Religie

Heel triest. Hier in Zwitserland komen ze nog kijken als ze bij wijze van spreken een plant uit je tuin hebben gerukt. Politie is overal zichtbaar. Ook kleine vergrijpen worden aangepakt. De wet wordt gehandhaafd. Dat is de basis van iedere wet. Als je 'm niet handhaaft, kan de wet de prullenbak in.
Nederland moet meer investeren in blauw op straat.
Hier in Singapore haal je het ook niet in je hoofd om iets te doen omdat:
1. de straffen zijn heel erg hoog
2. de pakkans is hoog
3. de acceptatie van kleine en grote criminaliteit is laag (Nederland acceptatie kleine criminaliteit erg hoog: we vinden altijd wel excuses waarom iets eigenlijk niet erg is)
Hier in Schotland gaat iedereen ook maar z'n eigen gang, zonder zich al te veel van de politie aan te trekken. En de rechtspraak is ook vol met begrip voor de moeilijke situatie van de daders en de straffen laag. :braak:

Daarbij is verweving van de politie met de onderwereld (lees omkoping en afpersing) hier ook normaal. Weet niet of dat in Nl nou ook zo is. Wellicht dat iemand op het forum daar meer over weet (en dan bedoel ik de dagelijkse praktijk, niet de 'officiele' raporten en onderzoekjes).

En dan vindt men het gek dat de criminaliteit welig tiert en de bevolking zich niet met het gezag associeert.
 
Ik dacht even dat het zo'n Amerikaanse gek was die de vergelijk trok. Maar nee hoor, deze frisse man is een Nederlander:

https://www.ad.nl/binnenland/univer...-docent-passende-maatregelen-volgen~ad245dc0/

"Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak.” :fear:

Ik doe er maar even het zwijgen toe, dat lijkt me veiliger.
Hij vergeet gemakshalve dat de SGP vond dat de Duitsers een gezel in gods hand waren om de Joden te straffen voor het verwerpen van Jezus. Dus de vergelijking is stupide, maar het historisch besef ook 0,0.
 
Het lijkt oververtegenwoordigd, of dat zo is, geen idee.
Wel kent de R.K. kerk meer de traditie van kostscholen e.d.. Kortom, meer risico-situaties. Maar misschien dat het celibaat meespeelt. Of de vorm van organisatie van de kerk, top down (Rome beslist) tegenover bottom-op (protestant, men kiest de abmstdragers die weer de laag daarboven kiezen).

btw, hervormd, gereformeerd en luthers is allemaal protestant ;)
Ik denk dat kostscholen en het celibaat zeker een grote rol spelen. Dus lijkt het mij niet gek dat misbruik binnen de RK kerk een veel grotere rol speelt dan in andere kerken.
Ik dacht even dat het zo'n Amerikaanse gek was die de vergelijk trok. Maar nee hoor, deze frisse man is een Nederlander:

https://www.ad.nl/binnenland/univer...-docent-passende-maatregelen-volgen~ad245dc0/

"Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak.” :fear:

Ik doe er maar even het zwijgen toe, dat lijkt me veiliger.
Ja, onvoorstelbaar hè. Sommige mensen blijven het maar erger maken. Zeg dan niks.
En deze man is ook nog (ex) werknemer van de VU. Schande!!!
Tot zover de "vrije" universiteit.
 
Ik denk dat kostscholen en het celibaat zeker een grote rol spelen. Dus lijkt het mij niet gek dat misbruik binnen de RK kerk een veel grotere rol speelt dan in andere kerken.

Ja, onvoorstelbaar hè. Sommige mensen blijven het maar erger maken. Zeg dan niks.

Tot zover de "vrije" universiteit.
Vrije mag alleen tussen man en vrouw, en dan alleen als je getrouwd bent, en dan alleen nog functioneel om kinderen te maken.:)
 
Ik denk dus niet dat het 'wel mee zal vallen'. Het zijn er gewoon heel, héél veel. In vergelijk met welke groep dan ook.

Ik bedoelde met meevallen het verschil in percentages tussen de sportverenigingen, scouting, jeugdzorg etc aan de ene kant en de kerk aan de andere kant.
Natuurlijk is elk slachtoffer er een te veel.

Waarom is de RK-kerk oververtegenwoordigd ten opzichte van andere christelijke verenigingen denk jij? Komt dat omdat er daar meer groepsgewijs werd (wordt?) geleefd etc? Of denk je dat het misbruik binnen de RK-kerk gelijk is met dat van de protestantse, hervormde, gereformeerde, lutherse etc. -kerken?

Niet op mij gericht maar dat heeft, net als mijn gebrek aan kennis, me nooit weerhouden om toch te reageren.

Ik sluit me bij der jaufe aan. Toevoeging:
Er zullen daar (procentueel) vast vergelijkbare cijfers zijn, maar het zal minder snel naar buiten komen. Veel andere kerken zoals bijvoorbeeld de Johova getuigen, de protestanten en de Islam zijn vaak strikter in hun geloof. Daardoor is hun belevingswereld kleiner en hun samenleving hechter. Als je daar slachtoffer bent van iemand van de kerk zal dit minder snel naar buiten komen vanwege druk vanuit de omgeving/ ter bescherming van de organisatie.
 
Juist daar andere meningen te laten horen geef je aan dat er vrijheid is ;)
Inderdaad vrij om een mening te geven, maar wel ironisch om daarmee de vrijheid van anderen te beknotten. En daarmee discriminerend en daarmee niet meer binnen de vrijheid van meningsuiting.
 
Interessant dit. Er zijn dus ruwweg 2 keer zoveel orthodoxe christenen met opvattingen uit de middeleeuwen dan dat er moslims zijn met zulke opvattingen. Dat had ik in ieder geval niet verwacht.
 
Interessant dit. Er zijn dus ruwweg 2 keer zoveel orthodoxe christenen met opvattingen uit de middeleeuwen dan dat er moslims zijn met zulke opvattingen. Dat had ik in ieder geval niet verwacht.
Je hebt het dan alleen over binnen onze landsgrenzen, neem ik aan?
 
Interessant dit. Er zijn dus ruwweg 2 keer zoveel orthodoxe christenen met opvattingen uit de middeleeuwen dan dat er moslims zijn met zulke opvattingen. Dat had ik in ieder geval niet verwacht.
Dat is de moderne stroming dan? :grin:

Boekje is natuurlijk al veel ouder, inclusief gekkigheid die erin staat en waaruit bijzonder selectief wordt overgenomen.
 
Interessant dit. Er zijn dus ruwweg 2 keer zoveel orthodoxe christenen met opvattingen uit de middeleeuwen dan dat er moslims zijn met zulke opvattingen. Dat had ik in ieder geval niet verwacht.
Ben benieuwd hoe ze aan de getallen komen. Heb je n bron? (nee ik trek het niet in twijfel, vermoed eerder dat er bepaalde groepen missen)
 
Ben benieuwd hoe ze aan de getallen komen. Heb je n bron? (nee ik trek het niet in twijfel, vermoed eerder dat er bepaalde groepen missen)
Filmpje vergeten bij te plakken :oops:
(Voor degene die het niet kunnen zien omdat het achter de betaalmuur is: rechtermuisknop en open in incognito window).
 
Gelezen...

(Gebaseerd op een brief van prof. James F. Kauffman)

Beste mede-ondertekenaars van het Nashville manifest:

Hartelijk dank dat jullie ons weer even herinneren aan de onwrikbaarheid van de Bijbel. Wij weten nu weer hoe homosexuele onreinheid en transgenderisme afgekeurd dient te worden omdat de Bijbel dit zegt (Leviticus 18:22).
Mag ik jullie advies vragen in enkele andere zaken die in de Bijbel staan, waarvan ik ook graag zou willen weten hoe ik die regels moet opvolgen? Want dat alles wat in de Bijbel staat opgevolgd dient te worden, staat uiteraard buiten kijf.
1. Leviticus 25:44 zegt dat ik slaven mag bezitten, zowel mannelijk als vrouwelijk, maar alleen als ze aangekocht zijn van buurlanden. Geldt dit nou alleen voor Duitsland en België? Een vriend zegt dat Engeland uitgesloten is, omdat de Noordzee er tussen ligt, maar ik zou toch wel heel graag een Brit bezitten!

2. Ik wil een van mijn dochters als slaaf verkopen, zoals toegestaan volgens Exodus 21:7. Volgens Leviticus 27:4 is een vrouw dertig gram zilver waard, maar onder de twintig jaar is ze maar tien gram zilver waard. Als mijn dochters al wel volgroeid zijn, maar nog geen twintig, wat is dan in deze huidige economie een redelijke prijs?

3. Een vriend zit met het volgende probleem: volgens Leviticus 15:19-24 mag een man geen contact hebben met een vrouw die in haar menstrueel onreine periode zit. Dat is wel wat lastig te zien. Hoe kan een man dit vermijden? Gewoon vragen valt tegenwoordig niet meer zo lekker, de meeste vrouwen nemen hier aanstoot aan.

4. Als ik een stier op het altaar verbrand als offer, creëert dit een geur die God welgevallig is, aldus Leviticus 1:9. Ik krijg echter klachten van de buurt als ik dit doe. Zij vinden de geur niet welgevallig. Mag ik ze nu neerslaan?

5. In mijn straat zijn diverse mensen die maar blijven doorwerken op zondag, Sabbath. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat ik ze moet doden. Ben ik nu moreel verantwoordelijk om ze zelf te doden, of mag ik de politie vragen dit voor mij te doen?

6. Varkensvlees (Leviticus 11:7) en oesters en mosselen (Leviticus 11:10) zijn onreine dieren en mogen niet gegeten worden of aangeraakt worden, en wie ze aanraakt wordt zelf ook onrein. In mijn vereniging zitten een slager en een visboer, kan ik ze nog wel aanraken als ik handschoenen draag? Oh, en hoe zit dat met het aanraken van een voetbal, gemaakt van varkenshuid?

7. Volgens Leviticus 21:20 mag ik Gods altaar niet naderen als ik een afwijking in mijn zicht heb. Ik moet toegeven dat ik een bril draag, maar met mijn bril zie ik wel scherp... is hier enige onderhandelingsruimte mogelijk?

8. Een priester moet trouwen met een maagd, aldus Leviticus 21:13. Daar hebben de katholieken dus al een probleem, hoe gaan de protestanten dit oplossen?

9. Bijna alle mannen en veel vrouwen in mijn omgeving laten hun haar knippen, óók het haar bij hun slapen. Dit is expliciet verboden in Leviticus 19:27. Hoe moeten ze ter dood gebracht worden?

10. Een oom van mij heeft een zondige boerderij, want hij plant twéé soorten gewassen in één veld. Daarmee overtreedt hij Leviticus 19:19. Zijn kinderen zijn volgens datzelfde bijbelvers ook zondig, want ze dragen kleding gemaakt van meer dan één soort stof: hun jassen zijn van katoen en polyester.
Nog lastiger: zijn vrouw heb ik 'gvd' horen vloeken. Nou is het best een heel gedoe om het hele dorp bij elkaar te krijgen om haar te stenigen, zoals Leviticus 24:10-16 voorschrijft. Mogen we ze niet gewoon in een privé-familie-aangelegenheid op de brandstapel verbranden, zoals we doen met mannen die het met hun schoonmoeder aanleggen, zoals voorgeschreven in Leviticus 20:14?

11. Mijn collega's lezen de horoscoop in de krant. Volgens Leviticus 19:26 mag je je niet inlaten met waarzeggerij. Hoe lang moet ik ze onrein beschouwen?

Beste ondertekenaars, jullie hebben de Bijbel veel langer en intensiever bestudeerd dan ik, dus jullie kunnen me hier vast bij helpen. Help mij de wijsheid te verkrijgen om hiermee om te kunnen gaan... hoewel ik nog steeds niet zeker weet of het verstandig is om die wijsheid nou wel te vergaren (Spreuken 3:13-18, gelukzalig hij die wijsheid vindt) of niet (Prediker 1:18, veel wijsheid is veel verdriet). Hartelijk dank dat jullie ons nogmaals duidelijk erop gewezen hebben, dat als het maar in de Bijbel staat, het nagestreefd moet worden!
PS Ik zou toch echt heel erg graag een Brit hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan