Selectie PSV: Algemeen

Zodra Brands vertrokken is en vervangen is door een nieuwe TD ( Arnesen of Zenden) ....

Mogelijkheden zijn er, het potentieel enorm. Uitdaging is het eruit te halen.

Zenden onder vleugel van Arnesen laten groeien in rol van TD.
Van Bommel ondersteund door Van Marwijk laten groeien tot toptrainer.
Van Bommel kan 'zijn' PSV < 19 lichting tot wasdom brengen en dan over jaar of 4-5 stap naar de top maken.
 
Mogelijkheden zijn er, het potentieel enorm. Uitdaging is het eruit te halen.

Zenden onder vleugel van Arnesen laten groeien in rol van TD.
Van Bommel ondersteund door Van Marwijk laten groeien tot toptrainer.
Van Bommel kan 'zijn' PSV < 19 lichting tot wasdom brengen en dan over jaar of 4-5 stap naar de top maken.

Dachten we dat destijds niet ook van Phillip "het is geen speeltuin" Cocu?
 
Dachten we dat destijds niet ook van Phillip "het is geen speeltuin" Cocu?

Niet echt. D.w.z.: wel de potentie, maar niet de condities. Cocu is een beetje door omstandigheden sneller aan het roer gekomen. Het zou hetzelfde zijn als Van Bommel zónder Van Marwijk trainer zou worden, dat zou net zo een grote gok zijn.
 
Zag vande week de hele wedstrijd op fox van PSV-Vitesse 2007 uitslag 5-1.

Paar dingen vielen op:
- Salcido en Alex waren lichtjaren beter dan de huidige verdedigers.
- Ze speelden met Farfan, Koné, Afellay en toch ook Cocu als aanvallers. Zonder spits dus en dat ging prima. Zeker in het achterhoofd dat ze geen Lozano hadden. Het leek wat rommelig, maar was onvoorspelbaar.
Pereiro, Bergwijn, Lozano en van Ginkel kunnen dat ook, en ik vermoed zelfs beter.
- Pinchhitter Kluivert op 9 om te pompen of te verzuipen was ook wel logisch.

Conclusie: waarom, waarom, waarom is Cocu dit (vooral het aanvalspel) allemaal vergeten!

- Toen ze het veld opliepen liep Kluivert hand-in-hand met Justin Kluivert in een PSV-shirt. (Wat zal hij gejuicht hebben!)
 
Zag vande week de hele wedstrijd op fox van PSV-Vitesse 2007 uitslag 5-1.

Paar dingen vielen op:
- Salcido en Alex waren lichtjaren beter dan de huidige verdedigers.
- Ze speelden met Farfan, Koné, Afellay en toch ook Cocu als aanvallers. Zonder spits dus en dat ging prima. Zeker in het achterhoofd dat ze geen Lozano hadden. Het leek wat rommelig, maar was onvoorspelbaar.
Pereiro, Bergwijn, Lozano en van Ginkel kunnen dat ook, en ik vermoed zelfs beter.
- Pinchhitter Kluivert op 9 om te pompen of te verzuipen was ook wel logisch.

Conclusie: waarom, waarom, waarom is Cocu dit (vooral het aanvalspel) allemaal vergeten!

- Toen ze het veld opliepen liep Kluivert hand-in-hand met Justin Kluivert in een PSV-shirt. (Wat zal hij gejuicht hebben!)

Koné was eigenlijk de spits, maar die scoorde niet zoveel, waardoor het misschien leek alsof PSV zonder spits speelde. Liet zich ook vaak diep terugzakken om schitterende acties tot aan de zestien te maken, en vervolgens verzuimde het af te ronden met een doelpunt. Scoorde in 2 seizoenen PSV in totaal 19 keer in de eredivisie.
 
Zag vande week de hele wedstrijd op fox van PSV-Vitesse 2007 uitslag 5-1.

Paar dingen vielen op:
- Salcido en Alex waren lichtjaren beter dan de huidige verdedigers.
- Ze speelden met Farfan, Koné, Afellay en toch ook Cocu als aanvallers. Zonder spits dus en dat ging prima. Zeker in het achterhoofd dat ze geen Lozano hadden. Het leek wat rommelig, maar was onvoorspelbaar.
Pereiro, Bergwijn, Lozano en van Ginkel kunnen dat ook, en ik vermoed zelfs beter.
- Pinchhitter Kluivert op 9 om te pompen of te verzuipen was ook wel logisch.

Conclusie: waarom, waarom, waarom is Cocu dit (vooral het aanvalspel) allemaal vergeten!

- Toen ze het veld opliepen liep Kluivert hand-in-hand met Justin Kluivert in een PSV-shirt. (Wat zal hij gejuicht hebben!)

Volgens mij geef je zelf het antwoord al in het eerste punt van je analyse. Met de huidige verdediging ben je aanvallend ook meteen beperkt.
 
Of hoe veiliger (minder balverlies) je moet spelen, en dan krijg je het trage rondtikken wat we helaas toch nog veel te vaak zien.

Maar dan is - zoals we zien - de kans op een goal (en dus winst) kleiner. Zeker als je ook nog eens grossiert in tegengoals.
 
Hoe slechter je verdediging, hoe meer (beter) je moet aanvallen. Toch?

Je kunt juist minder risico in je aanval leggen, omdat balverlies dodelijk kan zijn. Destijds maakte het niet veel uit, als ze al langs de verdediging kwamen stond daar ook nog eens Gomes. Nu is het afwachten of het centrale duo toevallig goed staat en wat de vorm van Zoet is. Dus kan balverlies een tegendoelpunt betekenen....
 
Je kunt juist minder risico in je aanval leggen, omdat balverlies dodelijk kan zijn. Destijds maakte het niet veel uit, als ze al langs de verdediging kwamen stond daar ook nog eens Gomes. Nu is het afwachten of het centrale duo toevallig goed staat en wat de vorm van Zoet is. Dus kan balverlies een tegendoelpunt betekenen....

Vind ik te simpel gedacht. We kunnen het eens zijn dat PSV voor eredivisiebegrippen een prima aanval heeft. Daar moet je dan ook gebruik van maken. Of je nu verdedigend speelt of niet, de verdediging is dusdanig matig dat tegendoelpunten haast niet te voorkomen zijn. Dan maar zorgen dat je veel goals maakt.
 
Vind ik te simpel gedacht. We kunnen het eens zijn dat PSV voor eredivisiebegrippen een prima aanval heeft. Daar moet je dan ook gebruik van maken. Of je nu verdedigend speelt of niet, de verdediging is dusdanig matig dat tegendoelpunten haast niet te voorkomen zijn. Dan maar zorgen dat je veel goals maakt.

Lozano is een klasse apart. Locadia een prima spits voor de competitie. Bergwijn moest nog heel veel leren, en De Jong breekt geen potten meer. Pereiro is sinds de terugkomst van De Jong drooggevallen en is nog steeds afhankelijk van de vorm van de dag. Het is niet zo dat deze aanval een garantie is voor 4 doelpunten per wedstrijd. Het spel is vaak te mak om een defensieve ploeg stuk te spelen, en men is bewust van het gevaar van een counter.
 
Lozano is een klasse apart. Locadia een prima spits voor de competitie. Bergwijn moest nog heel veel leren, en De Jong breekt geen potten meer. Pereiro is sinds de terugkomst van De Jong drooggevallen en is nog steeds afhankelijk van de vorm van de dag. Het is niet zo dat deze aanval een garantie is voor 4 doelpunten per wedstrijd. Het spel is vaak te mak om een defensieve ploeg stuk te spelen, en men is bewust van het gevaar van een counter.

Door dat laatste lijkt het of men op de rem staat. Ik zie ze liever wat meer risico in de aanval leggen.
 
Volgens mij geef je zelf het antwoord al in het eerste punt van je analyse. Met de huidige verdediging ben je aanvallend ook meteen beperkt.

Ik vind dat het altijd een keuze is, een kwestie van visie: behoudend willen zijn of aanvallend en met risico. Barca heeft vergeleken met vele andere topteams, altijd een “matige” verdediging gehad plus dat ze nooit echt een topkeeper hebben gehad a la Buffon in zijn beste tijd. Maar de visie van de club bepaalde altijd dat ze de tegenstanders moesten vastzetten. Dat zie je ook nu bij City waar een Otemandi die echt geen top-top is achterin staat. Hetzelfde maar andersom geldt voor Mourinho die spelers als Özil op de bank hield en met zoveel geweldige spelers en zeker in de achterhoede!, keer op keer op zijn bek ging tegen Barca, thuis of uit. Toen Ancelotti kwam zag je ineens een ander Real, met dezelfde spelers.... Dat zie je ook bij een Chelsea die een van de beste keepers tot zijn beschikking heeft plus heel wat goede verdedigers maar de coach weigert om risico’s te nemen. Het resultaat: ze spelen saai, de aanvallers renderen niet en de ploeg acteert angstig. Onnodig.
 
Wat ik in deze "discussies" altijd mis is dat er vaak enkel uitgegaan word van het eigen kunnen (of niet-kunnen). Het gaat erom wat het verschil is met de directe tegenstanders. Waar je het overwicht kun pakken en daarmee de tegenstander dus technisch, fysiek of tactisch pijn mee kunt doen. En in mijn ogen is de verdediging in t gros van de potjes 1:1 adequaat genoeg. Terwijl zij 2-1 op onze aanvallers in moeten zetten. Dus zou je middenveld veel meer creatief moeten brengen en bij balverlies hoog moeten storen ipv semi-verdedigend inzakken zonder n vrij man vast te ze

Ik​​​​​Ik heb hem nog niet gehoord hier maar wat mij betreft zou n goede investering op het middenveld dit team het meeste brengen. N lopende leider die visie heeft en de juiste timing en kwaliteit heeft voor n splijtende creatieve pass. En die de boel snel dichtklapt bij balverlies. N type amhadi, ayoub, guardado, ledley wellicht? En als die aankoop niet komt zou ik het liefst zien dat lucassen voor de rol wordt klaargestoomd.
 
Wat ik in deze "discussies" altijd mis is dat er vaak enkel uitgegaan word van het eigen kunnen (of niet-kunnen). Het gaat erom wat het verschil is met de directe tegenstanders. Waar je het overwicht kun pakken en daarmee de tegenstander dus technisch, fysiek of tactisch pijn mee kunt doen. En in mijn ogen is de verdediging in t gros van de potjes 1:1 adequaat genoeg. Terwijl zij 2-1 op onze aanvallers in moeten zetten. Dus zou je middenveld veel meer creatief moeten brengen en bij balverlies hoog moeten storen ipv semi-verdedigend inzakken zonder n vrij man vast te ze

Ik​​​​​Ik heb hem nog niet gehoord hier maar wat mij betreft zou n goede investering op het middenveld dit team het meeste brengen. N lopende leider die visie heeft en de juiste timing en kwaliteit heeft voor n splijtende creatieve pass. En die de boel snel dichtklapt bij balverlies. N type amhadi, ayoub, guardado, ledley wellicht? En als die aankoop niet komt zou ik het liefst zien dat lucassen voor de rol wordt klaargestoomd.

En door hem te stomen ontstaat er op magische wijze iets wat niet in hem zit? :unsure:

Wat je zegt in je eerste alinea is eigenlijk wat IPF ook zegt toch, dat je de keuze moet maken om de nadruk te leggen daar waar je kwaliteiten liggen, de aanval dus. En daar ben ik het mee eens. Als je met dit elftal achteruit gaat hollen gaat het heel vaak verkeerd aflopen. De lafbekkerij en het angstige moet eruit, gewoon frivool vol op de aanval spelen en voor de volgende goal blijven gaan, niet bij een marge van 1 achteruit gaan lopen, zoals ze nu telkens doen. Heb je gescoord? Prima, op naar het volgende doelpunt. Dat zou de instelling moeten zijn.

Vergeet ook niet dat PSV op een manier speelt waarop het noodzaak is om aanvallende backs te hebben. Heb je een speler als Brenet op de backpositie, dan haal je een heel stuk dreiging weg van die kant. Alles moet dan van Lozano komen, en da's een stuk makkelijker verdedigen dan wanneer je een back hebt die goed kan aanvallen, zoals Willems bijvoorbeeld.

 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zag vande week de hele wedstrijd op fox van PSV-Vitesse 2007 uitslag 5-1.

Paar dingen vielen op:
- Salcido en Alex waren lichtjaren beter dan de huidige verdedigers.

En Kromkamp en Addo?

- Ze speelden met Farfan, Koné, Afellay en toch ook Cocu als aanvallers. Zonder spits dus en dat ging prima. Zeker in het achterhoofd dat ze geen Lozano hadden. Het leek wat rommelig, maar was onvoorspelbaar.
Pereiro, Bergwijn, Lozano en van Ginkel kunnen dat ook, en ik vermoed zelfs beter.

Lijkt me sterk. Van Ginkel is niet beter dan Cocu was, Pereiro niet beter dan Afellay, Lozano en Farfan is om het even. Bergwijn lijkt op Koné in de zin dat beiden enorme moeite hadden met scoren. Rommelig spelen zullen ze zeker kunnen, maar of die rommel ergens toe leidt waag ik te betwijfelen.

Conclusie: waarom, waarom, waarom is Cocu dit (vooral het aanvalspel) allemaal vergeten!

Ik denk dat Cocu ook niet vergeten is dat PSV dat jaar in allerlei wedstrijden onnodig de overwinning uit handen gaf of tegen een gelijkspel aanliep. Dat het uiteindelijk in de laatste wedstrijd nog goed kwam is hartstikke leuk, maar biedt geen basis om een heel seizoen naar je hand te zetten.

Als je kritisch naar die wedstrijd kijkt zie je ook dat PSV onnodig tegen een mogelijk kostbaar tegendoelpunt aanliep, en op het eind nog bijna tegen een penalty. Nee, zo goed was het allemaal niet.
 
En Kromkamp en Addo?


Ik denk dat Cocu ook niet vergeten is dat PSV dat jaar in allerlei wedstrijden onnodig de overwinning uit handen gaf of tegen een gelijkspel aanliep. Dat het uiteindelijk in de laatste wedstrijd nog goed kwam is hartstikke leuk, maar biedt geen basis om een heel seizoen naar je hand te zetten.

Als je kritisch naar die wedstrijd kijkt zie je ook dat PSV onnodig tegen een mogelijk kostbaar tegendoelpunt aanliep, en op het eind nog bijna tegen een penalty. Nee, zo goed was het allemaal niet.

Addo was nu een onbetwiste basisspeler geweest. Alhoewel hij wisselvallig was, haalde hij soms een niveau wat het huidig centraal duo nog niet heeft aangetikt. Maar ook de Addo met foutjes zou nu een Isimat eruit spelen.

Ben het wel met je eens dat PSV destijds gedurende het seizoen meer moeite had om de punten te pakken dan nu.
 
En waar blijft de oh zo gewenste linksback? Sinds januari vorig jaar is Brands “hier mee bezig”.......
 
En waar blijft de oh zo gewenste linksback? Sinds januari vorig jaar is Brands “hier mee bezig”.......

Misschien het bericht gemist waarin Brands doodleuk meldt dat hij vindt dat Brenet het 'naar behoren' heeft gedaan en ze voor die plek Paal achter de hand hebben en er dus alleen een nieuwe linksback gehaald wordt als er zich een 'buitenkansje' voordoet. :nocheer: Het heeft dus niet zo'n haast bij Brands, ook al steriliseert Brenet de hele linkerflank doordat hij aanvallend niks brengt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan