Even een stomme vraag, en ik wist niet in welk topic is moest zijn...

Als iemand in buitenspel positie staat en de bal wordt gespeeld zie je de speler teruglopen, vaak met zijn handen omhoog teruglopen om te laten zien dat hij niet meedoet met het spel. Wanneer komt hij uit buitenspel positie? Als de bal gepast is door de tegenstander?
 
Als ik je goed begrijp dan komt hij, voor zo ver ik weet, uit buitenspel positie als de tegenstander de bal heeft (dus voor de pas al) of als een teamgenoot die niet buitenspel stond de bal aanneemt en de speler zich dan natuurlijk niet weer buitenspel bevindt.
 
Als ik je goed begrijp dan komt hij, voor zo ver ik weet, uit buitenspel positie als de tegenstander de bal heeft (dus voor de pas al) of als een teamgenoot die niet buitenspel stond de bal aanneemt en de speler zich dan natuurlijk niet weer buitenspel bevindt.

Maar dan zou je kunnen wachten in buitenspel positie om dan meteen druk te zetten. Meestal zie je ze een tijdje bewust afstand nemen?
 
Je ziet wel soms dat wanneer de bal achterin rondgespeeld wordt dat de aanvaller gaat jagen. Als de keeper dan de bal toegespeeld krijgt en de aanvaller jaagt door dan komt deze aanvaller meestal achter de achterste verdediger terecht (maar hij staat niet buitenspel omdat de bal verder is).

Als de keeper dan de bal naar de achterste verdediger speelt, dan komt de aanvaller in een buitenspelpositie terecht. Als de aanvaller dan door jaagt op de verdediger dan zie ik hier nooit voor gefloten worden voor buitenspel. Dus het lijkt me dat dit mag? Zeker weten doe ik het niet, kan ook zijn dat de regels niet goed nageleefd worden.

(Ik ben er voor het gemak van uitgegaan dat de keeper zich altijd achter de achterste verdediger bevindt. Officieel gezien telt de keeper namelijk ook mee voor de buitenspelregel.)
 
Je ziet wel soms dat wanneer de bal achterin rondgespeeld wordt dat de aanvaller gaat jagen. Als de keeper dan de bal toegespeeld krijgt en de aanvaller jaagt door dan komt deze aanvaller meestal achter de achterste verdediger terecht (maar hij staat niet buitenspel omdat de bal verder is).

Als de keeper dan de bal naar de achterste verdediger speelt, dan komt de aanvaller in een buitenspelpositie terecht. Als de aanvaller dan door jaagt op de verdediger dan zie ik hier nooit voor gefloten worden voor buitenspel. Dus het lijkt me dat dit mag? Zeker weten doe ik het niet, kan ook zijn dat de regels niet goed nageleefd worden.

(Ik ben er voor het gemak van uitgegaan dat de keeper zich altijd achter de achterste verdediger bevindt. Officieel gezien telt de keeper namelijk ook mee voor de buitenspelregel.)

Dat klopt, maar ik denk dat we het over verschillende situaties hebben. In jou situatie beschrijf je balbezit van de tegenstander.

Ik bedoel wanneer een aanvaller buitenspel loopt bij balbezit. De bal wordt naar voren geschoten maar omdat de aanvaller weet dat hij buitenspel staat laat hij uitdrukkelijk blijken dat hij zich niet met het spel bemoeit waardoor het spel verder kan. Mijn vraag is dan wanneer hij weer mee mag doen met het spel zonder dat hij buitenspel staat. Ik denk persoonlijk wanneer de bal overgespeeld is omdat je niet buitenspel staat wanneer de bal door de tegenstander gespeeld wordt. Maar is dat zo? of komt hij uit buitenspel positie wanneer hij weer achter de laatste man komt te staan? (lijkt me niet want dan zou je direct druk kunnen zetten. Wat gebeurd er als de tegenstander de speler in buitenspel positie opzoekt nadat deze terug gelopen is?
 
Boek gelezen van Memphis? Dat gaat eigenlijk niet over voetbal. Ik had niet het gevoel dat dat boek te vroeg geschreven is.
Niet gelezen, geef ik eerlijk toe. Als dat niet over voetbal gaat dan kan t weer wel. Maar dit boek lijkt vooral n lofzang op Guzu te worden. Hoe bijzonder hij is als Turk (terwijl hij volgens mij gewoon n NLer is. Las je goed bent kan je topscheids worden ongeacht je afkomst / religie / voorkeur van huisdier.
 
Niet gelezen, geef ik eerlijk toe. Als dat niet over voetbal gaat dan kan t weer wel. Maar dit boek lijkt vooral n lofzang op Guzu te worden. Hoe bijzonder hij is als Turk (terwijl hij volgens mij gewoon n NLer is. Las je goed bent kan je topscheids worden ongeacht je afkomst / religie / voorkeur van huisdier.
Behalve een voorkeur voor een bepaalde club uit het zuiden. Dat maakt het dan wel weer moeilijk. ;)
 
Het is weer de Nijhuisshow bij Sparta - VVV
In de1e helft krijgt VVV een makkelijke vrije trap waaruit de 0-1 valt, meerdere zwaardere overtredingen doet meneer niks mee in deze helft.
In de 2e helft mag een Spartaan een VVV-er met 2 handen in de rug duwen om zo vrij te komen en de bal voor te kunnen zetten waar de 2-1 uit valt. Nijhuis laat t gaan, VAR laat t gaan. Het gaat weer alle kanten op en het enige dat consequent is is het inconsequente fluiten van de fluitist van dienst.
 
Nou. Ik zit Gro - Twe te kijken. Penalty voor Twente. Echter geen herhaling uit tegengestelde hoek. Dat geeft de VAR ook weinig zin. Ik denk dat het een schwalbe was. Penalty op de lat. Ook weer een goede beelden of hij over de lijn was. Geen goal. Gerechtigheid denk ik.
 
Zo. Bij Groningen krijgt Lundqvist rood, waarbij de identieke actie van Veldman in de supercup weggelachen werd.

Zou het nu zo lastig zijn om met die 10 (?) scheidsrechters eens goede afspraken te maken?
Als t vergelijkbaat is dan vind ik dit een zware rode kaart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan