Strafrecht

Mentos

Routinier
Hier kan men over strafrecht discussiëren. Het is een voortzetting van een discussie in het Bergwijn-topic:

1 maand cel is gelijk aan 40u dienstverlening. Kort gezegd heeft Kluivert gewoon de gewone straf gekregen waarbij (mogelijk vanwege zijn werk) de celstraf is omgezet in dienstverlening
He? 1 maand cel (720 uur in gevangenschap) staat gelijk aan 40 uur dienstverlening (1 weekje fulltime schoffelen, waarbij je daarnaast gewoon alle vrijheden hebt)?

Laatst bewerkt door een moderator:

Der Jaufe

Bondscoach
He? 1 maand cel (720 uur in gevangenschap) staat gelijk aan 40 uur dienstverlening (1 weekje fulltime schoffelen, waarbij je daarnaast gewoon alle vrijheden hebt)?
Ja, kan ik ook niks aan de he, don't shoot the messeger ;). Kan mij ook geen partijprogramma heugen waarin hiertegen geageerd werd.

-040-

Trainer Coach
Net zoiets als thuis met een enkelband. Zie ik ook niet echt als straf. Kun je zelfs tegen je partner zeggen: "Maar ik kan gewoon niet door de regen boodschappen doen!"

-040-

Trainer Coach
Je weet dat menig onderzoek heeft uitgewezen dat zwaarder straffen (bij gevangenisstraffen) niet werkt. Misschien dat dit voor boetes anders is. Waarbij ik eigenlijk wel voorstander ben van het inkomensafhankelijk maken van geldboetes.
Zal er een beetje aan liggen hoe doordacht de overtreding is. Ik ken wel een aantal mensen die altijd 49 km te hard rijden... Maar iemand die iemand vermoord zal minder snel denken: "bij 8 jaar zitten doe ik het niet, bij 6 jaar zitten doe ik het wel"

rico

Assistent Coach
Je weet dat menig onderzoek heeft uitgewezen dat zwaarder straffen (bij gevangenisstraffen) niet werkt. Misschien dat dit voor boetes anders is. Waarbij ik eigenlijk wel voorstander ben van het inkomensafhankelijk maken van geldboetes.
Jij bent hier nogal in thuis, begrijp ik.

Wat gebeurt er als je niet op komt dagen voor hje altenatieve straf? Of veel telaat? Officieel ga je dan alsnog de bak in, maar volgens mij gebeurt dat eigenlijk zelden (laat me graag corrigeern door de feiten:)) .

rico

Assistent Coach
Zal er een beetje aan liggen hoe doordacht de overtreding is. Ik ken wel een aantal mensen die altijd 49 km te hard rijden... Maar iemand die iemand vermoord zal minder snel denken: "bij 8 jaar zitten doe ik het niet, bij 6 jaar zitten doe ik het wel"
Volgens mij is de strafmaat niet zo heel bepalend in het voorkomen van misdaad, wel de pakkans. Als je er bijna zeker van bent dat je gepakt wordt als je 30km te hard rijdt, laat je het wel uit je hoofd. Bij iemand vermoorden, zal het veel meer uitmaken hoe groot de kans is om gepakt te worden dan of je dan 6 of 8 jaar krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat als de pakkans fors omhoog gaat, het aantal overtredingen en misdrijven spectaculair gaat dalen. Maar ja, privacy en zo, en zielige jeugd en zo

Der Jaufe

Bondscoach
Jij bent hier nogal in thuis, begrijp ik.

Wat gebeurt er als je niet op komt dagen voor hje altenatieve straf? Of veel telaat? Officieel ga je dan alsnog de bak in, maar volgens mij gebeurt dat eigenlijk zelden (laat me graag corrigeern door de feiten:)) .
Valt wel mee, volg o.a. enkele rechtbankjournalisten en ben zelf meer van fact-checking dan onderbuik-brullen.

Aangaande dat laatste, geen idee, zou ik moeten uitzoeken maar moet zo op pad voor mn werk. Maar vermoed dat er weinig gebeurd en dat dit ook samenhangt met bezuinigingen etc.

De Bouterbaas

Grappigste Forummer van het Jaar 2012
Bij verkeer wel. Ook een puntensysteem blijkt zeer goed te werken.

rico

Assistent Coach
Volgens mij is de strafmaat niet zo heel bepalend in het voorkomen van misdaad, wel de pakkans. Als je Bergwijn er bijna zeker van bent is dat je hijgepakt wordt als je 30km te hard rijdt, laat je hij het wel uit je z'n hoofd. Bij iemand vermoorden, zal het Bergwijn veel meer uitmaken hoe groot de kans is om gepakt te worden dan of je hij dan 6 of 8 jaar krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat als de pakkans fors omhoog gaat, het aantal overtredingen en misdrijven spectaculair gaat dalen. Maar ja, privacy en zo, en zielige jeugd en zo
Deze discussie is toch geheel relevant?
Heb 'm even aangepast:grin:

Der Jaufe

Bondscoach
Volgens mij is de strafmaat niet zo heel bepalend in het voorkomen van misdaad, wel de pakkans. Als je er bijna zeker van bent dat je gepakt wordt als je 30km te hard rijdt, laat je het wel uit je hoofd. Bij iemand vermoorden, zal het veel meer uitmaken hoe groot de kans is om gepakt te worden dan of je dan 6 of 8 jaar krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat als de pakkans fors omhoog gaat, het aantal overtredingen en misdrijven spectaculair gaat dalen. Maar ja, privacy en zo, en zielige jeugd en zo
Zo, daar zijn we weer, wel lief dat jullie in de afgelopen uren t nieuwe topic niet meteen volgespamt hebben :ROFL:.
Pakkans is zeker van invloed, strafmaat lijkt mij (aanname!) slechts bij fiscale afhandeling van een delict invloed hebben. Een langere celstraf bv. 20 ipv 10 jaar bij doodslag zal niet leiden tot minder doodslag. Boetes bij snelheidsovertredingen verdubbelen (bij bijvoorbeeld een 2e overtreding in 1 jaar) heeft waarschijnlijk meer effect. Vraag is dan wel of het boetebedrag nog in verhouding tot t delict staat.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Zo, daar zijn we weer, wel lief dat jullie in de afgelopen uren t nieuwe topic niet meteen volgespamt hebben :ROFL:.
Pakkans is zeker van invloed, strafmaat lijkt mij (aanname!) slechts bij fiscale afhandeling van een delict invloed hebben. Een langere celstraf bv. 20 ipv 10 jaar bij doodslag zal niet leiden tot minder doodslag. Boetes bij snelheidsovertredingen verdubbelen (bij bijvoorbeeld een 2e overtreding in 1 jaar) heeft waarschijnlijk meer effect. Vraag is dan wel of het boetebedrag nog in verhouding tot t delict staat.
Ik zou voor verkeersboetes graag het Finse model willen zien. Daar wordt gekeken naar je inkomen, en kan het zomaar gebeuren dat je als miljonair een boete krijgt van een ton....

-040-

Trainer Coach
Ik zou voor verkeersboetes graag het Finse model willen zien. Daar wordt gekeken naar je inkomen, en kan het zomaar gebeuren dat je als miljonair een boete krijgt van een ton....
En dan nog graag een factor eroverheen. 1e boete 100%, en daarna elke extra boete 110% van de voorgaande.

Bovenaan Onderaan