Technisch Manager

Vroeger zeiden we dat over Ajax: een polariserende club, een slangenkuil, een plek waar verschillende stromingen voor de constante onderstroom zorgden waardoor het geen eenheid kon uitstralen, supporters die cynisch en ontevreden waren en die of voor iemand waren of tegen, geen middenweg mogelijk enz.
Dat zijn wij nu al sinds een aantal jaren zelf ook. De directie van PSV scoort (de) in het verleden goed door bepaalde uitstraling te hebben, door ogenschijnlijk eenheid naar buiten toe uit te stralen, door veel zaken op een goede manier te relativeren enz. Dat “relativeren” heeft er waarschijnlijk toe geleid dat veel essentiële zaken niet echt serieus werden genomen en zeker na het vertrek van Brands. De directie en RvC hebben hun goedkeuring gegeven voor het aanstellen van een onervaren TD plus een onervaren hoofdcoach. Dat heeft absoluut verkeerd uitgepakt. De directie heeft dat soort zaken onderschat. Ik hoor het Gerbrands nog zeggen dat JdJ al 10 jaar meeloopt... Dat hij de leiding van een topclub moest overnemen van een man die eersts de leiding had gehad bij Willem II en later bij AZ voordat hij het bij PSV voor het zeggen kreeg, was onze directeur kennelijk ontgaan of niet op de juiste waarde ingeschat.
JdJ mocht smijten met geld en van Bommel wilde in zijn eentje alles van binnen “professionaliseren”, kortom twee onervaren mensen mochten hun goddelijke gang gaan binnen de topclub PSV. Beide wegen hebben totaal verkeerd uitgepakt en botste ze niet alleen met elkaar maar hebben ook voor tweedeling binnen de club, de RvC en bij de supporters gezorgd. Al die onderschattingen hebben tot veel problemen geleid binnen en buiten de club, financieel en sportief en kwa uitstraling van PSV naar buiten toe.
JdJ kon geen nee zeggen tegen een baan als TD van PSV en dat kan niemand hem kwalijk nemen. Het gaat er om welke mensen echt aan de knopen hebben zitten draaien met alle gevolgen van dien.
Eens. Maar mag hij nu, nu hij er toch zit en inmiddels het een en ander heeft meegemaakt als TD, blijven zitten? Of ben je opgelucht als er een ander komt?
 
Laten we anders Van Geel halen want die heeft een hele hoop ervaring.
Niet zo cynisch worden joh ;)
Ervaring alleen is niet voldoende. En van Geel is een ervaren rat...
Vwb JDJ: Dat matje moet er af, geen korte broeken meer dragen en overal met nette kleding verschijnen i.p.v. altijd een shirtje en spijkerbroek. Gelukkig zit hij niet meer op de grond, op een voetbal tussen de jongens te geinen. Kan ook niet met een Duitse staf. Roger houdt hem iig kort.
 
Eens. Maar mag hij nu, nu hij er toch zit en inmiddels het een en ander heeft meegemaakt als TD, blijven zitten? Of ben je opgelucht als er een ander komt?
Het zal afhangen wie die ander is, denk ik. Wat mij betreft mag JdJ ook blijven, heeft het deze zomer uitstekend gedaan, na het vorig jaar dramatisch slecht te hebben gedaan. Met een nieuwe TD moeten we waarschijnlijk weer helemaal opnieuw beginnen.

Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat we nu iemand aan kunnen trekken die de ervaring en het netwerk heeft voor de ambitie van PSV. Dan praat je in Nl alleen over Overmars of Brandts, en die lijken me onhaalbaar. Zelfs Huibers van AZ heeft niet het netwerk en ervaring die we nodig hebben. Ja AZ kan goed z'n topspelers verkopen, maar dat kan JdJ ook. Dan hebben we het dus of over een buitenlander, wellicht interessant, of iemand die ervaring heeft opgedaan bij een mindere club in de eredivisie. Of dat nu beter is dan JdJ, vraag ik me af. Met een lege beurs leuke spelers aantrekken voor bv een WII, is toch echt andere koek dan topspelers voor PSV halen. En het doorschuiven van VoH of een andere ex-PSV speler lijkt me een hele grote stap terug.
 
Wat mij betreft blijft John de Jong gewoon. Heeft zijn eerste jaar verprutst, maar dit jaar heeft hij zich erg sterk herpakt. De kijk die velen hebben op John de Jong, dat hij spelers haalt die niet uit zijn eigen netwerk komen, is in mijn ogen volstrekt belachelijk. Het lijkt mij dat het nooit zo is dat een speler 'uit het netwerk' van één persoon komt. Er liggen lijstjes klaar bij clubs, samengesteld door o.a. scouting. Weliswaar zijn er door Schmidt spelers beschikbaar gekomen die eerder niet voor PSV hadden willen spelen, maar uiteindelijk is het John de Jong zijn taak om die spelers contractueel vast te leggen.

Het enige punt van kritiek wat ik nu op John de Jong heb, is dat we nog geen nieuwe centrale verdediger hebben. Al denk ik dat dat ook te maken heeft dat PSV klaar is met de Luckassen, Maher en Dereijcks van deze wereld. Misschien waren die beoogde centrale verdedigers helemaal niet beschikbaar of haalbaar deze periode. Moet je dan voor plan B of plan C gaan? Dat lijkt mij ook geen goede optie.

Uiteindelijk is een technisch beleid iets wat wordt gevormd door SAMENWERKING van een collectief mensen, nooit door één iemand natuurlijk.
 
Wat mij betreft blijft John de Jong gewoon. Heeft zijn eerste jaar verprutst, maar dit jaar heeft hij zich erg sterk herpakt. De kijk die velen hebben op John de Jong, dat hij spelers haalt die niet uit zijn eigen netwerk komen, is in mijn ogen volstrekt belachelijk. Het lijkt mij dat het nooit zo is dat een speler 'uit het netwerk' van één persoon komt. De liggen lijstjes klaar bij clubs, samengesteld door o.a. scouting. Weliswaar zijn er door Schmidt spelers beschikbaar gekomen die eerder niet voor PSV hadden willen spelen, maar uiteindelijk is het John de Jong zijn taak om die spelers contractueel vast te leggen.

Het enige punt van kritiek wat ik nu op John de Jong heb, is dat we nog geen nieuwe centrale verdediger hebben. Al denk ik dat dat ook te maken heeft dat PSV klaar is met de Luckassen, Maher en Dereijcks van deze wereld. Misschien waren die beoogde centrale verdedigers helemaal niet beschikbaar of haalbaar deze periode. Moet je dan voor plan B of plan C gaan? Dat lijkt mij ook geen goede optie.

Uiteindelijk is een technisch beleid iets wat wordt gevormd door SAMENWERKING van een collectief mensen, nooit door één iemand natuurlijk.
Daarbij hebben De Jong en Toon samen Schmidt binnengehengeld. Dus indirect delen ze ook mee. Weet je wat het is? We hebben een tijdje niks gewonnen. En ook nog eens slecht voetbal gespeeld met net iets teveel koekenbakkers. Dan wordt de achterban wat ongeduldig en liggen de theorieën klaar. Begrijpelijk. Maar zolang we niet precies weten hoe het eraan toegaat, blijft het gissen.
 
Straks hebben we twee ex-TD’s in twee verschuilende landen die al onze data in hun bezit hebben. Brands riep daarom ook toen hij bij Everton zat gelijk dat spelers als Bergwijn niet meer dan 35 miljoen waard zijn. Als zo’n iemand dat roept, dan wordt dat meteen voor waar aangenomen omdat hij als geen ander weet hoe het beleid binnen de club in elkaar zit.
Als JdJ maar straks niet gaat denken dat hij Denzel voor 20 miljoen naar AS Roma kan halen. Even voor de goede orde: bijna net zoveel heeft Roma betaald voor Karsdorp, wie?
 
Straks hebben we twee ex-TD’s in twee verschuilende landen die al onze data in hun bezit hebben. Brands riep daarom ook toen hij bij Everton zat gelijk dat spelers als Bergwijn niet meer dan 35 miljoen waard zijn. Als zo’n iemand dat roept, dan wordt dat meteen voor waar aangenomen omdat hij als geen ander weet hoe het beleid binnen de club in elkaar zit.
Als JdJ maar straks niet gaat denken dat hij Denzel voor 20 miljoen naar AS Roma kan halen. Even voor de goede orde: bijna net zoveel heeft Roma betaald voor Karsdorp, wie?

Een voordeel, John neemt zijn eigen spelers misschien wel mee. Bruma voor 20 miljoen naar Roma, dat zou toch een mooie deal zijn :D
 
Van mij mag ie vertrekken. Heb er alleen weinig vertrouwen in dat er dan wél een goeie voor in de plaats komt. Brands was dat niet, JdJ is dat niet, en er vanuit gaande dat de personen die die twee hebben aangesteld het nog steeds voor het zeggen hebben bij PSV, schenkt dat mij geen vertrouwen dat de opvolger van JdJ dan wel ineens een goeie zal zijn.
 
Straks hebben we twee ex-TD’s in twee verschuilende landen die al onze data in hun bezit hebben. Brands riep daarom ook toen hij bij Everton zat gelijk dat spelers als Bergwijn niet meer dan 35 miljoen waard zijn. Als zo’n iemand dat roept, dan wordt dat meteen voor waar aangenomen omdat hij als geen ander weet hoe het beleid binnen de club in elkaar zit.
Als JdJ maar straks niet gaat denken dat hij Denzel voor 20 miljoen naar AS Roma kan halen. Even voor de goede orde: bijna net zoveel heeft Roma betaald voor Karsdorp, wie?
Heeft ie gelijk in, toch? Bergwijn is - mits hij het maximale uit zijn carrière haalt - een Europese subtopper. Daarbij heeft Brands ons sinds zijn vertrek nog nergens in de weg gelegen.
 
Heeft ie gelijk in, toch? Bergwijn is - mits hij het maximale uit zijn carrière haalt - een Europese subtopper. Daarbij heeft Brands ons sinds zijn vertrek nog nergens in de weg gelegen.
Bergwijn is bankzitter momenteel, en het ziet er niet naar uit dat hij daar nog snel vanaf zal komen. In de Pl krijg je niet zoveel kansen.
 
Heeft ie gelijk in, toch? Bergwijn is - mits hij het maximale uit zijn carrière haalt - een Europese subtopper. Daarbij heeft Brands ons sinds zijn vertrek nog nergens in de weg gelegen.
Het gaat er, dunkt me, meer om dat hij met die uitspraak (de onderhandelingspositie van) zijn vorige werkgever saboteert, wat op zijn zachtst gezegd niet bepaald netjes is. Bergwijn was zijn bedrag wel waard, begon ook goed daar in de PL, maar Mourinho ziet het niet in hem zitten en wou hem eigenlijk helemaal niet hebben. Dan wordt het al snel lastig. Vergelijking: voor Donny werd nog veel meer betaald en die presteert nog veel minder dan Bergwijn daar in de PL; wordt ook nooit een europese topper (clubsituatie bij United is ook niet gunstig voor Donny). Als v.d. Sar van Ajax nou naar United was gegaan als TD nog voor de transfer van Donny naar United, en hij zou zeggen, Donny is geen 35 miljoen waard, hoe denk je dat dat overkomt op de Ajax supporters, of hoe dat reflecteert op de onderhandelingspositie van Ajax, ongeacht of het zo is of niet? Het is gewoon een schofterige uitspraak. Zo moet je dat een beetje zien.
 
Bergwijn is bankzitter momenteel, en het ziet er niet naar uit dat hij daar nog snel vanaf zal komen. In de Pl krijg je niet zoveel kansen.
Het is moeilijk concurreren met een grote naam als Bale.. Verder heeft meneer die zichzelf heel speciaal vindt, altijd gezegd dat Bergwijn niet zijn aankoop is. Nou dan weet je ook meteen hoe het met z’n jongen wordt omgegaan door de baas en wat het doet met hem.
Verder praatte Brands onzin als het gaat om de som voor Bergwijn. Er worden heel wat middelmatige spelers die niet de helft van de techniek en snelheid van Bergwijn hebben, voor grote bedragen aangetrokken. Brands heeft zelf bankzitters die voor 55 miljoen gehaald zijn en we hebben het dan over Everton he... Het is meer dat Bergwijn bij PSV speelde en Brands weet dat PSV niet de onderste uit de kan haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan