Deze app is trouwens in omloop bij marokkaanse gemeenschap in Nederland van een imam. Verstandige teksten. Hoop dat het degenen die het betreft ook naar zullen gedragen:
Laten we feestvieren voor Marokko… zonder het respect van anderen te verliezen
Een boodschap uit het hart aan onze Marokkaanse jongeren in Europa vóór de wedstrijd Marokko – Nederland
Imam Charif Slimani
Ik schrijf deze boodschap als Marokkaanse imam, met de Nederlandse nationaliteit, en woonachtig in België. God heeft mij verbonden met deze drie landen: Marokko, waar mijn wortels liggen, Nederland, waar ik jarenlang heb gewoond en waarvan ik de nationaliteit draag, en België, waar ik vandaag leef. Ik houd van al deze landen en wens ze allemaal vrede, veiligheid en voorspoed toe.
Vanuit die verbondenheid richt ik mij met een oprecht hart tot onze Marokkaanse jongeren in Europa. Ik hoop dat onze vreugde een reden zal zijn voor méér respect en waardering, niet voor verdeeldheid of negatieve beeldvorming.
Natuurlijk hebben wij het recht om trots te zijn wanneer Marokko wint. We mogen juichen, de vlag dragen en onze vreugde tonen. Daar is niets mis mee.
Maar het gaat mis wanneer vreugde omslaat in overlast, vandalisme, vernielingen, geweld of confrontaties met de politie.
Helaas hebben we dit in het verleden meer dan eens gezien. Zulke daden vertegenwoordigen slechts een kleine minderheid, maar ze schaden het imago van miljoenen Marokkanen in Europa en geven mensen die negatief over ons denken een argument om iedereen over één kam te scheren.
Geef niemand die kans.
De islam wijst elke vorm van vernieling en verderf af. Allah zegt:
> "En zaai geen verderf op aarde nadat zij in goede orde is gebracht."
(Soerat Al-A'raf, vers 56)
Een overwinning mag nooit een reden zijn om vernielingen aan te richten of de rechten en eigendommen van anderen te schenden.
Vergeet ook niet wie deze vreugde mogelijk heeft gemaakt: jonge Marokkanen zoals Achraf Hakimi, Brahim Díaz, Bouaddi, Saibari, El Khannouss en hun ploeggenoten. Zij hebben de naam van Marokko hoog gehouden door hun talent, discipline, inzet en voorbeeldig gedrag.
Breek met je handen niet af wat zij met hun voeten hebben opgebouwd.
Als je echt trots bent op deze spelers, laat je liefde dan zien door waardig en respectvol te vieren.
Laat de mooie reputatie die zij voor Marokko hebben opgebouwd niet verloren gaan door onverantwoord gedrag.
Liefde voor Marokko staat bovendien nooit tegenover liefde en respect voor de landen waarin wij leven.
Het is heel normaal dat wij ons verbonden voelen met het land van onze ouders en grootouders. Maar die verbondenheid mag nooit een excuus zijn om schade toe te brengen aan het land waarin wij wonen, waar wij veiligheid, onderwijs, werk, vrijheid en kansen hebben gekregen.
Vanuit ons geloof, onze normen en waarden én ons burgerschap hebben wij de plicht om de openbare orde te respecteren, publieke én private eigendommen te beschermen en een bron van rust en veiligheid te zijn, niet van onrust.
Ik richt mij ook tot alle ouders.
Praat vóór de wedstrijd met uw kinderen. Herinner hen eraan dat echte vreugde nooit ten koste mag gaan van de veiligheid van anderen, hun eigendommen of de goede naam van Marokkanen in Europa.
Als u vreest dat uw kinderen terecht kunnen komen in onrustige situaties, dan is het verstandiger dat zij de wedstrijd thuis met familie volgen.
En ook aan de jongeren die geen slechte bedoelingen hebben, wil ik iets meegeven.
Misschien ga je alleen naar buiten om feest te vieren. Maar jouw aanwezigheid in een grote menigte kan misbruikt worden door relschoppers of ertoe leiden dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bent.
Wees daarom verstandig en vermijd bijeenkomsten zodra je merkt dat de sfeer dreigt om te slaan.
Of Marokko nu wint of verliest, laten wij tonen dat wij sportiviteit, verantwoordelijkheid en respect belangrijker vinden dan blinde emoties.
Laat de wereld spreken over de doelpunten van Hakimi en zijn ploeggenoten, over hun respect voor hun ouders, over het kussen van de handen en het hoofd van hun moeder, over hun dankbaarheid aan God, en niet over uitgebrande auto's, vernielde winkels of gearresteerde jongeren.
Draag de Marokkaanse vlag met trots... maar laat haar eer nooit verloren gaan door je gedrag.
Moge Allah onze landen beschermen, onze jongeren behoeden voor ieder kwaad en hen laten uitgroeien tot ambassadeurs van het goede: voor hun geloof, voor hun vaderland en voor de samenlevingen waarin zij leven.