Religie

Werkt het in de kern niet overal zo met mensen? Of het nou sportclubs zijn, stadions, carnaval, Koningsdag, concerten of beurzen, in de kern zijn het allemaal mini-religietjes waar mensen elkaar treffen die ergens iets in zien of bij voelen en daarbij willen horen. Ik vind het wel mooi.
Waarbij je met de seizoenskaartshouder naast je wel een compleet andere verbinding kan opbouwen dan de toevallige passant op Koningsdag of een concert.

Waarbij een stadion zijn eigen gebruiken en liturgie kent die voor de nieuwe bezoeker soms ook niet duidelijk is, net een kerk wat dat betreft ;)

Goed stuk, vooralsnog zijn orthodoxe christenen een vrij kleine groep binnen de groep protestanten die minder dan 15% van Nederland is. Afwachten hoe de samensmelting met rechts zaken gaat veranderen.
Interessant om te lezen. Alleen geen goede ontwikkeling. Je ziet in de VS wat voor ellende het daar veroorzaakt. Ik vind het ook ironisch hoe zij volgens het artikel over Moslims denken. Terwijl ik toch niet anders kan concluderen dat zij veel overeenkomsten hebben met extremistische Moslims.

Interessant om te lezen. Alleen geen goede ontwikkeling. Je ziet in de VS wat voor ellende het daar veroorzaakt. Ik vind het ook ironisch hoe zij volgens het artikel over Moslims denken. Terwijl ik toch niet anders kan concluderen dat zij veel overeenkomsten hebben met extremistische Moslims.
Eens, alleen is het qua christenen echt wel een kleine groep. Hoorde er alleen wel vanop dat enkele weken terug er ook met christelijke symbolen gesleept werd.

Precies. Ik denk dat als je het heel plat slaat, de geloven heel erg hetzelfde zijn. Wat is nu het verschil tussen Allah en God? Niet veel, denk ik.

Precies. Ik denk dat als je het heel plat slaat, de geloven heel erg hetzelfde zijn. Wat is nu het verschil tussen Allah en God? Niet veel, denk ik.
Sterker nog, volgens de Islamitische scriptuur zijn ze 't zelfde. de Koran zegt dat Allah eerder zowel de Torah als het evangelie heeft openbaart. Zij (Joden en Christenen) worden in de Koran Mensen van het boek (Ahl al-Kitab in Arabisch) genoemd.

Laatst bewerkt:
Eens, alleen is het qua christenen echt wel een kleine groep. Hoorde er alleen wel vanop dat enkele weken terug er ook met christelijke symbolen gesleept werd.
Wat deze kleine groep ook heeft een groepje influencers. Deze influencers zeggen dat ze het over geloven hebben en die trekken veel jongeren aan.

Als je goed gaat luisteren dan hebben deze influencers het niet echt over geloof maar meer over een gevoel van vroeger. (Kan het niet echt goed uitleggen) en dat speelt weer in op de cultuur identiteit.

Of deze influencers gebracht worden door deze kleine groep christenen weet ik niet

Wat deze kleine groep ook heeft een groepje influencers. Deze influencers zeggen dat ze het over geloven hebben en die trekken veel jongeren aan.
Waarmee mijn verwachting is dat de influencers meer publiek uit seculiere hoek zullen trekken dan orthodox christelijke (aangezien die groep klein in)
Als je goed gaat luisteren dan hebben deze influencers het niet echt over geloof maar meer over een gevoel van vroeger. (Kan het niet echt goed uitleggen) en dat speelt weer in op de cultuur identiteit.
Ik snap denk ik wel een beetje wat je bedoelt, waarmee het meeslepen van een kruis in een demo niet zozeer een christelijke waarde vertegenwoordigd maar wel het verhaal waarmee de groep zich samenbind. Een (al dan niet vals) beeld van het Nederland van vroeger waarin de kerk/geloof een prominentere plek innam.
Of deze influencers gebracht worden door deze kleine groep christenen weet ik niet
Ik vermoed dat ongeacht uit welke groep ze komen het geloof / de beeldspraak etc primair een vehicle is voor het einddoel.

Deze kerk vind vrouwen en homos minder. Homos zijn zelfs mensen die zondigen, die gestraft moeten worden.

Ik vind dit hele enge mensen.
Geldt voor de meeste religies. Dat vrouwen minder rechten hebben en gezien als lustopwekkende wezens, en homosexuelen als strafbaar, is vaak uitgangspunt. Het is alleen door dit soort berichten (net als die uitglijder van Bontebal) dat het weer eens duidelijk wordt.
Maar positief natuurlijk is dat er toch een aantal gelovigen zijn die niet meer achter dat soort denkbeelden staan.

Deze kerk vind vrouwen en homos minder. Homos zijn zelfs mensen die zondigen, die gestraft moeten worden.

Ach, conform de Bijbel die zij volgen zondig jij ook, zondig ik ook en is daar ook een straf voor. Roepen dat ze vrouwen minder vinden omdat ze obv de Bijbel een taakverdeling binnen de kerk aanhouden is wel heel makkelijk. Maar vind ze maar eng, ipv in gesprek te blijven. Roep maar dat je liberaal bent maar zodra het niet in jouw straatje past wegzetten oogt niet echt liberaal.

Roep maar dat je liberaal bent maar zodra het niet in jouw straatje past wegzetten oogt niet echt liberaal.

Dit heeft helemaal niets met liberaal te maken. Homos als zondaars wegzetten, ze moeten voor het tucht gebracht worden, mogen niet meedoen met het avondmaal. Met dit soort discriminerende mensen hoef ik geen gesprek aan te gaan. Net zoals ik dat niet hoef bij extreem rechts. Ik plaats dit soort mensen allemaal in dezelfde bak.

In mijn vrije liberale wereld is er geen plek voor dit soort mensen met zieke denkbeelden die ingaan tegen artikel 1 van de grondwet.

Dit heeft helemaal niets met liberaal te maken. Homos als zondaars wegzetten, ze moeten voor het tucht gebracht worden, mogen niet meedoen met het avondmaal. Met dit soort discriminerende mensen hoef ik geen gesprek aan te gaan. Net zoals ik dat niet hoef bij extreem rechts. Ik plaats dit soort mensen allemaal in dezelfde bak.

In mijn vrije liberale wereld is er geen plek voor dit soort mensen met zieke denkbeelden die ingaan tegen artikel 1 van de grondwet.
Ah, jij maakt voor jezelf een volgorde in de grondwet, de grondwet waarin bewust géén volgorde is en waar artikel 6 ook onderdeel van uitmaakt en gelijkwaardig is aan artikel 1. Goed, lang leve de rechtsstaat totdat het niet in je straatje past. Ja, artikelen kunnen schuren, dat is bekend.

Ah, jij maakt voor jezelf een volgorde in de grondwet, de grondwet waarin bewust géén volgorde is en waar artikel 6 ook onderdeel van uitmaakt en gelijkwaardig is aan artikel 1. Goed, lang leve de rechtsstaat totdat het niet in je straatje past. Ja, artikelen kunnen schuren, dat is bekend.

Artikel 6 zegt:

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Daarmee zegt men heel duidelijk volgens de wet. Daarmee wordt artikel 1 automatisch onderdeel van artikel 6 en dus mensen uitsluiten omdat ze homo zijn is discriminatie.

Dus zo simpel als je het stelt klopt niet

Artikel 6 zegt:

Daarmee zegt men heel duidelijk volgens de wet. Daarmee wordt artikel 1 automatisch onderdeel van artikel 6 en dus mensen uitsluiten omdat ze homo zijn is discriminatie.

Dus zo simpel als je het stelt klopt niet
Waarom sluiten ze ze uit, om te pesten of omdat ze hun heil juist voor ogen hebben basis van een bijbelpassage.
De wet schrijft nergens voor dat avondmaal voor ieder vrij toegankelijl is. Joiw voorstelling zou beteken dat ik het niet mogen rijden met een rijbewijs als discrimonatie kan zien.
De.CGK zegt niet dat het minderwaardige.mensen zijn en roept zeker niet op tot homovervolging, ze kunnen ook lid worden van de club en die leden zijn er dus oom. Daarbij er zijn meer redenen om van het avondmaal uitgesloten te worden waarmee stellen dat ze puur anti homo zijn alweer niet opgaat.

In de bijbel staat dat sodomie een zonde is. Wat veel mensen niet weten is dat sodomie elke seksuele handeling is waarbij voortplanting niet het doel/ mogelijk is. Dus er zijn veel mensen die daaronder vallen.

Ik denk dat deze kerk/ mensen aan het uitsterven zijn. Dat is eng en daarom schreeuwen ze nog één keer. (Ook gedeeltelijk hoop van mijn kant)

Interessant is wel dat geloofsgeleerden een theorie hebben dat de vrouw vroeger een hele grote rol speelde. De zoon, de vader en de heilige geest. De heilige geest in die context was vrouwelijk volgens die theorie. In het oude testament wordt voor de heilige geest een vrouwelijk woord gebruikt (Grieks). In het nieuwe testament is dit vervangen door een neutraal woord.

Ook in een paar gospels die niet in de bijbel zijn opgenomen hebben vrouwen een grotere rol. (Marie bijvoorbeeld)

De.CGK zegt niet dat het minderwaardige.mensen zijn en roept zeker niet op tot homovervolging, ze kunnen ook lid worden van de club en die leden zijn er dus oom.

Lees de pdf eens zou ik zeggen. Daar stellen ze heel duidelijk, homos moeten voor het toch komen, mogen niet meedoen met het avondmaal. Wil je het nog duidelijker hebben of is dat gewoon discriminatie? Homos mogen het niet, hetero’s wel. Sorry ik kan dit niet rechtpraten.

Lees de pdf eens zou ik zeggen. Daar stellen ze heel duidelijk, homos moeten voor het toch komen, mogen niet meedoen met het avondmaal. Wil je het nog duidelijker hebben of is dat gewoon discriminatie? Homos mogen het niet, hetero’s wel. Sorry ik kan dit niet rechtpraten.
Er zijn meer groepen die voor de tucht moeten komen. Jouw eenzijdige focus op 1 groep is gewoonweg slappe hap.

Er zijn meer groepen die voor de tucht moeten komen. Jouw eenzijdige focus op 1 groep is gewoonweg slappe hap.

Nee, het gaat in tegen het principe dat iedereen gelijk is. Ze stellen dat homos op aarde al minder zijn. Kan je slappe hap vinden, ik ben voor gelijkheid van iedereen.

Blijkbaar vind je het prima dat er mensen in Nederland, homos zien als minder.

Terug
Bovenaan Onderaan