoewel dit er ook meer kunnen zijn. De tweede plaats moet strijden tegen de clubs die ook tweede (of zelfs derde) eindigden in hun competitie (league path). In de Europa League heb ik me verder niet verdiept. Mocht ik meer informatie vinden over of EL of de League Path dan zal ik dit bijwerken.

Nu dan het actuele. Nederland staat op dit moment 12e met een coefficient van 24.033. Wij staan achter nummer 11 Oostenrijk met een coefficient van 25.050. Om de kampioen direct in het hoofdtoernooi te zien spelen moeten wij nummer 10, Turkijke, voorbij met een coefficient van 29.900. Klinkt leuk, maar we worden op de hielen gezeten door Denemarken (23.025), Zwitserland (23.000) en Tjechië (22.975). Denemarken heeft echter 4 deelnemers, waardoor ze minder punten kunnen halen maar het aantal behaalde punten maar wordt gedeeld door 4.

Actueel is leuk en aardig, maar hoe ziet de toekomst eruit? In 2014-2015 haalde Nederland een coefficient van 6.083. Dit is hogen dan Turkijke (6.000) en Oostenrijk (4.125) maar lager dan België (9.600) en Ukraine (10.000). Wat ik hiermee wil zeggen is voor niet iedereen misschien helemaal helder, maar wij kunnen volgend jaar dus ruim 4 punten inlopen op Ukraine en België, die beide een flater hebben opgelopen (België samen met ons vorig jaar en Ukraine in 2016-2017). Zolang de Belgen en Ukrainers deze 'rampjaren' blijven houden, kunnen wij Nederland toeslaan en stijgen! Dat geldt dus ook voor Nederland die op de hielen wordt gezeten door Tjechië, die in 2014-2015 maar 3.875 punten haalde, of Denemarken, die er maar 2.700 haalde!

Ik hoop dat dit informatief en duidelijk was. Het Nederlands voetbal ziet er niet louter positief, niet louter negatief uit. De media roept maar wat zonder in detail te treden. Hopelijk pakt Nederland dit jaar meer punten dan onze concurrenten en moge dit het begin zijn van een weg naar de top 10.

Nog wat extra statistieken..
Op dit moment heeft Nederland 0.900 punten.
In 2018-2019 staat Nederland op de 12e plek.
In 2017-2018 eindigde Nederland op de 14e plek.
In 2016-2017 eindigde Nederland op de 13e plek.

Standaardbericht voor het komende seizoen *kuch*

Tweede kwalificatieronde
In de tweede kwalificatieronde spelen AZ (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen onze directe concurrent Oostenrijk.
 
Laatst bewerkt:
Leuk. Ik ben er nog steeds een voorstander van dat Nederland minder clubs afvaardigt naar Europa. Is dat binnen de KNVB wel eens besproken?
 
Leuk. Ik ben er nog steeds een voorstander van dat Nederland minder clubs afvaardigt naar Europa. Is dat binnen de KNVB wel eens besproken?
Los van of de KNVB dat heeft besproken, is dat überhaupt toegestaan? De UEFA bepaalt o.b.v. de rankings hoe veel tickets elk land krijgt. Ik denk niet dat je dit zo maar kan weigeren.

Daarnaast denk ik niet dat de KNVB zoiets zomaar zou doorvoeren, aangezien clubs hier (neem ik aan) grotendeels tegen zijn.
 
Los van of de KNVB dat heeft besproken, is dat überhaupt toegestaan? De UEFA bepaalt o.b.v. de rankings hoe veel tickets elk land krijgt. Ik denk niet dat je dit zo maar kan weigeren.

Daarnaast denk ik niet dat de KNVB zoiets zomaar zou doorvoeren, aangezien clubs hier (neem ik aan) grotendeels tegen zijn.
Uiteindelijk in het voordeel van Nederland. Wellicht wel een hogere ranking met directe plaatsing. Wat is het nut van ADO bijv. in Europa?
 
Ze moeten gewoon de playoffs afschaffen. Dan gaan ieder jaar de beste vijf Europa in. Maar dan alsnog stuur je clubs Europa in met een te laag coefficient die toch wel worden uitgeschakeld in de EL/CL playoffs.
 
Weer goed gescoord vandaag. 0,5 punt / 5 clubs. Hoppa!

I rest my case.

Niet slecht toch tegen de toppers van Kazachstan en Romenië :maniac:

Genk (België), Besiktas (Turkije) en LASK Linz (Oostenrijk) hebben vandaag alleen een punt gepakt. Alleen Admira laat hun land (tevens Oostenrijk) in de steek. Slechter konden we dit jaar niet beginnen. :lmao:
 
Krijgen we na een Europese week hier een overzichtje van de stand van zaken/behaalde punten? (hoeveel punten wij gehaald hebben en onze directe concurrenten etc)
Ik vind het altijd ontzettend interessant om te volgen maar raak altijd snel verdwaald in alle cijfers dus zou het erg waarderen als iemand dat doet
 
Uiteindelijk in het voordeel van Nederland. Wellicht wel een hogere ranking met directe plaatsing. Wat is het nut van ADO bijv. in Europa?
I know, maar ik denk niet dat de KNVB dat zal doen, aangezien clubs zoals ADO daar zelf fel tegen zullen zijn. Als die in een plek staan waar ze normaal Europees voetbal zouden krijgen, zullen ze dat willen.

Kan me niet voorstellen dat de KNVB zo tegen de clubs in zal gaan. Daarnaast denk ik ook niet dat de UEFA het toestaat.
 
Krijgen we na een Europese week hier een overzichtje van de stand van zaken/behaalde punten? (hoeveel punten wij gehaald hebben en onze directe concurrenten etc)
Ik vind het altijd ontzettend interessant om te volgen maar raak altijd snel verdwaald in alle cijfers dus zou het erg waarderen als iemand dat doet

In principe wordt dat al gedaan op de site die Der Jaufe net al noemde. Hele fijne site. De ranking per land staat bijvoorbeeld hier:
https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method5/crank2019.html
In de komom 18/19 zie je dan hoe veel punten elk land heeft gehaald so far. Nu nog niet geüpdate, zie ik.

Ik zal af en toe proberen wat updates te geven, maar ik ben nogal vergeetachtig, dus vertrouw niet op mij :lmao:
 
I know, maar ik denk niet dat de KNVB dat zal doen, aangezien clubs zoals ADO daar zelf fel tegen zullen zijn. Als die in een plek staan waar ze normaal Europees voetbal zouden krijgen, zullen ze dat willen.

Kan me niet voorstellen dat de KNVB zo tegen de clubs in zal gaan. Daarnaast denk ik ook niet dat de UEFA het toestaat.
Geen idee, lijkt me interessant om eens uit te vinden.
 
Krijgen we na een Europese week hier een overzichtje van de stand van zaken/behaalde punten? (hoeveel punten wij gehaald hebben en onze directe concurrenten etc)
Ik vind het altijd ontzettend interessant om te volgen maar raak altijd snel verdwaald in alle cijfers dus zou het erg waarderen als iemand dat doet

Dat was ik wel van plan. Echter was ik in eerste instantie van plan dit per ronde te doen. Maar per week lijkt misschien beter te werken.
 
Tweede kwalificatieronde (week 30)
In de tweede kwalificatieronde spelen AZ (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen onze directe concurrent Oostenrijk.

Ik week 30 zijn 0.300/0.600 punten gehaald.

Punten per Eredivisieclub
Ajax: 1.0
Vitesse: 0.5
AZ: 0.0
Feyenoord: 0.0
PSV: 0.0

Country Coefficient
Eerste cijfer benoemd het aantal punten gehaald deze week, tweede cijfer het coefficient dit seizoen, derde cijfer coefficient totaal.
(9) Belgie: 0.200 - 1.000 - 33.100
(10) Turkijke: 0.200 - 1.000 - 30.100
(11) Oostenrijk: 0.200 - 0.200 - 25.250
(12) Nederland: 0.300 - 0.300 - 24.133
(13) Denemarken: 0.500 - 1.375 - 23.525

Uitslagen
(CL) Ajax (NED) - Sturm Graz (OOS) (2-0)
(CL) Astana - Midtjylland (DEN) (2-1)
(EL) Genk (BEL) - Fola Esch (5-0)
(EL) B36 Tórshavn - Beşiktaş (TUR) (0-2)
(EL) CSKA Sofia - Admira Wacker Mödling (OOS) (3-0)
(EL) LASK Linz (OOS) - Lillestrøm (4-0)
(EL) Kairat - AZ (NED) (2-0)
(EL) Viitorul Costanţa - Vitesse (NED) (2-2)
(EL) Stjarnan - Copenhagen (DEN) (0-2)
(EL) Nordsjælland (DEN) - AIK (1-0)

Conclusie
De Denen laten maar al toe goed zien hoe groot het verschil tussen 4 of 5 teams in Europa kan zijn. Ze haalden al 0.500 punten, terwijl het er zomaar 0.750 hadden kunnen zijn. De Denen 'hijgen' ons in de nek ;P. Nederland loopt toch in op de andere landen, al pakken ze maar de helft van de punten. Dat Ajax tegen een directe concurrent wint blijkt dus van groot belang. Jammer dat Vitesse en AZ ons nu dus 0.300 punten kosten! De Turken en Belgen doen wat van hen verwacht wordt. Laten we het houden bij een valse start. Tot zover week 30!
 
Laatst bewerkt:
Ja, na rondes kan natuurlijk ook. Wat jou het beste uitkomt :grin:

Ik heb zojuist een update gepost. Voordeel van een wekelijkse update is meer activiteit en detail. Nadeel is de verschillen minimaal zijn en het lang duurt om gegevens bij te werken. Nota bene wordt het topic dan bedolven onder update posts. Volgende keer update ik op mijn computer en kopieer ik de coefficienten van een database (wat dan dus vrijdag of zaterdag wordt). Dit heeft als voordeel tijdbesparing, nadeel dat het minder actueel wordt. Kortom: ik ga er nog mee experimenteren.
 
De Denen zullen niet met heel veel punten eindigen. Al met al Pakken ze niet meer dan 6.500 punten. Of ik ben misschien te optimistisch..? Leuk dat ze nu de punten pakken. Maar de groepsfases gaan nog lastig worden... Al moet Nederland nog wel Feyenoord, AZ en Vitesse ook zien kwalificeren. Anders kom je ook niet ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan