Religie

In de categorie 'heb op feesboek gestaan' vond ik deze tekst wel prikkelend om hier te plaatsen:

The Atheist's 'Science' Vs. The Theist's Science!" By Brian Top 10 Things We NEVER Observe (The Atheist's Science): 1. Nothingness causing something. 2. Life from no life whatsoever. 3. Intelligence from non intelligence. 4. Truth from no truth at all. 5. Logic from no logic whatsoever. 6. Knowledge from no knowledge whatsoever. 7. Complex code from mindlessness. 8. Language learned from no language. 9. Laws of physics from chaos. 10. Morals from no moral awareness. Top 10 Things We ALWAYS Observe (The Theist's Science): 1. Something causing something. 2. Life only from life. 3. Intelligence from intelligence. 4. Truth from truth. 5. Logic and reasoning from logic and reasoning. 6. Knowledge from knowledge. 7. Complex code from minds. 8. Language learned from language. 9. Laws of physics unchanging. 10. Morals from moral awareness. ....Which view best matches your life experience?
 
In de categorie 'heb op feesboek gestaan' vond ik deze tekst wel prikkelend om hier te plaatsen:

The Atheist's 'Science' Vs. The Theist's Science!" By Brian Top 10 (..)

The theist science view; als we iets niet snappen bedenken we gewoon dat er een god bestaat, kunnen we doen alsof we t snappen en anderen de les lezen. Soms met verregaande gevolgen voor de wetenschap, veelal obstructief voor kennis, gezondheid en begrip/respect binnen de wereld.

The non-theist science view: er zijn veel dingen die de wetenschap nog niet begrijpt maar het is prima om dat toe te geven en die vragen open te laten. Iets uit de duim zuigen en verkopen als onwrikbare waarheid is "om in kerkelijke termen" te blijven wetenschappelijk gezien de ware zonde.

De kerk financieerd n "wetenschappelijke tak" genaamd apologetics, die proberen om met "logica" het geloof te verdedigen (of beter, tegen te gaan dat de kerk in de huidige tijd aan invloed (=inkomen) minder en minder als autoriteit word beschouwd. Ik vermoed dat het lijstje van jou "Bryan van feesbook" op zo'n moderne geloofsridder zijn logica is gestoeld.
 
Laatst bewerkt:
The theist science view; als we iets niet snappen bedenken we gewoon dat er een god bestaat, kunnen we doen alsof we t snappen en anderen de les lezen. Soms met verregaande gevolgen voor de wetenschap.

The non-theist science view: er zijn veel dingen die de wetenschap nog niet begrijpt maar het is prima om dat toe te geven en die vragen open te laten. Iets uit de duim zuigen en verkopen als onwrikbare waarheid is "om in kerkelijke termen" te blijven wetenschappelijk gezien de ware zonde.

De kerk financieerd n "wetenschappelijk tak" genaamd apologetics, die proberen om met "logica" het geloof te verdedigen (of beter, tegen te gaan dat de kerk in de huidige tijd aan invloed (=inkomen) minder en minder als autoriteit word beschouwd. Ik vermoedelijk dat het lijstje van jou "Bryan van feesbook" op zo'n moderne geloofsridder zijn logica is gestoeld.

Het lijstje doet mij denken aan Toon Hermans: Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas.
 
We kunnen hier en daar best wat gaten in de wetenschappelijke benadering en argumenten schieten. Punt is alleen dat zelfs als je ze allemaal erkent en aanneemt je nog steeds geen enkel valide argument voor een van de grote religies hebt die de tand des jaren, imperialisme en kruistochten overleefd hebben. Maximale stap die je in die redenering m.i. kunt zetten is richting iets als het ietsisme.
 
We kunnen hier en daar best wat gaten in de wetenschappelijke benadering en argumenten schieten. Punt is alleen dat zelfs als je ze allemaal erkent en aanneemt je nog steeds geen enkel valide argument voor een van de grote religies hebt die de tand des jaren, imperialisme en kruistochten overleefd hebben. Maximale stap die je in die redenering m.i. kunt zetten is richting iets als het ietsisme.

Meestal wordt religie ook van 1 kant uit benaderd: wat ik geleerd hebt te geloven moet wel waar zijn. Maar als je het van de andere kant benaderd: er is iets, hoe komt je dan uit bij het juiste geloof? Waarom zijn er weinig moslims in het regenwoud? Waarom zijn er geen (weinig?) Inca-gelovigen in Nederland? Waarom geloven nog maar weinig mensen in Zeus, Wodan of Jupiter, terwijl een paar duizend jaar geleden dit toch echt ware goden waren. En zelfs binnen het christendom, hoe bepaal je welke van de talloze afsplitsingen de ware is en welke een garantie zijn voor een leven na de dood in de hel?
 
Meestal wordt religie ook van 1 kant uit benaderd: wat ik geleerd hebt te geloven moet wel waar zijn. Maar als je het van de andere kant benaderd: er is iets, hoe komt je dan uit bij het juiste geloof? Waarom zijn er weinig moslims in het regenwoud? Waarom zijn er geen (weinig?) Inca-gelovigen in Nederland? Waarom geloven nog maar weinig mensen in Zeus, Wodan of Jupiter, terwijl een paar duizend jaar geleden dit toch echt ware goden waren. En zelfs binnen het christendom, hoe bepaal je welke van de talloze afsplitsingen de ware is en welke een garantie zijn voor een leven na de dood in de hel?
Zeg! Ga je nou al weer logisch zitten denken? Foei!
 
Ben wel benieuwd hoe ze er op reageren. Zou je hun reactie kunnen delen?
De vlag kan uit! Vandaag is mijn uitschrijving eindelijk officieel bevestigd door de RK-kerk:SC:!
Reactie van de kerk:


Betreft: Kerkverlating. SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE 28 maart 2019

U hebt aangegeven de Rooms-katholieke Kerk te willen verlaten.

Daarom is de parochie waar u gedoopt bent, verzocht hiervan aantekening te maken in het doopregister.

In onze parochie wordt u verwijderd uit het digitale ledenbestand.

Met vriendelijke groet,
pastoor Meijer.



Grote blij. Ik ben niet langer lid van de kerk.:CHEER:
 
Laatst bewerkt:
De vlag kan uit! Vandaag is mijn uitschrijving eindelijk officieel bevestigd door de RK-kerk:SC:!
Reactie van de kerk:


Betreft: Kerkverlating. SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE 28 maart 2019

U hebt aangegeven de Rooms-katholieke Kerk te willen verlaten.

Daarom is de parochie waar u gedoopt bent, verzocht hiervan aantekening te maken in het doopregister.

In onze parochie wordt u verwijderd uit het digitale ledenbestand.

Met vriendelijke groet,
pastoor Meijer.



Grote blij. Ik ben niet langer lid van de kerk.:CHEER:


Goddomme, da's ene felicitatie waard!
 
De vlag kan uit! Vandaag is mijn uitschrijving eindelijk officieel bevestigd door de RK-kerk:SC:!
Reactie van de kerk:


Betreft: Kerkverlating. SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE 28 maart 2019

U hebt aangegeven de Rooms-katholieke Kerk te willen verlaten.

Daarom is de parochie waar u gedoopt bent, verzocht hiervan aantekening te maken in het doopregister.

In onze parochie wordt u verwijderd uit het digitale ledenbestand.

Met vriendelijke groet,
pastoor Meijer.



Grote blij. Ik ben niet langer lid van de kerk.:CHEER:
Gefeliciteerd. Hoe lang heeft het geduurd? Ik zal vast ook ingeschreven staan, maar ik ondervind daar vooralsnog geen hinder van.
 
Gefeliciteerd. Hoe lang heeft het geduurd? Ik zal vast ook ingeschreven staan, maar ik ondervind daar vooralsnog geen hinder van.
19 september brief verstuurd.
Ik ondervond er geen hinder van, maar vind het een organistie waar ik niet aan verbonden wil zijn. Dat geldt voor zowel de club an sich, als de wandaden ervan, uit het verre en recente verleden.
 
De vlag kan uit! Vandaag is mijn uitschrijving eindelijk officieel bevestigd door de RK-kerk:SC:!
Reactie van de kerk:


Betreft: Kerkverlating. SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE 28 maart 2019

U hebt aangegeven de Rooms-katholieke Kerk te willen verlaten.

Daarom is de parochie waar u gedoopt bent, verzocht hiervan aantekening te maken in het doopregister.

In onze parochie wordt u verwijderd uit het digitale ledenbestand.

Met vriendelijke groet,
pastoor Meijer.



Grote blij. Ik ben niet langer lid van de kerk.:CHEER:

Goed gedaan hoor. Vergietje af!
 
Je moet eerst 3 kardinalen aftrekken en dat kost je gewoon tijd. Daarna gaat het eigenlijk heel snel begreep ik :HB:
cc.jpg

Hou op schei uit...
 
Gefeliciteerd. Hoe lang heeft het geduurd? Ik zal vast ook ingeschreven staan, maar ik ondervind daar vooralsnog geen hinder van.

Ik ben al jaren uitgeschreven. Mijn vriendin nog niet, en die kreeg toevallig van de week voor de tweede keer in een jaar post van de plaatselijjke RK-kerk. Da's overigens al wel meteen zo'n indirect dingetje, ze krijgen al je adreswijzigingen door zo lang je lid bent. Voor mij was dit alleen al genoeg reden. Maar afijn; de daadwerkelijke brieven bevatten uitnodigingen om de plaatselijke RK-kerk financieel te steunen, als goed Rooms-Katholiek. Ze doen er voor het gemak direct een acceptgiro bij. Dat vond ze wel zo irritant worden dat die uitschrijving nu ook onderweg is.

@Reem: welkom bij de club van niet-meer ingeschrevenen!
 
Ik ben al jaren uitgeschreven. Mijn vriendin nog niet, en die kreeg toevallig van de week voor de tweede keer in een jaar post van de plaatselijjke RK-kerk. Da's overigens al wel meteen zo'n indirect dingetje, ze krijgen al je adreswijzigingen door zo lang je lid bent. Voor mij was dit alleen al genoeg reden. Maar afijn; de daadwerkelijke brieven bevatten uitnodigingen om de plaatselijke RK-kerk financieel te steunen, als goed Rooms-Katholiek. Ze doen er voor het gemak direct een acceptgiro bij. Dat vond ze wel zo irritant worden dat die uitschrijving nu ook onderweg is.

@Reem: welkom bij de club van niet-meer ingeschrevenen!
Thnx!!:cool:
 
De vlag kan uit! Vandaag is mijn uitschrijving eindelijk officieel bevestigd door de RK-kerk:SC:!
Reactie van de kerk:


Betreft: Kerkverlating. SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE SPATIE 28 maart 2019

U hebt aangegeven de Rooms-katholieke Kerk te willen verlaten.

Daarom is de parochie waar u gedoopt bent, verzocht hiervan aantekening te maken in het doopregister.

In onze parochie wordt u verwijderd uit het digitale ledenbestand.

Met vriendelijke groet,
pastoor Meijer.



Grote blij. Ik ben niet langer lid van de kerk.:CHEER:
Mooi! Gefeliciteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan