De ooit in de 19e eeuw zonder scheidsrechter begonnen edele voetbalsport , die nu veranderd is in een corrupte miljoenen business weer van fair play te voorzien lijkt me onmogelijk.
Een paar dingen veranderen ten goede biedt nog wel wat perspectief.
Vooraf de opmerking dat scheidsrechter zijn aanzienlijk bemoeilijkt is door veel camera's, gebrek aan respect voor gezag en de korte lontjes sinds corona.
Dit gezegd hebbend allereerst de suggestie de overbodige buitenspelregel af te schaffen waardoor grensrechters en VAR zich geheel kunnen richten op al het getrek en geduw in het veld.
Dan wijzigen we de regel die leidt tot belachelijke penalties wegens hands. Voortaan levert zo'n contact slechts een strafcorner op , een soort vrije trap ,eventueel te nemen vanaf de punt van de 16.
Alleen bij duidelijke opzet, het slaan naar de bal volgt nog een penalty.
OPZET hoort weer de norm te zijn bij het fluiten. En dat ontbrak zaterdag bij de incapabele arbitrage.
Dat Veerman geel krijgt voor een te late tackle mag desnoods, maar veel erger was de even fikse overtreding tegen Man die opzettelijk gemaakt werd om een gevaarlijke uitbraak van PSV te voorkomen. En die zonder geel werd afgedaan.
OPZET was het ook dat Guus Til vastgepakt werd in de 16 zonder ingreep van scheidsrechter of VAR. Dat de ESPN commentator de onzin uitbraakt dat hij maar even werd vastgepakt bewijst alleen dat hij of nooit gevoetbald heeft en de impact van dat "even" niet snapt of dat hij partijdig is.
OPZET zien we ook steeds meer bij het hoog druk zetten als een verdediger in de baan van de aanvaller gaat lopen die op weg is naar de keeper. Dat heet obstructie en moet een indirecte vrije trap opleveren. Als er al gefloten wordt bij fysiek contact in zo'n geval krijgt helaas altijd de aanvaller de vrije trap tegen. Lekker veilig fluiten blijkbaar.
OPZET zien we ook bij het keeper hinderen in zijn 5 meter gebied voordat een corner genomen wordt. Zaterdag gebeurde dat telkens bij Kovar. De scheidsrechter waarschuwde de Heraclied eenmaal maar durfde niets te doen toen deze daar gewoon mee doorging. Lekker veilig fluiten blijkbaar.
Als een half seizoen CONSEQUENT ieder fysiek contact als bij de omver getrokken Guus Til zou worden bestraft met een penalty waren we geheel af van dat vrije stijl worstelen dat nu aan elke corner vooraf gaat.
Ik vrees echter dat dit niet zal worden doorgevoerd, net zo min als mijn eerder gedane suggestie om bij toppers scheidsrechters uit het buitenland aan te stellen, wier gezin niet bedreigd kan worden vooraf of achteraf.
En evenmin de suggestie om net als bij hockey twee challenges per team toe te staan richting VAR.
Want met het belachelijke Financial Fair Play van de UEFA en de handelwijze van Infantino's FIFA in gedachten lijkt hun streven naar fair play in het veld ook niet zo groot.
Dus heeft invoering van verbeteringen in arbitrage bij hen denk ik, geen prioriteit.
Maar iets meer spelregel kennis bij de fluitisten in Zeist en iets meer consequent toepassen der regels zou onderhand wel een zegen genoemd mogen worden.