SC Heerenveen - PSV | zaterdag 6 december 16:30 | Eindstand 0-2

Zoals voeding, planning, rust, reistijd, liggen, zitten of staan ook te managen zijn.

Als bv een goede golfer gaat zitten vlak voor en tijdens een ronde is het redelijkerwijs klaar met hem. Tenzij je heel moe bent, dat is wat anders.

Ik kan me voorstellen dat lang zitten in een bus iets met je gestel doet. Of dat je net te lang slaapt voor een powernap onderweg.
Een sporter moet een iets langere reistijd wel kunnen handelen. Het is ook niet bepaald een wereldreis lijkt me..

De cijfertjes

Kovar 6,5 prima
Dest 6,5 prima, maar laat wel echt steekjes vallen
Schouten 7,5 gewoon weer uitstekend
Gasiorowski 8 die man blijft verbazen
Salah-Eddine 6,5 prima
Veerman 6,5 goeie goal
Wanner 7 laat potentie zien, ziet openingen
Til 7 zoals altijd degelijk
Saibari 6,5 niet zo dwingend als de laatste weken
Man 6 er lukte weinig
Pepi 6,5 moet nog wel wat beter
Driouech 6
Bajraktarevic 6,5
Flamingo 6

Vorig seizoen ging het helemaal mis, met Bosz en genoeg kwaliteit, op de back posities na. Het begon toen met Heerenveen.

We hebben wel gewonnen, maar Heerenveen kreeg ook kansen hoor. Als de 1-0 was gevallen had je een andere wedstrijd gespeeld. Het zat dan vanavond niet tegen, met een matige keeper aan hun zijde als hulpje. Dat heb je dan ook nodig.
Daar zeg je wat de backposities met Dams/Lezema kosten je gewoon vele punten. Dest was gelukkig op tijd terug om de schaal veilig te stellen en nu in zeer goede vorm.

Nee, er zijn ettelijke jaren geweest dat er verhoudingsgewijs veel meer punten verspeeld werden in het noorden dan tegen andere clubs. Dat heeft niks met kwaliteit of coach te maken, want die waren er bij andere uitwedstrijden ook bij.

Eerder heeft het te maken met toeval of door datgene wat ik opper. Ik neem toch aan dat PSV dat ook geconstateerd heeft en wellicht hebben ze er wat mee gedaan. Dat zou ik weleens willen weten.

Er zijn bv ook ploegen die in verhouding heel veel punten laten liggen tijdens de 12.15 uur-wedstrijden.
Klopt dat überhaupt wel? Ik kan me ook jaren herinneren dat we het heel erg lastig hadden tegen NAC, Willem 2 en RKC. Of überhaupt uit. Het ‘uitsyndroom’ onder Fred Rutten of Dick Advocaat.

De media gaat weer los want Feyenoord weet thuis te winnen van een subtopper wat natuurlijk wel als wereldprestatie neergezet moet worden. Ondertussen maken ze ons PSV de pis niet lauw en gaan ze gestaag door waar ze mee bezig zijn.
Heb even gekeken hoe deze 15 wedstrijden zich verhouden tot vorig seizoen. Waarbij Almere ingewisseld is Telstar, RKC voor Excelsior en Volendam voor Willem II.

Met eens snelle (edoch duffe) bleek zie ik dat we toen op basis van de 15 wedstrijden die nu gespeeld zijn 30 punten en een doelsaldo van +19. Nu is dat 40 punten met een doelsaldo van +29.

Laat ze maar interviewen, schrijven en omhoog praten daar bij de media. Wij gaan gestaag onderweg naar meer. Ondanks de misstap tegen Telstar ligt ons puntenaantal ca 4 punten hoger dan het gemiddelde van afgelopen 10 jaar, En ons doelsaldo ca 2 hoger ligt. We hebben in de eredivisie de meeste goals gescoord en de minste tegensgoals.

De media gaat weer los want Feyenoord weet thuis te winnen van een subtopper wat natuurlijk wel als wereldprestatie neergezet moet worden. Ondertussen maken ze ons PSV de pis niet lauw en gaan ze gestaag door waar ze mee bezig zijn.
Heb even gekeken hoe deze 15 wedstrijden zich verhouden tot vorig seizoen. Waarbij Almere ingewisseld is Telstar, RKC voor Excelsior en Volendam voor Willem II.

Met eens snelle (edoch duffe) bleek zie ik dat we toen op basis van de 15 wedstrijden die nu gespeeld zijn 30 punten en een doelsaldo van +19. Nu is dat 40 punten met een doelsaldo van +29.

Laat ze maar interviewen, schrijven en omhoog praten daar bij de media. Wij gaan gestaag onderweg naar meer. Ondanks de misstap tegen Telstar ligt ons puntenaantal ca 4 punten hoger dan het gemiddelde van afgelopen 10 jaar, En ons doelsaldo ca 2 hoger ligt. We hebben in de eredivisie de meeste goals gescoord en de minste tegensgoals.
Deze houding en gedrag van de media is juist mijn kers op de taart. PSV is nu de club in de eredivisie en dat komt pijnelijk binnen. We schrijven geschiedenis met onze prestaties zowel sportief als hoe we als club zijn. We hebben de zwaarste uitwedstrijden gehad en blijven ze maar winnen. Volgende week bij winst op Heracles sowieso een weekend waar Ajax of Fnoord punten gaan verspelen. Wordt weer een fijne kerst.

Deze houding en gedrag van de media is juist mijn kers op de taart. PSV is nu de club in de eredivisie en dat komt pijnelijk binnen. We schrijven geschiedenis met onze prestaties zowel sportief als hoe we als club zijn. We hebben de zwaarste uitwedstrijden gehad en blijven ze maar winnen. Volgende week bij winst op Heracles sowieso een weekend waar Ajax of Fnoord punten gaan verspelen. Wordt weer een fijne kerst.
De media boeit het helemaal niks. Feyenoord en Ajax leveren gewoon de meeste clicks en betere kijkcijfers op.

Mag toch hopen dat PSV een andere filosofie op reizen en daarna op de voorbereiding op wedstrijden heeft dan deze twee zinnen.
Je doet net alsof de selectie eerst moet bijkomen van een jetlag als ze naar Friesland moeten..

Ach, we zitten ondertussen 2,5 jaar te kijken naar de PSV goed nieuws show. Het mag wat mij betreft ook wel een keer over een andere club gaan. De eredivisie bestaat natuurlijk niet alleen uit PSV. Er is meer dan genoeg aandacht voor onze prestaties. Soms wat mij betreft iets teveel. Na de winst op Az en Feyenoord is het dagen over de Bosz filosofie gegaan bij zon beetje alle voetbal talkshows. Doe maar gewoon zou ik zeggen. Als zelfs Valentijn Driessen ineens PSV gaat zien als een blauwdruk voor de eredivisie dan gaan we wel een grens over.. Valentijn bloody Driessen 🤔

De cijfertjes

Kovar 6,5 prima
Dest 6,5 prima, maar laat wel echt steekjes vallen
Schouten 7,5 gewoon weer uitstekend
Gasiorowski 8 die man blijft verbazen
Salah-Eddine 6,5 prima
Veerman 6,5 goeie goal
Wanner 7 laat potentie zien, ziet openingen
Til 7 zoals altijd degelijk
Saibari 6,5 niet zo dwingend als de laatste weken
Man 6 er lukte weinig
Pepi 6,5 moet nog wel wat beter
Driouech 6
Bajraktarevic 6,5
Flamingo 6
Eens, muv Dest, die speelde na een Lange reeks matige tot slechte wedstrijden, weer eens een prima wedstrijd. Geeft hoop voor dinsdag

Je hebt gelijk dat het uitstekend draait bij ons.
En dat we ons niets moeten aantrekken van de subjectieve media.
Maar het blijft walgelijk , dat zoveel mogelijk downplayen en/of negeren van de topprestaties die PSV aan het leveren is deze drie jaren tegenover zielige pogingen om Ajax en Fijenoord bij twee achter elkaar goed geraakte ballen de hemel in te prijzen.
Er zijn teveel lieden die als papegaaien hun onzin verspreiden of er in geloven.
Niet kunnen zien maar blij met deze uit overwinning. Utrecht nog uit voor de winterstpop en dan hebben we naast Hveen toch mooi Feyenoord, AZ, Utrecht, Twente en NEC al gehad uit.
Ja, mooi deze zege maar toch wat kanttekeningen;
Omdat er geen 0-3 gescoord werd was er wel degelijk risico op puntverlies. (Weer Driouch, nu met zijn schot in het zijnet terwijl Pepi de bal voor het intikken had gehad).
Als de overtreding van Schouten een meter verderop was gemaakt of er een verdwaalde bal afketst bij een vrije trap staat het 1-2.
Is het zo moeilijk te snappen voor profs dat je bij 0-3 niets te vrezen hebt en na een toevallige 1-2 een ontketende tegenstander je punten kan afpakken? (NEC-PSV 3-3 vorig jaar)

Verder komt er nu een periode zonder Saibari en Salah Eddine , dus weg automatismen vanwege aanpassingen, komen er nog meer (uit)wedstrijden die lastig zijn , want ELK duel begint met 0-0.
Blessures, vormverlies, fluitisten foutjes, domme pech, er kan van alles gebeuren in een 34 wedstrijden durend, dus lang seizoen.
Derhalve niet te vroeg juichen.
Overigens vond ik Kovar, Schouten,Veerman, Yarek EN Gozubuyuk erg goed.

Terug
Bovenaan Onderaan