Selectie PSV: Algemeen

Afin, laat ik ook eens een duit in het zakje doen.

Ik ben nog steeds niet heel ontevreden over de transferperiode. Alles is gedaan met weinig cashflow, omdat de grote jongens behouden moesten worden. Maar als je vorig seizoen had gezegd: "Cody en Sangare blijven, er komt een goeie keeper, Luuk en een groot talent met marktwaarde", dan was ik heel blij geweest. Als ik het op een rijtje zou willen zetten hoe het nu lijkt, krijg je:

++ Luuk, Xavi, Benitez en behouden van Sangare en Cody
+ Vinicius, Luckassen en Zahavi weg. Guti verlengd en voorlopig mag El Ghazi hier ook nog tussen staan wmb.
- Doan te goedkoop weg, Til valt tegen, Gotze niet kunnen behouden en had liever wat doorgeselecteerd achterin
- - Hoever valt compleet tegen, en er is geen slager achterin

Verder heb je ook een paar pechpunten. Mauro met een rare lange blessure, Luuk en Noni nu ook weer geblesseerd en Vertessen een blinde darm ontsteking.

Als iedereen fit is - ja, dit is een hele grote als - dan hebben we echt wel een mooie selectie. Voorin Luuk, Noni, Cody en Anwar, terwijl we Vertessen, Baka, Saibari en Savio nog kunnen brengen. Op het middenveld een mooie mix van types met Xavi, Sangare, Guti, Veerman en Til, terwijl je Ledezma nog kunt brengen.

Achterin ga ik iets meer aandacht aan geven. Het is bekend natuurlijk, het is onze zwakste linie. De reden dat het zwak is, is imo vooral het onregelmatige. Zowel Teze als Obispo hebben echt geweldige potten gespeeld, maar kunnen dat niet elke wedstrijd laten zien. Obispo liet Cerny afgelopen weekend rustig 2x aanleggen, terwijl Cerny eerst al vol over de bal heen maaide. Terwijl hij tegen Monaco echt een dijk van een wedstrijd speelde, overal kort op zat en met een magistrale tackle in de laatste minuut de wedstrijd heeft gered. Teze is dit seizoen nog niet helemaal op niveau, maar die schommelt elke wedstrijd weer tussen twee posities in. Dat is zeer kwalijk, want zijn grote valkuil is zijn wildheid - en daarmee ongecontroleerdheid. En hoewel hij eigenlijk prima speelde op rechtsback op Ibrox, is dat gewoon niet zijn positie. Dat wisten wel al, maar we moeten het blijven aanzien. Ramalho is verdediger die mij het meeste tegenvalt. Hij moet juist voor de rust en de ervaring zorgen, maar waar hij begin vorig jaar een verademing was, is het nu niks anders dan chaos. Als een jonge hond die achter de bal aanrent, maar nooit bij die bal komt. Itt tot de eerder genoemde, kan ik mij de laatste goeie wedstrijd van Ramalho niet herinneren. Max is duidelijk, dat behoeft geen woorden.
Om dit alles tegen te gaan, hoop ik heel erg dat Ruud een vaste achterhoede gaat aanstellen. Ook als dat een keer tegenvalt. Het is onze zwaktse linie, dus we moeten daar niet teveel in schuiven. Alleen topverdedigers kunnen in elke willekeurige samenstelling meteen leveren. Die hebben wij niet, dus moeten we vastigheid maken, met name in het centrum. Ik zou pleiten voor Teze - Obispo centraal, aangezien Obispo een pure verdediger is en Teze veel beter is op RCV. De beste wedstrijden van die jongens waren ook als ze samen in het centrum stonden. Op de flanken zie ik geen andere mogelijkheid dan aanmodderen met Max, en dan Mwene rechts. Eventueel zou je kunnen kijken of Mwene naar links kan, en dat je Hoever nog een kans geeft. Kiezen tussen Max en Hoever is geen pretje, maar 1 van twee zal toch moeten. En hopen dat Mauro snel terugkomt. Mwene is een prima verdediger, overigens. Naast dat hij meer voetbal in zich heeft, maakt hij ook echt weinig fouten. Geen wereldspeler, maar van al deze mensen de voetballer die het minst door de mand valt. Daarbij is hij niet zo wild en heeft hij een goeie werklust. Momenteel gewoon onze beste back - of we dat nou leuk vinden of niet. Voor volgend jaar zou ik graag verder doorselecteren. Obispo, Teze en Boscagli vind ik allemaal redelijk tot prima (ervan uitgaande dat ze nog een stap gaan maken in eigen ontwikkeling), maar alle drie is net veel van het goede. Ramalho en Max mogen doorgeselecteerd worden. Uit de jeugd staat er niet een hele grote klaar, aangezien ik niet denk dat Seelt de boel gaat oplossing, dus er moet er eentje gehaald worden.

Is dit genoeg voor het kampioenschap en/of een mooie EL campagne? Ik weet het niet. We zijn erg afhankelijk van een paar factoren.
1) De eerste - en misschien wel belangrijkste: Luuk. Zowel positief als negatief. Zijn aanwezigheid brengt aansluiting voorin, hij heeft duidelijke wapens, brengt karakter en hij is clutch. Met Luuk erbij heb je altijd het gevoel dat er nog iets kan gebeuren, zonder hem veel minder. En in negatieve zin: Als Luuk wegvalt, zijn er weinig andere opties. Daarom is zijn gemis ook zo groot.
2) De 'grote jongens' in grote wedstrijden. Cody en Sangare vallen hier natuurlijk onder, maar we mogen Veerman hier ook wel onder scharen. Dat zijn de jongens die het moeten laten zien, want als zij het laten afweten, kun je niet van de Mwene's, Saibari's en Bakayoko's van deze wereld verwachten dat zij het wel even doen.
3) 'De volgende stap' van de jonge jongens. Teze en Obispo komen hier vooral in aanmerking. Ze hebben laten zien dat ze wat kunnen, maar nu moet die ondergrens eruit. Dat is nodig voor de volgende stap, en dat moet er nu gebeuren. Wanneer de ondergrens zo laag blijft, dan wordt het simpelweg een heel moeilijk verhaal. Ik houd mij voorlopig nog vast aan die goeie momenten, wetende dat jongens als De Ligt ook behoorlijk geschutterd hebben op jonge leeftijd. (Nee, Teze en Obispo zijn niet zo goed als De Ligt, maar ik zie nog wel potentie).

Dan een laatste zienswijze, om even positief af te sluiten: Ik denk wel dat PSV een stap in de goeie richting heeft gemaakt deze zomer. We hebben veel jongens onder hun marktwaarde weten te kopen, en zodoende is de marktwaarde van ons elftal flink gestegen. Ik denk niet dat we 'over Ajax heen klappen', maar met Benitez, Luuk en Xavi hebben we wel echt goeie stappen gezet, die ons ervaring, karakter en talent geven. Ik denk ook dat we beter zijn dan vorig jaar. Dus er zijn zat negatieve punten te benoemen, maar zoals gezegd: Ik ben niet heel ontevreden. Een clutch spits, een goeie doelman, een wereldtalent, en 2 van onze beste spelers behouden. Marktwaarde is gestegen, en we gaan verder met bouwen. Forza PSV <3
Hulde voor een goed verhaal allereerst, maar ik denk dat we pas echt van onze defensieve zorgen afkomen als we eens inzien dat jongens zoals Obispo echt het gewenste niveau niet hebben en nooit zullen krijgen, hoe graag we een jeugdspeler ook zien slagen…Teze is het ook gewoon net niet, mist ook te veel…zolang we blijven hopen op dit soort spelers gaat er niets veranderen…maar ik snap dat jouw stuk ook geschreven is vanuit het perspectief dat we moeten roeien met de riemen die we nu hebben en het is minstens nog een paar maanden wachten tot de volgende window als we echt iets willen doen…
 
Dank voor deze objectieve bijdrage die zowel de zwakheden als het perspectief weergeeft. Ik mis alleen in je verhaal de organisatie binnen PSV en met name de scouting in andere continenten, scouting op karakter en mentaliteit (en niet alleen kwaliteit), scouten op wat het elftal echt nodig heeft, bijv een zeer sterke as hetgeen betekent dat het consequent verwaarlozen van je centrale verdediging een grote misser is binnen het technische beleid. Ook op het middenveld hebben we geen karakters gescout. Luuk alleen als het verlengstuk van de trainer is niet voldoende, zeker gezien zijn leeftijd en daarmee samenhangende blessuregevoeligheid. Je moet ook in de verdediging en centraal op het middenveld spelers hebben die karakter tonen als tegen zit en opstaan in moeilijke momenten. Daar wordt bij PSV niet op gescout.
Eens, ik ben inderdaad niet ingegaan op de scouting. Die vind ik ondermaats en vaak voordehand liggend. Ook over de karakters ben ik het eens, hoewel ik vind dat Benitez wel echt een karakter is. Je mist dan dus wel zo iemand op het middenveld, en dat is misschien ook wel vooral waarom Guti vaak zo waardevol is. Die heeft het meeste de 'over mijn lijk' houding. Xavi laat dat ook wel zien, maar dat is nog niet het karakter waar we op kunnen bouwen. Als in, dat moeten we niet willen. Die moet gewoon lekker voetballen, plezier hebben en zich ontwikkelen. Dan heb je het meeste aan hem.
Het stomme is dat Obispo dat soms wel laat zien, die 'over mijn lijk' mentaliteit. Aan het begin van het seizoen stond ik echt ervan te kijken. Maar hij heeft nu ook alweer teveel laten liggen, helaas.
Hulde voor een goed verhaal allereerst, maar ik denk dat we pas echt van onze defensieve zorgen afkomen als we eens inzien dat jongens zoals Obispo echt het gewenste niveau niet hebben en nooit zullen krijgen, hoe graag we een jeugdspeler ook zien slagen…Teze is het ook gewoon net niet, mist ook te veel…zolang we blijven hopen op dit soort spelers gaat er niets veranderen…maar ik snap dat jouw stuk ook geschreven is vanuit het perspectief dat we moeten roeien met de riemen die we nu hebben en het is minstens nog een paar maanden wachten tot de volgende window als we echt iets willen doen…
Mijn betoog op de verdediging is inderdaad vooral gericht op het "Hoe nu verder", en niet op het "hadden we maar ...". Ik heb denk ik iets meer vertrouwen in Teze en Obispo, maar ik zie hun tekortkomingen ook zeker. Vooral vanuit het perspectief van Ruud heeft het weinig zin om te roepen dat we CV's nodig hebben, want dat doet het vertrouwen ook niet echt goed. En uiteindelijk hebben we gewoon veel spelers op de loonlijst staan voor die posities, dus er zou ook eerst wat uit moeten. Met Max, Mauro, Brantwaite, Boscagli, Obispo, Teze, Ramalho, Hoever en Mwene hebben we quantitatief gewoon veel, dus een extra halen is ook onverantwoordelijk totdat er wat vertrekt. Juist met die tekortkomingen in het achterhoofd, moet je je team opbouwen om dat het beste te verbloemen. Cocu was daar heel goed in, onder hem heeft Schwaab geweldig gespeeld en werden we met afstand kampioen. Het jaar daarna moest Schwaab met ruimte in de rug spelen, en viel hij zwaar door de mand. Maar aan de andere kant wil je ook dat je goeie spelers in hun kracht komen te spelen, en dat Veerman vrijelijk passes kan geven, Xavi een vrije rol krijgt en dat Luuk veel aanvoer mag ontvangen.

Bovendien kan er nog veel veranderen he. Als El Ghazi ineens de goals bij elkaar schiet, of Guti ineens achterin de pannen van het dak speelt ziet de wereld er ineens heel anders uit. Of als Xavi terugvalt, of Luuk weer 1000 minuten zonder goal komt te staan. En het heeft ook alles te maken met de concurrentie. Als Stevie geblesseerd raakt en Ajax zakt in elkaar, dan lijkt het net alsof wij het ineens beter doen. Als wij 90 punten halen maar Ajax 91, dan hebben we gefaald. Maar als wij 80 punten halen en Ajax 79, dan waren we fantastisch. Daarom is het ook een eerste - maar overwogen - reactie. De amplitude is hier (en overal in de voetballerij) natuurlijk erg hoog.
 
Schoot me net iets te binnen.. We hebben geen klootzak in het team zitten die een keer goed boos wordt wanneer het niet loopt.
Jawel, Luuk kan een enorme zuiger zijn. Of het een klootzak type is, misschien een klootzakje, maar we hebben er in ieder geval een.
 
Hulde voor een goed verhaal allereerst, maar ik denk dat we pas echt van onze defensieve zorgen afkomen als we eens inzien dat jongens zoals Obispo echt het gewenste niveau niet hebben en nooit zullen krijgen, hoe graag we een jeugdspeler ook zien slagen…Teze is het ook gewoon net niet, mist ook te veel…zolang we blijven hopen op dit soort spelers gaat er niets veranderen…maar ik snap dat jouw stuk ook geschreven is vanuit het perspectief dat we moeten roeien met de riemen die we nu hebben en het is minstens nog een paar maanden wachten tot de volgende window als we echt iets willen doen…
Op zich eens, maar ook met deze verdediging kun je minder tegentreffers krijgen. Maar dan moet het hele team gewoon verdedigend beter staan. Niet allebei de backs hoog en de verdedigende middenvelders ook. Het is af en toe nog steeds alsof Schmidt er is.
 
Het wordt nu toch wel onderhand een keer tijd dat de volledige medische staf wordt vervangen en een CIO (chief injury officer) wordt aangesteld bij PSV. Het kan toch bijna geen toeval zijn dat er zoveel blessuregevallen zijn bij PSV. Ik zou dat best eens naast de aantallen willen zien van een Ajax, AZ en Feyenoord.
 
RVN: ‘Als we zo trainen en werken zoals we altijd hebben gedaan bij PSV, verwacht ik bij Noni Madueke geen enkel probleem’, aldus Ruud van Nistelrooij.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat we gewoon pech en een heel blessuregevoelige groep hebben.
 
Dus Til maar weer in de spits dan? Niet dat het veel uitmaakt tegen Zürich, kunnen ze net zo goed mij laten spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan