UEFA Coefficient (Country Coefficient)

Heel mooi overzicht! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf Nederland miste. Omdat ik zo 1,2 en 3 niet weet of we nou met elke club nog kans maken om te overwinteren.

Zeer interessant en leuk om te lezen dat juist Feyenoord een cruciale rol lijkt te hebben.
Laat Feyenoord nou met 1-4 van Wolfsberger AC verloren hebben. Als we het over cruciale rol gaan hebben. :rolleyes:
 
Laat Feyenoord nou met 1-4 van Wolfsberger AC verloren hebben. Als we het over cruciale rol gaan hebben. :rolleyes:
Hey, ik zei geen positieve cruciale rol.. Nee maar als ze winnen van CSKA en Wolfsberger dan hebben ze het toch goed gedaan. Moet wel zeggen dat ik die 1 - 4 vrij geflatteerd vond.
 
Hey, ik zei geen positieve cruciale rol.. Nee maar als ze winnen van CSKA en Wolfsberger dan hebben ze het toch goed gedaan. Moet wel zeggen dat ik die 1 - 4 vrij geflatteerd vond.
Dat laatste wordt niet meegenomen in de puntenverdeling.

Dat hele coëfficientengedoe per land moeten ze maar afschaffen. Je wordt als club gestraft dan wel bevoordeeld door de prestaties van de andere deelnemende clubs uit je land. En dat wordt jarenlang meegenomen.
 
Dat laatste wordt niet meegenomen in de puntenverdeling.

Dat hele coëfficientengedoe per land moeten ze maar afschaffen. Je wordt als club gestraft dan wel bevoordeeld door de prestaties van de andere deelnemende clubs uit je land. En dat wordt jarenlang meegenomen.
Nee maar geeft wel hoop dat Feyenoord de volgende wedstrijd kan winnen.

Maar hoe verdeel je anders Europese plekken? Kunt niet echt per club kijken. Dat zorgt voor nóg meer scheve verhoudingen lijkt me. Of je moet gaan werken met 1 club per land. Maar dat zouden de topcompetities nooit pikken.
 
Nee maar geeft wel hoop dat Feyenoord de volgende wedstrijd kan winnen.

Maar hoe verdeel je anders Europese plekken? Kunt niet echt per club kijken. Dat zorgt voor nóg meer scheve verhoudingen lijkt me. Of je moet gaan werken met 1 club per land. Maar dat zouden de topcompetities nooit pikken.
Daar zal de UEFA wel een andere corrupte modus voor zien te vinden.
Hoe het nu verdeeld wordt is ook zo scheef als het maar kan zijn.
 
Ik heb de Spanjaarden verwelkomt vanmiddag, normaal komen de diva's gewoon met de A320 aan van Iberia, stappen op C-pier uit, maar vandaag was het luxe met de dreamliner alleen voor hun + uitstappen in rust op g-buffer, dan gelijk 2 bussen in rennen
 
Heel mooi overzicht! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf Nederland miste. Omdat ik zo 1,2 en 3 niet weet of we nou met elke club nog kans maken om te overwinteren.

Zeer interessant en leuk om te lezen dat juist Feyenoord een cruciale rol lijkt te hebben.
Zal ik volgende keer doen!
Dat laatste wordt niet meegenomen in de puntenverdeling.

Dat hele coëfficientengedoe per land moeten ze maar afschaffen. Je wordt als club gestraft dan wel bevoordeeld door de prestaties van de andere deelnemende clubs uit je land. En dat wordt jarenlang meegenomen.
Misschien advocaat van de duivel, maar dat systeem is wel nuttig. Clubs uit de grote 4 competities die niet jaarlijks Europees spelen (bijv. Getafe, Everton, Wolves) worden op deze manier als sterk team "ingedeeld". Zonder de coëfficiënten stromen ze vroeg in, en wordt elke club die de pech heeft om hen te loten totaal gewalst.
 
Maar hoe zou jij het dan voor je zien?
Wat mij betreft mogen ze er helemaal mee stoppen, maar dat zal niet gebeuren. :D
Terug naar de basis. De Europa Cup 1 was voor landskampioenen. De CL doen nu de nr 4 van Engeland en Spanje aan mee. Maak van die rijke clubs maar een aparte League dan kan de rest weer een echte Europa cup 1 voor landskampioenen en Europacup 2 spelen voor bekerwinnaars. Maar zoals al eerder gezegd. Ze hebben het betaald voetbal helemaal uit de klauwen laten lopen. De verhoudingen zijn helemaal scheef getrokken. De salarissen en transferbedragen zijn exorbitant gestegen. Het gaat alleen nog maar op TV-gelden en wat rijke sjeiks in een club steken. Het gaat niet meer om clubs en supporters. Het zal niet gemakkelijk zijn om hier een halt aan toe te roepen. Dat hadden ze eerder kunnen doen met een maximum aan transfersommen en salarissen op te leggen, maar dat is nooit gebeurd.
 
Wat mij betreft mogen ze er helemaal mee stoppen, maar dat zal niet gebeuren. :D
Terug naar de basis. De Europa Cup 1 was voor landskampioenen. De CL doen nu de nr 4 van Engeland en Spanje aan mee. Maak van die rijke clubs maar een aparte League dan kan de rest weer een echte Europa cup 1 voor landskampioenen en Europacup 2 spelen voor bekerwinnaars. Maar zoals al eerder gezegd. Ze hebben het betaald voetbal helemaal uit de klauwen laten lopen. De verhoudingen zijn helemaal scheef getrokken. De salarissen en transferbedragen zijn exorbitant gestegen. Het gaat alleen nog maar op TV-gelden en wat rijke sjeiks in een club steken. Het gaat niet meer om clubs en supporters. Het zal niet gemakkelijk zijn om hier een halt aan toe te roepen. Dat hadden ze eerder kunnen doen met een maximum aan transfersommen en salarissen op te leggen, maar dat is nooit gebeurd.
Er is geen weg terug, denk ik.

Met een aparte rijke clubs competitie wordt de rest tweederangs.
 
Er is geen weg terug, denk ik.

Met een aparte rijke clubs competitie wordt de rest tweederangs.
Dat is de rest nu toch ook al. De rijke clubs kopen alle uitblinkende spelers en talenten al op jonge leeftijd weg.
Er is inderdaad geen weg terug vrees ik. Het is een eenrichtingsweg in een doodlopende straat. :cautious:
 
Wanneer je verplicht bent om oefeninterlands te spelen maar niet wilt.. dan stel je gewoon 11 spelers op die nog snotneuzen zijn en leef je uit. Dat is Turkije-Kroatie momenteel :FP:
 
snotneuzen lijkt mij nou weer niet verstandig ;P

Scheelt niet veel, maar is prachtig om te zien hoe de jonkies strijden en vechten voor hun plek. Zet je er een ouwe rot neer die gaat maar wat doen omdat het moet. Zeer vermakelijk en leuk om te zien, 3-3 ondertussen ook.
 
Scheelt niet veel, maar is prachtig om te zien hoe de jonkies strijden en vechten voor hun plek. Zet je er een ouwe rot neer die gaat maar wat doen omdat het moet. Zeer vermakelijk en leuk om te zien, 3-3 ondertussen ook.
Niet te serieus, was n geintje aangaande covid jongen ;)
 
Ik had me voorgenomen om een update te maken tijdens de interlandbreak, na de wedstrijd tegen PAOK had ik er niet zo veel zin meer in. Maar hier is 'ie alsnog. De onderschriften bij elk land zijn wat veranderd, zodat het beter inzichtelijk is.

Nederland heeft België ingehaald. We hebben tot nu toe 4.600 punten behaald en staan nu op de 8e plek. De poule van Feyenoord is heel belangrijk voor de onderlinge duels voor de coëfficiënten, vanwege de Oostenrijkse en Russische tegenstanders.
Een CL-overwintering levert 5 bonuspunten (gedeeld door het aantal clubs van dat land) op. Het is daarom te hopen dat weinig clubs van onze concurrenten dat halen.

België (9e plek)

Actieve clubs over: Club Brugge (CL); AA Gent, Standaard Luik & Royal Antwerp (EL); 4/5
Punten behaald dit seizoen: 3.800
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.300
Achterstand op NL, volgend seizoen: 3.700

Brugge presteert goed in de CL en overwintert zeer waarschijnlijk. Ze staan boven Zenit op een derde plek en hebben zelfs een reële kans op CL-overwintering na een gelijkspel tegen Lazio.

Standaard Luik heeft nog geen enkel punt gepakt en is zo goed als uitgeschakeld, datzelfde geldt voor AA Gent. In de poule van Royal Antwerp staan drie clubs op 6 punten, het is te verwachten dat de Spurs de poule wint, dat betekent dat het een strijd tussen Antwerp en LASK zal worden.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 1/2

Oostenrijk (10e plek)

Actieve clubs over: FC Salzburg (CL); Rapid Wien, LASK & Wolfsberger AC (EL); 4/5
Punten behaald dit seizoen: 4.300
Achterstand op NL, huidig seizoen: 1.175
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.550

Salzburg staat met 1 punt onderaan de poule, maar heeft kans op een EL overwintering als ze thuis van Lokomotiv Moskou winnen.

De poule van LASK heb ik bij Royal Antwerp besproken. Het is dus kiezen uit twee concurrenten, ik denk dat het voor Nederland gunstiger is dat Royal Antwerp weet te overwinteren, aangezien Oostenrijk volgend jaar over Nederland heen gaat.
Rapid Wien staat met 3 punten op een derde plek in haar poule, overwintering is haalbaar als ze van Molde weten te winnen.
De stand van Wolfsberger zullen jullie allemaal weten. Ondanks de huidige tweede plek verwacht ik dat ze niet zullen overwinteren.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 3

Oekraïne (11e plek)

Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donestk (CL); Zorya Luhansk (EL); 3/5
Punten behaald dit seizoen: 3.600
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.700
Achterstand op NL, volgend seizoen: 1.100

Shakhtar staat in een zware poule op een knappe tweede plek, het is te hopen dat Real en Inter beter gaan presteren anders gaan ze overwinteren. Dynamo Kyiv staat in een eveneens zware poule op een derde plek, zij zullen met Ferencvaros uit moeten maken welke club naar de EL gaat en voor welke club het Europese seizoen stopt.

Zorya Luhansk staat met 0 punten onderaan de poule en is zo goed als uitgeschakeld.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 2

Schotland (13e plek)

Actieve clubs over: Celtic, Glasgow Ranger (EL); 2/4
Punten behaald dit seizoen: 5.500
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.225
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.500

(Schotland heeft geen clubs in de CL)

Rangers staat op een gedeelde eerste plek met Benfica. Zij overwinteren zeer waarschijnlijk.
Celtic staat met 1 punt onderaan de poule, een derde plek is haalbaar maar levert geen overwintering op.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 1

Rusland (7e plek)

Actieve clubs over: FK Krasnodar, Zenit St. Petersburg, Lokomotiv Moscow (CL); CSKA Moscow (EL); 4/6
Punten behaald dit seizoen: 3.500
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 2.949
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 2.849

Lokomotiv zal, zoals besproken bij het stukje van Salzburg, uitgaan maken wie derde in poule wordt. Een tweede plek is ook nog mogelijk maar is onwaarschijnlijk (Atletico Madrid is nu 2e). Als Nederland omhoog wil kijken is het gunstiger dat Salzburg derde wordt, als we steviger op de 8e plek willen staan, moeten we voor Lokomotiv juichen.
Zenit staat met 1 punt onderaan haar poule, overwintering is onwaarschijnlijk. Krasnodar staat op een gedeelde derde plek met Stade Rennes, de onderlinge wedstrijd zal waarschijnlijk bepalend zijn welke club doorstroomt naar de EL.

De stand in de poule van CSKA zullen we allemaal kennen.

Verwachting aantal clubs die overwinteren: 2

Samengevat​

Oostenrijk staat er zeer goed voor en het zal voor Nederland lastig worden om 0.550 punten in te lopen. Schotland moet in te lopen (0.500 punten) zijn aangezien ze er niet goed voor staan en niet veel punten meer zullen pakken. De overige drie landen staan er even goed/slecht voor als Nederland. Als Feyenoord wint of gelijkspeelt tegen CSKA en Wolfsberger ziet het er rooskleurig uit en als ze verliezen... niet

De groepsfase is voorbij dus tijd voor een update!
Vorige week zag het er voor Nederland goed uit, minimaal 2 overwinterende clubs en misschien zelfs 4. Terwijl alle concurrentie pas zeker was van 0 of 1 club en geen enkel land had de mogelijkheid op 4 overwinterende clubs. En dan hebben we een slechte week...
Helaas voor Ajax zijn ze niet door in de Champions League maar, gelukkig voor ons, is dat al onze concurrenten ook niet gelukt.

Nederland (8e plek)

Actieve clubs over: Ajax, PSV (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 6.800

Tegenvallend resultaat voor Nederland.
Ajax en PSV hebben gelukkig wel een geplaatste status in de loting.

België (9e plek)

Actieve clubs over: Club Brugge, Royal Antwerp (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 5.800
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.500
Achterstand op NL, volgend seizoen: 3.900

Club Brugge wist niet te winnen van Lazio en eindigt met 8 punten op de derde plek. Ze overwinteren daardoor niet in de CL, maar in de EL met een geplaatste status.
Door het verlies in de laatste speelronde van Antwerp tegen Tottenham wordt Antwerp tweede in de poule en hebben ze een ongeplaatste status.

Oostenrijk (10e plek)

Actieve clubs over: FC Salzburg, Wolfsberger AC (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 6.700
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.975
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.750

Door het verlies van FC Salzburg tegen Atletico Madrid, worden ze met 4 punten derde in de poule en gaan ze naar de EL, met een ongeplaatste status.
Wolfsberger wint tegen Feyenoord en overwintert met een ongeplaatste status.

Oostenrijk is het enige land dat op ons inloopt en heeft met FC Salzburg een ploeg die het ver kan schoppen verwacht ik.

Schotland (11e plek)

Actieve clubs over: Glasgow Ranger (EL); 1/4
Punten behaald dit seizoen: 7.250
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.675
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.050

Glasgow Rangers is eerste geworden in haar poule en heeft een geplaatste status.

Niet dat het voor ons relevant is, maar Schotland haalt door dit goede seizoen Oekraïne in.

Oekraïne (12e plek)

Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donetsk (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 5.400
Achterstand op NL, huidig seizoen: 5.100
Achterstand op NL, volgend seizoen: 1.500

Door een gelijkspel tegen Inter wordt Shakthar met 8 punten derde in haar poule en heeft daardoor een geplaatste status.
Dynamo Kyiv wint voor het eerst en eindigt op een derde plek met 4 punten. Zij hebben een ongeplaatste status.

Rusland (7e plek)

Actieve clubs over: FK Krasnodar (EL); 1/6
Punten behaald dit seizoen: 4.333
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 1.582
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 1.482

Krasnodar eindigt met 5 punten als derde in haar poule en heeft daardoor een ongeplaatste status.

We lopen flink in op Rusland. Als Ajax en PSV beide hun volgende wedstrijden winnen levert dat 4x2=8 gedeeld door 5 clubs: 1.600 punten op.
Als Krasnodar beide wedstrijden wint levert dat 2x2=4 gedeeld door 6 clubs 0.667 punten op.

Afsluitend​

Al met al een redelijk seizoen tot nu toe voor Nederland. Alleen Schotland doet het beter, maar heeft nog maar 1 club over. Oostenrijk scheelt niet veel, in de gaten houden en hopelijk nog 0.750 op ze uitlopen zodat we volgend seizoen boven hen starten.
Het zou voor Nederland leuk zijn als we clubs van de concurrerende landen loten, dan kunnen we namelijk echt bewijzen dat Nederland terecht op plaats 8 staat en/of terecht op plaats 7 inloopt. Echter wordt het wel een naar verhaal als we vervolgens verliezen. Onze concurrenten hebben in totaal 5 ongeplaatste clubs en 3 geplaatste clubs, je zou verwachten dat ze gemiddeld een zwaardere loting zullen hebben dan de twee geplaatste Nederlandse clubs.

Volgende update volgt als alle clubs van ons en de concurrenten uitgeschakeld zijn, of eventueel na de "laatste 16".
 
Geeft nog een keer extra aan hoe beroerd het is dat AZ en Feyenoord gister zo hebben gefaald.
 
De groepsfase is voorbij dus tijd voor een update!
Vorige week zag het er voor Nederland goed uit, minimaal 2 overwinterende clubs en misschien zelfs 4. Terwijl alle concurrentie pas zeker was van 0 of 1 club en geen enkel land had de mogelijkheid op 4 overwinterende clubs. En dan hebben we een slechte week...
Helaas voor Ajax zijn ze niet door in de Champions League maar, gelukkig voor ons, is dat al onze concurrenten ook niet gelukt.

Nederland (8e plek)

Actieve clubs over: Ajax, PSV (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 6.800

Tegenvallend resultaat voor Nederland.
Ajax en PSV hebben gelukkig wel een geplaatste status in de loting.

België (9e plek)

Actieve clubs over: Club Brugge, Royal Antwerp (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 5.800
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.500
Achterstand op NL, volgend seizoen: 3.900

Club Brugge wist niet te winnen van Lazio en eindigt met 8 punten op de derde plek. Ze overwinteren daardoor niet in de CL, maar in de EL met een geplaatste status.
Door het verlies in de laatste speelronde van Antwerp tegen Tottenham wordt Antwerp tweede in de poule en hebben ze een ongeplaatste status.

Oostenrijk (10e plek)

Actieve clubs over: FC Salzburg, Wolfsberger AC (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 6.700
Achterstand op NL, huidig seizoen: 0.975
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.750

Door het verlies van FC Salzburg tegen Atletico Madrid, worden ze met 4 punten derde in de poule en gaan ze naar de EL, met een ongeplaatste status.
Wolfsberger wint tegen Feyenoord en overwintert met een ongeplaatste status.

Oostenrijk is het enige land dat op ons inloopt en heeft met FC Salzburg een ploeg die het ver kan schoppen verwacht ik.

Schotland (11e plek)

Actieve clubs over: Glasgow Ranger (EL); 1/4
Punten behaald dit seizoen: 7.250
Achterstand op NL, huidig seizoen: 4.675
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 0.050

Glasgow Rangers is eerste geworden in haar poule en heeft een geplaatste status.

Niet dat het voor ons relevant is, maar Schotland haalt door dit goede seizoen Oekraïne in.

Oekraïne (12e plek)

Actieve clubs over: Dynamo Kyiv, Shakhtar Donetsk (EL); 2/5
Punten behaald dit seizoen: 5.400
Achterstand op NL, huidig seizoen: 5.100
Achterstand op NL, volgend seizoen: 1.500

Door een gelijkspel tegen Inter wordt Shakthar met 8 punten derde in haar poule en heeft daardoor een geplaatste status.
Dynamo Kyiv wint voor het eerst en eindigt op een derde plek met 4 punten. Zij hebben een ongeplaatste status.

Rusland (7e plek)

Actieve clubs over: FK Krasnodar (EL); 1/6
Punten behaald dit seizoen: 4.333
Voorsprong op NL, huidig seizoen: 1.582
Voorsprong op NL, volgend seizoen: 1.482

Krasnodar eindigt met 5 punten als derde in haar poule en heeft daardoor een ongeplaatste status.

We lopen flink in op Rusland. Als Ajax en PSV beide hun volgende wedstrijden winnen levert dat 4x2=8 gedeeld door 5 clubs: 1.600 punten op.
Als Krasnodar beide wedstrijden wint levert dat 2x2=4 gedeeld door 6 clubs 0.667 punten op.

Afsluitend​

Al met al een redelijk seizoen tot nu toe voor Nederland. Alleen Schotland doet het beter, maar heeft nog maar 1 club over. Oostenrijk scheelt niet veel, in de gaten houden en hopelijk nog 0.750 op ze uitlopen zodat we volgend seizoen boven hen starten.
Het zou voor Nederland leuk zijn als we clubs van de concurrerende landen loten, dan kunnen we namelijk echt bewijzen dat Nederland terecht op plaats 8 staat en/of terecht op plaats 7 inloopt. Echter wordt het wel een naar verhaal als we vervolgens verliezen. Onze concurrenten hebben in totaal 5 ongeplaatste clubs en 3 geplaatste clubs, je zou verwachten dat ze gemiddeld een zwaardere loting zullen hebben dan de twee geplaatste Nederlandse clubs.

Volgende update volgt als alle clubs van ons en de concurrenten uitgeschakeld zijn, of eventueel na de "laatste 16".
Wauw, top die overzichtjes van je zeg. Thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan