Scouting - Algemeen & Beleid

Vond het vooral een verrassende keuze van Vilhena. Toch een international, misschien geen hoogvlieger maar lijkt me dat ie wel beter kon krijgen dan de Russische competitie.
En dan vind ik slechts 9M voor Vilhena maar aan de magere kant, ondanks zijn nog maar 1-jarig contract.
 
Als PSV zijnde zou ik bij de nationale ploeg van Peru gaan kijken. Zij staan in de finale van de Copa en hebben ook achterin goede spelers. Bijna geen enkele speler van hen speelt bij een grote Europese club; de oude Farfan is eigenlijk hun grootste speler. Hij speelt bij Lokomotiv. Stugge spelers met bijna allemaal de functionele techniek, gewoon zoals Farfan zelf ook was/is.
 
Als PSV zijnde zou ik bij de nationale ploeg van Peru gaan kijken. Zij staan in de finale van de Copa en hebben ook achterin goede spelers. Bijna geen enkele speler van hen speelt bij een grote Europese club; de oude Farfan is eigenlijk hun grootste speler. Hij speelt bij Lokomotiv. Stugge spelers met bijna allemaal de functionele techniek, gewoon zoals Farfan zelf ook was/is.
Dat is inderdaad nog eens goedkoop shoppen: https://www.transfermarkt.nl/peru/startseite/verein/3584

Bij wat verder pluizen ben ik wel verbaasd. De verdedigers met de meeste interlands Anderson Santamaría en Carlos Zambrano waren verhuurd door hun clubs. Dat klinkt dan weer niet echt overtuigend.

Ik zou op basis van de statistieken gaan voor Luis Abram. Het is de jongste (23) van de verdedigers en speelt tot nu toe alle wedstrijden op de Copa America en heeft een dubbel paspoort Peru/Italie.



Alexander Callens
Selectie: 21, basiselftal: 10, ingevallen: 3, zonder invalbeurt bij de selectie: 8, geschorst: 0, geblesseerd: 0,
Nog niet in actie in Copa America
Club: New York City FC (Onbekend)

Luis Abram
Selectie: 28, basiselftal: 11, ingevallen: 3, zonder invalbeurt bij de selectie: 14, geschorst: 0, geblesseerd: 0,
Alle wedstrijden copa america
Club: Vélez Sarsfield(30-06-2021)

Miguel Araujo
Selectie: 35, basiselftal: 9, ingevallen: 8, zonder invalbeurt bij de selectie: 18, geschorst: 0, geblesseerd: 0,
2 wedstrijden in copa
Club: CA Talleres (onbekend)

Anderson Santamaría
Selectie: 36, basiselftal: 7, ingevallen: 5, zonder invalbeurt bij de selectie: 24, geschorst: 0, geblesseerd: 0
Nog niet in actie in Copa America
Club: Atlantas Guadalajara (onbekend) was verhuurd

Carlos Zambrano
Selectie: 51, basiselftal: 45, ingevallen: 1, zonder invalbeurt bij de selectie: 5, geschorst: 1, geblesseerd: 18
Niet tegen Brazilie in Copa America
Club: Dinamo Kiev (31-12-2021) was verhuurd aan FC Basel
 
Laatst bewerkt:
Als PSV zijnde zou ik bij de nationale ploeg van Peru gaan kijken. Zij staan in de finale van de Copa en hebben ook achterin goede spelers. Bijna geen enkele speler van hen speelt bij een grote Europese club; de oude Farfan is eigenlijk hun grootste speler. Hij speelt bij Lokomotiv. Stugge spelers met bijna allemaal de functionele techniek, gewoon zoals Farfan zelf ook was/is.
Goed team waarschijnlijk, maar individueel heb je er weinig aan. Zeg maar de Reiziger van Ajax in 1995, of de Hans Gillhausjes van 1988.
 
Als PSV zijnde zou ik bij de nationale ploeg van Peru gaan kijken. Zij staan in de finale van de Copa en hebben ook achterin goede spelers. Bijna geen enkele speler van hen speelt bij een grote Europese club; de oude Farfan is eigenlijk hun grootste speler. Hij speelt bij Lokomotiv. Stugge spelers met bijna allemaal de functionele techniek, gewoon zoals Farfan zelf ook was/is.
Wel veel spelers die nu 'n beetje op hun top zitten en het in clubverband niet allemaal even geweldig hebben gedaan.

Maar moet zeggen, moeilijk voor te stellen dat ze minder zijn dan Luckassen, Sainsbury, Behich, Hendrix om maar eens wat te noemen...
 
Tja, de centrale middenvelder speelde het afgelopen seizoen voor Willem II en is bij Feyenoord niet goed genoeg bevonden.
 
Na 3 kampioenschappen in 4 jaar had je de hoop dat PSV een beetje richting Ajax zou kruipen qua ambitieniveau scouting en beleid, maar de realiteit toont aan dat de scouting en het beleid van PSV nu net onder het ambitieniveau van Feyenoord ligt, alsof ze dat als voorbeeld hebben genomen. Onbegrijpelijk.

Je kunt er nog zoveel "je weet niet wat er speelt" en andere blabla tegenaan gooien, en het zou allemaal best kunnen, maar de wedstrijd tegen Basel nadert met rasse schreden en de selectie lijkt nog steeds nergens op, de transfers en transfergeruchten zijn echt stuk voor stuk om te janken geweest, en er is alweer flink wat geld over de balk gegooid door verkeerd en onnodig te investeren in een linie die die investering helemaal niet nodig had.
 
Het lijkt er op dat PSV steeds meer aan het kijken is naar talenten die (nog) niet zijn doorgebroken bij goede clubs om die aan zich te binden. Alle drie de aankopen dit jaar vallen in deze categorie.

Is in principe een logische strategie daar PSV vaak niet kan opboksen tegen clubs met meer geld die in dezelfde vijver vissen van onbekende talenten. Ben benieuwd of PSV deze strategie gaat doorzetten
 
Loopt er op de Otten cup niets rond, met clubs als Chivas, Kopenhagen, Anderlecht en Barca moet er toch genoeg talent rond lopen.
 
LB positie slecht ingevuld Pieters had interesse om terug te komen. Veel ervaring en veel beter dan dat we nu aan boord hebben.
RB geen backup Klaiber had ik graag gezien als concurrent voor Dumfries.
CM Till zag je twee jaar geleden al aan dat hij een perfecte box to box speler is had ik graag op ons middenveld gezien.
RV Kerk bepalend bij Utrecht te laat actie ondernomen.
 
LB positie slecht ingevuld Pieters had interesse om terug te komen. Veel ervaring en veel beter dan dat we nu aan boord hebben.
RB geen backup Klaiber had ik graag gezien als concurrent voor Dumfries.
CM Till zag je twee jaar geleden al aan dat hij een perfecte box to box speler is had ik graag op ons middenveld gezien.
RV Kerk bepalend bij Utrecht te laat actie ondernomen.

In Eindhoven wachten we graag tot 31 augustus om ons dan te realiseren dat het te laat is en de bruikbare spelers 2 maanden geleden al zijn vastgelegd door andere teams. Ondertussen trekken we spelers als Behich, Sainsbury, Luckassen, Ramselaar, Lato, Boscagli, Bruma, Thomas, Afellay aan ter decoratie.
 
Zodra ik de scouting van PSV en Ajax naast elkaar leg op transfermarkt, zie ik momenteel dat er bij Ajax maar liefst 11 scouts in dienst zijn tegenover 5 van PSV. Nu weet ik niet of deze data volledig accuraat is, maar enkel op basis van namen waarvan ik zeker ben vind ik al dat er een groot verschil in kwaliteit is te zien.

Ajax heeft met Veldmate, Van Der Zee, Olsen, en Haesaert enorm veel kwaliteit binnen de scouting van de club. PSV stelt daar op dit moment Vennegoor of Hesselink, Rudge, en Van Aerle tegenover. Namen die ik op zijn minst twijfelachtig vind klinken, mede ook vanwege het feit dat ik van deze heren tot zo ver niet een echte voltreffer kan herinneren als in "onbekend/onbemind". Geen namen althans, waar men via verschillende andere kanalen geen toegang tot heeft gehad.

PSV zou er goed aan doen de komende jaren naast het investeren in de jeugdopleiding, ook de scouting weer eens grondig onder de loep te nemen. Ga eens kijken bij enkele subtop-clubs van Europa en probeer enkele stafleden aldaar te verleiden tot een overstap naar Eindhoven. Op deze manier kan je als club zijnde door blijven groeien en de combinatie van jeugdopleiding/scouting optimaal blijven benutten.

UPDATE:

Nader onderzoek wijst uit dat ook PSV nog drie extra jeugdscouts in dienst heeft genomen dit seizoen.

Een daarvan is ene Ricardo Munios over wie ik momenteel niet al te veel kan vinden. De ander is Nils Koppen, hij is voormalig Hoofd Jeugd Scouting geweest van KRC Genk in de periode 2016 - 2018 volgens zijn Linkedin. De ander is Iwan Geurts die de afgelopen 11 jaar bij de Graafschap werkzaam is geweest. Waarvan de laatste 4 jaar ook als Hoofd Jeugd Scouting. Dit was terug te vinden op de websitevan de Graafschap zelf.

Zo op het eerste gezicht lijkt Nils Koppen een zekere aanwinst. Gezien de opleiding van KRC Genk redelijk goed aangeschreven staan. Op basis waarvan Geurts en Munios zijn aangetrokken durf ik dus niet echt te zeggen. Mij lijkt op het eerste gezicht dat PSV de ambities hoger dient te leggen dan de ambities van de Graafschap. Het is nou ook niet zo, dat er de afgelopen jaren bij de Graafschap zoveel talent is doorgebroken of iets dergelijks.

UPDATE 2:

Rini de Groot lijkt momenteel nog altijd actief te zijn als Hoofd Jeugd Scouting bij ons in Eindhoven. Het lijkt er ook daadwerkelijk op dat ons scoutingsteam een omvang heeft die groter is dan wij denken. Indien men even een zoekopdracht door Linkedin wordt gedaan met de zoekterm: "Youth Scout PSV" stuitten we op 99! resultaten. Niet allen zijn momenteel meer actief voor PSV, maar nog altijd een groot aantal. Nu ga ik niet hier de gehele lijst delen maar voor de geinteresseerden: Klik hier!
 
Laatst bewerkt:
Zodra ik de scouting van PSV en Ajax naast elkaar leg op transfermarkt, zie ik momenteel dat er bij Ajax maar liefst 11 scouts in dienst zijn tegenover 5 van PSV. Nu weet ik niet of deze data volledig accuraat is, maar enkel op basis van namen waarvan ik zeker ben vind ik al dat er een groot verschil in kwaliteit is te zien.

Ajax heeft met Veldmate, Van Der Zee, Olsen, en Haesaert enorm veel kwaliteit binnen de scouting van de club. PSV stelt daar op dit moment Vennegoor of Hesselink, Rudge, en Van Aerle tegenover. Namen die ik op zijn minst twijfelachtig vind klinken, mede ook vanwege het feit dat ik van deze heren tot zo ver niet een echte voltreffer kan herinneren als in "onbekend/onbemind". Geen namen althans, waar men via verschillende andere kanalen geen toegang tot heeft gehad.

PSV zou er goed aan doen de komende jaren naast het investeren in de jeugdopleiding, ook de scouting weer eens grondig onder de loep te nemen. Ga eens kijken bij enkele subtop-clubs van Europa en probeer enkele stafleden aldaar te verleiden tot een overstap naar Eindhoven. Op deze manier kan je als club zijnde door blijven groeien en de combinatie van jeugdopleiding/scouting optimaal blijven benutten.


Eens, ajax zijn beste aankoop was Veldmate
 
Terug
Bovenaan Onderaan