Scouting - Algemeen & Beleid

Ik kan me zo voorstellen dat die Brands druk bezet is. Waar moet Cocu dan de tijd vandaan halen om dat ook te doen?

Ik ben het met je eens dat aankopen niet allemaal brengen wat je verwacht. Maar ik denk dat het voor Nederlandse clubs steeds moeilijker wordt om buitenlandse pareltjes op te pikken. Ik zie er bij de andere clubs ook maar weinig.

De scouts kunnen toch rapporten uitbrengen aan Cocu?
Stel, Cocu heeft een rechtsback nodig, dan kan hij aangeven naar wat voor type hij op zoek is, en de scouts eropuit sturen. Als dat gebeurd is kan hij daaruit selecteren, daarna uiteindelijk eventueel persoonlijk gaan kijken. Dan heb je dus geen TD meer nodig.

En een coach moet gewoon 24/7 bezig zijn met voetbal. Ik snap dat de buitenlandse pareltjes niet meer haalbaar zijn, maar dat hoeft ook niet; ik stel juist dat een coach de selectie moet samenstellen omdat van hem verwacht wordt dat hij zijn spelersgroep optimaal kan laten renderen. Het beste team is niet persé het team met stuk voor stuk de beste spelers, dat is nu juist het kunstje van een team smeden. Dat hebben we gezien met Co Adriaanse, die met een AZ vol pure middelmaat als Mathijsen, Kromkamp en Perez en anderen een geweldig team wist te smeden dat maar nipt en onterecht de finale van de EL misliep. Spelers die toen ze daar weggingen stuk voor stuk door de mand vielen. Voorheen hebben we hier ook van dat soort spelers gehad, spelers die prima renderen binnen het samengestelde team. De coach zit bovenop dat team, en de TD niet, dus is het logisch te verwachten dat de coach er beter zicht op heeft.

Vereiste voor deze constructie is natuurlijk wel dat de coach het inzicht moet hebben om zwakke plekken te verbergen en een team naar zijn hand te zetten.Hij moet het team smeden, en niet de TD, want 2 personen 2 meningen. We hebben de afgelopen jaren toch ook kunnen constateren dat Brands er totaal geen kijk op heeft? Letterlijk iedereen behalve Brands zag de absolute noodzaak van een nieuwe verdediging, maar meneer vond het allemaal prima. We hadden immers een achterste linie "vol internationals".
 
  • Leuk
Reactions: IPF
De scouts kunnen toch rapporten uitbrengen aan Cocu?
Stel, Cocu heeft een rechtsback nodig, dan kan hij aangeven naar wat voor type hij op zoek is, en de scouts eropuit sturen. Als dat gebeurd is kan hij daaruit selecteren, daarna uiteindelijk eventueel persoonlijk gaan kijken. Dan heb je dus geen TD meer nodig.

En een coach moet gewoon 24/7 bezig zijn met voetbal. Ik snap dat de buitenlandse pareltjes niet meer haalbaar zijn, maar dat hoeft ook niet; ik stel juist dat een coach de selectie moet samenstellen omdat van hem verwacht wordt dat hij zijn spelersgroep optimaal kan laten renderen. Het beste team is niet persé het team met stuk voor stuk de beste spelers, dat is nu juist het kunstje van een team smeden. Dat hebben we gezien met Co Adriaanse, die met een AZ vol pure middelmaat als Mathijsen, Kromkamp en Perez en anderen een geweldig team wist te smeden dat maar nipt en onterecht de finale van de EL misliep. Spelers die toen ze daar weggingen stuk voor stuk door de mand vielen. Voorheen hebben we hier ook van dat soort spelers gehad, spelers die prima renderen binnen het samengestelde team. De coach zit bovenop dat team, en de TD niet, dus is het logisch te verwachten dat de coach er beter zicht op heeft.

Vereiste voor deze constructie is natuurlijk wel dat de coach het inzicht moet hebben om zwakke plekken te verbergen en een team naar zijn hand te zetten.Hij moet het team smeden, en niet de TD, want 2 personen 2 meningen. We hebben de afgelopen jaren toch ook kunnen constateren dat Brands er totaal geen kijk op heeft? Letterlijk iedereen behalve Brands zag de absolute noodzaak van een nieuwe verdediging, maar meneer vond het allemaal prima. We hadden immers een achterste linie "vol internationals".

Op zich een plausibel verhaal.
 
Stel, Cocu heeft een rechtsback nodig, dan kan hij aangeven naar wat voor type hij op zoek is, en de scouts eropuit sturen. .

Dit is een prachtig voorbeeld van waar het mis gaat met de PSV scouting. Ik heb het idee dat die altijd moeilijk willen doen waar het makkelijk kan (om hun eigen meerwaarde te bewijzen??), en komen dan met exotische namen die het niet gaan maken aan. Voor de rechtsback positie hadden we achetreenvolgens Janmaat en een jaar later Verhaegh gratis op kunnen halen, maar dat was dan zgn niet het nivo dat PSV nastreefde en werden we opgezadeld met Manolev en Arias. tel uit je winst.
 
Vergeet het beeld wat je hebt van scouting nou maar gauw.
De tijd van op achteraf veldjes met een notebloc onbekende talentjes binnen winkelen is geweest. Er zijn zeer uitgebreide monitoringsprogrammas en de echte talenten staan al van heel jongs af aan, op ontelbaar veel radars. Zelden dat er nog wat onder de radar doorglipt.
De crux, maar daar heb ik al eens het een en ander over gezegd, zit in het feit dat je met de zaakwaarnemers door de bocht moet kunnen. En met name het zaakwaarnemernetwerk is door Jan Reker cs tot de grond toe afgebroken.
Nou zijn dat ook niet bepaald plezierige lui en inderdaad, ze vullen hun zakken. Maar het is een noodzakelijk kwaad en een gegeven in het moderne voetbal.
En dat verandert PSV in zijn eentje niet, dus is het een kwestie van go with the flow.
Hoe denken jullie overigens dat Rekik "zomaar" bij ons terecht is gekomen? En Bruma?
Ik vind dat we dit jaar niet eens slecht ingekocht/ingehuurd hebben. Bruma, Rekik, Park, Schaars, Hiljemark...mwwoah, en dat allemaal voor zeer beperkte middelen.
Op papier, maar ook in de praktijk, getuige de seizoensstart, een uitstekend elftal!

En dat vind ik nog steeds!!

Waar het mis ging zijn echter 2 zaken:

1) De breedte. Daar hebben we vind ik iets te weinig body
2) Een klassespits. Maar daar hebben we niet naar gezocht. Dat is een inschattingsfout. Men had Matavz mee moeten ruimen bij de grote schoonmaak en moeten inzetten op een echte topspits.

Enfin, in de winter is er nog een belangrijk correctiemoment.
 
Waar het mis ging zijn echter 2 zaken:

1) De breedte. Daar hebben we vind ik iets te weinig body
2) Een klassespits. Maar daar hebben we niet naar gezocht. Dat is een inschattingsfout. Men had Matavz mee moeten ruimen bij de grote schoonmaak en moeten inzetten op een echte topspits.

Enfin, in de winter is er nog een belangrijk correctiemoment.

En; in feite "overall" te jong als je het hele plaatje bekijkt. Mijn grootste bezwaar is echter inderdaad dat de selectie te smal is. Jongens als Rekik, Bruma en Hiljemark wil ik zeker niet verantwoordelijk houden.
 
En; in feite "overall" te jong als je het hele plaatje bekijkt. Mijn grootste bezwaar is echter inderdaad dat de selectie te smal is. Jongens als Rekik, Bruma en Hiljemark wil ik zeker niet verantwoordelijk houden.

Ach, ik zie toch liever de jonge Rekik dan de ervaren Manolev, jij?
Leeftijd is niet echt een graadmeter.
Kijk de linies eens door; je defensie is jong, maar met Bruma en Rekik volgens mij meer dan volwassen genoeg.
Je middenveld met Schaars en de veelbejubelde Toivonen (even for the sake of arguments), is dat onervaren?
En dan de aanval met Matavz die nu op zijn top zou moeten zijn in de spits, Narsingh , Park te jong?
Wijnaldum loopt al een paar jaar mee is wel jong maar toch zeer ervaren...

Andersom, vorige seizoenen liepen hier ervaren rotten als van Bommel, Engelaar en ga zo maar door. Maakte dat het verschil?
Ik ben in de loop van de jaren genezen van het denken dat een team perse uitgebalanceerd moet zijn qua leeftijd. leeftijd en ervaring zeggen me niet zo veel meer.
Enthousiasme, fighting spirit, teambuilding EN vooral: KWALITEIT! daar draait het om.
En ik ben er van overtuigd dat onze 1e elf, zo een beetje de beste selectie van de eredivisie vertegenwoordigen.
Overigens, en dat siert Cocu/PSV, daar waar andere jaren nogal eens de excuustruuserij hoogtij vierde, hoor ik nu niemand over het feit dat wij wel zeer veel geplaagd zijn met blessures.

Het zit nu even tegen en er gaat veel fout. Maar PSV kan alleen maar beter worden als Cocu de juiste maatregelen neemt en de ziekenboeg wat leeg stroomt.
Ik zie het glas dus nog wel degelijk half vol!
 
1) De breedte. Daar hebben we vind ik iets te weinig body
2) Een klassespits. Maar daar hebben we niet naar gezocht. Dat is een inschattingsfout. Men had Matavz mee moeten ruimen bij de grote schoonmaak en moeten inzetten op een echte topspits.

Enfin, in de winter is er nog een belangrijk correctiemoment.

En waar halen we die klassespits vandaan? Eentje:
1. die aantoonbaar (!) beter is dan Locadia/Matavz
2. wiens transfersom we kunnen betalen (hou als benchmark maar de 8 miljoen die we voor Maher hebben neergeteld)
3. die in het salarishuis past (max 1 miljoen)
4. die bij PSV in de eredivisie wil komen voetballen.

Ik denk dat je die niet gaat vinden. Wellicht te huur (ik vraag het me af), maar dat is een zeer korte termijn oplossing.

Ik denk dat we het met Locadia moeten doen, is ook wel goed genoeg voor PSV als hij voldoende aanvoer krijgt. Als we Matavz kunnen werkopen en er iets vergelijkbaars voor terug kunnen krijgen in de winter zou ik het doen, alleen heb ik niet de illusie dat we dan wel een topspits hebben.
 
En waar halen we die klassespits vandaan? Eentje:
1. die aantoonbaar (!) beter is dan Locadia/Matavz
2. wiens transfersom we kunnen betalen (hou als benchmark maar de 8 miljoen die we voor Maher hebben neergeteld)
3. die in het salarishuis past (max 1 miljoen)
4. die bij PSV in de eredivisie wil komen voetballen.

Ik denk dat je die niet gaat vinden. Wellicht te huur (ik vraag het me af), maar dat is een zeer korte termijn oplossing.

Ik denk dat we het met Locadia moeten doen, is ook wel goed genoeg voor PSV als hij voldoende aanvoer krijgt. Als we Matavz kunnen werkopen en er iets vergelijkbaars voor terug kunnen krijgen in de winter zou ik het doen, alleen heb ik niet de illusie dat we dan wel een topspits hebben.

Hoe kwam Heerenveen aan Finbogasson?

Maar serieus, de beste optie die je hebt is via de zaakwaarnemers een groot talent hier naar toe halen wat PSV als opstap ziet; liefst eentje buiten de EU.
Het was, wederom, Jan Reker die ons netwerk in Zuid Amerika verwoest heeft. Maar aan dat soort contreien moet je denken, hadden we vroeger best goede herinneringen aan.
 
Hoe kwam Heerenveen aan Finbogasson?

Maar serieus, de beste optie die je hebt is via de zaakwaarnemers een groot talent hier naar toe halen wat PSV als opstap ziet; liefst eentje buiten de EU.
Het was, wederom, Jan Reker die ons netwerk in Zuid Amerika verwoest heeft. Maar aan dat soort contreien moet je denken, hadden we vroeger best goede herinneringen aan.

Finbogasson was een gok, die goed uitpakt. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd, zou me niets maar dan ook helemaal niets verbazen als Finbogasson het een treetje hoger niet redt (zie Matavz). We zouden dus inderdaad kunnen proberen een Finbogasson te scouten, maar daar is het vijf keer schieten en 1 keer raak, zou best kunnen dat we eerst 4 keer misschieten ;), en dan hebben we het altijd nog maar over een Finbogasson, nu geen topspits en onduidelijk of hij dat kan worden.

Van buiten de EU zijn er meerdere problemen, idd ons netwerk dat niet meer zo goed is, salarissen die we niet kunnen/willen betalen, echte toptalenten komen niet naar PSV (die tijd is echt voorbij), met de tweede garnituur uit Z-Amerika hebben we wisselend success (geloof niet dat Betancourt nog wat gaat worden, Robert, Tardelli)
 
Finbogasson was een gok, die goed uitpakt. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd, zou me niets maar dan ook helemaal niets verbazen als Finbogasson het een treetje hoger niet redt (zie Matavz). We zouden dus inderdaad kunnen proberen een Finbogasson te scouten, maar daar is het vijf keer schieten en 1 keer raak, zou best kunnen dat we eerst 4 keer misschieten ;), en dan hebben we het altijd nog maar over een Finbogasson, nu geen topspits en onduidelijk of hij dat kan worden.

Van buiten de EU zijn er meerdere problemen, idd ons netwerk dat niet meer zo goed is, salarissen die we niet kunnen/willen betalen, echte toptalenten komen niet naar PSV (die tijd is echt voorbij), met de tweede garnituur uit Z-Amerika hebben we wisselend success (geloof niet dat Betancourt nog wat gaat worden, Robert, Tardelli)
Finbogasson is voor mij de 2 keer slechtere versie van Huntelaar. Zijn bewegingen doen mij aan Huntelaar denken, traag maar wel doelgericht, alleen heeft hij een lager niveau dan Hunt. Nou dan heb je met Locadia geen slechtere in je elftal en hij is pas 20 en kostte niets.
 
Finbogasson was een gok, die goed uitpakt. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd, zou me niets maar dan ook helemaal niets verbazen als Finbogasson het een treetje hoger niet redt (zie Matavz). We zouden dus inderdaad kunnen proberen een Finbogasson te scouten, maar daar is het vijf keer schieten en 1 keer raak, zou best kunnen dat we eerst 4 keer misschieten ;), en dan hebben we het altijd nog maar over een Finbogasson, nu geen topspits en onduidelijk of hij dat kan worden.

Van buiten de EU zijn er meerdere problemen, idd ons netwerk dat niet meer zo goed is, salarissen die we niet kunnen/willen betalen, echte toptalenten komen niet naar PSV (die tijd is echt voorbij), met de tweede garnituur uit Z-Amerika hebben we wisselend success (geloof niet dat Betancourt nog wat gaat worden, Robert, Tardelli)

Bentancourt is een mispeer, typisch voorbeeld van het waardeloze netwerk wat nog over is in Zuid Amerika.
Overigens heeft die Tardelli ook zeer tegen mijn verwachting in, na PSV nog aardig gepresteerd. Als je het dan over rijtje missers hebt, ken jij Marcelo (de spits) nog?
Dát was pas afzien! En dat in onze gouden jaren met super netwerk in Zuid Amerika ;)

Zuid Amerika was overigens een voorbeeld. Het gaat me om spelers van buiten de EU die PSV als opstap willen gebruiken. Oost Europa zou evenzeer kunnen wat dat aangaat.
 
En waar halen we die klassespits vandaan? Eentje:
1. die aantoonbaar (!) beter is dan Locadia/Matavz
2. wiens transfersom we kunnen betalen (hou als benchmark maar de 8 miljoen die we voor Maher hebben neergeteld)
3. die in het salarishuis past (max 1 miljoen)
4. die bij PSV in de eredivisie wil komen voetballen.

Ik denk dat je die niet gaat vinden. Wellicht te huur (ik vraag het me af), maar dat is een zeer korte termijn oplossing.

Ik denk dat we het met Locadia moeten doen, is ook wel goed genoeg voor PSV als hij voldoende aanvoer krijgt. Als we Matavz kunnen werkopen en er iets vergelijkbaars voor terug kunnen krijgen in de winter zou ik het doen, alleen heb ik niet de illusie dat we dan wel een topspits hebben.

Sneller dan verwacht:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=200649

Vorig seizoen had PSV hem al bijna gehaald, daar ging toen (tot ongenoegen van de Jong) last minute een streep door.
Nieuwe rondes, nieuwe kansen. Hem een half jaar huren zou voor ALLE partijen een win betekenen.
 
Sneller dan verwacht:
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=200649

Vorig seizoen had PSV hem al bijna gehaald, daar ging toen (tot ongenoegen van de Jong) last minute een streep door.
Nieuwe rondes, nieuwe kansen. Hem een half jaar huren zou voor ALLE partijen een win betekenen.

We mogen na 2,5 jaar concluderen dat Matavz nooit helemaal uit de verf is gekomen bij PSV. Locadia vind ik wel erg doelgericht. Volgens mij moet die er even doorheen. Vertrouwen-dingetje. Als die eenmaal gaat scoren, zou het zomaar een hele goede afmaker voor dit PSV kunnen zijn.
Mochten we in de winterstop 1 van de spitsen kwijtraken, zou het huren van de Jong meer dan welkom zijn.
 
Laatst bewerkt:
De scouts kunnen toch rapporten uitbrengen aan Cocu?
Stel, Cocu heeft een rechtsback nodig, dan kan hij aangeven naar wat voor type hij op zoek is, en de scouts eropuit sturen. Als dat gebeurd is kan hij daaruit selecteren, daarna uiteindelijk eventueel persoonlijk gaan kijken. Dan heb je dus geen TD meer nodig.

En een coach moet gewoon 24/7 bezig zijn met voetbal. Ik snap dat de buitenlandse pareltjes niet meer haalbaar zijn, maar dat hoeft ook niet; ik stel juist dat een coach de selectie moet samenstellen omdat van hem verwacht wordt dat hij zijn spelersgroep optimaal kan laten renderen. Het beste team is niet persé het team met stuk voor stuk de beste spelers, dat is nu juist het kunstje van een team smeden. Dat hebben we gezien met Co Adriaanse, die met een AZ vol pure middelmaat als Mathijsen, Kromkamp en Perez en anderen een geweldig team wist te smeden dat maar nipt en onterecht de finale van de EL misliep. Spelers die toen ze daar weggingen stuk voor stuk door de mand vielen. Voorheen hebben we hier ook van dat soort spelers gehad, spelers die prima renderen binnen het samengestelde team. De coach zit bovenop dat team, en de TD niet, dus is het logisch te verwachten dat de coach er beter zicht op heeft.

Vereiste voor deze constructie is natuurlijk wel dat de coach het inzicht moet hebben om zwakke plekken te verbergen en een team naar zijn hand te zetten.Hij moet het team smeden, en niet de TD, want 2 personen 2 meningen. We hebben de afgelopen jaren toch ook kunnen constateren dat Brands er totaal geen kijk op heeft? Letterlijk iedereen behalve Brands zag de absolute noodzaak van een nieuwe verdediging, maar meneer vond het allemaal prima. We hadden immers een achterste linie "vol internationals".
Punten voor deze bijdrage!
Ik vind het vooral goed dat je kijkt naar de balans in het elftal en wat voor elftal een coach zou willen hebben: technisch of pure krachtspelers of de vechters die het niet opgeven of een paar in combinatie met sierlijke spelers enz. Je ziet dat Mourinho bijv. heel gericht zoekt naar spelers die hij wil: hij zoekt dat met name in de ervaring, kracht en vechtersmentaliteit. Daar haalde hij altijd successen mee. Nu hij bij Chelsea geconfronteerd wordt met verjonging en wat technische lui die het vuile werk niet altijd willen opknappen, presteert hij minder.
En het voorbeeld van Adriaanse is inderdaad het beste voorbeeld. Ook van Gaal is een coach die naar bepaalde type spelers kijkt en niet alleen wie het beste kan voetballen.
 
De scouts kunnen toch rapporten uitbrengen aan Cocu?
Stel, Cocu heeft een rechtsback nodig, dan kan hij aangeven naar wat voor type hij op zoek is, en de scouts eropuit sturen. Als dat gebeurd is kan hij daaruit selecteren, daarna uiteindelijk eventueel persoonlijk gaan kijken. Dan heb je dus geen TD meer nodig.

En een coach moet gewoon 24/7 bezig zijn met voetbal. Ik snap dat de buitenlandse pareltjes niet meer haalbaar zijn, maar dat hoeft ook niet; ik stel juist dat een coach de selectie moet samenstellen omdat van hem verwacht wordt dat hij zijn spelersgroep optimaal kan laten renderen. Het beste team is niet persé het team met stuk voor stuk de beste spelers, dat is nu juist het kunstje van een team smeden. Dat hebben we gezien met Co Adriaanse, die met een AZ vol pure middelmaat als Mathijsen, Kromkamp en Perez en anderen een geweldig team wist te smeden dat maar nipt en onterecht de finale van de EL misliep. Spelers die toen ze daar weggingen stuk voor stuk door de mand vielen. Voorheen hebben we hier ook van dat soort spelers gehad, spelers die prima renderen binnen het samengestelde team. De coach zit bovenop dat team, en de TD niet, dus is het logisch te verwachten dat de coach er beter zicht op heeft.

Vereiste voor deze constructie is natuurlijk wel dat de coach het inzicht moet hebben om zwakke plekken te verbergen en een team naar zijn hand te zetten.Hij moet het team smeden, en niet de TD, want 2 personen 2 meningen. We hebben de afgelopen jaren toch ook kunnen constateren dat Brands er totaal geen kijk op heeft? Letterlijk iedereen behalve Brands zag de absolute noodzaak van een nieuwe verdediging, maar meneer vond het allemaal prima. We hadden immers een achterste linie "vol internationals".

Ik kan me zo voorstellen dat die Brands druk bezet is. Waar moet Cocu dan de tijd vandaan halen om dat ook te doen?

Ik ben het met je eens dat aankopen niet allemaal brengen wat je verwacht. Maar ik denk dat het voor Nederlandse clubs steeds moeilijker wordt om buitenlandse pareltjes op te pikken. Ik zie er bij de andere clubs ook maar weinig.

Gisteren las ik op ad.nl dat John de Jong een aantal taken gaat overnemen van Marcel Brands. John de Jong wordt blijkbaar gezien als de opvolger van Marcel Brands. Maar waar het mij even om gaat, is dat Cocu dit er dus niet even bij kan doen. Bij PSV zitten er dus nu 1 komma zoveel duurbetaalde FTE's op het TD-schap. Dat doe je er als coach niet even bij.
 
Gisteren las ik op ad.nl dat John de Jong een aantal taken gaat overnemen van Marcel Brands. John de Jong wordt blijkbaar gezien als de opvolger van Marcel Brands. Maar waar het mij even om gaat, is dat Cocu dit er dus niet even bij kan doen. Bij PSV zitten er dus nu 1 komma zoveel duurbetaalde FTE's op het TD-schap. Dat doe je er als coach niet even bij.

Maar je zou anderzijds wel wensen dat de TD rekenschap geeft aan de wensen van een coach. Leuk om weer een aanvaller te presenteren met mogelijk (financiële) toekomstwaarde, maar het lijkt dat de TD het "team" hiermee wel vergeet. Iets wat de afgelopen jaren erg zichtbaar is. Want PSV mag individueel best aardige spelers hebben, het is al jaren geen team.
 
Maar je zou anderzijds wel wensen dat de TD rekenschap geeft aan de wensen van een coach. Leuk om weer een aanvaller te presenteren met mogelijk (financiële) toekomstwaarde, maar het lijkt dat de TD het "team" hiermee wel vergeet. Iets wat de afgelopen jaren erg zichtbaar is. Want PSV mag individueel best aardige spelers hebben, het is al jaren geen team.

Ik neem toch aan dat de technische staf en de technisch directeur ook regelmatig (wekelijks) een overleg hebben.
 
Ik neem toch aan dat de technische staf en de technisch directeur ook regelmatig (wekelijks) een overleg hebben.

Volgens mij was het al snel duidelijk dat Advocaat versterking van de verdediging wenste, en in de winterstop verdween er zelfs een verdediger, of "verdediger" zoals sommigen zouden zeggen. Dan heeft zo'n overleg dus ook weinig zin.
 
Volgens mij was het al snel duidelijk dat Advocaat versterking van de verdediging wenste, en in de winterstop verdween er zelfs een verdediger, of "verdediger" zoals sommigen zouden zeggen. Dan heeft zo'n overleg dus ook weinig zin.

Overleg betekent toch niet je wil op kunnen leggen?
 
Scouting Algemeen

PSV was ooit beroemd en befaamd vanwege haar enorme goede scouting.
Van heinde en ver haalde PSV spelers waarvan er een aantal later naar de absolute wereldtop doorgegroeid zijn.

Onder het bewind van Jan Reker/ Frits Schuitema, is de scouting compleet verwoest.
Het hele internationale netwerk, wat vooral ook samenhangt aan het zaakwaarnemernetwerk; is compleet ontmanteld.
Jan ging het wel even zelf doen met (herinnert u zich deze nog, nog, nog, nog...fade out>) Adrie van Kraaij.

Hoewel onder Marcel Brands en Tiny Sanders de zaakwaarnemers weer in beeld aan het komen zijn; blijft dat ook zij hebben nagelaten de scouting te versterken.

Laat ons nou eens even kijken wie de scouting van PSV bemannen:
http://www.psv.nl/Teams-1/Opleiding-Scouting/PSV-Scouting.htm

1) Willy van der Kuylen

Willy is een clubicoon. Of hij kijk heeft op spelers of niet kan ik moeilijk beoordelen.
Wel weet ik met zekerheid dat Willy geen pionier is die (op zijn Piet de Vissers) de internationale velden afstroopt.

2) Klaas van Baalen

In het gezelschaps scouts is dit in mijn ogen de meest ervaren en kundige. Klaas is echter inmiddels ook al onderweg naar zijn 67e verjaardag. En Klaas is ook nooit een echte wereldreiziger met een koffer vol charisma geweest. Sinds een aantal jaren is hij hoe dan ook niet meer internationaal actief voor PSV maar beperken zijn werkzaamheden ook tot een relatief klein verzorgingsgebied.

3) John De Jong

Bij de scouting sinds 2008 en sinds een tijdje hoofdscout.
Tja, als ik de prestaties in zijn tijdvak zou moeten waarderen; zou ik zeggen: gezakt met vlag en wimpel.

4) Denny Spronck

Toen Reker in 2008 het internationale netwerk ontmantelde, met name ook dat in Zuid Amerika, schoof hij Denny Spronck naar voren als de grote troef om dit gat op te vullen.
Spronck was toen 28 jaar (!!) en had als speler, scout of in welke andere hoedanigheid dan ook nog nooit aansprekends gepresteerd. Nog steeds zit hij bij de scouting. Mij ontgaat echter volledig wat hij daar toevoegt..

5) Berry van Aerle

Geweldige vent. Ongetwijfeld doet hij goed werk in de regio groot Helmond.
Maar laat ons eerlijk en realistisch zijn, Berry gaat ons de nieuwe Romario niet brengen. Ook niet de nieuwe Farfan, de nieuwe Park, de nieuwe Heintze en zelfs niet de nieuwe Mendez...

PSV heeft veel geld betaald om Brands als TD te halen. Ook echter op dit deel van zijn job heeft Brands verzaakt; de scouting is structureel ondermaats.
PSV zou, zoals in haar beste dagen, gewoon heel brutaal de beste scouts bij onze concurrenten weg moeten kopen.

Naast de jeugdopleiding, waar ik intussen wel veel vertrouwen in heb en waarvan ik vind (ere wie ere toekomt) dat Brands daar wel goede structuren en personen heeft neergezet; zou het opnieuw op poten zetten van de scouting een topprioriteit moeten zijn voor PSV.
 
Terug
Bovenaan Onderaan