Ik kan het helaas zo snel niet vinden op internet. Maar volgens mij eindigden bijv. Sparta en Fortuna afgelopen jaar veel hoger dan hun budget deed vermoeden. In het coronajaar werd PSV 4e in plaats van 2e. Het zegt veel, maar niet alles.

Schmidt presteert veel minder dan Cocu. Die werd 3x kampioen. Zoals het nu uitziet, wordt Schmidt dat niet.
Enorm verschil is dat wel in een periode waar Ajax bagger was. Net als die 4 landstitels van Ajax op rij toen PSV drama was. Niet om Schmidt te verdedigen, maar meer dat Cocu ook niet geweldig was.
 
Zo simpel is het niet. Voetbal is geen 1 plus 1 is twee
En toch moeten we ons er maar bij neerleggen dat ajax kampioen wordt, want ze hebben meer geld? Dat is toch net zo goed 1+1=2?

Enorm verschil is dat wel in een periode waar Ajax bagger was. Net als die 4 landstitels van Ajax op rij toen PSV drama was. Niet om Schmidt te verdedigen, maar meer dat Cocu ook niet geweldig was.
Nou...
Punten ajax onder de Boer kampioenschappen: 73, 76, 76, 71

Punten PSV onder Cocu kampioenschappen: 88, 84, 83
Waarbij in de laatste 2 kampioen seizoenen, ajax 82 en 79 punten had gehaald, waarmee ze het Cocu bepaald niet makkelijk hebben gemaakt.
 
Maar dat is altijd al zo geweest. Sinds de eredivisie bestaat is er slechts 6x een kampioen buiten de traditionele top 3 geweest. PSV is rijk genoeg en zou ook mans genoeg moeten zijn om mee te strijden om de landtitel en niet zichzelf vooraf al op achterstand te zetten door het budgetverschil. Nogmaals beide ploegen zijn veel rijker dan de andere 16. Theoretisch gezien zouden beiden 32x moeten winnen en dan moeten de onderlinge wedstrijden bepalen wie er kampioen wordt.
Wat heet altijd?
Ten eerste noem je nu al beduidend meer clubs op die kampioen werden in de Eredivisie terwijl er nu nog maar 2 , en binnenkort 1 serieuze kandidaat is bij het begin van het seizoen.
Ten tweede was het voor die tijd - zonder geld - net als nu bij de amateurs, dus geheel anders.
En ook internationaal;
Kijk eens naar de landstitels in b.v. Engeland en Duitsland tot aan pakweg 1990.
Of nog beter, naar de lijst van clubs die de EC I, II en III wonnen voor het poenerige CL tijdperk.
 
Wat heet altijd?
Ten eerste noem je nu al beduidend meer clubs op die kampioen werden in de Eredivisie terwijl er nu nog maar 2 , en binnenkort 1 serieuze kandidaat is bij het begin van het seizoen.
Ten tweede was het voor die tijd - zonder geld - net als nu bij de amateurs, dus geheel anders.
En ook internationaal;
Kijk eens naar de landstitels in b.v. Engeland en Duitsland tot aan pakweg 1990.
Of nog beter, naar de lijst van clubs die de EC I, II en III wonnen voor het poenerige CL tijdperk.
We hebben het over het Nederlandse betaalde voetbal en een eventueel alleenrecht op de titel van Ajax. Dus niet over Europacups of buitenlandse competities. Dus ik heb naar de statistieken van de Eredivisie gekeken. Logisch toch? Er zijn 64 kampioenschappen verdeeld. Waar de 3 rijkste clubs er dus 58 van wonnen. Dus de minder rijke clubs winnen maximaal eens in het decennium een titel. Dus geld regeerde altijd al.
 
We hebben het over het Nederlandse betaalde voetbal en een eventueel alleenrecht op de titel van Ajax. Dus niet over Europacups of buitenlandse competities. Dus ik heb naar de statistieken van de Eredivisie gekeken. Logisch toch? Er zijn 64 kampioenschappen verdeeld. Waar de 3 rijkste clubs er dus 58 van wonnen. Dus de minder rijke clubs winnen maximaal eens in het decennium een titel. Dus geld regeerde altijd al.
Daar het je gelijk in.
Maar de kloof wordt hier al 3 jaar groter en dat vind ik niet leuk.
Zo erg als nu was het nog nooit.
 
Daar het je gelijk in.
Maar de kloof wordt hier al 3 jaar groter en dat vind ik niet leuk.
Zo erg als nu was het nog nooit.
Ik hoorde er net Bruggink over. Die zei ook dat de ambitie van PSV bijgesteld moet worden van 1/3 naar 1-8 jaar.

Maar daar ben ik het niet mee eens. PSV zou sowieso beter moeten kunnen zijn dan die andere 16. En als je dat doet, speel je vanzelf mee om de titel. Ongeacht van de sterkte van Ajax.
 
Goede spelers hebben betekent niet dat je gelijk ook een goed team er van kunt maken + dat ze ook nog een geweldig en dwingend voetbal op de mat leggen. Er zijn heel wat trainers die hele goede spelers hebben maar afgrijselijk voetbal spelen, geen team kunnen maken van dat geheel en geen goede combinaties kunnen bewerkstelligen van jong talent en ervaring. Ten Hag was bij Ajax niet aangesteld, als hij bij Utrecht met de beperkte middelen zich niet had laten zien. En Slot laat precies hetzelfde zien: zowel met een goed AZ als met een Feyenoord waar niemand een cent om gaf dit seizoen, heeft hij een echt team kunnen maken. Dus ook met de druk bij een grote club kan hij ook kennelijk goed omgaan. Ik ben het wel met je eens dat hij zich nog moet bewijzen op dit niveau.
Helpt natuurlijk ook dat de kern van Ajax nauwelijks veranderd. Ze doen stapsgewijs hun selectie steeds sterker maken en Ten Hag kan daardoor simpel voortborduren op zijn tactiek.

Vind Ten Hag zeker een goede coach en straalt rust uit, maar wie zegt dat hij dit bij een andere club (zoals PSV) ook had gedaan. Misschien had Schmidt met de middelen van Ajax nog dwingender laten spelen als nu het geval is.

Goede spelopvatting hebben is dus 1, maar je bent als coach simpel zo goed als de selectie is. En de selectie van Ajax is in de breedte gewoon een stukje sterker en geslepener.
 
schmidt-hekelt-gemakzucht-psv-spelers-dachten-dat-het-wel-klaar-was

ik hou van trainers die kritisch zijn na een ruime overwinning.
Precies! Dat is ook wat ik graag zie, nooit tevreden zijn of jezelf in een hoekje duwen waarin het als een prestatie wordt gezien als je een paar wedstrijden wint. Daar waar hij voordien dacht zich te moeten verdedigen door te zeggen dat het zo slecht allemaal nog niet was, is hij nu kritisch na een gewonnen wedstrijd. En zo hoort het ook bij een topclub. Zou die toch leerbaar zijn? :maniac:
 
Goed om te lezen dat Schmidt bij vragen over Ajax gewoon zegt dat we naar ons zelf kijken. Zo hoort het. Hij zegt dat Ajax een goed team heeft en veel individuele kwaliteiten maar dat wij naar ons zelf kijken. Prima reactie!
 
Goed om te lezen dat Schmidt bij vragen over Ajax gewoon zegt dat we naar ons zelf kijken. Zo hoort het. Hij zegt dat Ajax een goed team heeft en veel individuele kwaliteiten maar dat wij naar ons zelf kijken. Prima reactie!
En nu maar hopen dat hij zo prima blijft doen in aanloop naar volgende week…
 
Goed om te lezen dat Schmidt bij vragen over Ajax gewoon zegt dat we naar ons zelf kijken. Zo hoort het. Hij zegt dat Ajax een goed team heeft en veel individuele kwaliteiten maar dat wij naar ons zelf kijken. Prima reactie!
En dit was ook wel een goede reactie

Vervolgens kreeg hij de vraag waarom Ajax zijn wedstrijden makkelijker wint: "Vorige keer hebben ze volgens mij verloren (van FC Utrecht, red.)... Dus wat moet ik daar nou op zeggen? Wij kijken naar onszelf. Ajax heeft een goed team met veel potentie en individuele kwaliteit, dat betekent misschien ook dat ze efficiënter zijn. Maar wij kijken naar onszelf."
 
Goed om te lezen dat Schmidt bij vragen over Ajax gewoon zegt dat we naar ons zelf kijken. Zo hoort het. Hij zegt dat Ajax een goed team heeft en veel individuele kwaliteiten maar dat wij naar ons zelf kijken. Prima reactie!
Op de resultaten van Ajax en hoe ze die halen hebben we ook vrijwel geen enkele invloed buiten de 2 onderlinge wedstrijden.
Maar als wij kritisch naar ons zelf kijken moeten we wel constateren dat PSV heel veel doelpogingen nodig heeft om te scoren en dat we de laatste 2 wedstrijden tegen de nr. 17 Sparta pas in de 82e minuut scoren en tegen PEC Zwolle de nr. 18 pas in de 84e minuut en bijna de hele wedstrijd achter hebben gestaan.
Dat baart zorgen voor de rest van het seizoen.
 
Op de resultaten van Ajax en hoe ze die halen hebben we ook vrijwel geen enkele invloed buiten de 2 onderlinge wedstrijden.
Maar als wij kritisch naar ons zelf kijken moeten we wel constateren dat PSV heel veel doelpogingen nodig heeft om te scoren en dat we tegen de nr 17 Sparta pas in de 82e minuut scoren en tegen de nr. 18 pas in de 84e minuut.
Dat baart zorgen voor de rest van het seizoen.
Dat we veel kansen nodig hebben kunnen we constateren zonder naar ajax te kijken.
 
Deze selectie is niet geschikt om de hele tijd op de tegenstander zijn helft te spelen! Wedstrijden tegen Ajax en Az 0 tegen 8 voor. Tegen PEC, Sparta en Cambuur 10-4. Daarom spelen Bruma en Vertessen ook minder vaak want aan hun snelheid heb je dan niet zoveel.
Bruma speelde wel de hele wedstrijd tegen Cambuur 🤔 denk eigeink dat Bruma en Vertessen weinig spelen meer te maken heeft met dat Gakpo en Madueke beter zijn.
 
Wow 1 hele wedstrijd:rolleyes:
Van de drie voorbeelden die je geeft vind ik dat best veel. Bruma en Vertessen hebben verder best veel ingevallen. Maar de basis is, tenminste in mijn optiek, sterker. Dus ik denk niet dat het een puur tactische keuze is dat ze op de bank zitten. Voornamelijk dat de concurrentie sterker is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan