UEFA Coefficient (Country Coefficient)

De Denen zullen niet met heel veel punten eindigen. Al met al Pakken ze niet meer dan 6.500 punten. Of ik ben misschien te optimistisch..? Leuk dat ze nu de punten pakken. Maar de groepsfases gaan nog lastig worden... Al moet Nederland nog wel Feyenoord, AZ en Vitesse ook zien kwalificeren. Anders kom je ook niet ver.

AZ wordt een moeilijk verhaal vrees ik.
 
De Denen zullen niet met heel veel punten eindigen. Al met al Pakken ze niet meer dan 6.500 punten. Of ik ben misschien te optimistisch..? Leuk dat ze nu de punten pakken. Maar de groepsfases gaan nog lastig worden... Al moet Nederland nog wel Feyenoord, AZ en Vitesse ook zien kwalificeren. Anders kom je ook niet ver.

Ik heb even onderzoek gedaan, aangezien er al drie Deense teams spelen en het vierde dus ergens rondzwerft. Oke, dus het vierde team is Brøndly die in de derde kwalificatieronde van de Europa League deelneemt. Midtjylland moet winnen thuis om naar de derde kwalificatieronde van de Champions League te gaan. Als ze die dan verliezen komen ze volgens mij in de playsoffs van de Europa League.

De kans dat een Deense club de groepsfase haalt is klein, inderdaad. Maar ze kunnen per aanstaande kwalificatieronde wel 2.000 punten halen. Mochten ze gunstig loten of onvoorstelbaar goed presteren, dan kunnen ze een dreiging vormen.

Al met al denk ik dat de Denen minder dan 6.500 zullen halen. Maar wij zitten nog maar op 0.300 punten, Feyenoord is volgens mij ongeplaatst in de playoffs en Vitesse en AZ moeten ook maar eens verder zien te komen. Want realiseer je wel dat PSV en Ajax - ervanuit gaande dat de andere drie clubs enorm falen - samen +/- 30 punten moeten pakken om boven de 6.500 uit te komen.
 
Tweede kwalificatieronde (week 31)
In de tweede kwalificatieronde spelen AZ (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen onze directe concurrent Oostenrijk.

Ik week 31 zijn 0.600/0.600 punten gehaald.

Punten per Eredivisieclub
Ajax: 2.0
Vitesse: 1.5
AZ: 1.0
Feyenoord: 0.0
PSV: 0.0

Country Coefficient
Eerste cijfer benoemd het aantal punten gehaald deze week, tweede cijfer het coefficient dit seizoen, derde cijfer coefficient totaal.
(9) Belgie: 0.200 - 1.200 - 33.300
(10) Turkijke: 0.200 - 1.200 - 30.300
(11) Oostenrijk: 0.200 - 0.400 - 25.450
(12) Nederland: 0.600 - 0.900 - 24.733
(13) Denemarken: 0.625 - 2.000 - 24.150

Uitslagen
(CL) Sturm Graz (OOS) - Ajax (NED) (1-3)
(CL) Midtjylland (DEN) - Astana (0-0)
(EL) Fola Esch - Genk (BEL) (1-4)
(EL) Beşiktaş (TUR) - B36 Tórshavn (6-0)
(EL) Admira Wacker Mödling (OOS) - CSKA Sofia (1-3)
(EL) Lillestrøm - LASK Linz (OOS) (1-2)
(EL) AZ (NED) - Kairat (2-1)
(EL) Vitesse (NED) - Viitorul Costanţa (3-1)
(EL) Copenhagen (DEN) - Stjarnan (5-0)
(EL) AIK - Nordsjælland (DEN) (0-1)

Note: Groen is live; Vetgedrukte en groene namen zijn door naar de volgende ronde. Live scores zijn nog niet verwerkt in de coefficientenlijst.

Conclusie
Sobere week: Nederland pakt volle buit, maar AZ snuivelt vroeg

Edit: Midtjylland en Sturm Graz stromen door naar de derde kwalificatieronde van de Europa League!

Waar Nederland de eerste week maar de helft van de punten wist te behalen hebben we nu alle 0.600 punten weten te bemachtigen. Ajax, met twee overwinningen, wist niet alleen onze concurrent Oostenrijk pijn te doen, maar ook 0.400 punten bij elkaar te sprokkelen. Sturm Graz gaat naar de derde kwalificatieronde van de Europa League, terwijl landgenoot Admira Wacker Mödling de Europa League verlaat, waardoor Oostenrijk haar Europese avontuur met nog 4/5 landen vervolgt. Midtjylland wist tevens niet de volgende ronde van de Champions League te bereiken, alle Deense teams nu in de derde kwalificatieronde van de Europa League spelen. Vitesse won met 3-1 van Viitorul Costanţa en kan hopelijk nog wat punten verzamelen in de volgende ronde. AZ won weliswaar met 2-1 van Kairat, maar het was niet voldoende voor een plaats in de volgende ronde. Tot zover week 31!
 
Laatst bewerkt:
Er heeft een correctie plaatsgevonden in week 31

Derde kwalificatieronde
In de derde kwalificatieronde spelen Feyenoord (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen een Belgische ploeg.

Ploegen deze ronde:
België: Genk, Standaard Luik (2)
Turkije: Beşiktaş, Fenerbache (2)
Oostenrijk: LASK Linz, Sturm Graz, Rapid Wien, Red Bull Salzburg (4)
Nederland: Feyenoord, Vitesse, Ajax (3)
Denenmarken: Midtjylland, Nordsjælland, Copenhagen, Brøndly (4)

Vooruitblik
Waar de Belgen en Turken een extra team hebben om punten te verzamelen, zijn wij Nederlanders een belangrijk team kwijtgeraakt - in ieder geval qua nummer - namelijk AZ. Oostenrijk en Denemarken hebben een team meer dan wij, waardoor zij theoretisch meer punten dan wij kunnen halen. Sterker nog, Denemarken kan 1.000 meer punten halen wij: genoeg om ons deze ronde voorbij te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Er heeft een correctie plaatsgevonden in week 31

Derde kwalificatieronde
In de derde kwalificatieronde spelen Feyenoord (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen een Belgische ploeg.

Ploegen deze ronde:
België: Genk, Standaard Luik (2)
Turkije: Beşiktaş, Fenerbache (2)
Oostenrijk: LASK Linz, Sturm Graz, Rapid Wien, Red Bull Salzburg (4)
Nederland: Feyenoord, Vitesse, Ajax (3)
Denenmarken: Midtjylland, Nordsjælland, Copenhagen, Brøndly (4)

Vooruitblik
Waar de Belgen en Turken een extra team hebben om punten te verzamelen, zijn wij Nederlanders een belangrijk team kwijtgeraakt - in ieder geval qua nummer - namelijk AZ. Oostenrijk en Denemarken hebben een team meer dan wij, waardoor zij theoretisch meer punten dan wij kunnen halen. Sterker nog, Denemarken kan 0.800 meer punten halen wij: genoeg om ons deze ronde voorbij te gaan.
Slecht nieuws dus. Stom AZ ook. Nu lopen ze 15 M mis en trek die af van de 25 M voor Jahanbaksh en ze hebben een uiterst slecht resultaat.
 
Er heeft een correctie plaatsgevonden in week 31

Derde kwalificatieronde
In de derde kwalificatieronde spelen Feyenoord (EL), Vitesse (EL) en Ajax (CL). Gezamenlijk kunnen zij 6 punten halen. Dit bedraagt een totaal van 1.200 punten. Ajax moet tegen een Belgische ploeg.

Ploegen deze ronde:
België: Genk, Standaard Luik (2)
Turkije: Beşiktaş, Fenerbache (2)
Oostenrijk: LASK Linz, Sturm Graz, Rapid Wien, Red Bull Salzburg (4)
Nederland: Feyenoord, Vitesse, Ajax (3)
Denenmarken: Midtjylland, Nordsjælland, Copenhagen, Brøndly (4)

Vooruitblik
Waar de Belgen en Turken een extra team hebben om punten te verzamelen, zijn wij Nederlanders een belangrijk team kwijtgeraakt - in ieder geval qua nummer - namelijk AZ. Oostenrijk en Denemarken hebben een team meer dan wij, waardoor zij theoretisch meer punten dan wij kunnen halen. Sterker nog, Denemarken kan 0.800 meer punten halen wij: genoeg om ons deze ronde voorbij te gaan.


Maar dat gaat alleen om de komende ronde.

Fenerbahce heeft een zeer zware loting en de kans is al groot dat ze er direct uitvliegen.
Houdt turkije nog maar 1 ploeg over.

Belgie Standard Luik heeft een zeer zware loting en de kans is groot dat ze eruit vliegen

houden ze ook maar 1 ploeg over
 
Maar dat gaat alleen om de komende ronde.

Fenerbahce heeft een zeer zware loting en de kans is al groot dat ze er direct uitvliegen.
Houdt turkije nog maar 1 ploeg over.

Belgie Standard Luik heeft een zeer zware loting en de kans is groot dat ze eruit vliegen

houden ze ook maar 1 ploeg over

Als Fenerbahce en Luik verliezen, dan stromen deze door maar de groepsfase van de Europa League. Dan missen ze de beide een ploeg in de play offs, maar de teams zijn nog niet uitgeschakeld helaas! Desondanks gunt het ons wel de gelegenheid wat extra punten in te lopen deze ronde en de playoffs.
 
Maar dat gaat alleen om de komende ronde.

Fenerbahce heeft een zeer zware loting en de kans is al groot dat ze er direct uitvliegen.
Houdt turkije nog maar 1 ploeg over.

Belgie Standard Luik heeft een zeer zware loting en de kans is groot dat ze eruit vliegen

houden ze ook maar 1 ploeg over

:unsure: Ajax heeft een zeer zware loting en de kans is groot dat ze eruit vliegen. ;)
Overigens gaan ze zoals hierboven al vermeld dan naar de groepsfase EL.
 
Als Fenerbahce en Luik verliezen, dan stromen deze door maar de groepsfase van de Europa League. Dan missen ze de beide een ploeg in de play offs, maar de teams zijn nog niet uitgeschakeld helaas! Desondanks gunt het ons wel de gelegenheid wat extra punten in te lopen deze ronde en de playoffs.
Volgens mij stromen ze dan door naar de playoff fase van de EL?
 
Champions Path gaat naar de EL playoffs, League Path gaat rechtstreeks naar de groepsfase EL.
Ok, helder (denk ik).
Dus als ik het goed begrijp s het zo: een kampioen die voorronde speelt en verliest moet nog een ronde spelen om de EL te bereiken. en een nummer 2 die deze voorronde verliest is direct geplaatst voor de EL. Vreemd verhaal, als je 2 clubs hebt die voorronde moeten spelen heeft de kampioen dus een moeilijker pad?!
 
Ok, helder (denk ik).
Dus als ik het goed begrijp s het zo: een kampioen die voorronde speelt en verliest moet nog een ronde spelen om de EL te bereiken. en een nummer 2 die deze voorronde verliest is direct geplaatst voor de EL. Vreemd verhaal, als je 2 clubs hebt die voorronde moeten spelen heeft de kampioen dus een moeilijker pad?!

Maar wel een gemakkelijker pad om de CL groepsfase te bereiken. Het blijft vreemd dat de kampioenen niet rechtstreeks geplaatst zijn voor de EL mochten ze de groepsfase van de CL niet bereiken.
 
Ik lees net een interview met Max Huiberts. Die geeft aan dat hij onvoldoende tijd had om voor een goede prijs vervangers van de vertrokken spelers aan te trekken. Meneer vergeet dat hij mede dankzij Europees voetbal zulke mooie transfersommen ontving. Sowieso kost dit Nederland kostbare punten. Ik stel voor dat AZ niet meer mag klagen over de lage ranking. Ik snap niet dat AZ en Huiberts hier geen rekening mee houden. Al had Brands hier ook zo’n handje van. Overigens is het natuurlijk ook vreemd dat deze rondes in de transferperiode plaatsvinden.
 
Ok, helder (denk ik).
Dus als ik het goed begrijp s het zo: een kampioen die voorronde speelt en verliest moet nog een ronde spelen om de EL te bereiken. en een nummer 2 die deze voorronde verliest is direct geplaatst voor de EL. Vreemd verhaal, als je 2 clubs hebt die voorronde moeten spelen heeft de kampioen dus een moeilijker pad?!
Maar wel een gemakkelijker pad om de CL groepsfase te bereiken. Het blijft vreemd dat de kampioenen niet rechtstreeks geplaatst zijn voor de EL mochten ze de groepsfase van de CL niet bereiken.

Ik gok dat de UEFA hiervoor heeft gekozen om de beste teams zoveel mogelijk in het toernooi mee te laten doen. In dat opzicht is het een logische beslissing. Dan doen alleen nog clubs mee van de top 14 op de coefficientenlijst.
 
Ik lees net een interview met Max Huiberts. Die geeft aan dat hij onvoldoende tijd had om voor een goede prijs vervangers van de vertrokken spelers aan te trekken. Meneer vergeet dat hij mede dankzij Europees voetbal zulke mooie transfersommen ontving. Sowieso kost dit Nederland kostbare punten. Ik stel voor dat AZ niet meer mag klagen over de lage ranking. Ik snap niet dat AZ en Huiberts hier geen rekening mee houden. Al had Brands hier ook zo’n handje van. Overigens is het natuurlijk ook vreemd dat deze rondes in de transferperiode plaatsvinden.
Nou wij mogen anderen niet de maat nemen vind ik, met onze uitschakeling van vorig jaar tegen fc hoe heet het ook alweer...
 
Nou wij mogen anderen niet de maat nemen vind ik, met onze uitschakeling van vorig jaar tegen fc hoe heet het ook alweer...

Weet je het echt niet meer?
Wacht, ik zal je geheugen opfrissen.

Osijek.
Uit Kroatië.
Toch een goede ploeg, want het land is 2e geworden op het wk.

Daarnaast leek het, toentertijd, de burgemeester van Eindhoven beter dat de Kroaten gunstig gestemd zouden worden door PSV:
https://m.hln.be/sport/voetbal/cham...t-twee-fans-neergestoken-in-glasgow~a9a3a5f0/
 
Nou wij mogen anderen niet de maat nemen vind ik, met onze uitschakeling van vorig jaar tegen fc hoe heet het ook alweer...
Dat klopt. Maar PSV klaagt ook niet over de lage stand. Dat doen alleen de “mindere” clubs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan