Selectie PSV: Algemeen

Einde seizoen! Maar nog spannende dagen voor de boeg!

Laat ik mijn eigen nonsens eens evalueren.

25 oktober 2020
Echt, dat er hier al zoveel vraagtekens bij Schmidt worden gezet. Houd eens op hee, die man is er net. En heeft wel wat bewezen. Sangare is er net, Zahavi ook, Max, Gotze, Mvogo. Tel dan Corona er bij op en een Malen en Ihattaren die het moeilijk met zichzelf hebben. Ga er maar aan staan.

Dit team gaat echt nog wel leuk ballen. Waar men hier moeite mee heeft is dat tegen die tijd het kampioenschap uit zicht zal zijn.
De EL poule doorkomen via de zwakke broeders en dan hoop ik op een leuke campagne en wellicht de tweede plek in de competitie. That's it boys & girls, wees realistisch.


Voor het grootste gedeelte is dit wel uitgekomen.

- Ik ben erg blij dat we onderhand eens, aan onze stand verplicht, een Europese groepsfase zijn doorgekomen. Met epische verliezen en overwinningen. Heel zuur eruit tegen Olympiakos. Jammer.
- Tweede plaats. Best of the rest. En op meer hadden we ook echt geen recht, Ajax was duidelijk het sterkste team dit jaar. Goed dat we deze plek hebben veilig gesteld. Klein plusje voor Schmidt.
- Individuele ontwikkelingen zijn een mixed bag, toch een plusje voor Schmidt. Malen heeft het over het hele seizoen gewoon goed gedaan. Teze, Boscagli, Sangare? ook. Mvogo is meh. Ihattaren...tja.
Gakpo bloeit mooi op. Max mag zijn zwakke punten bijschaven.
- Teamplay. Minnetje. Ik had meer verwacht van Schmidt. Met een wat offensievere van Ginkel naast een Sangare of Rosario verwacht ik dat het VEEL beter gaat dan met twee controleurs.
- Grote wedstrijden. Min. Veel te veel tegengoals.
- De Jong doet het naar behoren (wie gaat het beter doen?) en heeft de taak wat missers uit te rouleren, de cashcows uit te melken in deze rare tijden, belangrijke groeidiamanten te verlengen, en nieuwe steunpilaren aan te trekken.

Prognose: als een Madueke het vertrek van Malen kan opvangen, samen met anderen, dan zie ik dit team komend seizoen beter presteren. Fingers crossed CL bonus en de investeringspot en we kunnen blijven concurreren in de Eredivisie.
 
Ben blij dat het seizoen erop zit; gemengde gevoelens. Logisch dat je tijd nodig hebt met een nieuwe trainer en nieuwe speelwijze; alle Corona gevallen en blessures gooiden roet in het eten. Maar toen iedereen fit was te weinig progressie. Al met al wel beter dan de periode Van Bommel maar niet de progressie waar je op hoopt. Hopelijk kunnen we nu in de zomer lekker doorselecteren.

4-2-3-1 juich ik toe ipv 2 diepe spitsen zoals nu. Altijd het gevoel dat er 1 spits in de weg loopt bij iedere aanval.


Sangare - Van Ginkel

Gotze - Propper - Gakpo

Madueke/aankoop
 
Ben blij dat het seizoen erop zit; gemengde gevoelens. Logisch dat je tijd nodig hebt met een nieuwe trainer en nieuwe speelwijze; alle Corona gevallen en blessures gooiden roet in het eten. Maar toen iedereen fit was te weinig progressie. Al met al wel beter dan de periode Van Bommel maar niet de progressie waar je op hoopt. Hopelijk kunnen we nu in de zomer lekker doorselecteren.

4-2-3-1 juich ik toe ipv 2 diepe spitsen zoals nu. Altijd het gevoel dat er 1 spits in de weg loopt bij iedere aanval.


Sangare - Van Ginkel

Gotze - Propper - Gakpo

Madueke/aankoop
Onder Van Bommel haalde PSV bijna een seizoenspuntenrecord. Daar kwam Schmidt nooit bij in de buurt. Dus hoe kan dit nu beter zijn dan?
 
Onder Van Bommel haalde PSV bijna een seizoenspuntenrecord. Daar kwam Schmidt nooit bij in de buurt. Dus hoe kan dit nu beter zijn dan?
Een record in thuiswedstrijden neem ik dan aan?

Algemeen was met 2,44 per wedstrijd erg goed, maar het seizoen ervoor evengoed, en 3 seizoenen ervoor met 2,59 (Cocu) beter, dat is overigens wel een record.

De 2,88 thuis onder v Bommel is wel een record, en een evenaring van '87/'88
 
Oké, heb even FIFA en Football Manager-modus aangezet en dit is wat ik zou willen zien deze zomer:

Vertrekkende spelers:
- Malen, is toe aan een volgende stap en om nieuwe aanwinsten te financieren
- Dumfries, idem
- Rosario, na 3 seizoenen nog steeds wisselvallig
- Ihattaren, onhoudbaar
- Sadilek, past misschien wel in de denkwijze van Schmidt, maar er is nu interesse, laten we niet dezelfde fout maken als bij Zoet, verkoop nu maar
- Doan, idem
- Bruma, idem maar zonder dat eerste deel
- Baumgartl, doorselecteren
- Viergever, idem
- Luckassen, idem
- Gutierrez, idem
- Piroe, idem
- Fein (einde huur), idem

Een paar twijfelgevallen:
- Mvogo, lijkt me te duur als reservekeeper en ik denk niet dat Leipzig hem hier een seizoen op de bank wil zitten
- Mauro, goedkope kracht, oké twaalfde man en er vertrekken al zoveel spelers
- Thomas, idem. Zou daarom 1 van de 2 houden en 1 laten gaan.

Baumgartl misschien verhuren want ik kan me niet voorstellen dat er een club zou zijn die hem nu zou willen kopen. Kan door speeltijd onderin BL of bovenin 2. BL wat meer zelfvertrouwen opdoen, heeft misschien positief effect op zijn niveau.

Tactiek:
Ik houd 4-2-2-2 aan, verwacht niet dat Schmidt dit gaat wijzigen.

Er zijn mijns inziens twee grote vraagstukken: Teze en Boscagli, beide bewezen dat ze talentvol zijn, maar samen te weinig ervaring in het centrum:
Teze CV of RVV. Wat mij betreft CV, daar is 'ie beter. PSV lijkt jammer genoeg te neigen naar RVV.
Boscagli CV of CVM. Erg lastig, denk een afwisselende positie, omdat je een ervaren CV erbij wil en op het CVM eigenlijk ook geen plek is.
Ik denk dat je bij beide spelers uit komt op roulatie, afhankelijk of die nieuwe ervaren CV links- of rechtsbenig is.

Opstelling:
Bovenste speler basis.

Drommel
Dmitrovic
Delanghe

Zeefuik - Boateng - Boscagli - Max
Teze - Teze - Obispo - Oosterwolde
Sambo - Min-Jae Kim - - Oppegard

Sangaré - Pröpper
Matusiwa - van Ginkel
- Boscagli

Götze - Gakpo
Madueke - Ledezma
Mauro - Mauro

Madueke - Zahavi
Joveljic - Romero
Vertessen - Fofana​

Aanwinsten:
- Drommel
- Ervaren keeper voor concurrentie: Dmitrovic (Eibar), Sergio Romero (ManU), Kalinic (Hadjuk Split gehuurd van Aston Villa) (speciaal voor Quagmire :grin:)

- Zeefuik, talentvol, iemand waar we potentieel op kunnen verdienen
- Boateng, zou natuurlijk een droomaanwinst zijn, lijkt wel erg onrealistisch, maar dat leek Götze voor dit seizoen ook. Andere opties voor de ervaren CV: Mandi (Betis), Oliveira (Eibar), Nastasic (Schalke), Dragovic (Leverkusen), Maksimovic (Napoli)
- Min-Jae Kim, ben zelf niet helemaal overtuigd vanwege het niveau Chinese competitie, maar heeft slechts een half jaar contract. Commercieel interessant sowieso. Waarschijnlijk heeft hij wel tijd nodig, gelukkig hebben we Teze nog.
- Oosterwolde, concurrentie voor Max kunnen we echt gebruiken. Zou eventueel het seizoen daarna basis kunnen zijn wanneer Max vertrekt.
- Van de Ven, kopen en gelijk verhuren, moet spelen om te ontwikkelen

- van Ginkel, transfervrij overnemen
- Pröpper, lijkt er snel aan te komen, ervaring kunnen we gebruiken
- Matusiwa, een goedkopere back-up lijkt me ook nodig, anders heb je erg weinig opties bij blessures en schorsingen. Matusiwa is mogelijk te duur inmiddels. Michorl (LASK), Bucha (Vikotria Plzen), Puertas (Lausanne), Berg (Bodo/Glimt) zijn ook goede opties.

- Basiswaardige spits. Zahavi heeft me nog niet overtuigd, heeft te makkelijke kansen gemist. Madueke is eerste keuze achter Götze. Romero's herstel twijfelachtig. Allemaal redenenen om goed op deze positie te investeren: Joveljic (WAC gehuurd van Frankfurt), Eggestein (Werder), Moffi (Lorient), Hoppe (Schalke)

- Als Ledezma en/of Romero niet voor de start van volgend seizoen hersteld zijn, dan zou er op de positie een versterking nodig zijn die op beide posities uit de voeten kan
 
Een record in thuiswedstrijden neem ik dan aan?

Algemeen was met 2,44 per wedstrijd erg goed, maar het seizoen ervoor evengoed, en 3 seizoenen ervoor met 2,59 (Cocu) beter, dat is overigens wel een record.

De 2,88 thuis onder v Bommel is wel een record, en een evenaring van '87/'88
Vergis ik me zo? Dacht dat PSV in het eerste Van Bommel seizoen net het seizoensrecord miste?
 
Vergis ik me zo? Dacht dat PSV in het eerste Van Bommel seizoen net het seizoensrecord miste?
Tja, hierbij de cijfers

'14/'15 2,59

'85/'86 2,56
'04/'05 2,56

'87/'88 2,53

'86/'87 2,52

'99/'00 2,47
'02/'03 2,47
'05/'06 2,47
'15/'16 2,47

'91/'92 2,44
'00/'01 2,44
'17/'18 2,44
'18/'19 2,44

9 seizoenen die beter waren, 3 die gelijkwaardig zijn, op een totaal van 65 seizoenen.

Verschil met het beste seizoen 0,15 punt -> teruggerekend naar de wedstrijden hadden we in '18/'19 6 punten meer (oftewel 3x winst ipv gelijk of 2x winst ipv verlies) moeten halen om het record uit '14/'15 te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Tja, hierbij de cijfers

'14/'15 2,59

'85/'86 2,56
'04/'05 2,56

'87/'88 2,53

'86/'87 2,52

'99/'00 2,47
'02/'03 2,47
'05/'06 2,47
'15/'16 2,47

'91/'92 2,44
'00/'01 2,44
'17/'18 2,44
'18/'19 2,44

9 seizoenen die beter waren, 3 die gelijkwaardig zijn, op een totaal van 65 seizoenen.

Verschil met het beste seizoen 0,15 punt -> teruggerekend naar de wedstrijden hadden we in '18/'19 6 punten meer (oftewel 3x winst ipv gelijk of 2x winst ipv verlies) moeten halen om het record uit '14/'15 te evenaren.
Volgens wiki 83 punten. Het record is 88 punten. Ik denk dat ze het toen in de laatste wedstrijden lieten liggen. Anyways, het ging erom dat het met Schmidt veel beter was dan met Van Bommel. Schmidt haalde in zijn eerste seizoen 72 punten. Dat is toch even 11 punten minder dan Van Bommel in zijn eerste seizoen.
 
Volgens wiki 83 punten. Het record is 88 punten. Ik denk dat ze het toen in de laatste wedstrijden lieten liggen. Anyways, het ging erom dat het met Schmidt veel beter was dan met Van Bommel. Schmidt haalde in zijn eerste seizoen 72 punten. Dat is toch even 11 punten minder dan Van Bommel in zijn eerste seizoen.
Prestatie van V Bommel was goed, niet uniek, zeker niet omdat we het seizoen ervoor evenveel punten behaalden, ook 83. Waar ik dus evenaren schreef bedoelde ik verbeteren.
Schmidt haalt zeker minder dan v Bommel in zijn 1e seizoen. 2e seizoen onder v Bommel stonden we toen het seizoen werd afgebroken en de interim was aangesteld op 1,88 punt per wedstrijd. Ik ga d'r van uit dat Schmidt 2e seizoen beter wordt dan 1,88 punt per wedstrijd.
 
Oké, heb even FIFA en Football Manager-modus aangezet en dit is wat ik zou willen zien deze zomer:

Vertrekkende spelers:
- Malen, is toe aan een volgende stap en om nieuwe aanwinsten te financieren
- Dumfries, idem
- Rosario, na 3 seizoenen nog steeds wisselvallig
- Ihattaren, onhoudbaar
- Sadilek, past misschien wel in de denkwijze van Schmidt, maar er is nu interesse, laten we niet dezelfde fout maken als bij Zoet, verkoop nu maar
- Doan, idem
- Bruma, idem maar zonder dat eerste deel
- Baumgartl, doorselecteren
- Viergever, idem
- Luckassen, idem
- Gutierrez, idem
- Piroe, idem
- Fein (einde huur), idem

Een paar twijfelgevallen:
- Mvogo, lijkt me te duur als reservekeeper en ik denk niet dat Leipzig hem hier een seizoen op de bank wil zitten
- Mauro, goedkope kracht, oké twaalfde man en er vertrekken al zoveel spelers
- Thomas, idem. Zou daarom 1 van de 2 houden en 1 laten gaan.

Baumgartl misschien verhuren want ik kan me niet voorstellen dat er een club zou zijn die hem nu zou willen kopen. Kan door speeltijd onderin BL of bovenin 2. BL wat meer zelfvertrouwen opdoen, heeft misschien positief effect op zijn niveau.

Tactiek:
Ik houd 4-2-2-2 aan, verwacht niet dat Schmidt dit gaat wijzigen.

Er zijn mijns inziens twee grote vraagstukken: Teze en Boscagli, beide bewezen dat ze talentvol zijn, maar samen te weinig ervaring in het centrum:
Teze CV of RVV. Wat mij betreft CV, daar is 'ie beter. PSV lijkt jammer genoeg te neigen naar RVV.
Boscagli CV of CVM. Erg lastig, denk een afwisselende positie, omdat je een ervaren CV erbij wil en op het CVM eigenlijk ook geen plek is.
Ik denk dat je bij beide spelers uit komt op roulatie, afhankelijk of die nieuwe ervaren CV links- of rechtsbenig is.

Opstelling:
Bovenste speler basis.

Drommel
Dmitrovic
Delanghe

Zeefuik - Boateng - Boscagli - Max
Teze - Teze - Obispo - Oosterwolde
Sambo - Min-Jae Kim - - Oppegard

Sangaré - Pröpper
Matusiwa - van Ginkel
- Boscagli

Götze - Gakpo
Madueke - Ledezma
Mauro - Mauro

Madueke - Zahavi
Joveljic - Romero
Vertessen - Fofana​

Aanwinsten:
- Drommel
- Ervaren keeper voor concurrentie: Dmitrovic (Eibar), Sergio Romero (ManU), Kalinic (Hadjuk Split gehuurd van Aston Villa) (speciaal voor Quagmire :grin:)

- Zeefuik, talentvol, iemand waar we potentieel op kunnen verdienen
- Boateng, zou natuurlijk een droomaanwinst zijn, lijkt wel erg onrealistisch, maar dat leek Götze voor dit seizoen ook. Andere opties voor de ervaren CV: Mandi (Betis), Oliveira (Eibar), Nastasic (Schalke), Dragovic (Leverkusen), Maksimovic (Napoli)
- Min-Jae Kim, ben zelf niet helemaal overtuigd vanwege het niveau Chinese competitie, maar heeft slechts een half jaar contract. Commercieel interessant sowieso. Waarschijnlijk heeft hij wel tijd nodig, gelukkig hebben we Teze nog.
- Oosterwolde, concurrentie voor Max kunnen we echt gebruiken. Zou eventueel het seizoen daarna basis kunnen zijn wanneer Max vertrekt.
- Van de Ven, kopen en gelijk verhuren, moet spelen om te ontwikkelen

- van Ginkel, transfervrij overnemen
- Pröpper, lijkt er snel aan te komen, ervaring kunnen we gebruiken
- Matusiwa, een goedkopere back-up lijkt me ook nodig, anders heb je erg weinig opties bij blessures en schorsingen. Matusiwa is mogelijk te duur inmiddels. Michorl (LASK), Bucha (Vikotria Plzen), Puertas (Lausanne), Berg (Bodo/Glimt) zijn ook goede opties.

- Basiswaardige spits. Zahavi heeft me nog niet overtuigd, heeft te makkelijke kansen gemist. Madueke is eerste keuze achter Götze. Romero's herstel twijfelachtig. Allemaal redenenen om goed op deze positie te investeren: Joveljic (WAC gehuurd van Frankfurt), Eggestein (Werder), Moffi (Lorient), Hoppe (Schalke)

- Als Ledezma en/of Romero niet voor de start van volgend seizoen hersteld zijn, dan zou er op de positie een versterking nodig zijn die op beide posities uit de voeten kan
Zeefuik ben ik compleet met je eens maar zou zonde zijn als hij ten koste gaat van Teze. Anders direct kopen en Teze CV laten staan. Zeefuik geeft mij echt dumfries vibes.
 
Prestatie van V Bommel was goed, niet uniek, zeker niet omdat we het seizoen ervoor evenveel punten behaalden, ook 83. Waar ik dus evenaren schreef bedoelde ik verbeteren.
Schmidt haalt zeker minder dan v Bommel in zijn 1e seizoen. 2e seizoen onder v Bommel stonden we toen het seizoen werd afgebroken en de interim was aangesteld op 1,88 punt per wedstrijd. Ik ga d'r van uit dat Schmidt 2e seizoen beter wordt dan 1,88 punt per wedstrijd.
Hoe het tweede seizoen wordt, weten we niet. Met Van Bommel waren we vast ook hoopvol.

Maar dat maakt allemaal niet uit. Iemand schreef dat het in ieder geval beter was dan onder Van Bommel. 11 punten minder.
 
Hoe het tweede seizoen wordt, weten we niet. Met Van Bommel waren we vast ook hoopvol.

Maar dat maakt allemaal niet uit. Iemand schreef dat het in ieder geval beter was dan onder Van Bommel. 11 punten minder.
Als je kijkt naar het 1e seizoen dan ben je lager geëindigd, met minder punten. Hoe dat beter kan zijn, geen idee.
 
Zag trouwens in AD dat volgens hen Max de beste speelt van PSV was in het afgelopen seizoen. Nummer 7 in de stand. Hij haalt het elftal van het jaar niet, want Wijndal scoorde beter. Teze staat in dit elftal rechtsachter. Vreemd hoe hij dan wel op een andere plek terecht komt.

Ook vreemd dat m.n. AZ (Ajax logisch) zoveel beter scoort in dit klassement, terwijl PSV nipt beter bleek in de competitie.

Koopmeiners was trouwens de beste met een 6,6 of zo. Vreemd dat je met een nipte voldoende de beste voetballer van het land bent. Tegen welke meetlat leggen ze dat toch?
 
Ik zit met een voetbaltechnisch dilemma, lieve mensen, groot genoeg om weer 'ns op het forum te komen.
Het dilemma is deze: enerzijds vind ik dat Schmidt het gewoon niet goed heeft grdaan. Hij heeft te lang vastgehouden aan een systeem dat, als het goed werd uitgevoerd, tamelijk indrukwekkend is, maar wat het huidige spelersmateriaal onmogelijk kon volhouden. Ook niet in één wedstrijd.
Uitwedstrijden tegen Twente en Ajax zijn voor mij exemplarisch voor dit seizoen. Hoe lang is het geleden dat we PSV zó dominant hebben zien spelen? Maar het was vaak maar voor één helft, zelfs minder. Dat kan niet. Je moet als trainer op zo'n moment kunnen omschakelen, maar Schmidt kan dat niet - zie ook de vaak onbegrijpelijke wissels.

Tegelijkertijd moet de club iets verzinnen om ook met minder materiaal toch bij te blijven bij Ajax. Dat is dit seizoen mislukt, maar je moet ook tactisch iets doen om verschil in kwaliteit te compenseren - dat er óók met de 50 miljoen zal blijven bestaan. Je kunt niet een klassiek systeem à la 4-4-2 of 4-3-3 hanteren, want op bijna elke positie staat minder kwaliteit.

Dus: systeem aanpassen aan spelers, of toch spelers halen die het systeem.van Gegenpressung en 4-2-2-2 kunnen hanteren? Dat hoeven geen dure spelers te zijn, heeft Schmidt bij Red Bull laten zien. Maar dat vraagt mijns inziens wel om een totale revisie van het elftal.

Eensch! Het zal als muziek in je filosofische oren klinken dat Herr Schmidt heeft aangegeven het komende seizoen een systeemwijziging te overwegen..
 
Zo benieuwd naar de transferperiode.

  1. Hopelijk gaan we overschakelen op 4231 en investeren we inderdaad in de broodnodige ervaring en gif. Dumfries en Rosario als aanvoerder is natuurlijk te treurig voor woorden, die hebben het al zwaar genoeg om zelf te presteren en wat mij betreft is dit een belangrijke reden voor het matige vlakke seizoen.
  2. Spelers die dat missen maar wel geld op kunnen leveren (Malen, Ihattaren, Guti en in mindere mate qua euro`s Rosario) verkopen
  3. Ervaring erbij met Van Ginkel en Propper en wat spelers met het gif voor centraal achterin en voorin
 

Ik zat even naar dit te kijken eigenlijk best bizar dat ze eigenlijk maar 2 grote aankopen gedaan hebben (David en Botman) en Yilmaz(35)was transfervrij..
Natuurlijk stond er al een goede basis maar het verbaast me dat Yilmaz daar nog zo goed uit de verf komt. Ondanks zijn doelpunten vond ik hem tegen ook niet erg indrukwekkend.. Licht dit aan de ervaring en speelplan van lille? Hebben wij bijvoorbeeld een te eigenwijs en te jeugdig elftal dat spelers als Zahavi te weinig toevoegen of zoals Mitroglo volledig floppen???
 

Ik zat even naar dit te kijken eigenlijk best bizar dat ze eigenlijk maar 2 grote aankopen gedaan hebben (David en Botman) en Yilmaz(35)was transfervrij..
Natuurlijk stond er al een goede basis maar het verbaast me dat Yilmaz daar nog zo goed uit de verf komt. Ondanks zijn doelpunten vond ik hem tegen ook niet erg indrukwekkend.. Licht dit aan de ervaring en speelplan van lille? Hebben wij bijvoorbeeld een te eigenwijs en te jeugdig elftal dat spelers als Zahavi te weinig toevoegen of zoals Mitroglo volledig floppen???
Wij hebben Viergever. Dan mislukt op voorhand alles en iedereen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan