Ach, allereerst heeft van der Gijp natuurlijk volledig gelijk dat het vergelijk met Ajax continue best wel eens zou mogen stoppen.

Het meest schokkende aan het filmpje is echter het einde, waar Johan Derksen de volgende zin uit zijn strot weet te krijgen:

"Maar nu met Janssen en Van der Vaart is het programma wel een stukje leuker om te kijken -mee eens, ondanks dat de meningen van deze twee nagenoeg niet serieus te nemen zijn- en daarnaast helaas vind die dat zelf ook, vind ik deze presentator erg goed".

Johan Derksen noemt Tom Egbers letterlijk een goede presentator...
 
Helaas ben ik het daar volledig met je eens. De manier waarop is hufterig en onnodig.

Wat niet weg neemt dat we tegenwoordig overgevoelig zijn geworden over een negatieve waarheid over bepaalde zaken/landen. De waarheid zeggen over bepaalde landen wordt direct weggezet als racistisch of "dat kun je niet maken". Als hij Amerika had weggezet als kut land had niemand dat een probleem gevonden.

Tuurlijk. Iedereen is net zo selectief in zijn gezeik richting mensen. Als Johan had gezegd dat de PVV en FVD kut is, dan had die groep die hem nu veroordeelt 'ja-knikkend' op de bank gezeten en was het een held geweest. Dat is nu eenmaal waar de mensheid erg goed in is, dingen beoordelen tot waar het ze uitkomt. Wat voor PSV kan, kan voor Ajax misschien niet. En zo gaat dat ook andersom. Daar is iedereen schuldig aan.

En daarnaast zijn we ook een zacht gekookte eitjes maatschappij geworden.
 
Helaas ben ik het daar volledig met je eens. De manier waarop is hufterig en onnodig.

Wat niet weg neemt dat we tegenwoordig overgevoelig zijn geworden over een negatieve waarheid over bepaalde zaken/landen. De waarheid zeggen over bepaalde landen wordt direct weggezet als racistisch of "dat kun je niet maken". Als hij Amerika had weggezet als kut land had niemand dat een probleem gevonden.
En had dan getwitterd dat Derksen een kutanalist is. Een doodsbedreiging is toch wat anders. En dan waarschijnlijk ook nog door mensen, die in Nederland genieten van het feit dat je hier dus een doodsbedreiging op internet kunt zetten. En dan niet door meneer Erdogan in de gevangenis gegooid wordt.
 
Wat een hypocriet volk toch ook bij de VI: Ihattaren heeft de morele verplichting om voor Oranje te kiezen. Oké tot zo ver zeg ik, das een mening en met een iets andere bewoording kan ik het er ook mee eens zijn. Maar dan tegelijk over Özil: die heeft alleen voor Duitsland gekozen omdat het beter was voor zijn carrière. Nee als je de heren toch tegemoet komt, dan is het nog steeds niet goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de nieuwe generatie migranten voor het land van herkomst kiest! Het is toch nooit goed. En dit soort programma’s hebben ook nog eens een grote achterban en kijkers die deze hypocriete zakkenvullers na-apen. Bah!
 
Wat een hypocriet volk toch ook bij de VI: Ihattaren heeft de morele verplichting om voor Oranje te kiezen. Oké tot zo ver zeg ik, das een mening en met een iets andere bewoording kan ik het er ook mee eens zijn. Maar dan tegelijk over Özil: die heeft alleen voor Duitsland gekozen omdat het beter was voor zijn carrière. Nee als je de heren toch tegemoet komt, dan is het nog steeds niet goed. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de nieuwe generatie migranten voor het land van herkomst kiest! Het is toch nooit goed. En dit soort programma’s hebben ook nog eens een grote achterban en kijkers die deze hypocriete zakkenvullers na-apen. Bah!
Met enige regelmaat schaam ik mij over de wijze waarop een deel van de Nederlanders hun medelanders bejegent.
Ik zou het mooi vinden als Mo voor Oranje kiest, goede voetballers kunnen we altijd gebruiken. Als hij kiest voor Marokko dan is dat zijn goed recht.
Nederlanders die daar over zeiken moeten eens kijken welke ronselpraktijken de Nederlandse curlingbond gebruikt in Canada..
 
Lekker profiteren van alles in Nederland en vervolgens doodleuk voor een ander land kiezen. Zeer ondankbaar. Dan ook zijn Nederlandse paspoort afnemen. Zelfde mening had ik overigens logischerwijs ook bij Ziyech.
De maatschappij waar een politicus roept of we minder Marokkanen willen bijval krijgt. De maatschappij waar je als Marokkaan afstand moet doen van een mafkees die in Nice met een truck op personen inrijdt. De maatschappij waar je als Marokkaan al met 1-0 achter staat als je solliciteert voor een baan of stage... Ja logisch dat je daaraan loyaal moet zijn.
 
Lekker profiteren van alles in Nederland en vervolgens doodleuk voor een ander land kiezen. Zeer ondankbaar. Dan ook zijn Nederlandse paspoort afnemen. Zelfde mening had ik overigens logischerwijs ook bij Ziyech.
Xavi Simons heeft ook nog nauwelijks een voet op Nederlandse bodem gezet. Toch vinden we met z'n allen dat hij tot het Nederlands Elftal moet behoren. Zo werkt het nou eenmaal als je een dubbel paspoort hebt.
 
Lekker profiteren van alles in Nederland en vervolgens doodleuk voor een ander land kiezen. Zeer ondankbaar. Dan ook zijn Nederlandse paspoort afnemen. Zelfde mening had ik overigens logischerwijs ook bij Ziyech.

Heb jij die mening ook over expats die Nederland verlaten en gaan werken (en belasting betalen) in het buitenland? Er een dubbel paspoort op nahouden en vrolijk terugkeren als het zo uitkomt?

Natuurlijk hebben dit soort jongens vaak een band met het land van hun voorouders. En je kunt niet van ze verwachten dat ze op 10 jarige leeftijd gaan heen en weer vliegen om in de jeugdelftallen van Marokka of willekeurig elk ander land te gaan spelen.
 
Waarom is zijn familie naar Nederland gekomen als ze meer affiniteit en gevoel hebben bij Marokko?
Heel simpel. Nederland zocht werknemers in sectoren waar er hier niet voldoende werknemers te vinden waren. Dit bleek voor o.a. Marokkanen en Turken een verbetering tov de economische mogelijkheden in hun eigen land. Het mes snijdt aan twee kanten. Beide partijen hadden er voordeel bij. Nederland werkte van harte mee om deze nieuwe werknemers binnen te halen.
 
Ja die mening heb ik ook. Zijn familie heeft er bewust voor gekozen om in Nederland te verblijven. Ihattaren heeft profijt van alle faciliteiten in Nederland. Dan ben je ondankbaar als je voor een ander land gaat voetballen.
Zolang Ihattaren in NL voetbalt betaald ie ook gewoon belasting. Daarbij die bla bla over alle faciliteiten in Nederland alsof grote clubs vanuit de staat gefinancierd worden. Zou mij meer bekocht voelen als een Nederlander cum laude afstudeerd en dan voor bijvoorbeeld Amerika gaat werken. Heeft vele malen meer gemeenschapsgeld gekost en kennis is nog altijd van veel hogere waarde dan goed tegen eem balletje kunnen trappen.
 
Dan ben je ondankbaar als je voor een ander land gaat voetballen.

En dat maakt iedereen wel voorzichzelf uit. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in het oosten van het land. Woon sinds mijn 18e al meer dan 30 jaar in Amsterdam (met veel plezier). Ik voel me niet moreel verplicht naar Amsterdam toe maar in zekere zin wel nog steeds emotioneel verbonden met dat kleine dorpje van toen.
 
Jij denkt Nederland de familie Ihattaren gebeld heeft of ze alsjeblieft in Nederland willen komen werken? Die familie heeft er bewust voor gekozen om naar Nederland te komen. Met de consequentie dat hun zoon van alles in Nederland profiteert. Dan ben je ondankbaar als je voor een ander land gaat voetballen.
Duik ff de geschiedenis in hoe Nederland de arbeiders hier actief naartoe haalde want op dit moment geven je reacties vooral weer hoe treurig het gesteld is met het niveau van de geschiedenislessen op de Nederlandse scholen.
 
Jij denkt Nederland de familie Ihattaren gebeld heeft of ze alsjeblieft in Nederland willen komen werken? Die familie heeft er bewust voor gekozen om naar Nederland te komen. Met de consequentie dat hun zoon van alles in Nederland profiteert. Dan ben je ondankbaar als je voor een ander land gaat voetballen.
Dat is bijna exact wat er gebeurd is. Nederland zat te springen om werknemers en heeft zwaar gestimuleerd dat deze mensen hierheen kwamen en ja, dat heeft die mensen verleidt tot die keuze.

Anyway, nogal offtopic ondertussen denk ik.
 
En die keuze was toen Nederland in hun eigen belang. Toen was het gevoel voor Marokko ineens niet belangrijk en nu wel? Als hij voor Marokko kiest is het gevoel voor Marokko ineens wel belangrijk als het hem uitkomt?
Je haalt twee dingen door elkaar. Het economisch belang (in dit geval voor zowel Nederland als de immigrant) en de emotie voor je geboortegrond of voorouderlijke afkomst. Die bestaan gewoon naast elkaar. Een afweging die in zichzelf voor iedereen moeilijk is.
 
En die keuze was toen Nederland in hun eigen belang. Toen was het gevoel voor Marokko ineens niet belangrijk en nu wel? Als hij voor Marokko kiest is het gevoel voor Marokko ineens wel belangrijk als het hem uitkomt?
Ga een praten met iemand van de 1e generatie joh want je opmerkingen raken nog kant nog wal.of lees je wat meer in in de materie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan