Religie

Nee, het gaat in tegen het principe dat iedereen gelijk is. Ze stellen dat homos op aarde al minder zijn. Kan je slappe hap vinden, ik ben voor gelijkheid van iedereen.

Blijkbaar vind je het prima dat er mensen in Nederland, homos zien als minder.
Je laat vragen van mij beantwoord, gaat door in hetzelfde stramien met de focus op 1 ding en legt de CKG dingen in de mond die ze niet zeggen. Dan houdt t voor mij wel ff op.

Ehm - Ik sta aan Teamspirits zijde dat er meer dan genoeg aspecten binnen het kerkelijke ronduit schadelijk zijn als het aankomt op het niet veroordelen van hoe en wie een ander liefheeft. En aan die van Jaufe dat er genoeg stemmen en denkrichting binnen de kerk zijn die juist wel vanzelfsprekend vinden dat elk mens recht heeft op acceptatie, steun, vriendschap en respect.

Als teamspirit echter aangeeft dat er op veel officiële uitingen van kerkelijke instituties, op preekgestoeltes, binnen christelijke (school)gemeenschappen en in hogere bestuursorganen van kerken ook in Nederland een hoop veroordeling en uitsluiting plaatsvind richting minderheden en zij die niet klassiek cis-monogaam met kinderen zijn, dan heeft hij echter toch gewoon 100% gelijk. Er is genoeg ruimte om te verbeteren en genoeg reden om weinig vertrouwen dat dit binnen de kerk snel genoeg gaat, noch dat de hogere bestuurders die richting oprecht opwillen..?

Dat betekend niet dat iedereen die zich als christelijk beschouwd deze vooroordelen aanhangt of in stand wil houden natuurlijk. Scholen en hun houding is hierin denk ik een enorm vlak van wrijving en van kansen.

Ehm - Ik sta aan Teamspirits zijde dat er meer dan genoeg aspecten binnen het kerkelijke ronduit schadelijk zijn als het aankomt op het niet veroordelen van hoe en wie een ander liefheeft. En aan die van Jaufe dat er genoeg stemmen en denkrichting binnen de kerk zijn die juist wel vanzelfsprekend vinden dat elk mens recht heeft op acceptatie, steun, vriendschap en respect.

Als teamspirit echter aangeeft dat er op veel officiële uitingen van kerkelijke instituties, op preekgestoeltes, binnen christelijke (school)gemeenschappen en in hogere bestuursorganen van kerken ook in Nederland een hoop veroordeling en uitsluiting plaatsvind richting minderheden en zij die niet klassiek cis-monogaam met kinderen zijn, dan heeft hij echter toch gewoon 100% gelijk. Er is genoeg ruimte om te verbeteren en genoeg reden om weinig vertrouwen dat dit binnen de kerk snel genoeg gaat, noch dat de hogere bestuurders die richting oprecht opwillen..?

Dat betekend niet dat iedereen die zich als christelijk beschouwd deze vooroordelen aanhangt of in stand wil houden natuurlijk. Scholen en hun houding is hierin denk ik een enorm vlak van wrijving en van kansen.
Denken dat kerken gewoon kunnen meedeinen op iedere maatschappelijke ontwikkeling is een bijzondere stellingname. T is geen tennisclub waar je het over hebt,

Denken dat kerken gewoon kunnen meedeinen op iedere maatschappelijke ontwikkeling is een bijzondere stellingname. T is geen tennisclub waar je het over hebt,

Oh nee, dan is het prima om mensen die niet in jou versie van de wereldorde geloven te verachten en/of willen bekeren? Snap je punt niet zo. Waarom zou het onwenselijk zijn om als kerk open te staan voor veranderingen als je grootste doel is om meer naastenliefde te verspreiden (de eigen number 1 slogan dacht ik?).

Oh nee, dan is het prima om mensen die niet in jou versie van de wereldorde geloven te verachten en/of willen bekeren? Snap je punt niet zo. Waarom zou het onwenselijk zijn om als kerk open te staan voor veranderingen als je grootste doel is om meer naastenliefde te verspreiden (de eigen number 1 slogan dacht ik?).
Ja, naastenliefde, zeker. Maar dat is naastenliefde zoals door God ingegeven, niet het slappe alles is oke jaren 60 hippie gedachtengoed. Nogmaals, de regels die ze hanteren zijn niet ingesteld om mensen te pesten. Sterker nog, vanuit de CGK zal men aangeven dat dit vanuit naastenliefde is.

Ja, naastenliefde, zeker. Maar dat is naastenliefde zoals door God ingegeven, niet het slappe alles is oke jaren 60 hippie gedachtengoed. Nogmaals, de regels die ze hanteren zijn niet ingesteld om mensen te pesten. Sterker nog, vanuit de CGK zal men aangeven dat dit vanuit naastenliefde is.
Ik vind de scheuring am sich juist n hoopvol iets; dat er toch een aanzienlijke groep van kerken en mensen/gemeenten is waar die harde leer inderdaad meer en meer als n zwaktebod of iets om voor te schamen is. Zo interpreteer ik het. Benieuwd hoeveel van ‘t middensegment, dat nu ook een keuze zal moeten maken, de richting volgt van de progressieve kant.

Ik vind het lastig om overigens met je op dit thema in gesprek te blijven omdat je voor mijn gevoel je snel ingraaft om de (ruimte voor) oude waarden te verdedigen. Niet omdat je ze aanhangt maar om ieder zijn vrije vorm van geloofsbelijdenis te gunnen/garanderen.

Voor mij is dat lastig met je manier van discussiëren op andere cultureel/ethische veranderingen (zoals vasthouden aan t stereotype uiterlijk van zwarte piet) te rijmen. Ik heb geen intentie om je persoonlijk te raken maar kom er tegelijk openlijk voor uit dat ik het idee van monotheïsme en kerk structuren als iets zeer negatiefs ervaar. Zeker als het om zeer strikte en weinig meegaande leer gaat.

Dat je tussen neus en lippen het “vrije hippie” verhaal zo omschrijft getuigt in mijn ogen evengoed van vooringenomenheid. Ik zie namelijk die jaren ook als een tijd waarin er enorme progressie is geboekt voor de rechten en keuzevrijheid van t individu. Van vrouwen (ook binnen huwelijk, invloed, keuzevrijheid, etc). Van homoseksuelen, van samenwerking en ondersteunen van mensen van buiten de bubbel/parochie. De start der tijden ontzuiling. Wellicht is dat zelfs de grootste winst was; het teruglopen van de macht van de kerk op ons denken, voelen en zijn. Wat meer zelf afwegingen maken dan blind op een boek of een oude witte vrome man die met angst voor de hel of met beloning van een hiernamaals zijn arbeitgever (invloed)rijk wil houden. En ik chargeer wellicht hier en daar, maar heb wel degelijk de strenge tak van de CGK als voor ogen als n kwalijke structuur. En ja; dat Teamspirit dit enge mensen noemt vind ik best terecht.

Ik vind persoonlijk namelijk het gegeven dat het een om religie of geloof gaat geen reden is om iets milder of beschermender te benaderen of beoordelen. Ook binnen geloofsstructuren (of gezien wel; juist daar) is het belangrijk om kritisch te blijven evalueren welke rol het op mensen hun welzijn en hun visie op respectvol samenleven heeft? En dus daarom; goed nieuws dat het scheurt. Hopelijk gaat t gros van die 66duizend volgers mee in de tak “die met de tijd mee wil bewegen”. 🙏

Laatst bewerkt:
Ik vind de scheuring am sich juist n hoopvol iets; dat er toch een aanzienlijke groep van kerken en mensen/gemeenten is waar die harde leer inderdaad meer en meer als n zwaktebod of iets om voor te schamen is. Zo interpreteer ik het. Benieuwd hoeveel van ‘t middensegment dat nu ook een keuze krijgen zal moeten maken de richting volgt van de progressieve kant.

Ik vind het lastig om overigens met je op dit thema in gesprek te blijven omdat je voor mijn gevoel je snel ingraaft om de (ruimte voor) oude waarden te verdedigen. Niet omdat je ze aanhangt maar om ieder zijn vrije vorm van geloofsbelijdenis te gunnen/garanderen.

Voor mij is dat lastig met je manier van discussiëren op andere cultureel/ethische veranderingen (zoals vasthouden aan t stereotype uiterlijk van zwarte piet) te rijmen. Ik heb geen intentie om je persoonlijk te raken maar kom er tegelijk openlijk voor uit dat ik het idee van monotheïsme en kerk structuren als iets zeer negatiefs ervaar. Zeker als het om zeer strikte en weinig meegaande leer gaat.

Dat je tussen neus en lippen het “vrije hippie” verhaal zo omschrijft getuigt in mijn ogen evengoed van vooringenomenheid. Ik zie namelijk die jaren ook als een tijd waarin er enorme progressie is geboekt voor de rechten en keuzevrijheid van t individu. Van vrouwen (ook binnen huwelijk, invloed, keuzevrijheid, etc). Van homoseksuelen, van samenwerking en ondersteunen van mensen van buiten de bubbel/parochie. De start der tijden ontzuiling. Wellicht is dat zelfs de grootste winst was; het teruglopen van de macht van de kerk op ons denken, voelen en zijn. Wat meer zelf afwegingen maken dan blind op een boek of een oude witte vrome man die met angst voor de hel of met beloning van een hiernamaals zijn arbeitgever (invloed)rijk wil houden. En ik chargeer wellicht hier en daar, maar heb wel degelijk de strenge tak van de CGK als voor ogen als n kwalijke structuur. En ja; dat Teamspirit dit enge mensen noemt vind ik best terecht.

Ik vind persoonlijk namelijk het gegeven dat het een om religie of geloof gaat geen reden is om iets milder of beschermender te benaderen of beoordelen. Ook binnen geloofsstructuren (of gezien wel; juist daar) is het belangrijk om kritisch te blijven evalueren welke rol het op mensen hun welzijn en hun visie op respectvol samenleven heeft? En dus daarom; goed nieuws dat het scheurt. Hopelijk gaat t gros van die 66duizend volgers mee in de tak “die met de tijd mee wil bewegen”. 🙏
Grappig dat je begint over mensen hun welzijn, dat is namelijk juist de beweegreden van de CGK. Maar goed, dit blijft een heen en weer zonder verschuiven van standpunten dus laten we maar stoppen.

bafkreiaruoztghv5hfj27k5xuohp37jxawsilbqu3rrbalotcak33734bu

De paus had wel wat goede woorden vandaag

Verwacht niet dat er ook maar 1 machtswellusteling naar luistert, maar zwijgen is geen optie

Laatst bewerkt:
Ondertussen de paasboodschap van Trump: "Open the Fuckin' Strait, you crazy bastards, or you'll be living in Hell - JUST WATCH!" the president wrote just after 8:00 am, renewing his threat to unleash heavy bombing on Iranian power plants and bridges if Tehran refused to unblock the strategic Strait of Hormuz.

"Praise be to Allah,"

Ondertussen de paasboodschap van Trump: "Open the Fuckin' Strait, you crazy bastards, or you'll be living in Hell - JUST WATCH!" the president wrote just after 8:00 am, renewing his threat to unleash heavy bombing on Iranian power plants and bridges if Tehran refused to unblock the strategic Strait of Hormuz.

"Praise be to Allah,"
Hij klinkt bijna als de schurk in een slechte actiefilm. Ook echt ''you crazy bastards'' :lmao: Ik zou er meer om kunnen lachen als deze man ons niet steeds dichter bij een derde wereldoorlog brengt.

"Praise be to Allah,"
Compleet gestoord die man, dat zijn partijgenoten allen aan het Stockholmsyndroom leiden is uiteindelijk nog meer bijzonder, 1 gek kan alleen zijn gang gaan als de rest niet ingrijpt.

Compleet gestoord die man, dat zijn partijgenoten allen aan het Stockholmsyndroom leiden is uiteindelijk nog meer bijzonder, 1 gek kan alleen zijn gang gaan als de rest niet ingrijpt.
Omdat Trump uiteindelijk maar een pop is. De Republikeinen die achter hem staan zijn ook heel erg bezig met hun posities na Trump. Trump is oud en gaat een keer dood, of zal voor die tijd een keer a la Biden genoeg aftakelen dat hij niet meer het hoofd van de beweging zal zijn. En dit is ook zijn laatste termijn. Ze hebben hun lot en reputaties verbonden aan deze nazi opperleider. Er is geen weg terug. Achter de schermen is al een aantal jaar een machtsstrijd gaande. Trump mag dan een idioot eerste klas zijn, hij heeft wel een mythische status bereikt onder het oprukende neo-fascisme. Die beweging zullen ze niet verloren laten gaan. Ingrijpen heeft nu voor hen geen zin, dan ontmantelen ze hun eigen beweging en hun eigen carrieres.

Omdat Trump uiteindelijk maar een pop is. De Republikeinen die achter hem staan zijn ook heel erg bezig met hun posities na Trump. Trump is oud en gaat een keer dood, of zal voor die tijd een keer a la Biden genoeg aftakelen dat hij niet meer het hoofd van de beweging zal zijn. En dit is ook zijn laatste termijn. Ze hebben hun lot en reputaties verbonden aan deze nazi opperleider. Er is geen weg terug. Achter de schermen is al een aantal jaar een machtsstrijd gaande. Trump mag dan een idioot eerste klas zijn, hij heeft wel een mythische status bereikt onder het oprukende neo-fascisme. Die beweging zullen ze niet verloren laten gaan. Ingrijpen heeft nu voor hen geen zin, dan ontmantelen ze hun eigen beweging en hun eigen carrieres.
Volgens de wet wel, maar ik zou er nog geen geld op zetten

Deze app is trouwens in omloop bij marokkaanse gemeenschap in Nederland van een imam. Verstandige teksten. Hoop dat het degenen die het betreft ook naar zullen gedragen:

Laten we feestvieren voor Marokko… zonder het respect van anderen te verliezen

Een boodschap uit het hart aan onze Marokkaanse jongeren in Europa vóór de wedstrijd Marokko – Nederland

Imam Charif Slimani

Ik schrijf deze boodschap als Marokkaanse imam, met de Nederlandse nationaliteit, en woonachtig in België. God heeft mij verbonden met deze drie landen: Marokko, waar mijn wortels liggen, Nederland, waar ik jarenlang heb gewoond en waarvan ik de nationaliteit draag, en België, waar ik vandaag leef. Ik houd van al deze landen en wens ze allemaal vrede, veiligheid en voorspoed toe.

Vanuit die verbondenheid richt ik mij met een oprecht hart tot onze Marokkaanse jongeren in Europa. Ik hoop dat onze vreugde een reden zal zijn voor méér respect en waardering, niet voor verdeeldheid of negatieve beeldvorming.

Natuurlijk hebben wij het recht om trots te zijn wanneer Marokko wint. We mogen juichen, de vlag dragen en onze vreugde tonen. Daar is niets mis mee.

Maar het gaat mis wanneer vreugde omslaat in overlast, vandalisme, vernielingen, geweld of confrontaties met de politie.

Helaas hebben we dit in het verleden meer dan eens gezien. Zulke daden vertegenwoordigen slechts een kleine minderheid, maar ze schaden het imago van miljoenen Marokkanen in Europa en geven mensen die negatief over ons denken een argument om iedereen over één kam te scheren.

Geef niemand die kans.

De islam wijst elke vorm van vernieling en verderf af. Allah zegt:

> "En zaai geen verderf op aarde nadat zij in goede orde is gebracht."
(Soerat Al-A'raf, vers 56)

Een overwinning mag nooit een reden zijn om vernielingen aan te richten of de rechten en eigendommen van anderen te schenden.

Vergeet ook niet wie deze vreugde mogelijk heeft gemaakt: jonge Marokkanen zoals Achraf Hakimi, Brahim Díaz, Bouaddi, Saibari, El Khannouss en hun ploeggenoten. Zij hebben de naam van Marokko hoog gehouden door hun talent, discipline, inzet en voorbeeldig gedrag.

Breek met je handen niet af wat zij met hun voeten hebben opgebouwd.

Als je echt trots bent op deze spelers, laat je liefde dan zien door waardig en respectvol te vieren.

Laat de mooie reputatie die zij voor Marokko hebben opgebouwd niet verloren gaan door onverantwoord gedrag.

Liefde voor Marokko staat bovendien nooit tegenover liefde en respect voor de landen waarin wij leven.

Het is heel normaal dat wij ons verbonden voelen met het land van onze ouders en grootouders. Maar die verbondenheid mag nooit een excuus zijn om schade toe te brengen aan het land waarin wij wonen, waar wij veiligheid, onderwijs, werk, vrijheid en kansen hebben gekregen.

Vanuit ons geloof, onze normen en waarden én ons burgerschap hebben wij de plicht om de openbare orde te respecteren, publieke én private eigendommen te beschermen en een bron van rust en veiligheid te zijn, niet van onrust.

Ik richt mij ook tot alle ouders.

Praat vóór de wedstrijd met uw kinderen. Herinner hen eraan dat echte vreugde nooit ten koste mag gaan van de veiligheid van anderen, hun eigendommen of de goede naam van Marokkanen in Europa.

Als u vreest dat uw kinderen terecht kunnen komen in onrustige situaties, dan is het verstandiger dat zij de wedstrijd thuis met familie volgen.

En ook aan de jongeren die geen slechte bedoelingen hebben, wil ik iets meegeven.

Misschien ga je alleen naar buiten om feest te vieren. Maar jouw aanwezigheid in een grote menigte kan misbruikt worden door relschoppers of ertoe leiden dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent.

Wees daarom verstandig en vermijd bijeenkomsten zodra je merkt dat de sfeer dreigt om te slaan.

Of Marokko nu wint of verliest, laten wij tonen dat wij sportiviteit, verantwoordelijkheid en respect belangrijker vinden dan blinde emoties.

Laat de wereld spreken over de doelpunten van Hakimi en zijn ploeggenoten, over hun respect voor hun ouders, over het kussen van de handen en het hoofd van hun moeder, over hun dankbaarheid aan God, en niet over uitgebrande auto's, vernielde winkels of gearresteerde jongeren.

Draag de Marokkaanse vlag met trots... maar laat haar eer nooit verloren gaan door je gedrag.

Moge Allah onze landen beschermen, onze jongeren behoeden voor ieder kwaad en hen laten uitgroeien tot ambassadeurs van het goede: voor hun geloof, voor hun vaderland en voor de samenlevingen waarin zij leven.
Deze begrijp ik voor een groot gedeelte niet.

Spiritualiteit snap ik wel, een instituut uit naam van religie niet.

Een wijs man schreef ooit: ‘Iets wat niet bestaat kun je niet ontkrachten.’

Je wordt geboren als atheïst. Of eigenlijk bestaat het woord atheïsme simpelweg niet, want er staat niets tegenover.
Als iemand het fysieke bewijs kan leveren dat er iets bestaat dan geloof ik dat meteen. Tot die tijd is het voor mij een verzinsel. Dat zou toch dé ontdekking in de historie zijn: hier is ze dan: God!

Kortom je wordt geboren en dan ga je leren.
Steek je hand niet in vuur of een wespennest, je pest dat andere kind niet, als je wilt zwemmen moet je dat leren anders verdrink je. Autorijden, idem, leren. Je sloopt geen auto’s, winkelruiten tijdens een feest. Gelukkig hebben mijn ouders mij nooit geleerd: deze god of dat boek vertelt de waarheid en is beter of anders dan een andere, omdat je toevallig in China, Marokko of NL geboren bent. (Eigenlijk snap ik het concept ‘landen’ ook niet zo goed, maar dat is een andere discussie.)

Ik ken een paar jehova’s goed, echt goed, islammensen iets minder en zeer fanatieke bijbelmensen omdat ik er tussen woon en altijd trek ik na enige tijd een gezicht van verbazing als het over bijbel, preken, het juiste pad gaat. Altijd komt uiteindelijk die irritante vorm van belering om de hoek kijken. Laten we, nee, laat jij het goed doen uit naam van…

‘Maar dat weet of doe ik toch al, lief religiemens, daar heb ik toch geen boek of preek meer voor nodig waarin ook zo onwijs veel slechte dingen staan. Ik ben al Jehova, Christen en Islamiet. Dat ben ik al. Ik hoef jouw extra etiket niet. Gaan jullie maar met zijn allen met de bus over het juiste pad, fiets ik er wel achteraan. De enige echte groep waar ik bij wil horen en apart is, is PSV.’

Dan ben ik de gek.
En dat is dan zo knap van de religiemensen, misschien wel het knapste van religie. Niet dat je mensen wel of niet kunt overtuigen, maar dat je het als buitenstaander niet kan/mag ridiculiseren. Dus hou ik me meestal verder in, maar snappen doe ik het nooit.

Zoals je ook schrijft.
Richten tot de ouders, richtlijnen geven aan jongeren. Daar begint en stopt het. Punt. Het is zo simpel en logisch.
Gewoon normale normen en waarden hanteren (die niet per se in een boek thuishoren of toegeschreven zijn aan een zogenaamd hogere macht.)

Laatst bewerkt:
Deze begrijp ik voor een groot gedeelte niet.

Spiritualiteit snap ik wel, een instituut uit naam van religie niet.

Een wijs man schreef ooit: ‘Iets wat niet bestaat kun je niet ontkrachten.’

Je wordt geboren als atheïst. Of eigenlijk bestaat het woord atheïsme simpelweg niet, want er staat niets tegenover.
Als iemand het fysieke bewijs kan leveren dat er iets bestaat dan geloof ik dat meteen. Tot die tijd is het voor mij een verzinsel. Dat zou toch dé ontdekking in de historie zijn: hier is ze dan: God!

Kortom je wordt geboren en dan ga je leren.
Steek je hand niet in vuur of een wespennest, je pest dat andere kind niet, als je wilt zwemmen moet je dat leren anders verdrink je. Autorijden, idem, leren. Je sloopt geen auto’s, winkelruiten tijdens een feest. Gelukkig hebben mijn ouders mij nooit geleerd: deze god of dat boek vertelt de waarheid en is beter of anders dan een andere, omdat je toevallig in China, Marokko of NL geboren bent. (Eigenlijk snap ik het concept ‘landen’ ook niet zo goed, maar dat is een andere discussie.)

Ik ken een paar jehova’s goed, echt goed, islammensen en zeer fanatieke bijbelmensen en altijd trek ik na enige tijd een gezicht van verbazing als het over bijbel, preken, het juiste pad gaat. Altijd komt uiteindelijk die irritante vorm van belering om de hoek kijken. Laten we, nee, laat jij het goed doen uit naam van…

‘Maar dat weet of doe ik toch al, lief religiemens, daar heb ik toch geen boek of preek meer voor nodig waarin ook zo onwijs veel slechte dingen staan. Ik ben al Jehova, Christen en Islamiet. Dat ben ik al. Ik hoef jouw extra etiket niet. De enige echte groep waar ik bij wil horen en apart is, is PSV.’

Dan ben ik de gek.
En dat is dan zo knap van de religiemensen, misschien wel het knapste van religie. Niet dat je mensen wel of niet kunt overtuigen, maar dat je het als buitenstaander niet kan/mag ridiculiseren. Dus hou ik me meestal verder in, maar snappen doe ik het nooit.

Richten tot de ouders, richtlijnen geven aan jongeren. Daar begint en stopt het. Punt. Het is zo simpel en logisch.
Gewoon normale normen en waarden hanteren (die niet per se in een boek thuishoren of toegeschreven zijn aan een zogenaamd hogere macht.)
Apropos Jehova’s. Ik vind het altijd een beetje treurig als ze met z’n tweeën naast hun zuil met brochures staan, slechts met elkaar in gesprek om dan rond de klok van zes weg te zijn: de diensttijd zit erop. En dan vraag ik mij af; is dit nu wat God wil met de beperkte tijd die je hebt?

Terug
Bovenaan Onderaan