Dit vat het wel samen:

free_speech.png
 
Dat mini kleine groepje wat er echt van last heeft negeer ik niet echt, maar die heeft de pech dat de 95% rondom hun het verpest met overige bijzaken of issues die van de core issue afwijken. Wie is er nou niet tegen racisme, dat is allemaal logica, maar dwaal je af met je punten dan komt er teveel ruis en bullshit bij.

Ik ben dol op het vrije woord, alles roepen en zeggen. Doe ik en mag iedereen tegen mij doen ook. Ik hoor dagelijks meer dan 50+ keer balkanslet, gay, skimmer, kut oostblokker, mag allemaal. Maar als ik een banaan eet in mijn pauze en de zelfde surinamer komt net binnen lopen, 3x raden hoeveel banaen, apen en zwarte kleur grappen hij voor zijn kiezen krijgt :)

Beide geven en beide nemen, niemand is zielig of beter. Grotere en makkelijkere vorm van respect kan je gewoon niet vinden. Maar wanneer je alleen maar de slachtofferrol uithangt omdat je daar vaak je (lui) zin mee krijgt tja, dan ga je het bij mij niet redden. Daarom kunnen ze bij mij lang op empathie wachten dan. De core zaken als Floyd, politiegweld enz zitten we prima op 1 lijn, maar dat gejank om kansloze dingen of dingen die 400 jaar terug zijn gebeurt tja.. good luck :)

En zo als met alles in het leven, en ook hun pech, de slechte verneuken het voor de goede.
 
Dat mini kleine groepje wat er echt van last heeft negeer ik niet echt, maar die heeft de pech dat de 95% rondom hun het verpest met overige bijzaken of issues die van de core issue afwijken. Wie is er nou niet tegen racisme, dat is allemaal logica, maar dwaal je af met je punten dan komt er teveel ruis en bullshit bij.

Mooi - dat biedt hoop. Dan gaat het alleen nog om de vraag of jouw 5% een eerlijke schatting is. Ik denk dat die groep een stuk groter is.

Ik ben dol op het vrije woord, alles roepen en zeggen. Doe ik en mag iedereen tegen mij doen ook. Ik hoor dagelijks meer dan 50+ keer balkanslet, gay, skimmer, kut oostblokker, mag allemaal. Maar als ik een banaan eet in mijn pauze en de zelfde surinamer komt net binnen lopen, 3x raden hoeveel banaen, apen en zwarte kleur grappen hij voor zijn kiezen krijgt :)

Dat dit de omgang is tussen jou en jouw naasten is prima, maar dan is het egoïstisch om van anderen te verlangen dat zij ook allemaal maar OK zijn met deze omgangsnormen. Beschaving betekent ook dat je rekening houdt met elkaar; in dit geval dus rekening houden met het feit dat anderen jouw "harde" manier van communicatie en omgang niet OK of normaal vinden.
 
Inderdaad Quag. Dat jij zo met je vrienden en collega's kan omgaan is mooi, ik hou zelf ook van hardere humor, maar is niet leidend. Ik maak niet meteen een grap over kanker bij iemand die ik nog niet ken. Terwijl kanker natuurlijk objectief gezien super grappig is. Maar niet iedereen blijkt daarvan gediend te zijn en je houdt ook een beetje rekening met anderen in de wereld.
 
Mooi - dat biedt hoop. Dan gaat het alleen nog om de vraag of jouw 5% een eerlijke schatting is. Ik denk dat die groep een stuk groter is.



Dat dit de omgang is tussen jou en jouw naasten is prima, maar dan is het egoïstisch om van anderen te verlangen dat zij ook allemaal maar OK zijn met deze omgangsnormen. Beschaving betekent ook dat je rekening houdt met elkaar; in dit geval dus rekening houden met het feit dat anderen jouw "harde" manier van communicatie en omgang niet OK of normaal vinden.
Ik denk dat we te veel vragen van Quagmire. Hij bevindt zich kennelijk in een soort hooligans omgeving waar men hoe harder hoe hoger komt in de piek orde. Klagen over die hardheid durft niemand want dan word je een mietje genoemd en gaat men je nog harder pesten. Je doet dan mee en op een gegeven moment wordt dat een cultuur zoals bij de VI het ook het geval was totdat iemand op staat en in de kring van quagmire het liefst een hele grote zwarte man die iemand met een slechte grap een klap op zijn bek geeft in het bijzijn van de rest en dan kan het zijn dat er iets gaat veranderen. Ze zullen iig tegen die ene zwarte man geen grappen meer uithalen. Ik wil niet zeggen dat hij in een jungle werkt maar daar lijkt het wel op. Het enige is dat quagmire moet beseffen dat zijn kring maar een deel van de samenleving is. Het andere deel wil hier niets mee te maken hebben. Van de 50.000 toeschouwers in een stadion is ook maar een (klein) deel dat voor de vechtpartijen enz zorgt. De rest wil die harde cultuur niet. Het zou dan ook gek zijn als Het gedrag van die minderheid de norm wordt tijdens de wedstrijden.
 
Ik denk dat we te veel vragen van Quagmire. Hij bevindt zich kennelijk in een soort hooligans omgeving waar men hoe harder hoe hoger komt in de piek orde. Klagen over die hardheid durft niemand want dan word je een mietje genoemd en gaat men je nog harder pesten. Je doet dan mee en op een gegeven moment wordt dat een cultuur zoals bij de VI het ook het geval was totdat iemand op staat en in de kring van quagmire het liefst een hele grote zwarte man die iemand met een slechte grap een klap op zijn bek geeft in het bijzijn van de rest en dan kan het zijn dat er iets gaat veranderen. Ze zullen iig tegen die ene zwarte man geen grappen meer uithalen. Ik wil niet zeggen dat hij in een jungle werkt maar daar lijkt het wel op. Het enige is dat quagmire moet beseffen dat zijn kring maar een deel van de samenleving is. Het andere deel wil hier niets mee te maken hebben. Van de 50.000 toeschouwers in een stadion is ook maar een (klein) deel dat voor de vechtpartijen enz zorgt. De rest wil die harde cultuur niet. Het zou dan ook gek zijn als Het gedrag van die minderheid de norm wordt tijdens de wedstrijden.
Er zijn natuurlijk wel meerdere culturen binnen dit land. Waarbij - denk ik - behoorlijk onderscheid is tussen stad/dorp, man/vrouw, theoretisch/praktisch opgeleid. En dat hoeft niks over goed of fout te zeggen. Zie ook wat Brainz schrijft over omgangsvormen binnen je eigen groep.

Een grote valkuil daarin is wel dat mensen binnen die groep eigenlijk de grapjes niet zo leuk vinden, maar er nooit iets over zeiden en nu het idee hebben dat het te laat is om er iets van te vinden. Soms sluipt het er zo maar in. Ik had een Duitse collega en daar maakten we soms best Duitse grappen mee. Ik heb haar toch wel eens gevraagd of ze dat daadwerkelijk niet vervelend vond. Om dag-in-dag-uit met stereotype grappen bestookt te worden, lijkt mij persoonlijk voor niemand een pretje. Niet voor stelende Balkanzigeuners, noch voor bananenetende Nigerianen. ;)
 
Ik denk dat we te veel vragen van Quagmire. Hij bevindt zich kennelijk in een soort hooligans omgeving waar men hoe harder hoe hoger komt in de piek orde.

Je oogt bijna getraumatiseerd soms of een dramaqueen. Er is niks hards of hooligan aan mijn vorig bericht. Het was puur bewijs hoe makkelijk het kan gaan als mensen zich openstellen, nuchter doen en denken, delen en incasseren. Velen willen veranderen maar hopen stiekem dat veel toch zo blijft want het heeft ook zijn voordelen om zielig te zijn en steeds de racisme en benadeeld kaart te kunnen trekken.

Op de hoofdpunten is iedereen het eens, op de 80 kleinere punten die 'zij' willen of op hopen kan de mensheid nog duizenden jaren wachten tot we er uit zijn. Als je denkt dat figuren die zich 45 x per dag gediscrimineerd voelen overal zomaar kunnen bekeren dan leef je echt onder een steen. Zielig zijn en alle schuld aan andere geven zonder naar je zelf te kijken is een topsport voor velen. Haal dingen er bij die nu spelen en als die op zijn van een jaartje op 400 terug, er is altijd genoeg reden om te huilen :)
 
Je oogt bijna getraumatiseerd soms of een dramaqueen. Er is niks hards of hooligan aan mijn vorig bericht. Het was puur bewijs hoe makkelijk het kan gaan als mensen zich openstellen, nuchter doen en denken, delen en incasseren. Velen willen veranderen maar hopen stiekem dat veel toch zo blijft want het heeft ook zijn voordelen om zielig te zijn en steeds de racisme en benadeeld kaart te kunnen trekken.

Op de hoofdpunten is iedereen het eens, op de 80 kleinere punten die 'zij' willen of op hopen kan de mensheid nog duizenden jaren wachten tot we er uit zijn. Als je denkt dat figuren die zich 45 x per dag gediscrimineerd voelen overal zomaar kunnen bekeren dan leef je echt onder een steen. Zielig zijn en alle schuld aan andere geven zonder naar je zelf te kijken is een topsport voor velen. Haal dingen er bij die nu spelen en als die op zijn van een jaartje op 400 terug, er is altijd genoeg reden om te huilen :)
Ik vind een omgeving waarin jij dag in dag uit uitgemaakt wordt voor Balkan dit of dat of een zwarte collega voor een bananenplukker gewoon een hooligan omgeving en een situatie waarin iedereen blij moet blijven lachen en anders wordt je uitgekotst. Wellicht dat jij masochistisch genoeg bent om dat dagelijks te ondergaan maar vraag niet aan anderen om mee te doen aan dat wereldje of noem diegene die dat abnormaal vinden geen dramaqueen... Je zit kennelijk in je harde bubbel waar verbaal alles geoorloofd is. De gewone samenleving is echter iets anders, echt!
 
Je oogt bijna getraumatiseerd soms of een dramaqueen. Er is niks hards of hooligan aan mijn vorig bericht. Het was puur bewijs hoe makkelijk het kan gaan als mensen zich openstellen, nuchter doen en denken, delen en incasseren. Velen willen veranderen maar hopen stiekem dat veel toch zo blijft want het heeft ook zijn voordelen om zielig te zijn en steeds de racisme en benadeeld kaart te kunnen trekken.

Op de hoofdpunten is iedereen het eens,

Dat is nu juist het hele probleem. Op hoofdpunten is iedereen het helemaal niet eens want er worden radicaal verschillende definities gehanteerd van wat racisme is. Er is een groep die vindt dat ze niet racistisch zijn omdat zij in hun beleving iedereen gelijk behandelen. Als zij een grap maken over iemands huidskleur is dat niet discriminerend want ze maken grappen over alle mensen die anders zijn dan zijzelf. Dus behandelen ze iedereen gelijk. Iedereen, behalve zichzelf en mensen die op hun lijken natuurlijk, maar laten we dat even door de vingers zien.

En er is een groep die in de praktijk merken dat hun andere huidskleur gevolgen heeft in het dagelijks leven. Gevolgen die normaal gesproken niet zo bedoeld zijn, en waar velen die er niet mee te maken hebben zich niet eens van bewust zijn maar die er desondanks zijn. Gevolgen die iedereen, zijzelf ook, jarenlang stilzwijgend hebben geaccepteerd omdat het kennelijk normaal was. Of het echt allemaal zo erg is als sommigen denken is ook de vraag, maar laten we dat ook maar even door de vingers zien.

Want waar het om gaat: die ene groep beperkt de definitie van racisme tot enkel daar waar de intentie is om te discrimineren, en dan nog nauwer, discrimineren in het daadwerkelijke handelen. En er is een groep die racisme definieert aan de hand van het effect c.q. de perceptie ervan.

Twee radicaal verschillende definities en zolang de eerste groep halsstarrig blijft vastklampen aan hun definitie, en de tweede groep de perceptie gelijkstelt aan de realiteit en aan intentie, hebben we vooral 2 kampen die keihard naar elkaar roepen maar niet horen wat er gezegd wordt.

Maar ik denk niet dat dat nog duizenden jaren het geval blijft. Nog geen 150 jaar geleden was het doodnormaal om te schrijven dat Sinterklaas werd vergezeld van een "kroesharige neger". Daarna werd het doodnormaal om je als zo'n kroesharige neger te verkleden door een pruik op te zetten, je lippen felrood te stiften en gouden ringen in je oren te doen. En om het af te maken, door een mislukt Surinaams accent op te zetten.

Al die dingen zijn al niet meer normaal. Over nog eens 150 jaar is daar echt helemaal niets meer van over. En van allerlei ander racistische fenomenen ook niet.
 
Al die dingen zijn al niet meer normaal. Over nog eens 150 jaar is daar echt helemaal niets meer van over. En van allerlei ander racistische fenomenen ook niet.

Hoe hard er ook over geroepen wordt; als dit de maatschappelijke ontwikkelingen zijn waar de jeugd zich grotendeels achter schaart, zal het (de roep om afschaffing) niet stoppen. Zoals zo vaak is geweest in de geschiedenis. De jeugd wordt tenslotte de nieuwe oude garde en laatstgenoemde gaat op een gegeven moment hemelen.

Circle of life.
 
Ik vind een omgeving waarin jij dag in dag uit uitgemaakt wordt voor Balkan dit of dat of een zwarte collega voor een bananenplukker gewoon een hooligan omgeving en een situatie waarin iedereen blij moet blijven lachen en anders wordt je uitgekotst. Wellicht dat jij masochistisch genoeg bent om dat dagelijks te ondergaan maar vraag niet aan anderen om mee te doen aan dat wereldje of noem diegene die dat abnormaal vinden geen dramaqueen... Je zit kennelijk in je harde bubbel waar verbaal alles geoorloofd is. De gewone samenleving is echter iets anders, echt!

Zal dan wel een randstad dingetje zijn, ik praat niet over een Q party alleen. Zo gaan 80% van mensen met elkaar om hier en niemand die er over piept of zich benadeeld voelt. Oud en jong gemixt met alle kleuren en geuren, nog nooit heb ik iemand het woordje hooligan macho of gangster horen roepen over dit fenomeen.

De oplossing ligt misschien toch echt eerder zo'n simpel nuchter open aanpak dan alle wetenschappelijke benaderingen en oplossingen.
 
Zal dan wel een randstad dingetje zijn, ik praat niet over een Q party alleen. Zo gaan 80% van mensen met elkaar om hier en niemand die er over piept of zich benadeeld voelt. Oud en jong gemixt met alle kleuren en geuren, nog nooit heb ik iemand het woordje hooligan macho of gangster horen roepen over dit fenomeen.

De oplossing ligt misschien toch echt eerder zo'n simpel nuchter open aanpak dan alle wetenschappelijke benaderingen en oplossingen.
Het ligt dan toch echt aan de mensen om je heen. Ik woon zelf ook in de Randstad en als ik dit zou horen zou ik dat niet normaal vinden. En die 80% die jij inschat, zou ik op een 5% inschatten.

Maar zo zie je maar weer dat je omgeving je toch een ander perspectief geeft over wat normaal is.
 
Zal dan wel een randstad dingetje zijn, ik praat niet over een Q party alleen. Zo gaan 80% van mensen met elkaar om hier en niemand die er over piept of zich benadeeld voelt. Oud en jong gemixt met alle kleuren en geuren, nog nooit heb ik iemand het woordje hooligan macho of gangster horen roepen over dit fenomeen.

De oplossing ligt misschien toch echt eerder zo'n simpel nuchter open aanpak dan alle wetenschappelijke benaderingen en oplossingen.

Nonsens, Quag. Ik woon in hartje Amsterdam en als je hier die grapjes zou maken waar je het over hebt zou je zowel uitgelachen als verketterd worden. En met een beetje pech ook een aantal tikken krijgen. Hier is het echt not done, dus ik ben benieuwd over welke randstad je het hebt.
 
Nonsens, Quag. Ik woon in hartje Amsterdam en als je hier die grapjes zou maken waar je het over hebt zou je zowel uitgelachen als verketterd worden. En met een beetje pech ook een aantal tikken krijgen. Hier is het echt not done, dus ik ben benieuwd over welke randstad je het hebt.

Ik zou zeggen kom wat meer richting Amstelveen/Schiphol/Hoofddorp en maak het zelf mee, Dollen, grappen en inkoppertjes worden op en over alles gemaakt, uiterlijk geloof en kleur is dood normaal en dood onschuldig :)
 
Ik zou zeggen kom wat meer richting Amstelveen/Schiphol/Hoofddorp en maak het zelf mee, Dollen, grappen en inkoppertjes worden op en over alles gemaakt, uiterlijk geloof en kleur is dood normaal en dood onschuldig :)

Nice try, Q, maar in Amstelveen ben ik opgegroeid voordat ik ging studeren en ik kan je vertellen dat het daar nog meer shocking zou zijn om je op een dergelijke manier te uiten😜

Accepteer nou eens dat het niets te maken heeft met randstad zus of zo - als er al een verband is dan is dit soort gedrag door sociaal-demografische factoren in de randstad juist minder geaccepteerd - en dat je vooral in een boerse/lompe bubbel zit. Dat is niet om jou te jennen verder - volgens mij heb je veel minder kwade bedoelingen dan hoe je over komt of over wilt komen, maar het is echt zo.
 
Ja maar ik probeer helemaal niet om kwaad over te komen? Dat ik voor zoveel word afgeschilderd is een 2de :ROFL:
Dan hou ik het helemaal lokaal als Schiphol, termen als slome neger, roemeense skimmer, kebabhoofd, scooterdief enz zijn dood normaal onderling. Als je net binnenkomt kan je raar opkijken maar na paar minuten zie je dat er niks naars achter schuilt en men gewoon direct en bijdehand is onderling. Van alle 100den incidenten daar weet ik zeker dan de racistische op 1 hand te tellen zijn, dat moet genoeg zeggen lijkt mij.
 
Ja maar ik probeer helemaal niet om kwaad over te komen? Dat ik voor zoveel word afgeschilderd is een 2de :ROFL:
Dat geloof ik ook. Ik denk alleen dat je soms zo overkomt doordat je dingen extreem ongenuanceerd brengt. Dat is af en toe grappig en zelfs verfrissend, maar als je het keer op keer doet maakt het discussies soms lastiger.
Dan hou ik het helemaal lokaal als Schiphol, termen als slome neger, roemeense skimmer, kebabhoofd, scooterdief enz zijn dood normaal onderling. Als je net binnenkomt kan je raar opkijken maar na paar minuten zie je dat er niks naars achter schuilt en men gewoon direct en bijdehand is onderling. Van alle 100den incidenten daar weet ik zeker dan de racistische op 1 hand te tellen zijn, dat moet genoeg zeggen lijkt mij.
Ook dat geloof ik direct. Ik kan me best voorstellen dat die gasten waarmee je op Schiphol werkt zich zo gedragen en denken dat dat normaal is. Die verhalen trek ik geenszins in twijfel. Ik zou het alleen vooral voor jou jammer vinden als je denkt dat dat groepje een weerspiegeling is van de maatschappij. Geloof me; de maatschappij is in heel veel delen in Nederland - en juist de randstad - veel mooier dan dat! En minder grof. Niet dat alles zoals je zelf zegt altijd maar "lievvv" is - verre van dat, maar jij schetst af en toe wel een dystopisch beeld van hoe men in NL met elkaar omgaat. Is gewoon niet zo. En ik hoop oprecht dat je gelooft dat die Schiphol-community niet model staat voor een genormaliseerde samenleving; dan word je wellicht ook minder cynisch jegens de mensheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan