sc Heerenveen - PSV | Zondag 6 december | Eindstand 2-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
Dat is al meer rust dan het gros van deze selectie gehad heeft sinds de voorbereiding..
Vind ik wat overdreven. Als we tot de Europese subtop willen horen en structureel willen overwinteren in Europa moeten we toch gewoon 2 wedstrijden per week kunnen spelen? Dat doen ze in Engeland en Spanje structureel. Als dat allemaal zo vermoeiend is, moeten ze of minder trainen , of een speelstijl gaan vinden die ze wel gewoon 2 keer per week 90 minuten vol kunnen houden.
 
Vind ik wat overdreven. Als we tot de Europese subtop willen horen en structureel willen overwinteren in Europa moeten we toch gewoon 2 wedstrijden per week kunnen spelen? Dat doen ze in Engeland en Spanje structureel. Als dat allemaal zo vermoeiend is, moeten ze of minder trainen , of een speelstijl gaan vinden die ze wel gewoon 2 keer per week 90 minuten vol kunnen houden.
Dat is dan toch zonder coronagolfje..
 
Dat is dan toch zonder coronagolfje..
Daar heb je helemaal gelijk in, dat heeft er een aantal weken flink ingehakt, en speelt lichtjes nu nog een beetje mee. Maar kom op, we hebben een veel betere en bredere selectie dan al die tegenstanders waar we tegen gespeeld hebben. Volgens mij ligt het echt aan de tactiek. Ik krijg er een heel klein beetje een Peter Bosz gevoel bij, altijd leuk, maar je wint er nooit wat mee. Ik hoop dat Schmidt wat realistischer is, want mertdeze tactiek keren we op 10 januari met een 6-1 nederlaag terug in Eindhobven, na met rust 0-1 voorgestaan te hebben.
 
Daar zou ik niet te hard op hopen. De winterstop duurt dit jaar maar 2,5 week om vervolgens direct te openen met Ajax-PSV. Denk niet dat er heel veel mogelijkheid tot rust is.
2,5 week is tenminste rust. Daarnaast hebben de spelers die corona hebben gehad nog iets langer om conditioneel op te knappen. Moet zeggen dat ik hiervan weinig merkte bij Rosario en Dumfries. Maar een Zahavi vond ik persoonlijk toch wel moeite hebben met 90 minuten spelen. Terwijl die, toen die binnen kwam, juist conditioneel gezien er erg sterk uit zag.

Het is kort daar ben ik met je eens. Maar gezien deze vermoeidheid door zo een specifieke situatie komt. Denk ik wel dat dit weleens genoeg/voldoende kan zijn. Vergeet niet dat de interlandbreaks ook heel veel werd gevraagd van onze spelers.

Vind persoonlijk ook fijn om direct met Ajax- PSV te beginnen. Dan kan PSV ook direct vol gas spelen ipv meteen op de handrem omdat ze een week erna genoeg energie moeten hebben om tegen Ajax te spelen.
 
2,5 week is tenminste rust. Daarnaast hebben de spelers die corona hebben gehad nog iets langer om conditioneel op te knappen. Moet zeggen dat ik hiervan weinig merkte bij Rosario en Dumfries. Maar een Zahavi vond ik persoonlijk toch wel moeite hebben met 90 minuten spelen. Terwijl die, toen die binnen kwam, juist conditioneel gezien er erg sterk uit zag.

Het is kort daar ben ik met je eens. Maar gezien deze vermoeidheid door zo een specifieke situatie komt. Denk ik wel dat dit weleens genoeg/voldoende kan zijn. Vergeet niet dat de interlandbreaks ook heel veel werd gevraagd van onze spelers.

Vind persoonlijk ook fijn om direct met Ajax- PSV te beginnen. Dan kan PSV ook direct vol gas spelen ipv meteen op de handrem omdat ze een week erna genoeg energie moeten hebben om tegen Ajax te spelen.
3 dagen na ajax, moeten we tegen AZ. Waanzin.
 
2,5 week is tenminste rust. Daarnaast hebben de spelers die corona hebben gehad nog iets langer om conditioneel op te knappen. Moet zeggen dat ik hiervan weinig merkte bij Rosario en Dumfries. Maar een Zahavi vond ik persoonlijk toch wel moeite hebben met 90 minuten spelen. Terwijl die, toen die binnen kwam, juist conditioneel gezien er erg sterk uit zag.

Het is kort daar ben ik met je eens. Maar gezien deze vermoeidheid door zo een specifieke situatie komt. Denk ik wel dat dit weleens genoeg/voldoende kan zijn. Vergeet niet dat de interlandbreaks ook heel veel werd gevraagd van onze spelers.

Vind persoonlijk ook fijn om direct met Ajax- PSV te beginnen. Dan kan PSV ook direct vol gas spelen ipv meteen op de handrem omdat ze een week erna genoeg energie moeten hebben om tegen Ajax te spelen.
Het verschilt duidelijk ook per persoon. Aan je weerstand/gezondheid/genen, zoiets. Dat is meer de afdeling van Relix ;)
 
Daar heb je helemaal gelijk in, dat heeft er een aantal weken flink ingehakt, en speelt lichtjes nu nog een beetje mee. Maar kom op, we hebben een veel betere en bredere selectie dan al die tegenstanders waar we tegen gespeeld hebben. Volgens mij ligt het echt aan de tactiek. Ik krijg er een heel klein beetje een Peter Bosz gevoel bij, altijd leuk, maar je wint er nooit wat mee. Ik hoop dat Schmidt wat realistischer is, want mertdeze tactiek keren we op 10 januari met een 6-1 nederlaag terug in Eindhobven, na met rust 0-1 voorgestaan te hebben.
Ja maar het is toch raar dat de tactiek wel perfect werkt voor 45 min. Het is niet zo dat Schmidt zegt, oke jongens laten we gassen en daarna gaan we er niets meer van bakken. Nu vind ik ook weer niet dat het tempo tegen Heerenveen zo hoog lag dat er iets word gevraagd wat je niet kan vragen van topsporters. We hadden snel de bal maar waren ook weer niet als een dolle aan het jagen. In mijn optiek. Vond dat we vooral veel ballen pakte omdat Sangaré en Rosario goed opgesteld stonden.

Hierdoor vermoed ik dat dit eerder fysiek/mentaal is. Fysiek als in dat de spelers vrij snel 'op' zijn. Dit komt mede door het drukke programma en de corona golf. Dat geloof ik wel. Kijk naar Granada. Nadat we veel hebben gewisseld. Zie je dat we hier wel 90 min relatief scherp zijn (kan ook incident zijn). En tegen Sparta was het niet echt rust. Omdat ons b-team niet kon winnen. Moesten we als nog gebruik maken van de topspelers.

Daarnaast is het misschien ook mentaal. Wellicht ook door corona of gewoon per speler. Want het verschil tussen spelers is vrij groot. Neem Boscgali. Boscali eerste helft was echt een potentie tot matchwinner. In de tweede helft krijgt hij een stortvloed kritiek. Maar ook een Rosario, Gakpo, Malen en zelfs Götze vind ik dat er een groot verschil zat tussen helften.

Wat wel een verschil is met Ajax (behalve corona). Is dat Ajax wel vaak effectiever zijn wanneer ze spelen tegen kleine tegenstanders. Wij zijn nog te slordig. Terwijl Ajax al een paar keer de wedstrijd beslist omdat ze binnen 20 min met 3 - 0 voorstaan. Als we niet 90 min scherp kunnen zijn dan moeten we op zijn minst die effectiviteit erin krijgen.

3 dagen na ajax, moeten we tegen AZ. Waanzin.
Dat wist ik niet. Wie dat programma heeft opgesteld hoopt dat iedere club eruit vliegt in Europa? Of heeft Ajax 3 dagen erna wel een makkelijke tegenstander. Wat een waanzin idd. Dan speel ik liever zonder publiek de topwedstrijden (zeker gezien dit in januari ook zonder publiek zal zijn. Vermoed ik. Wat ookal duidelijk was toen dit werd opgezet..)
 
Daar heb je helemaal gelijk in, dat heeft er een aantal weken flink ingehakt, en speelt lichtjes nu nog een beetje mee. Maar kom op, we hebben een veel betere en bredere selectie dan al die tegenstanders waar we tegen gespeeld hebben. Volgens mij ligt het echt aan de tactiek. Ik krijg er een heel klein beetje een Peter Bosz gevoel bij, altijd leuk, maar je wint er nooit wat mee. Ik hoop dat Schmidt wat realistischer is, want mertdeze tactiek keren we op 10 januari met een 6-1 nederlaag terug in Eindhobven, na met rust 0-1 voorgestaan te hebben.
Ik blijf erbij dat de huidige vorm een op een loopt met de coronagolf. Buiten een toch al belachelijke korte voorbereiding (coach wissel moet ik hierbij ook nog noemen) hebben we amper met de beste 11 kunnen spelen. Spelers die wel fit waren moesten alles spelen. Je ziet waar PSV qua niveau toe in staat is, en dat is dan nog maar met een half fitte selectie.
 
Daarnaast is het misschien ook mentaal. Wellicht ook door corona of gewoon per speler. Want het verschil tussen spelers is vrij groot. Neem Boscgali. Boscali eerste helft was echt een potentie tot matchwinner. In de tweede helft krijgt hij een stortvloed kritiek. Maar ook een Rosario, Gakpo, Malen en zelfs Götze vind ik dat er een groot verschil zat tussen helften.
Langzaam gaat het bij de spelers ook tussen de oren zitten: we zullen het in de 2e helft toch niet weer weggeven? Het is nu al 5x (?) gebeurd, dus dat is niet gek. Voetballers zijn soms ook maar mensen.
 
Langzaam gaat het bij de spelers ook tussen de oren zitten: we zullen het in de 2e helft toch niet weer weggeven? Het is nu al 5x (?) gebeurd, dus dat is niet gek. Voetballers zijn soms ook maar mensen.
Zeker. Dat vrees ik ook. Maar ook bij zoiets kan de winterstop helpen. Als een soort van reset knopt. Ondanks dat het maar kort is.
 
Ja maar het is toch raar dat de tactiek wel perfect werkt voor 45 min. Het is niet zo dat Schmidt zegt, oke jongens laten we gassen en daarna gaan we er niets meer van bakken. Nu vind ik ook weer niet dat het tempo tegen Heerenveen zo hoog lag dat er iets word gevraagd wat je niet kan vragen van topsporters. We hadden snel de bal maar waren ook weer niet als een dolle aan het jagen. In mijn optiek. Vond dat we vooral veel ballen pakte omdat Sangaré en Rosario goed opgesteld stonden.

Hierdoor vermoed ik dat dit eerder fysiek/mentaal is. Fysiek als in dat de spelers vrij snel 'op' zijn. Dit komt mede door het drukke programma en de corona golf. Dat geloof ik wel. Kijk naar Granada. Nadat we veel hebben gewisseld. Zie je dat we hier wel 90 min relatief scherp zijn (kan ook incident zijn). En tegen Sparta was het niet echt rust. Omdat ons b-team niet kon winnen. Moesten we als nog gebruik maken van de topspelers.

Daarnaast is het misschien ook mentaal. Wellicht ook door corona of gewoon per speler. Want het verschil tussen spelers is vrij groot. Neem Boscgali. Boscali eerste helft was echt een potentie tot matchwinner. In de tweede helft krijgt hij een stortvloed kritiek. Maar ook een Rosario, Gakpo, Malen en zelfs Götze vind ik dat er een groot verschil zat tussen helften.

Wat wel een verschil is met Ajax (behalve corona). Is dat Ajax wel vaak effectiever zijn wanneer ze spelen tegen kleine tegenstanders. Wij zijn nog te slordig. Terwijl Ajax al een paar keer de wedstrijd beslist omdat ze binnen 20 min met 3 - 0 voorstaan. Als we niet 90 min scherp kunnen zijn dan moeten we op zijn minst die effectiviteit erin krijgen.


Dat wist ik niet. Wie dat programma heeft opgesteld hoopt dat iedere club eruit vliegt in Europa? Of heeft Ajax 3 dagen erna wel een makkelijke tegenstander. Wat een waanzin idd. Dan speel ik liever zonder publiek de topwedstrijden (zeker gezien dit in januari ook zonder publiek zal zijn. Vermoed ik. Wat ookal duidelijk was toen dit werd opgezet..)
Ja, jij hebt uiteraard ook een punt, er zal niet een duidelijke oorzaak zijn. Toch vind ik dat we, als het minder gaat lopen, meteen veel simpeler en compacter moeten gaan spelen, waarbij de backs gewoon op hun positie blijven. Als blijkt dat er 90 minuten gas kan worden geven, prima, maar als no 45, 60 of 70 minuten de pijp leeg is, door wat voor reden dan ook, moet er op een effectief systeem teruggevallen kunnne worden.

Wat we nu doen, hetzelfde spel blijven spelen met vermoeide spelers die het niet meer kunnen belopen, of wisselen met kwalitatief veel mindere spelers op vreemde posities, die dit spel helemaal niet kunnen spelen, gaat iedere keer veel tegengoals opleveren. Als we moe zijn, kunnen we niet meer afjagen en moeten we steeds teruglopen, wat iedere keer weer meer kracht kost, waardoor er enorme gaten vallen. Tel daarbij op een CV die niet kan verdedigen en backs die er nooit zijn, en je ziet het resultaat.

Wat we helaas ook niet hebben is een leider, die dit in het veld regelt.
 
Ja, jij hebt uiteraard ook een punt, er zal niet een duidelijke oorzaak zijn. Toch vind ik dat we, als het minder gaat lopen, meteen veel simpeler en compacter moeten gaan spelen, waarbij de backs gewoon op hun positie blijven. Als blijkt dat er 90 minuten gas kan worden geven, prima, maar als no 45, 60 of 70 minuten de pijp leeg is, door wat voor reden dan ook, moet er op een effectief systeem teruggevallen kunnne worden.

Wat we nu doen, hetzelfde spel blijven spelen met vermoeide spelers die het niet meer kunnen belopen, of wisselen met kwalitatief veel mindere spelers op vreemde posities, die dit spel helemaal niet kunnen spelen, gaat iedere keer veel tegengoals opleveren. Als we moe zijn, kunnen we niet meer afjagen en moeten we steeds teruglopen, wat iedere keer weer meer kracht kost, waardoor er enorme gaten vallen. Tel daarbij op een CV die niet kan verdedigen en backs die er nooit zijn, en je ziet het resultaat.

Wat we helaas ook niet hebben is een leider, die dit in het veld regelt.

Eens.
Probleem is dat we 1 systeem nu onder de knie hebben, maar dat dit systeem niet kan worden uitgevoerd met teveel wissels, en over een hele wedstrijd.
Waar het aan schort is om ook andere systemen onder de knie te krijgen en inderdaad iemand in het veld die dit enigszins begeleiden kan.
Het eerste systeem (hoog druk zetten, bal direct inspelen) komt super precies en kost veel kracht. Als 2 man dit niet meer volledig kunnen uitvoeren moet je direct overstappen op ander systeem. Bijvoorbeeld 4-4-2, laten komen en counteren.
Eerlijk gezegd zag je in de laatste 10 minuten van 1e helft al dat de ruimtes iets groter werden, en dan kunnen Rosario en Sangare het als eerste niet meer belopen.

Ander issue is dacht ik ook al aangestipt. Wij hebben maar 1 manier van scoren: CTODD combineren tot over de doellijn. En juist daarom zou een Zahavi in goeden doen, waarschijnlijk kunnen helpen. We hebben weinig kopgoals en bijna geen afstandsschoten in ons arsenaal (1 per wedstrijd/Gakpo). Hadden we dat wel dan zou 'PSV verzuimde het af te maken' niet zo vaak klinken en werkt het plan van Schmidt beter. Ik hoef de toegevoegde waarde van type Luuk de Jong niet uit te leggen, hoop ik.

Dus wat je Schmidt kunt verwijten, is dat hij zelf constateert dat er overbelasting is, maar dat hij daar niet zijn tactiek (meerdere systemen) op aanpast.
Daardoor zitten we nu al meerdere wedstrijden te kijken naar 'an accident waiting to happen'...
 
Enige wat er mankeert is het maken van doelpunten. Zorg gewoon dat je van de 5 kansen er minimaal 2 in schiet, dan krijgt een tegenstander in de 2e helft geen hoop.

Ik geloof niet zo in verschillende systemen en vermoeidheid. Het systeem werkt heus wel. Ze moeten een wedstrijd gewoon ‘killen’.
 
Vind ik wat overdreven. Als we tot de Europese subtop willen horen en structureel willen overwinteren in Europa moeten we toch gewoon 2 wedstrijden per week kunnen spelen? Dat doen ze in Engeland en Spanje structureel. Als dat allemaal zo vermoeiend is, moeten ze of minder trainen , of een speelstijl gaan vinden die ze wel gewoon 2 keer per week 90 minuten vol kunnen houden.
Hou er ook (buiten hierboven genoemde Corona golf) rekening mee dat de bank bij de Engelse en Spaanse clubs veel beter is dan die van ons (in verhouding met de basis) Daar hebben ze een relatieve sterke bank en kunnen ze dus ook makkelijker wisselen/ rouleren. Wij gaan van Max naar Hendriks en van Gakpo naar Mauro. Niks tegen die jongens, die werken het snot voor hun ogen, maar het zegt heel wat over de verhoudingen. Ook zijn de clubs waartegen de gemiddelde Engelse/ Spaanse clubs moet spelen in de voorrondes een stuk minder in verhouding. Als je de begrotingen/ waarde spelers als leidraad neemt dan kunnen wij geen B-elftal sturen naar onze tegenstanders, terwijl zij dat wel kunnen doen.
 
Als je ziet hoe vaak Mvogo heeft moeten ingrijpen, dan telt een goede eerste helft ( waar ze ook nog 2 zeer grote kansen hadden....) eigenlijk niet zo. Vervolgens denkt de trainer opnieuw te lichtzinnig over de Eredivisie tegenstanders en gaat weer gokken door maar liefst 5 wissels toe te passen. Als we met 1-3 voor stonden, dan had ik dat nog kunnen begrijpen maar het was bij 1-1.... Ik vind het echt onzin om zoveel te rouleren, Corona of niet. De spelers zitten in een goede flow en je hoeft ze niet te “beschermen”. Laat een keer 3 x achter elkaar hetzelfde elftal samen spelen tot de 80e minuut. Zo kun je nooit automatisme krijgen om je favoriete spel te kunnen spelen. En wat ik al zei, bij een stand van 1-1 ga je je team niet verzwakken. Je kunt mij niet vertellen dat die spelers niet nog een kwartiertje konden blijven staan tot de 80-85e minuut. Tegen Apoel geef je ze rust maar niet tegen Heerenveen en met zo’n stand op het bord...
 
Als je ziet hoe vaak Mvogo heeft moeten ingrijpen, dan telt een goede eerste helft ( waar ze ook nog 2 zeer grote kansen hadden....) eigenlijk niet zo. Vervolgens denkt de trainer opnieuw te lichtzinnig over de Eredivisie tegenstanders en gaat weer gokken door maar liefst 5 wissels toe te passen. Als we met 1-3 voor stonden, dan had ik dat nog kunnen begrijpen maar het was bij 1-1.... Ik vind het echt onzin om zoveel te rouleren, Corona of niet. De spelers zitten in een goede flow en je hoeft ze niet te “beschermen”. Laat een keer 3 x achter elkaar hetzelfde elftal samen spelen tot de 80e minuut. Zo kun je nooit automatisme krijgen om je favoriete spel te kunnen spelen. En wat ik al zei, bij een stand van 1-1 ga je je team niet verzwakken. Je kunt mij niet vertellen dat die spelers niet nog een kwartiertje konden blijven staan tot de 80-85e minuut. Tegen Apoel geef je ze rust maar niet tegen Heerenveen en met zo’n stand op het bord...
Qua wissels.. Het enige wat ik niet begreep is dat ie Hendrix als back liet spelen en Max doorschoof op het moment dat we het lastig kregen.
 
Qua wissels.. Het enige wat ik niet begreep is dat ie Hendrix als back liet spelen en Max doorschoof op het moment dat we het lastig kregen.
Hendriks begon toch als middenvelder en ging daarna naar de back toen Max eruit ging?
 
Als je ziet hoe vaak Mvogo heeft moeten ingrijpen, dan telt een goede eerste helft ( waar ze ook nog 2 zeer grote kansen hadden....) eigenlijk niet zo. Vervolgens denkt de trainer opnieuw te lichtzinnig over de Eredivisie tegenstanders en gaat weer gokken door maar liefst 5 wissels toe te passen. Als we met 1-3 voor stonden, dan had ik dat nog kunnen begrijpen maar het was bij 1-1.... Ik vind het echt onzin om zoveel te rouleren, Corona of niet. De spelers zitten in een goede flow en je hoeft ze niet te “beschermen”. Laat een keer 3 x achter elkaar hetzelfde elftal samen spelen tot de 80e minuut. Zo kun je nooit automatisme krijgen om je favoriete spel te kunnen spelen. En wat ik al zei, bij een stand van 1-1 ga je je team niet verzwakken. Je kunt mij niet vertellen dat die spelers niet nog een kwartiertje konden blijven staan tot de 80-85e minuut. Tegen Apoel geef je ze rust maar niet tegen Heerenveen en met zo’n stand op het bord...
Maar zo vroeg wisselde hij nu ook weer niet. De eerste wissel van in de 58ste minuut. Direct de discutabele. Gezien Hendrix best slecht speelde. Tegelijkertijd heeft Hendrix voorheen prima ingevallen (tegen Sparta vond menigeen hem de MOM). Hij vervangt Mo. Mo speelde niet echt bijzonder. Had een paar mooie acties maar was maar weinig beslissend aanwezig.

De volgende wissel was in de 68ste minuut. Madueke (normaal basisspeler als hij fit was geweest) en Fein (discutabel). Hierdoor komt Hendrix linksback en valt het doelpunt. Echter word Max gewisseld omdat hij op dit moment weinig meer bracht. Ik weet niet zeker of Max 10 minuten laten staan gezorgd had voor een 1 - 0. Max begon op te raken,speelde matig in de tweede helft en maakt ook verdedigend fouten. Voor de 68ste minuut liep het voor geen meter. Als Schmidt niet had gewisseld en de 1 - 1 viel. Dan had iedereen dat als kritiek gehad...

Dan heb je drie spelers gewisseld. Iets wat helemaal niet abnormaal is. Daarnaast qua spelers ook geen slechte spelers. Alleen Fein heeft zich niet bewezen. Ja, Hendrix op linksback plaatsen is een risico. Maar dat is ook wat Schmidt zei. Hij gaf aan dat hij back ups nodig had voor de back posities.

De laatste twee spelers worden gewisseld in de 78ste minuut. Deze twee spelers scoren nog de 2 - 2. Of Malen en Götze nog iets hadden kunnen doen is gissen. Maar ik vond beide in de tweede helft minder scherp ogen. Götze speelt ook gewoon drie wedstrijden (Sparta, Granada en nu) op rij.

Dus persoonlijk vind ik dat er wel iets meer nuance zit in het wisselbeleid. 3 spelers wisselen in een selectie die te kampen heeft met vermoeidheid is niet gek..

Achteraf is het natuurlijk zo dat de wissels idd niet goed eruitzagen. Maar ik praktijk zag ik zowel de wissels als de basis spelers gelijkwaardig spelen (allebei zwak). Je hoopt dat de wissels energie terug brengen in de ploeg. Dat lukte niet.
 
Vind ik wat overdreven. Als we tot de Europese subtop willen horen en structureel willen overwinteren in Europa moeten we toch gewoon 2 wedstrijden per week kunnen spelen? Dat doen ze in Engeland en Spanje structureel. Als dat allemaal zo vermoeiend is, moeten ze of minder trainen , of een speelstijl gaan vinden die ze wel gewoon 2 keer per week 90 minuten vol kunnen houden.

Dat. We kunnen wellicht niet de beste talenten aantrekken, maar we kunnen toch zeker wel aan fitheid werken?
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan