Rusland

Bekijk bijlage 4638
In die zin zijn er ook aardig wat oblasts (regios) waar nu Russen het voor t zeggen hebben die normaliter een behoorlijk deel van de graanoogst verzorgen. De reden dat ze nu inzetten op het aansluiten van deze regios op t russisch spoor zal waarschijnlijk zowel bevoorraden leger en nieuwe troepen (heen) als staal en landbouwproducten (uit) zijn. Hetzelfde voor t grote belang van havens als Mariopol en controlle zwarte zee. Gezien de waarde door verwachte schaarste flink stijgt ook n begrijpelijke moove. Hoe minder van de rest van de oogst via Ukraine het land uit kan hoe groter waarde van Russisch en "geannexeerd" graan zal zijn?

Tijd dat de passieve houding van de rest van de wereld veranderd in een actieve en vooral veel agressievere houding.
 
Ze gaan proberen via Belarus graan naar de Baltische Staten te vervoeren. Want zelfde spoormaat. Moeilijk gezien de houding van Belarus in deze oorlog. De havens aan de Zwarte Zee zijn nu Russisch.
 
Ze gaan proberen via Belarus graan naar de Baltische Staten te vervoeren. Want zelfde spoormaat. Moeilijk gezien de houding van Belarus in deze oorlog. De havens aan de Zwarte Zee zijn nu Russisch.
Volgens mij is Odessa nog Oekrains, maar dobberen daar nog van die russische boten voor.
 
En Zelensky blijft koppig doen, niet willen praten en totaal geen dealtjes willen sluiten. Alleen vergeet hij dat hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat Russen winnen :rolleyes:
d80ff93e0617e8217250abd669b338e6.png
 
En Zelensky blijft koppig doen, niet willen praten en totaal geen dealtjes willen sluiten. Alleen vergeet hij dat hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat Russen winnen :rolleyes:
d80ff93e0617e8217250abd669b338e6.png
Wat is winnen?
Overigens schat men dat de Russen eveneens 200 troepen per dag verliest. Maar goed, volgens jou komen die super-commando‘s nog die heel Oekraïne in 2 dagen veroveren. Daar wachten we dan nog maar even op.
 
Wat is winnen?
Overigens schat men dat de Russen eveneens 200 troepen per dag verliest. Maar goed, volgens jou komen die super-commando‘s nog die heel Oekraïne in 2 dagen veroveren. Daar wachten we dan nog maar even op.

Langste adem hebben = winnen, al duurt het tot januari als Russen langzaam door pushen dan pakken ze Kiev ook later. Zij kunnen 200 KIA per dag hebben en Zelensky niet. En al heeft Rusland heel het land voor zich is het nog geen done-deal, onrust in het bezette land zal blijven maar je hebt gewonnen.

Supercommando's heb ik nooit getypt, wel dat de Russen oude meuk inzetten wat je met paar stenen kan uitschakelen, als ze met de T90, Uragan en TOS2 komen dan kunnen ze serieus schade aanrichten. Maaaaaaaaaaaaaaaaaar omdat deze oorlog anders is dan alle overige, heeft de T90 het ook moeilijk tegen de drones en javelins, en elke tank in de wereld zal het momenteel moeilijk hebben tegen dit soort wapentuig.
 
Tijd dat de passieve houding van de rest van de wereld veranderd in een actieve en vooral veel agressievere houding.
Zo sta ik er ook in.

Zo'n missie om graan veilig te stellen bijvoorbeeld moet prima kunnen. Putin dreigt er maar lekker op los.
Het enig wat ie heeft is atoombommen.
Hij heeft verder de resources niet om meer landen aan te vallen.
Hij kan in Oekraine ook niet eeuwig bezig blijven.

En als ie inderdaad ziek en gek genoeg is om op de grote rode knop te drukken, dan denk ik dat de Russen net om hem heen wel een eind aan hem maken.

En zo niet, dan pech. We kunnen ons niet door zo'n idioot laten intimideren.
Ging met Hitler ook mis.


Ps extra respect voor Engeland en Johnson die zich vanaf het begin veel fermer heeft uitgesproken en ook meer heeft gedaan dan de rest van Europa.
Ik ben geen fan van Johnson, maar dit is zeker positief. Komen wij aan met Mark Rutte... ugh

Ook respect voor de toch kleine buurlanden zoals Estland en ook Finland die ook dapperder zijn dan wij.
 
Laatst bewerkt:
Want zij hebben wel troepen in Oekraïne?

Ik snap hem ook niet helemaal. Het VK doet volgens mij niet zoveel meer? En sowieso is het ook wel een NAVO hulpactie, alleen Finland zit daar niet bij.

VK en Estland/Finland leveren wapens, geld en intelligence. Net als de rest. Finland zonder NAVO bescherming maar wel andere bondgenoten. Vooruit, het VK heeft hardop uitgesproken Zweden en Finland te zullen verdedigen. Maar dat hebben de VS en Duitsland ook gezegd. En ik meen dat ook de NAVO in z'n totaliteit heeft aangegeven bescherming te overwegen tot de toetreding.
 
Ik snap hem ook niet helemaal. Het VK doet volgens mij niet zoveel meer? En sowieso is het ook wel een NAVO hulpactie, alleen Finland zit daar niet bij.

VK en Estland/Finland leveren wapens, geld en intelligence. Net als de rest. Finland zonder NAVO bescherming maar wel andere bondgenoten. Vooruit, het VK heeft hardop uitgesproken Zweden en Finland te zullen verdedigen. Maar dat hebben de VS en Duitsland ook gezegd. En ik meen dat ook de NAVO in z'n totaliteit heeft aangegeven bescherming te overwegen tot de toetreding.
Het is denk ik ook met name de retoriek. Johnson die naar Kiev gaat en zegt pal achter Oekraïne te staan en Rutte die zegt dat we natuurlijk niet kunnen stoppen met russische energie.
 
Ik snap hem ook niet helemaal. Het VK doet volgens mij niet zoveel meer? En sowieso is het ook wel een NAVO hulpactie, alleen Finland zit daar niet bij.

VK en Estland/Finland leveren wapens, geld en intelligence. Net als de rest. Finland zonder NAVO bescherming maar wel andere bondgenoten. Vooruit, het VK heeft hardop uitgesproken Zweden en Finland te zullen verdedigen. Maar dat hebben de VS en Duitsland ook gezegd. En ik meen dat ook de NAVO in z'n totaliteit heeft aangegeven bescherming te overwegen tot de toetreding.
De EU heeft ook gewoon zo’n bepaling. Dus die bescherming was er al.
 
De EU heeft ook gewoon zo’n bepaling. Dus die bescherming was er al.

Dat zei je vorige keer ook al, maar da's dus niet zo'n gegeven. Het militaire gedeelte in de EU leunt vooral op de NAVO. Niet zozeer de EU.


 
Dat zei je vorige keer ook al, maar da's dus niet zo'n gegeven. Het militaire gedeelte in de EU leunt vooral op de NAVO. Niet zozeer de EU.


Dat men de toorn van Rusland wil riskeren met hun NAVO-aanvraag geeft wel aan dat de EU niet dezelfde bescherming biedt.
 
Dat men de toorn van Rusland wil riskeren met hun NAVO-aanvraag geeft wel aan dat de EU niet dezelfde bescherming biedt.

Precies. Dan had de EU inmiddels wel iets gezegd in de trant van, an attack on one is an attack on all. :geek:

De hulp die EU lidstaten elkaar moeten bieden is bewust vaag gelaten, zodat landen die van oudsher op militair vlak neutraal zijn... kom, noem er eens 2.. Zweden en Finland.. op andere manieren hulp kunnen bieden.
 

Boek, boek, boek!

Of je leest het origineel waarvan Orwell zoveel heeft overgenomen dat 1984 eigenlijk gewoon plagiaat is: Jevgeni Zamjatin - Wij.
Misschien een beetje laat maar inmiddels het boek uitgelezen. Een enorm goed, maar ook ziek en triest. Ik kreeg er bijna een paar tranen door. Ik twijfel of ik "dubbeldenk" goed heb begrepen. Je denkt aan twee verschillende dingen, en dat is verboden volgens de nieuwspraak regels? En is Winston uiteindelijk nu echt gelukkig geworden? En die scène met die ratten was echt creepy, voor hem de ratten. Voor een ander iets anders wat beangstigend is


Het artikel vind ik vrij ingewikkeld, mede omdat ik niet zo goed thuis ben in die wereld en de personen die genoemd worden. Ik weet niet of ik het goed heb begrepen maar de rode draad zou zijn dat het westen ook niet altijd vrijuit gaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan