Selectie PSV: Algemeen

Nou, ik ben het wel eens met IPF dat er voor middenveld en aanval veel eerder de portomonnee getrokken wordt dan voor de verdediging. Behoudens de mislukte Luckassen (of was hij een middenvelder) is er geen dure verdediger gekocht door Brands. Of wel?

Phillip Cocu zet net wat andere cijfers neer zie ik... Al weet ik niet of het allemaal Brands-aankopen zijn hoor...

Maar dan nog. Ik zie inderdaad ook dat er transfertechnisch meer wordt geïnvesteerd in de andere linies dan de achterlinie. Waar het mij om gaat, is dat IPF zegt te weten waarom: hij zegt dat de achterlinie voor Brands niet belangrijk was. Die mening baseert hij op zijn observaties als buitenstaander, die hij vervolgens ook nog eens op eigen wijze interpreteert. Dat is het enige wat ik wil bestrijden.

Ik denk dat Brands de achterlinie wel degelijk belangrijk vond, maar dat hij in sommige gevallen:
- geen betere aankoop kon doen, omdat een betere speler niet wilde of te duur was
- wel een aankoop had kunnen doen, maar dan was het in de ogen van PSV kwalitatief onder de maat geweest

Wij weten simpelweg niet welke spelers er allemaal bij Brands op tafel hebben gelegen (niet letterlijk :oops:). Het enige dat we weten is wat er de afgelopen jaren wél is aangetrokken aan verdedigend spelersmateriaal. En met dat materiaal is PSV drie van de vier afgelopen jaren kampioen geworden. Objectief gezien prima toch?
 
Iets minder snel lezen de volgende keer :giggle:. Je mist aardig wat details en nuances uit mijn betoog...

Volgens mij heb ik namelijk tot twee keer toe heel duidelijk aangegeven dat ook ik het niveau van Isimat en Schwaab twijfelachtig vind. Maar objectief gezien zijn ze voor de Eredivisie voldoende gebleken. Met andere woorden: Brands heeft een kampioenswaardige selectie weten te creëren. En daar is hij voor aangesteld. A job well done!

En ook ik trek het niveau van Brenet in twijfel. Mijn insteek om Brenet aan te halen was echter: wat als Brands er alles aan heeft gedaan om een goede linksback te halen, maar het is niet gelukt? De enige linksback die hij wel had kunnen halen, was qua niveau niet beter geweest dan Brenet. Dan is het toch goed dat hij op zo'n moment kiest voor een speler die PSV al in huis heeft, dan dat hij een twijfelachtige aankoop doet? Dat is iets waar jij een voorstander van bent, toch? Je kunt er enorm van balen dat het hem niet gelukt is een betere linksback te halen, maar hij heeft ook geen paniekaankoop gedaan 'omdat het moest', en een Ramselaartje gedaan op de linksback.

In de tweede alinea van jouw bericht dat ik quote doe je namelijk nogal wat aannames: 'Brands heeft zijn huiswerk niet goed gedaan', 'Brands heeft een jaar lang gewacht, treuzelt en grijpt steeds op het laatste moment mis'. Ik waag het te betwijfelen dat dit werkelijk de gang van zaken was. Misschien heeft hij zich wel het snot voor de ogen gebeld, op zoek naar goede verdedigers. Maar bleken ze allemaal of niet haalbaar, of kwalitatief nog slechter dan wat er wél is aangetrokken... Ik vermoed dat hij liever een betere back had gekocht dan dat Brenet uiteindelijk was. Of misschien had hij gehoopt dat Brenet een betere back was dan hij in werkelijkheid was... Maar, eerlijk is eerlijk, ook dat zijn aannames :p
Het is iig opvallend dat het zo snel en kordadig lukte met aanvallers en middenvelders en na 1 jaar zoeken niet bij een linksback...,. Dat is geen aanname maar zo u wilt, “objectief gezien” zoals het is gelopen. Hij treuzelde en dat is geen aanname. Als het een middenvelder was geweest dan had hij de portemonnee getrokken en er eentje van 8 miljoen gehaald. Ook dat heeft hij zelf keer op keer bewezen.
En ik moet dus blij zijn dat hij zo lang heeft gewacht en uiteindelijk “de eigen jeugd” inzette en niet een Ramselaartje als linksback?? Nee zo werken de zaken niet en je moet niet alles met elkaar gaan combineren om toch te kunnen zeggen dat hij het niet verkeerd heeft aangepakt. Met het halen van Moreno deed hij goede zaken maar voor de rest heeft er op los gegokt achterin en investeerde hij nooit serieus op die posities. En ook dat is geen aanname maar een bewezen feit. Dat hij wel zijn best zou hebben gedaan is geen argument om hier tegen in te brengen.
 
Niet echt:

Bruma 5 miljoen
Moreno 3.5 miljoen
Marcelo 2.5 miljoen
Vuckovic 1.2 miljoen
Willems 1 miljoen
Dereijck 750.000
Arias 300.000
Poulsen, Schwaab en Bouma transfervrij?

En was Manolev 3.1miljoen ook onder Brands?
Heel goed: tel alles bij elkaar op en kom dan met de cijfers en bedragen over de gekochte middenvelders en aanvallers en je ziet gelijk het verschil.
 
Heel goed: tel alles bij elkaar op en kom dan met de cijfers en bedragen over de gekochte middenvelders en aanvallers en je ziet gelijk het verschil.
Maar middevelders en aanvallers zijn sws al duurder. En leveren ook meer rendement, als het goed gaat, over het algemeen op.

Ik weet niet maar het maakt me niet uit of we net als Ajax 8 miljoen uittrekken voor een verdediger. Het blijft gaan over kwaliteit. Daarnaast weet ik niet of een wober(of zelfs blind) me veel gelukkiger maakt dan een Viergever of een Schwaab.
 
Maar middevelders en aanvallers zijn sws al duurder. En leveren ook meer rendement, als het goed gaat, over het algemeen op.

Ik weet niet maar het maakt me niet uit of we net als Ajax 8 miljoen uittrekken voor een verdediger. Het blijft gaan over kwaliteit. Daarnaast weet ik niet of een wober(of zelfs blind) me veel gelukkiger maakt dan een Viergever of een Schwaab.
Klopt, die eerste bewering.
Ik had het ook niet over nu of vorig jaar of dat ene jaar waarin we Moreno hadden maar structureel en al die jaren en maak ik dan de vergelijking. Ajax heeft geld en kan grof geld betalen en wij veel minder maar legden zomaar 10,5 miljoen neer voor een 18jarige spits. Ik heb voor de rest bijna nooit gemerkt dat Brands zich heel hard maakte en alles uit de kast haalde om een relatief dure verdediger te halen. Hij ging er te makkelijk mee om en wachtte steeds op transfervrije spelers of hele goedkope. Dit, terwijl hij wel alles uit de kast haalde voor Maher, Pereiro, Narsingh, De jong, Guardado, Romero, Lozano en ik kan nog een tijdje doorgaan...
 
Klopt, die eerste bewering.
Ik had het ook niet over nu of vorig jaar of dat ene jaar waarin we Moreno hadden maar structureel en al die jaren en maak ik dan de vergelijking. Ajax heeft geld en kan grof geld betalen en wij veel minder maar legden zomaar 10,5 miljoen neer voor een 18jarige spits. Ik heb voor de rest bijna nooit gemerkt dat Brands zich heel hard maakte en alles uit de kast haalde om een relatief dure verdediger te halen. Hij ging er te makkelijk mee om en wachtte steeds op transfervrije spelers of hele goedkope. Dit, terwijl hij wel alles uit de kast haalde voor Maher, Pereiro, Narsingh, De jong, Guardado, Romero, Lozano en ik kan nog een tijdje doorgaan...
Doe maar niet. Brands had gewoon de aandacht voor de middenvelders en een heel stuk minder voor de defensie. Dat heeft ons minimaal 1 titel gekost. Maar goed, de man is weg, dus een gesloten boek.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Het is iig opvallend dat het zo snel en kordadig lukte met aanvallers en middenvelders en na 1 jaar zoeken niet bij een linksback...,. Dat is geen aanname maar zo u wilt, “objectief gezien” zoals het is gelopen. Hij treuzelde en dat is geen aanname. Als het een middenvelder was geweest dan had hij de portemonnee getrokken en er eentje van 8 miljoen gehaald. Ook dat heeft hij zelf keer op keer bewezen.
En ik moet dus blij zijn dat hij zo lang heeft gewacht en uiteindelijk “de eigen jeugd” inzette en niet een Ramselaartje als linksback?? Nee zo werken de zaken niet en je moet niet alles met elkaar gaan combineren om toch te kunnen zeggen dat hij het niet verkeerd heeft aangepakt. Met het halen van Moreno deed hij goede zaken maar voor de rest heeft er op los gegokt achterin en investeerde hij nooit serieus op die posities. En ook dat is geen aanname maar een bewezen feit. Dat hij wel zijn best zou hebben gedaan is geen argument om hier tegen in te brengen.

Pfff... Je blijft hardnekkig de nuances in mijn betoog missen. Even op een rijtje...
Je hebt gelijk: het is Brands beter gelukt om kapitaal te steken in middenvelders en aanvallers dan in verdedigers. Feit. Daar zijn we het roerend over eens.
Maar dat hij wel kordaat kon handelen als het ging om aanvallers en middenvelders, en dat niet wilde doen bij verdedigers? Aanname.
Dat hij treuzelde? Aanname.
Dat hij bewezen heeft bereidwilliger te zijn de portemonnee te trekken voor andere linies dan de defensieve? Aanname.
Dat hij bewezen heeft er maar op los te gokken achterin? Aanname.
Daar kunnen wij namelijk geen enkel oordeel over vellen, omdat wij daar simpelweg de inside information voor missen. Wie weet wat er zich achter de schermen allemaal heeft afgespeeld? Ik in ieder geval niet. En ik doe de aanname dat jij dat ook niet weet. Laat het me maar weten als ik dat mis heb :giggle:
 
Je kan ook zeggen dat als je minder geld uitgeeft aan verdedigers je misschien beter ingekocht hebt op die linies/teveel hebt betaald voor spelers op de andere linies. Ik denk alleen niet dat je dat hard kan maken als je kijkt naar hoeveel de aangekochte spelers verkocht zijn.

Misschien zijn er gewoonweg minder goede verdedigers dan aanvallers/middenvelders. Misschien is dat de reden dat Brands er niet in geslaagd is om veel goede verdedigers te halen. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk omdat dat zou betekenen dat verdedigers juist duurder zouden moeten zijn dan spelers op andere linies (tenzij de waarde van een CV/vleugelverdediger onderschat wordt). Als je kijkt naar het belang van goede CV’s op het spel van veel ploegen zou ik juist verwachten dat een CV minimaal dezelfde prijs zou opleveren als een middenvelder. Het is erg lastig om kampioen te worden als je geen goede CV's hebt omdat een kleine fout direct verliespunten kan betekenen.

Conclusie: ik denk dat Brands gefaald heeft in zijn aankopen wat betreft verdedigers. DIt kan zijn omdat hij in de eerste jaren helemaal niet kon slagen vanwege geld gebrek, maar ook omdat hij verkeerde keuzes heeft gemaakt. Wat de reden ook zou mogen zijn, PSV heeft veel matige verdedigers gehaald die niet het niveau bleken te hebben dat PSV zou moeten nastreven. De enige reden die ik kan bedenken is dat Brands in het begin van zijn aanstelling gewoonweg niet voldoende geld had om goede spelers te halen en daarom aankwam met Derijck, Poulsen, Marcelo en Vuckovic en later toen er meer geld was spelers als Bruma en Moreno kon halen. Je hebt natuurlijk altijd buitenkansjes waarbij je goede spelers voor weinig kunt ophalen, maar dat zijn meer gevallen van “snel handelen voordat anderen zien wat een goede prijs/kwaliteit verhouding de aankoop heeft”. Denk aan Willems, Schwaab, Arias of Viergever. En iedere TD heeft een paar miskopen waarvan veel verwacht werd (denk Luckassen).
 
Pfff... Je blijft hardnekkig de nuances in mijn betoog missen. Even op een rijtje...
Je hebt gelijk: het is Brands beter gelukt om kapitaal te steken in middenvelders en aanvallers dan in verdedigers. Feit. Daar zijn we het roerend over eens.
Maar dat hij wel kordaat kon handelen als het ging om aanvallers en middenvelders, en dat niet wilde doen bij verdedigers? Aanname.
Dat hij treuzelde? Aanname.
Dat hij bewezen heeft bereidwilliger te zijn de portemonnee te trekken voor andere linies dan de defensieve? Aanname.
Dat hij bewezen heeft er maar op los te gokken achterin? Aanname.
Daar kunnen wij namelijk geen enkel oordeel over vellen, omdat wij daar simpelweg de inside information voor missen. Wie weet wat er zich achter de schermen allemaal heeft afgespeeld? Ik in ieder geval niet. En ik doe de aanname dat jij dat ook niet weet. Laat het me maar weten als ik dat mis heb :giggle:
Ik heb geen zin om mezelf te herhalen. Wat jij aannames vindt, zijn voor mij bewezen praktijken. Als je wil dat ik beweer dat ik er zelf bij was om zo jou te kunnen overtuigen, dan hoeven we nooit meer met elkaar te discussiëren hier. Want we geven hier dingen aan die we zien gebeuren en op basis daar van trekken we onze conclusies en dat doe jij zelf net zo goed. Maar dat noem je dan weer geen aanname. En om te blijven herhalen dat ik “jouw nuances” mis, wordt het er allemaal niet echt beter op ;)
arne ik kan mij grotendeels vinden in jouw betoog!
 
IPF Ik twijfelde ook al of ik die eerste zin in mijn laatste post moest gebruiken; die dekte net de lading niet helemaal...

Als ik je reactie op de post van arne lees, denk ik dat ik in mijn posts de verkeerde voorbeelden heb gebruikt, of de verkeerde toon misschien. Ik probeerde namelijk niets anders te vertellen dan wat arne deed: dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom Brands handelde zoals hij handelde. En dat ik, omdat ik de detailinformatie hieromtrent mis, om die reden frasen als 'structureel verwaarlozen' en 'beleidsmatige blunders' wat ver vind gaan. Arne raakte wat dat betreft bij jou dus wel de juiste snaar.
 
IPF Ik twijfelde ook al of ik die eerste zin in mijn laatste post moest gebruiken; die dekte net de lading niet helemaal...

Als ik je reactie op de post van arne lees, denk ik dat ik in mijn posts de verkeerde voorbeelden heb gebruikt, of de verkeerde toon misschien. Ik probeerde namelijk niets anders te vertellen dan wat arne deed: dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom Brands handelde zoals hij handelde. En dat ik, omdat ik de detailinformatie hieromtrent mis, om die reden frasen als 'structureel verwaarlozen' en 'beleidsmatige blunders' wat ver vind gaan. Arne raakte wat dat betreft bij jou dus wel de juiste snaar.
Oké oké jij je zin: geen structurele verwaarlozing van de achterste linie.
Oké oké geen beleidsmatige blunders:grin::maniac:
En klopt, ik voelde me helemaal niet begrepen door jou :confused:
Nee das natuurlijk onzin. Ik denk dat we beide een beetje langs elkaar heen discussieerden en ik sluit niet uit dat ik dat meer deed dan jou:giggle:
 
Angeliño, een schot in de roos van PSV: ‘Ik wil mijn vak met passie beoefenen’

link

,,Mijn wens als voetballer is om ooit nog het shirt van Deportivo La Coruña te dragen. En niet om af te bouwen. Ik was elf toen Andrés Guardado er ging spelen en keek in de jeugdopleiding enorm tegen hem en de andere basisspelers op. Nu wil ik voor PSV alles geven. De club heeft vertrouwen in me getoond en ik heb niet voor niks voor vijf jaar getekend. Het is tijd om vaste grond onder de voeten te vinden en in Eindhoven voel ik me heerlijk. Ik kan me hier goed ontwikkelen en ben bij een warme familieclub terechtgekomen. Dat komt ook omdat het goed gaat, maar de mensen zijn oprecht begaan met je.”

Een mooi interview. Een goede speler en een goed mens. Hopelijk blijft José Angel Esmoris Tasende nog lang bij PSV.

Angeliño estas en nuestros corazones. :love:
 
Uitgaande transfers nu geen thema bij PSV

link

Met het naderen van de decembermaand dringt zich de vraag op hoe PSV zich in de transferperiode gaat opstellen bij biedingen op de spelers. ,,Wij zijn in de gelegenheid om nee te zeggen”, gaf trainer Mark van Bommel kort en bondig aan. ,,Ik denk dat het niet eens een discussie is.”
 
Er is wat discussie gaande over eventuele vervangingen in Mark's "basisteam"...
Ik zou op dit moment voor deze opstelling gaan:

----Bergwijn----------De Jong----------Lozano----
------------------------Pereiro-----------------------
-----------Guti------------------Rosario-------------
--Angelino----Viergever--Schwaab----Dumfries---
-------------------------Zoet-------------------------

Waarbij de Pereiro-critici Pereiro ook kunnen vervangen door Malen. In dit situatie zouden De Jong en Malen ook van positie kunnen wisselen tijdens de wedstrijd. Daar kan ik ook mee leven, maar ik zou Pereiro nog niet afschrijven.
 
Na dit seizoen zou wel eens een leegloop kunnen. Lozano, Bergwijn, Pereiro, Viergever zijn de basisspelers die lijken te vertrekken. Obispo speelde goed tegen Eagles en als hij zich goed ontwikkelt kan hij wellicht Viergever ook vervangen. Schwaab en de Jong moeten we een contract geven voor het leven. Wat denken jullie hiervan als mogelijke basiself voor de toekomst?

Zoet
Dumfries - Schwaab - Obispo - Angeliño
Rosario - Guti
Ødegaard
Stengs - de Jong - Malen

Met de toevoeging dat Obispo en Stengs zich wel goed moeten ontwikkelen. Verder vind ik Ødegaard een geweldige voetballer, zeker voor de Eredivisie en mogelijk Europese (sub)top.
 
Viergever is er net, dus die blijft nog wel even. Bergwijn alleen laten vertrekken bij de komst van Robben. Het aantrekken van een nummer 10 lijkt me erg belangrijk, dus Ødegaard is meer dan welkom. Zoet zie ik nog wel een stap maken, dus volgend jaar hebben we Unnerstall.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Dus minimaal heb je volgend jaar hopelijk:

Unnerstall
Dumfries - Schwaab - Viergever - Angelino
Rosario - Guti
Ødegaard (of anders Guti op 10?)
Bergwijn/Robben - De Jong - Malen

En dan heb je nog 80 miljoen* - Ødegaard te besteden voor versterkingen. Bruma o.i.d. en een backup voor linksachter. En dan eens kijken wat er uit de jeugd komt. Dumfries gaat vanuit Engeland ook aan getrokken worden, maar daar kunnen we dan ook rustig nee tegen zeggen. Zelfde geldt voor Angelino vanuit Spanje.

* En dat is alleen voor Lozano, dus dan heb ik de verkoop van Zoet en eventueel Bergwijn nog niet eens meegerekend. Bergwijn nog maar even een jaartje houden, anders zit je dadelijk met Ajax-achtige bedragen op de bank.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan