Racisme & Discriminatie

Tja, hoeveel gekleurde mensen doen de trainersopleiding, kan hier in NL niet zo heel veel bedenken. Menzo, die al jaaaaren trainer is. Rijkaard, die bij Barca trainer was. Ten Cate die het best leuk heeft gedaan dacht ik? Davids die al een tijdje bezig is om n trainerscarriere op te bouwen. Daarbij, had de vorige trainer van Feyenoord niet bovengemiddelde pigment-vorming?

En dit soort records
doen het gewoon niet goed op je CV.
Net zoals ik Cocu gewoon niet snel nog een keer aan de bak zie geraken. Ja, bij PSV resultaten, maar niet echt mooi voetbal in een aantal seizoenen, en bij de andere clubs is het ook niet je van het geweest.
Cocu behaalde drie kampioenschappen met een niet al te sterke selectie, wat heeft Seedorf bereikt in zijn trainerscarrière?
 
Cocu behaalde drie kampioenschappen met een niet al te sterke selectie, wat heeft Seedorf bereikt in zijn trainerscarrière?
(nog) niet veel. Bij AC Milan ingestapt in een redelijk kansloze situatie, club wel van de 11e naar de 7e plek laten klimmen. Dan in Portugal ook niet echt potten weten te breken.
Daarbij, volgens mij zijn er 2 paden, of als grote naam ergens starten en succes hebben en daar op doorbouwen (of falen en afhaken) of de weg van de geleidelijkheid, langzaam aan naar boven, waarbij het maar de vraag is of je echt doorbreekt, zo was Alex Pastoor heel lang de nieuwe belofte onder de trainers, is er nooit uitgekomen. En laten we wel zijn, trainers gaan ongeveer net zo lang mee als spelers (alhoewel Advocaat t gemiddelde wel omhoog trekt ;) maar je hebt maar 1 trainer nodig op een selectie van zo'n 20 mens. Dat maakt de kans om door te breken ook gewoonweg nog lastiger dan als speler door te breken.
 
(nog) niet veel. Bij AC Milan ingestapt in een redelijk kansloze situatie, club wel van de 11e naar de 7e plek laten klimmen. Dan in Portugal ook niet echt potten weten te breken.
Daarbij, volgens mij zijn er 2 paden, of als grote naam ergens starten en succes hebben en daar op doorbouwen (of falen en afhaken) of de weg van de geleidelijkheid, langzaam aan naar boven, waarbij het maar de vraag is of je echt doorbreekt, zo was Alex Pastoor heel lang de nieuwe belofte onder de trainers, is er nooit uitgekomen. En laten we wel zijn, trainers gaan ongeveer net zo lang mee als spelers (alhoewel Advocaat t gemiddelde wel omhoog trekt ;) maar je hebt maar 1 trainer nodig op een selectie van zo'n 20 mens. Dat maakt de kans om door te breken ook gewoonweg nog lastiger dan als speler door te breken.
Seedorf en ci krijgen geen kans omdat ze zwart zijn. Zo voelt hij het. Hij mag dat zo voelen. Prima en weer door.
 
Kan Clarence ook een rijtje opnoemen met "donkere" trainers die een cursus hebben gedaan en hier daadwerkelijk in willen doorbreken? Want een beetje roeptoeteren omdat hij het niet kan hebben dat hij als trainer niets presteert en nu nergens aan de bak kan, kunnen we allemaal wel.

Dat soort dingen zijn interessant om je feiten te onderbouwen. Ik kan er namelijk uit het blote hoofd echt 0 opnoemen buiten Seedorf.
 
Kan Clarence ook een rijtje opnoemen met "donkere" trainers die een cursus hebben gedaan en hier daadwerkelijk in willen doorbreken? Want een beetje roeptoeteren omdat hij het niet kan hebben dat hij als trainer niets presteert en nu nergens aan de bak kan, kunnen we allemaal wel.

Dat soort dingen zijn interessant om je feiten te onderbouwen. Ik kan er namelijk uit het blote hoofd echt 0 opnoemen buiten Seedorf.
Tja, echt donker weet ik t hoofd alleen Menzo en Davids, die beide volgens mij nog actief als trainer zijn.
 
Henry, Davids en Viera bakken er tot nu toe niks van dus is het dan heel gek dat ze weinig aandacht krijgen?

Maar hij heeft wel een punt al brengt hij het in mijn ogen een beetje ongelukkig. Het valt wel op dat er minder zwarte trainers zijn, maar hoe dat komt?
Zo uit mijn hoofd denk ik nog aan Ten Cate, Fraser, Menzo, Rijkaard, Gullit, Henry, Davids en Haisselbank.
En in een andere functie Abidal als td of voormalig td. Maar verder kom ik niet en samen met de andere zwarte coaches vormen ze nog geen twee procent van alle coaches.

Hoe zou dit bijvoorbeeld bij basketbal zijn of baseball in the states?
 
Ik volg NBA vaak op momenten, qua coaches zie ik genoeg zwart en wit, volgens mij springt daar geen een uit?
Qua spelers is officieel 74% zwart en 2% hispanic en rest wit
Google levert op: 8 van de 30 coaches. Dat is minder dan je zou verwachten op basis van 75% van de spelers.
 
Vergeet niet dat veel coaches nooit zelf in de NBA gespeeld hebben (slechts 9...), dat maakt de balans alweer totaal anders.
Dat is ook vreemd, als je dat vergelijkt met voetbal. Aan de andere kant: een goed paard is niet automatisch een goede ruiter. ;)
 
Dat is ook vreemd, als je dat vergelijkt met voetbal. Aan de andere kant: een goed paard is niet automatisch een goede ruiter. ;)
En wat basketbal betreft zijn een aantal dingen belangrijk: lengte, lengte en lengte.

Inzicht in het spelletje, aansturen van een team, communicatievaardigheden, het legt et allemaal af tegen een lengte van 2,2 m.
 
En wat basketbal betreft zijn een aantal dingen belangrijk: lengte, lengte en lengte.

Inzicht in het spelletje, aansturen van een team, communicatievaardigheden, het legt et allemaal af tegen een lengte van 2,2 m.
Ik heb ook het idee dat een coach bij basketbal er veel dichter op zit. Korter veld en heel veel aanvallen zijn ingestudeerd. Bij voetbal is dat ook zo maar hangt toch meer af van improvisatie.

Overigens vind ik 'zelf gespeeld op topniveau' altijd een kul argument om iemand als coach te maken. Denk dat andere aspecten vele malen belangrijker zijn. Kan me wel voorstellen dat voormalig topvoetballers deze aspecten wel beheersen. Zeker als ze een tactische voetballer waren.
 
Ik heb ook het idee dat een coach bij basketbal er veel dichter op zit. Korter veld en heel veel aanvallen zijn ingestudeerd. Bij voetbal is dat ook zo maar hangt toch meer af van improvisatie.

Overigens vind ik 'zelf gespeeld op topniveau' altijd een kul argument om iemand als coach te maken. Denk dat andere aspecten vele malen belangrijker zijn. Kan me wel voorstellen dat voormalig topvoetballers deze aspecten wel beheersen. Zeker als een tactische voetballer waren.
Het is zeker niet alles. Mijn slechtste coach ooit had zelf op de OS gewaterpolood. Maar in het algemeen mag je van topspelers/ex-profs wel verwachten dat ze meer weten over techniek en tactiek en spelen in de top. Dus het is in ieder geval logisch dat een dergelijke persoon meer kans heeft op een goede carrière als trainer/coach. Maar er komen inderdaad meer aspecten kijken. Neem nu Seedorf. Die bakt er toch maar weinig van, ondanks al die Europacups die hij in de kast heeft staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan