UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Blijkbaar ben je voorstander van een BeNe-liga, dat kan.

Ik ben er nog niet echt van overtuigd wat daarvan de (financiele en sportieve) meerwaarde ervan zou zijn op de langer termijn. Het idee dat het financieel aantrekkelijker is voor sponsoren, tv-uitzendrechten en betalende tv-abonnees zou zijn is wat mij betreft niet of nauwelijks goed onderbouwd met cijfers, en zeker niet door onafhankelijk onderzoek. Daarbij zijn er tal van haken en ogen die eraan zouden zitten. Denk aan nationaliteit en verantwoordelijkheid wat betreft scheidsrechters, VAR faciliteiten, verdeling Europese tickets, om maar wat te noemen? Ik denk dat er weinig ploegen zijn die een meerwaarde in een BeNe-liga zien, eerder wat bondsbestuurders en marketing mannetjes die luchtkastelen aan de man willen brengen.

Overigens, wat betreft kunstgras (afschaffen), jeugdopleiding (verplichten), technologie (VAR, zuivere speeltijd plannen, etc), jeugdelftallen (uit de KK-divisie halen), bekeropzet (die zou mijns inzien wel interessanter worden met meer Belgische ploegen) e.d. word er naar mijn idee wel overlegd maar zijn de belangen van de verschillende clubs binnen het eigen land al veel te verdeeld om echt tot overeenstemming te komen. Een beetje Brexit, ook al worden er keuzes gemaakt die de bedoeling hebben de wensen zo goed mogelijk te voorzien, niemand is 100% tevreden en projecteert dit als slechte leiding en beleid. En om eerlijk te zijn, luisteren naar de rijke clubs (Ajax, PSV, Gent, Antwerpen, Brugge etc) en de volksclubs als Excelsior, Moeskroen, Heracles, Groningen of Willem2 dan maar gewoon overrulen, in een "financieel wasteland divisie" pleuren en min of meer ook sportief de nek omdraaien lijkt me niet echt een faire deal.
Eens met jouw verhaal (alhoewel ik wel denk dat je Anderlecht bedoelt en niet Antwerpen :p). Lijkt me best leuk om af en toe eens tegen een Belgische ploeg te spelen, maar ik vraag me af of we er iets mee opschieten. En zeker het "degraderen" van het rechterrijtje van beide competities vind ik geen goed idee.
 
Blijkbaar ben je voorstander van een BeNe-liga, dat kan.

Ik ben er nog niet echt van overtuigd wat daarvan de (financiele en sportieve) meerwaarde ervan zou zijn op de langer termijn. Het idee dat het financieel aantrekkelijker is voor sponsoren, tv-uitzendrechten en betalende tv-abonnees zou zijn is wat mij betreft niet of nauwelijks goed onderbouwd met cijfers, en zeker niet door onafhankelijk onderzoek. Daarbij zijn er tal van haken en ogen die eraan zouden zitten. Denk aan nationaliteit en verantwoordelijkheid wat betreft scheidsrechters, VAR faciliteiten, verdeling Europese tickets, om maar wat te noemen? Ik denk dat er weinig ploegen zijn die een meerwaarde in een BeNe-liga zien, eerder wat bondsbestuurders en marketing mannetjes die luchtkastelen aan de man willen brengen.

Overigens, wat betreft kunstgras (afschaffen), jeugdopleiding (verplichten), technologie (VAR, zuivere speeltijd plannen, etc), jeugdelftallen (uit de KK-divisie halen), bekeropzet (die zou mijns inzien wel interessanter worden met meer Belgische ploegen) e.d. word er naar mijn idee wel overlegd maar zijn de belangen van de verschillende clubs binnen het eigen land al veel te verdeeld om echt tot overeenstemming te komen. Een beetje Brexit, ook al worden er keuzes gemaakt die de bedoeling hebben de wensen zo goed mogelijk te voorzien, niemand is 100% tevreden en projecteert dit als slechte leiding en beleid. En om eerlijk te zijn, luisteren naar de rijke clubs (Ajax, PSV, Gent, Antwerpen, Brugge etc) en de volksclubs als Excelsior, Moeskroen, Heracles, Groningen of Willem2 dan maar gewoon overrulen, in een "financieel wasteland divisie" pleuren en min of meer ook sportief de nek omdraaien lijkt me niet echt een faire deal.
Ik ben ook nog niet overtuigd van de BeNe Liga.

Ik heb wel wat vragen of jouw post. Ben jij een tegenstander van de jeugdelftallen in de KK-divisie? Dat lijkt mij juist een zeer goede zaak. De JPSV-spelers kunnen nu onder veel meer weerstand wedstrijden spelen. Daarnaast moet Nederland zich afvragen of het gaat voor breedtesport of topsport? Als de top moet verbeteren (door bijv. de BeNe Liga), is het redelijk onvermijdelijk dat breedteclubs hiervan de dupe worden. Het is maar wat je wil.
 
Ik ben ook nog niet overtuigd van de BeNe Liga.

Ik heb wel wat vragen of jouw post. Ben jij een tegenstander van de jeugdelftallen in de KK-divisie? Dat lijkt mij juist een zeer goede zaak. De JPSV-spelers kunnen nu onder veel meer weerstand wedstrijden spelen. Daarnaast moet Nederland zich afvragen of het gaat voor breedtesport of topsport? Als de top moet verbeteren (door bijv. de BeNe Liga), is het redelijk onvermijdelijk dat breedteclubs hiervan de dupe worden. Het is maar wat je wil.

Als PSV fan ben ik er wel blij mee dat jong PSV meedoet in de KK, omdat het simpelweg toch meer weerstand geeft dan enkel tegen jeugdteams van de eredivisieploegen (die vaak semi-amateur of weinig geprofessionaliseerd zijn) - wat het alternatief op dit moment zou zijn. Daarnaast is het door het op de fles gaan van verschillende teams van het tweede niveau ook voor veel van de andere ploegen momenteel te doen, het alternatief is namelijk dat er daar slechts 14-16 ploegen overblijven aangezien de wil om te promoveren bij de hoofdklasse niet bijster hoog is (volgens mij is er ook geen promotie-degradatieregling het het derde niveau op dit moment?).

Dat gezegd hebbende begrijp ik wel dat er ook weerstand tegen is, maar dan met name op de flexibiliteit tussen de jong ... en de eredivisieteams. Ik kan me goed voorstellen dat overige KK-clubs een voorwaarde af zouden willen d(w)ingen dat spelers enkel tijdens de transferperiodes kunnen worden overgeschreven van A-selectie naar Jong en terug en dan ook daadwerkelijk slechts bij 1 van die twee hun minuten kunnen maken. Eventueel met een vrijstelling dat tegen een geringe boete er in het geval van personele problemen ook buiten deze windows kan worden geschoven.

Om de puntjes te verbinden: persoonlijk zou ik voor jeugdteams wel weer een sportieve meerwaarde zien van het samenvoegen van meedere landen (wellicht met duitsland en belgie erbij): waarin de profesionele jeugdteams uit meerdere landen meedoen. Ploegen waarbij de jeugd (semi)amateurs zijn hebben meer aan tegenstanders op gelijkwaardig niveau (en geen budgetten voor het internationaal reizen) en kunnen hun wedstrijden dan zoals nu blijven spelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog niet overtuigd van de BeNe Liga.

Ik heb wel wat vragen of jouw post. Ben jij een tegenstander van de jeugdelftallen in de KK-divisie? Dat lijkt mij juist een zeer goede zaak. De JPSV-spelers kunnen nu onder veel meer weerstand wedstrijden spelen. Daarnaast moet Nederland zich afvragen of het gaat voor breedtesport of topsport? Als de top moet verbeteren (door bijv. de BeNe Liga), is het redelijk onvermijdelijk dat breedteclubs hiervan de dupe worden. Het is maar wat je wil.

Er wordt me weliswaar niets gevraagd, maar ik ben voor Beneliga én jong-PSV in KKD.

Potjes tegen Club Brugge, Standard Luik en Anderlecht zijn natuurlijk mooier, leuker, intensiever dan tegen Emmen, Excelsior en Heracles.

Jong-PSV leidt op, Telstar niet. Daarom zal op termijn, niet alleen PSV (grootste talenten), maar ook Heerenveen (bv Lammers) maar zelfs Telstar (bv een type a la Dirk Abels) van de opleidingen van PSV profiteren.
Kortom Telstar heeft baat bij de jong ploegen, omdat ze die gasten zien spelen tegen zichzelf.
 
Blijkbaar ben je voorstander van een BeNe-liga, dat kan.

Ik ben er nog niet echt van overtuigd wat daarvan de (financiele en sportieve) meerwaarde ervan zou zijn op de langer termijn. Het idee dat het financieel aantrekkelijker is voor sponsoren, tv-uitzendrechten en betalende tv-abonnees zou zijn is wat mij betreft niet of nauwelijks goed onderbouwd met cijfers, en zeker niet door onafhankelijk onderzoek. Daarbij zijn er tal van haken en ogen die eraan zouden zitten. Denk aan nationaliteit en verantwoordelijkheid wat betreft scheidsrechters, VAR faciliteiten, verdeling Europese tickets, om maar wat te noemen? Ik denk dat er weinig ploegen zijn die een meerwaarde in een BeNe-liga zien, eerder wat bondsbestuurders en marketing mannetjes die luchtkastelen aan de man willen brengen.

Overigens, wat betreft kunstgras (afschaffen), jeugdopleiding (verplichten), technologie (VAR, zuivere speeltijd plannen, etc), jeugdelftallen (uit de KK-divisie halen), bekeropzet (die zou mijns inzien wel interessanter worden met meer Belgische ploegen) e.d. word er naar mijn idee wel overlegd maar zijn de belangen van de verschillende clubs binnen het eigen land al veel te verdeeld om echt tot overeenstemming te komen. Een beetje Brexit, ook al worden er keuzes gemaakt die de bedoeling hebben de wensen zo goed mogelijk te voorzien, niemand is 100% tevreden en projecteert dit als slechte leiding en beleid. En om eerlijk te zijn, luisteren naar de rijke clubs (Ajax, PSV, Gent, Antwerpen, Brugge etc) en de volksclubs als Excelsior, Moeskroen, Heracles, Groningen of Willem2 dan maar gewoon overrulen, in een "financieel wasteland divisie" pleuren en min of meer ook sportief de nek omdraaien lijkt me niet echt een faire deal.

Ik ben een voorstander van elk goed initiatief dat ons verder brengt als waar we nu staan. Niets doen is achteruitgang in mijn optiek en er is al te lang niets gedaan.

Ik kan geen cijfers overleggen over de financiële meerwaarde hiervan. Dat is iets voor het topic BeNe Liga. Als je daar ziet wat de marktwaarde is van de clubs in Belgie en Nederland dan zie ik zeker genoeg argumentatie om het te onderzoeken.
Hieronder de marktwaarde van de spelers ter indicatie van de verschillen:
index.php


index.php

Zoals je ziet heb je dan een kwalitatief veel sterkere competitie die ook een grotere waarde vertegenwoordigd, een groter afzet gebied en daardoor ook meer sportieve (en zeer waarschijnlijk ook financiële) mogelijkheden. Daarmee wordt ook de aantrekkingskracht voor buitenlandse spelers groter dan spelen tegen clubs zoals bijvoorbeeld FC Emmen met kunstgras. En je kunt spelers mogelijk langer aan je binden omdat ze nog steeds groeien.

Je schiet het initiatief af met allerlei dingen die nog geregeld moeten worden. Ik zie die haken en ogen niet anders als nu bij de KNVB. En over nationaliteit: Elke Nederlandse thuiswedstrijd een Belgische scheids en andersom een idee?. Europese tickets: Per land?

Je vind de BENE beker wel interessant. Dat lijkt mij een leuke situatie om te starten. Maar al dat moeten we eigenlijk in het BeNe liga topic behandelen.

Overigens fijn te zien dat je zoveel sympathie hebt voor de kleine clubs. En in "real life" ben ik het helemaal met je eens. Ik wil best mijn steentje bijdragen aan mensen die het minder hebben dan mij. Daar heb ik geen problemen mee.

Los van de zaadpartijen die ik voorbij zie komen in de Eredivisie, we praten hier wel over commerciële bedrijven en het is wel zo dat die kleine clubs de grote jongens wel erg in de weg zitten. Visies komen niet meer overeen. Dat is gebleken.

Moet je als bedrijf dan maar slikken en weten dat je het zwaarder gaat krijgen terwijl je wegen ziet die je positie kunnen verstevigen? Het streven naar voortgang is toch een gezonde denkwijze voor een bedrijf waar miljoenen in omgaan?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt me weliswaar niets gevraagd, maar ik ben voor Beneliga én jong-PSV in KKD.

Potjes tegen Club Brugge, Standard Luik en Anderlecht zijn natuurlijk mooier, leuker, intensiever dan tegen Emmen, Excelsior en Heracles.

Jong-PSV leidt op, Telstar niet. Daarom zal op termijn, niet alleen PSV (grootste talenten), maar ook Heerenveen (bv Lammers) maar zelfs Telstar (bv een type a la Dirk Abels) van de opleidingen van PSV profiteren.
Kortom Telstar heeft baat bij de jong ploegen, omdat ze die gasten zien spelen tegen zichzelf.
Standaard Luik was van het niveau Heracles. Dus er veranderd niet zo heel veel m.i.
 
Ik zit er nu weer aan te denken dit 'project' op te pakken vanwege de spannende strijd tussen Oostenrijk en Nederland. Misschien niet zo gedetailleerd als eerst, maar wel een samenvattende grafiek die de puntenschommeling tussen Oostenrijk en Nederland in kaart brengt.

Overigens ook wel leuk om oude reacties weer terug te lezen.

Als ik pot 4 bekijk valt het allemaal best mee, dit i.t.t. eerdere berichten die ik op t internet las. De kans dat wij en die :SC: in een poule-des-doods komen is eigenlijk verwaarloosbaar. Kortom, er gaan echt nog wel punten gescoord worden voor de coëf

Deze doet me wel pijn aan het hart. Verwaarloosbare kans op de poule-des-doods en toch is PSV erin belandt :confused:. Desalniettemin wel goed gegokt dat er nog veel punten behaald zullen worden. Door die :SC:, jammer genoeg...
 
Ik zit er nu weer aan te denken dit 'project' op te pakken vanwege de spannende strijd tussen Oostenrijk en Nederland. Misschien niet zo gedetailleerd als eerst, maar wel een samenvattende grafiek die de puntenschommeling tussen Oostenrijk en Nederland in kaart brengt.

Overigens ook wel leuk om oude reacties weer terug te lezen.



Deze doet me wel pijn aan het hart. Verwaarloosbare kans op de poule-des-doods en toch is PSV erin belandt :confused:. Desalniettemin wel goed gegokt dat er nog veel punten behaald zullen worden. Door die :SC:, jammer genoeg...
Ik stelde dat de kans dat wij BEIDEN daar in kwam klein zou zijn. Dat is ook niet gebeurd.
 
In de comments van dat gelinkte VI artikel loopt iemand te schreeuwen dat "als je de punten van Ajax weghaalt, dan staan de andere clubs onder Bulgarije op plaats 29!!!".

Ik ben ontzettend benieuwd naar zijn berekening en hoe accuraat die is, ik vermoed dat hij 1/5e deel van Ajax puntentotaal van de Nederlandse af heeft getrokken. Ik kom in dat geval overigens uit op de 28e plek, dus boven Bulgarije.

Maar de rekensom die hij hier maakt slaat natuurlijk nergens op. Volgens zijn logica zou Nederland dalen op de ranking wanneer je de punten van de clubs die het gemiddelde omlaag halen (Feyenoord, AZ, Vitesse, Utrecht, Heracles, Groningen, Go Ahead, Twente en PEC) weghaalt, terwijl in werkelijkheid je dan zou stijgen.

Overigens slaan zulke claims natuurlijk nergens op, als je zo een berekening wil maken moet je rekening houden dat wanneer je daalt op de ranking dat minder clubs voor Europees voetbal zullen kwalificeren en dat je dan het aantal punten niet door 5 maar door 4 moet delen. Daarnaast hadden de clubs extra voorrondes moeten spelen waarvan je niet kan zeggen of ze die gewonnen zouden hebben omdat die wedstrijden nooit gespeeld zijn.
 
Ik las ook ergens iemand die zei dat het eigenlijk helemaal niet logisch is om met landencoëfficiënten te werken om te bepalen welke clubs zich plaatsen voor het hoofdtoernooi en welke voorrondes moeten spelen.

Daar ben ik het eigenlijk wel helemaal mee eens. Het is toch van de zotte dat Ajax (en PSV?) voorrondes moet spelen omdat de rest van Nederland niet presteert?

Het aantal Europese tickets per land kun je wel op dezelfde manier blijven doen en welke clubs per land zich plaatsen voor Europees voetbal moet ook blijven afhangen van de prestaties in de nationale competitie. Maar het is toch raar dat een club als Atalanta Bergamo die nog nooit wat gepresteerd heeft Europees, ze waren tussen 1991 en 2017 zelfs nooit Europees actief, nu een ticket voor de groepsfase Champions League heeft? Ze stonden voor dit seizoen nota bene 92e op de coëfficiëntenlijst...

In de huidige opzet (dus dat de top 4 landen 4 tickets krijgen voor de CL) hadden ze gewoon minstens 3 voorrondes moeten spelen.
 
Het aantal Europese tickets per land kun je wel op dezelfde manier blijven doen en welke clubs per land zich plaatsen voor Europees voetbal moet ook blijven afhangen van de prestaties in de nationale competitie.
Maar hoe wil je dit gaan combineren met het wat je noemt in de alinea er voor?

Dus bijvoorbeeld, Nederland heeft recht op 5 plaatsen, op basis van de landenranking. Die gaan naar de top 3 clubs + winnaar van nacompetitie + bekerwinnaar. Deze clubs zet je in een grote lijst met clubs die Europees mogen spelen op basis van nationaal resultaat en de tickets deel je dan uit op basis van clubcoefficienten?

Dit heeft wel wat problemen of apartheden:
- Er zijn 26 directe CL tickets voor clubs. Als je kijkt naar de clubranking, hebben, van de top 26 clubs, 25 clubs zich geplaatst voor Europees voetbal (alleen Villareal niet). Dit kan dus mogelijk opleveren dat de directe CL tickets bijna elk jaar naar dezelfde clubs zullen gaan, deze clubs worden elk jaar ook weer sterker door hun zo goed als zekere TV-geld inkomsten.
- Wanneer een 'kleine' club opeens kampioen wordt. Bijvoorbeeld, AZ of Vitesse (of Leicester in Engeland) en Ajax wordt 5de, krijg je mogelijk een scenario dat Ajax ondanks hun zwakke nationale prestatie toch direct de CL groepsfase in mag en de kampioen voorronde Europa League moet spelen.
- Kans op nog minder diversiteit qua gerepresenteerde landen omdat Champions-route en League-route verdwijnen.

Desondanks vind ik het wel een goed idee. Ik ben sowieso wel voor een "herinrichting" van de manier waarop coëfficiënten vergeven worden en voor de structuur van de Europese competities.
 
- Er zijn 26 directe CL tickets voor clubs. Als je kijkt naar de clubranking, hebben, van de top 26 clubs, 25 clubs zich geplaatst voor Europees voetbal (alleen Villareal niet). Dit kan dus mogelijk opleveren dat de directe CL tickets bijna elk jaar naar dezelfde clubs zullen gaan, deze clubs worden elk jaar ook weer sterker door hun zo goed als zekere TV-geld inkomsten.
Vooropgesteld klopt de hele verdeling van tickets van geen kant. Het zou al veel eerlijker zijn om niet de top 4 van de beste landen toegang te geven tot de CL en 26 directe tickets slaat ook nergens op. Maargoed, ik denk niet dat dat nog gaat veranderen.
- Wanneer een 'kleine' club opeens kampioen wordt. Bijvoorbeeld, AZ of Vitesse (of Leicester in Engeland) en Ajax wordt 5de, krijg je mogelijk een scenario dat Ajax ondanks hun zwakke nationale prestatie toch direct de CL groepsfase in mag en de kampioen voorronde Europa League moet spelen.
De plaats van de competitie bepaalt in welk toernooi je terechtkomt. De kampioen van Nederland gaat naar de Champions League, dus AZ of Vitesse zou dan voorrondes moeten spelen ja. De nummer 5 (of winnaar van de PO in dit geval) van Nederland gaat naar de Europa League. Als dat Ajax is, zouden ze dan dus voor de groepsfase EL geplaatst zijn.

Ik zie nu ook dat dit enigszins krom is. Als Ajax dan tweede is geworden achter een AZ of Vitesse, dan heeft dat geen gevolgen voor het seizoen erop omdat Ajax alsnog groepsfase CL gaat spelen terwijl Vitesse mogelijk alsnog geen Champions League speelt, omdat ze de voorrondes niet doorkomen. En mocht Ajax zelfs geen tweede meer kunnen worden, dan maakt het ook niet uit of ze nou 3e of 4e worden, daar zit immers geen verschil in voor de plek in de EL.

Hm, moet nog wat beter uitgedacht worden.
- Kans op nog minder diversiteit qua gerepresenteerde landen omdat Champions-route en League-route verdwijnen.
Dit hoeft toch niet? Er zullen genoeg kampioenen zijn waarvan de coëfficiënt niet hoog genoeg is om groepsfase te spelen, die kun je dan in de Champions-route gooien.
 
Dit hoeft toch niet? Er zullen genoeg kampioenen zijn waarvan de coëfficiënt niet hoog genoeg is om groepsfase te spelen, die kun je dan in de Champions-route gooien.
Als je wel behoudt dat de nummer 1 (en indien van toepassing 2, 3 en 4) recht hebben op Champions League dan is het beter uitvoerbaar, anders was namelijk ook een Champions route voor de EL nodig geweest.

In principe kan het wel, maar de structuur van de voorrondes moet dan heel flexibel opgezet zijn. Zo is het mogelijk dat het ene jaar bijvoorbeeld 47 clubs de Champions route in gaan en het andere jaar 29. En hoeveel tickets worden vergeven voor de Champions route. Is dat elk jaar gelijk of is dat afhankelijk van het aantal clubs?

En hoeveel voorrondes doe je dan en hoeveel clubs mogen dan per ronde instromen? Dat lijkt me dan heel lastig om op eerlijk en duidelijke manier te bepalen
 
Ik heb dit topic ooit geopend met het idee om de strijd tussen de landen die strijden rondom plaats 10 op de UEFA coëfficiëntenlijst op een leuke manier 'live' weer te geven. Mijn secundaire doel was om zoveel mogelijk data te verzamelen, zodat er meer feiten worden verkregen omtrent hoe de landen rondom plaats 10 aan hun punten komen. Met deze feiten hoop ik antwoord te bieden op vragen als: Hoe belangrijk was het Europese succes van Ajax afgelopen jaar? Hoe groot was de dreiging van Denemarken afgelopen jaar? Kunnen we Oostenrijk inhalen? Waar sprokkelen de Belgen hun Europese puntjes toch vandaan? Hoeveel punten zou Nederland potentieel uit de voorrondes kunnen halen? Ook kan deze data hopelijk als argument dienen tijdens discussies.

Halverwege het Europese seizoen ben ik gestopt met het bijhouden van de scores, omdat ik zwaar teleurgesteld was in de Nederlandse clubs en weinig hoop had op leuke data aan het einde van het seizoen. Echter, Ajax heeft goed gepresteerd, waardoor er uiteindelijk toch nog interessante data te verzamelen viel. Afijn, ik wijk af van wat ik eigenlijk wilde vragen, namelijk, wat zijn jullie meningen over het bijhouden van de scores zoals ik op het begin van het seizoen heb gedaan? Zouden er mensen geïnteresseerd zijn als ik dit op zou pakken, maar dan met een andere twist? En zo ja, wat waren goede aspecten van het bijhouden van de scores en waar zou het kunnen verbeteren?

Ik wil afsluiten door te zeggen dat ik het leuk vond om dit topic weer tevoorschijn te zien komen. En ik heb nu data, dus verwacht een post kort hierna om het Europese seizoen 2018/2019 af te sluiten en ons te focussen op een hopelijk mooi Europees seizoen 2019/2020 :).
 
Het Europese avontuur 2018/2019. Het was een jaar van pieken en dalen. Afscheid nemen van 3 Nederlandse clubs al gedurende de voorrondes, 2 andere Nederlandse clubs actief in de Champions League: Een luxe die geen een van de landen waarmee vergeleken wordt had. En overwintering? Dat kent ook geen van deze landen. Desondanks was de strijd tussen Denemarken, Nederland en Oostenrijk nog interessant genoeg. Laten we beginnen op chronologische volgorde...

Denemarken begon al vroeg aan de voorrondes en hun clubs presteerden goed. In de eerste drie kwalificatierondes werd bijna alles gewonnen, waardoor ze ruim 3.000 punten pakten. Dit was genoeg om over ons heen te gaan. Bij Oostenrijk werden al vroeg teams uitgeschakeld, waaronder het bekende Sturm Graz. Daardoor moesten Rapid Wien en Redbull Salzburg voor Oostenrijk aan de slag om punten binnen te halen. Bij ons vielen AZ, Vitesse en Feyenoord al vroeg uit, waardoor het aan PSV en Ajax was om punten te halen.

Weinig Deense clubs slaagde erin om de Europa League te bereiken. En zij die de Europa League bereikte, haalden maar erg weinig puntjes, waardoor de angst voor Denemarken achteraf een lachertje blijkt. Oostenrijk had wél twee goed presterende ploegen in de Europa League. Sterker nog, Redbull Salzburg won al haar duels in de groepsfase, wat resulteerde in 2.400 punten voor Oostenrijk. In het totaal haalde Oostenrijk ruim 4.000 punten. Nederland daarentegen haalde minder dan 2.000 punten gedurende de groepsfase, maar door de bonussen die PSV en Ajax pakte wisten ze vóór de groepsfase over Oostenrijk te klimmen en ná de groepsfase deed Nederland dat weer. Maar van alle landen deed België het veruit het beste gedurende de groepsfase. Zij pakten maar liefst 5.000 punten, echter eindigde hun Europese avontuur ook kort na de groepsfase.

Omdat Ajax geen zestiende finale (32e grafiek) hoefde te spelen, had Oostenrijk de kans om weer boven Nederland te komen. De Champions League levert pas bonuspunten op vanaf het bereiken van de kwartfinale, waardoor de strijd tussen Oostenrijk en Nederland een echte nek-aan-nek race bleef. Uiteindelijk sneuvelde Redbull Salzburg nipt in de achtste finale, waardoor één gelijkspel genoeg was om boven Oostenrijk te eindigen en de strijd definitief afgelopen zou zijn.

Turkije blijkt een gigantisch slecht jaar achter de rug te hebben, waardoor de kans groot is dat wij over Turkije heen kunnen gaan de aankomende jaren. Mede daarom is het van groot belang dat wij de aankomende jaren - dus dit jaar beginnen met - beter presteren dan Turkije. Oostenrijk - lees Redbull Salzburg - is een sterk individu, maar wanneer Nederland gezamenlijk consistent presteert zal ook Oostenrijk geen enkele vorm van dreiging vormen in de toekomst. België zijn we uit het zicht verloren, maar Oekraïne lijkt hun beste tijd te hebben gehad, waardoor wij hen mogelijk in gaan halen de aankomende jaren.

Een vraag die je jezelf zou kunnen stellen: Waar vallen meer punten te verdienen? In de Europa League of in de Champions League? De bonussen in de Champions League trekken veel recht met de Europa League. Echter, wanneer deze bonussen worden misgelopen, ontstaat er een groot gat met clubs die juist in de Europa League spelen. België en Oostenrijk leren ons dat de Europa League toch heel belangrijk kan zijn voor het Nederlands voetbal - lees: de Nederlandse punten. En wat leert Denemarken ons? Dat je tijdens de voorrondes juist de mogelijkheid hebt om punten in te lopen op je concurrenten.

Naamloos.png
Figuur: Kwalificatierondes (Kwa), Playoffs, zestiende finales (32e), achtste finales (16e), kwartfinales (kwart) en halve finales (halve) staan dubbel, omdat deze rondes uit twee delen bestaan. Het aantal punten is het aantal punten nadat een wedstrijd is afgerond. Bijvoorbeeld: Na het gelijkspel tegen Dynamo Kiev en de winst tegen BATE Borisov (Playoff II) kregen PSV en Ajax niet alleen punten voor de wedstrijd, maar ook bonussen. Bonussen worden verdiend na het bereiken van de groepsfase en het bereiken van de achtste finales in de Champions League. De horizontale lijnen betekenen dat een land er niet meer in is geslaagd om punten te halen na de desbetreffende ronde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan