Ik besef nu pas dat het eindelijk met feiten/cijfers te staven is dat scheidsfouten over een geheel seizoen niet uitgebalanceerd worden, hetgeen ik al jaren beweer. Ik beweer al jaren dat het zelfs zo’n 5 tot 8 punten per seizoen kunnen kosten/opleveren.

Je kunt die circa 4 VARmomenten per wedstrijd keurig op 1 hoop gooien en vergelijken.

Je zult zien dat dit jaar de topclubs voordeel hebben en het lijkt (voorlopig) naar Ajax te vallen.
Neem bv de goal van VVV in herinnering die afgekeurd werd ivm een duwtje in de rug, te vergelijken met het duwtje tegen Lozano.

Promes maakte tegen PSV precies dezelfde overtreding in vergelijking met Doan: rood versus geel.

Enz, enz, enz.
Na ingrijpe VAR werd dat toch juist geel om geel?
Ben overigens ook geen aanhanger van de Yin-Yang theorie, het middeld niet uit. Je kan er voordeel danwel nadeel bij hebben. Net zoals je voordeel hebt als je vaker een scheidsrechter treft die van 'mannelijk' fluiten houdt tov een kaartentrekker. Heb je gewoon minder snel de 5e gelekaart en derhalve een schorsing.
Wat dat betreft zou een blik op de verdeling van scheidsrechters nog een 'leuk' iets zijn om uit te zoeken.

Overigens mooi dat wij nog schade hebben opgelopen door het beroerde fluiten. En ja de scheids was vorige week ook niet best, maar dat had m.i. niet het verschil gemaakt ;)
 
Na ingrijpe VAR werd dat toch juist geel om geel?
Ben overigens ook geen aanhanger van de Yin-Yang theorie, het middeld niet uit. Je kan er voordeel danwel nadeel bij hebben. Net zoals je voordeel hebt als je vaker een scheidsrechter treft die van 'mannelijk' fluiten houdt tov een kaartentrekker. Heb je gewoon minder snel de 5e gelekaart en derhalve een schorsing.
Wat dat betreft zou een blik op de verdeling van scheidsrechters nog een 'leuk' iets zijn om uit te zoeken.

Overigens mooi dat wij nog schade hebben opgelopen door het beroerde fluiten. En ja de scheids was vorige week ook niet best, maar dat had m.i. niet het verschil gemaakt ;)

Ff gecheckt.
Je hebt gelijk.
Scheids was Mulder, dezelfde als de VAR van gisteren, die het achteraf toch rood vond.
(Vond hij dat ook na PSV?)
 
Mulder: 'Achteraf heb ik het verkeerd ingeschat'

link

'Achteraf had ik scheidsrechter Gözübüyük moeten steunen' zegt Siemen Mulder uit Uithuizen. Hij was de VAR bij de wedstrijd VVV Venlo - FC Groningen. Mulder wil wel benadrukken dat zijn advies niet bepalend is geweest. 'De scheidsrechter beslist of hij bij zijn beslissing blijft of niet. Achteraf gezien heb ik het verkeerd ingeschat. De gehele actie van Promes is roodwaardig. De voetbalwereld verwacht hier rood. Dan moeten we het als arbitrage begrijpelijk houden.'

Tsja ... :drool::speechless:
'Achteraf heb ik het verkeerd ingeschat'... beoordeling m.b.v. VAR is altijd achteraf :rolleyes:
Zijn de goede beoordelingen van Mulder m.b.v. de VAR vooraf ingeschat? :unsure:
 
'Achteraf heb ik het verkeerd ingeschat'... beoordeling m.b.v. VAR is altijd achteraf :rolleyes:
Zijn de goede beoordelingen van Mulder m.b.v. de VAR vooraf ingeschat? :unsure:

Bij Siemen Mulder is het zowel VAR als AAR ... Vooraf Altijd RUK en Achteraf Altijd RUK. :oops: :rolleyes:
En hij is zeker niet de enige in het arbiterkorps.
 
Ik maak me wel lichtelijk zorgen over de kwaliteit van scheidsrechters. Ik was voorstander van de VAR. Had het gevoel dat, ondanks dat het niet altijd perfect was, de VAR het WK wel eerlijker maakte.

Alleen twee dingen vallen me op ten opzichte van het WK. Ten eerste was er op het WK veel extra tijd. Wat logisch was want de VAR kostte tijd. In de eredivisie is dit nauwelijks het geval. Bij PSV Feyenoord vond ik het vrij apart, ookal kwam het niet door de VAR, dat er na 4 min extra tijd al werd gefloten. Ik heb het idee dat er veel 'echte' speeltijd weg gaat. Wat zonde is en oneerlijk voor de teams. Voorbeeld is wanneer PSV ;ast had maar ook andere clubs hebben hier last van. Ik kijk alleen meer PSV dus dat blijft beter hangen. Ten tweede had ik het idee dat er veel meer duidelijkheid was op het WK bij de scheidsrechters wanneer de VAR moest ingrijpen. Ook had ik het idee dat de VAR's duidelijke samenhangende ideeën hadden over wanneer het een penalty/rode kaart was. Dit resulteerde in veel penalty's, maar goed dan heeft iedereen er voordeel en nadeel van. Er waren zeker discutabele momenten maar dat blijf je houden. Het is tenslotte interpretatie en mensen werk. Toch had ik het idee dat de VAR het wel eerlijker maken. In Nederland zie ik echter een grote willekeur. Promes die twee keer word gespaard terwijl dat toch overduidelijk rood is. De Ligt die blijft staan etc. Het VAR is natuurlijk maar een hulpmiddel en de schuld ligt, in mijn optiek, bij de kwaliteit van de scheidsrechters. Wat ik toch zorgelijk vind. Zeker gezien Kuipers (en videoref Makkelie) een goed WK draaide. Dan denk je toch dat in de Eredivisie er wel bekwaam gefloten moet worden..

Weet eigenlijk iemand of in bijv Duitsland de VAR(+scheidsrechters) beter verloopt dan hier in Nederland?
 
Reactie Gözübüyük: 'Balen, ik zat gewoon goed in eerste instantie'

link

'Balen, gewoon enorm balen', is zijn eerste reactie. 'Ik zat gewoon goed in eerste instantie met de rode kaart.' Gözübüyük geeft ermee aan dat hij spijt heeft dat hij zijn beslissing terug heeft gedraaid. 'Gewoon stom, ik ben gaan twijfelen terwijl ik overtuigd was van rood, dit is een kant van het VAR-systeem die we niet moeten willen.'

Het blijft onbegrijpelijk waarom Gözübüyük zich heeft laten ompraten. Hij heeft zelf de beelden bekeken en zijn beslissing aangepast.
Dan ben je toch ook een slappe zak zeg.
Iedereen zal balen en iedereen doet nu huilie huilie :cry: behalve Promes en VVV.
 
Reactie Gözübüyük: 'Balen, ik zat gewoon goed in eerste instantie'

link

'Balen, gewoon enorm balen', is zijn eerste reactie. 'Ik zat gewoon goed in eerste instantie met de rode kaart.' Gözübüyük geeft ermee aan dat hij spijt heeft dat hij zijn beslissing terug heeft gedraaid. 'Gewoon stom, ik ben gaan twijfelen terwijl ik overtuigd was van rood, dit is een kant van het VAR-systeem die we niet moeten willen.'

Het blijft onbegrijpelijk waarom Gözübüyük zich heeft laten ompraten. Hij heeft zelf de beelden bekeken en zijn beslissing aangepast.
Dan ben je toch ook een slappe zak zeg.
Iedereen zal balen en iedereen doet nu huilie huilie :cry: behalve Promes en VVV.
Nou precies: wat een onzin. Met de beelden zou toch alles duidelijk moeten zijn?
 
Reactie Gözübüyük: 'Balen, ik zat gewoon goed in eerste instantie'

link

'Balen, gewoon enorm balen', is zijn eerste reactie. 'Ik zat gewoon goed in eerste instantie met de rode kaart.' Gözübüyük geeft ermee aan dat hij spijt heeft dat hij zijn beslissing terug heeft gedraaid. 'Gewoon stom, ik ben gaan twijfelen terwijl ik overtuigd was van rood, dit is een kant van het VAR-systeem die we niet moeten willen.'

Het blijft onbegrijpelijk waarom Gözübüyük zich heeft laten ompraten. Hij heeft zelf de beelden bekeken en zijn beslissing aangepast.
Dan ben je toch ook een slappe zak zeg.
Iedereen zal balen en iedereen doet nu huilie huilie :cry: behalve Promes en VVV.
Dus door de VAR hebben we nu:
a. een aantal scheidsrechters die nog meer autoritair zijn en zich niks laten gezeggen door de VAR
b. een aantal scheidsrechters die onzeker worden en daardoor beslissingen nemen waar ze niet achter staan.

Tja, dan zal er discussie blijven
 
Penalty-moment
Tot slot claimde Michel Vlap een penalty na een duel met Menno Koch. "Ik zag dat de bal net voor hem wordt weggespeeld, dus voor mij is het geen penalty. Ik zie net de beelden terug en ik zie inderdaad dat Koch een hand in Vlaps rug zet. De vraag is dan of dat voldoende is voor een penalty. Als ik de beelden zo snel terugzie, dan denk ik van niet."
De scheids over de wedstrijd NAC- H'veen. Een hand in de rug van Vlap waardoor hij omgaat is niet genoeg voor een pingel. Wanneer dan wel? bij 2 handen, bij een hand in de nek? Of alleen als Koch beide benen afzaagt? Of als Vlap Dolberg had geheten. De VAR helpt geen klap en men tracht recht te praten wat krom is.

hele artikel

En deze is ook mooi
Na bestudering van de beelden erkent Lindhout dat hij fout zat. "Om eerlijk te zijn is het geen honderd procent rode kaart", zegt de leidsman tegen FOX Sports over het incident kort voor rust. "In eerste instantie dacht ik aan rood, ook omdat ik de afdruk van de schoen op de knie van Memisevic kon zien."

Na het bestuderen van de beelden??? Wat laat de VAR dan zien joh :ROFL: :ROFL: maar meer nog :cry: :cry:

hele artikel
 
PSV dit keer geluk. Was natuurlijk geen penalty. Zelfs bij zaalvoetbal zou er doorgespeeld worden...
Vlap was wel een penalty, maar die wordt niet gegeven...
En Feyenoord speelt thuis in de beker...

Kortom: another day at the office :cautious:.
 
Dus er zijn voor de winterstop 8 var-fouten geweest, volgens de hoge heren, waaronder 2 van Ajax. Te weten buitenspelgoal FdJ tegen Utrecht en MdL rood tegen PEC.
Doe de afgekeurde goal van VVV tegen Ajax erbij en het zijn er 3.
Lamprou is 4.

Bijna de helft van de varfouten zijn in het voordeel van Ajax geweest. Mooie boel.

En...hoe zou dat werken op termijn? Dat de hoge heren wijzen op varfouten tegen Ajax. Dat de varfouten uiteindelijk verdwijnen of zijn het Pilatus-streken van de hoge heren? Je kunt het namelijk nog wel even volhouden: fouten maken ten faveure van en dat dan zogenaamd kapittelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan