Racisme & Discriminatie

HEMA is weer eens trending op Twitter, nu omdat er teveel donkere mensen op de folder staan. Zucht.

Dat er nog mensen zijn die de Hema folder als heilig boek zien waar je niet met schoenen op mag treden.. :eek:

Edit; als serieuze reactie; triestheid ten top natuurlijk als mensen hier over vallen.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat wel degelijk zoiets als positief racisme. Ik las enige tijd geleden over een analyse-onderzoek naar kwalificaties van voetballers in Engelse media, gerelateerd aan huidskleur. Zwarte voetballers werden significant vaker 'atletisch' en 'sterk genoemd, witte voetballers 'intelligent', 'denker' etc. Allemaal positieve eigenschappen - maar zwarte spelers werden veel meer geïdentificeerd met hun lichaam, en witte spelers met hun verstand. Racisme is vaak impliciet - we kijken met een 'bias' naar de werkelijkheid.

Er is ook veel (onbewuste) positionering (in good Engels: unconcious bias) t.a.v. vrouwen en mannen. Het zit 'm in de woorden.
This machine read 3.5 million books then told us what it thought about men and women

Wij gebruiken inmiddels een app dat veel meer uitgaat van inclusief taalgebruik. Het concept heet "augmented writing" en filtert 'biased" taalgebruik en suggereert woorden die niet typisch mannen (of vrouwen) aanspreken. Textio. Google it.
 
Er is ook veel (onbewuste) positionering (in good Engels: unconcious bias) t.a.v. vrouwen en mannen. Het zit 'm in de woorden.
This machine read 3.5 million books then told us what it thought about men and women

Wij gebruiken inmiddels een app voor vacatureteksten dat veel meer uitgaat van inclusief taalgebruik. Het concept heet "augmented writing" en filtert 'biased" taalgebruik en suggereert woorden die niet typisch mannen (of vrouwen) aanspreken. Textio. Google it.
 
Er is ook veel (onbewuste) positionering (in good Engels: unconcious bias) t.a.v. vrouwen en mannen. Het zit 'm in de woorden.
This machine read 3.5 million books then told us what it thought about men and women

Wij gebruiken inmiddels een app dat veel meer uitgaat van inclusief taalgebruik. Het concept heet "augmented writing" en filtert 'biased" taalgebruik en suggereert woorden die niet typisch mannen (of vrouwen) aanspreken. Textio. Google it.

Heel interessant! Algoritmen zijn vaak negatief in het nieuws vanwege discriminerende effecten (omdat ze correlaties leggen binnen bestaande datasets, dus ook vooroordelen meenemen en bevestigen). Maar technologie kan ook juist helpen om biases te voorkomen.
 
Er bestaat wel degelijk zoiets als positief racisme. Ik las enige tijd geleden over een analyse-onderzoek naar kwalificaties van voetballers in Engelse media, gerelateerd aan huidskleur. Zwarte voetballers werden significant vaker 'atletisch' en 'sterk genoemd, witte voetballers 'intelligent', 'denker' etc. Allemaal positieve eigenschappen - maar zwarte spelers werden veel meer geïdentificeerd met hun lichaam, en witte spelers met hun verstand. Racisme is vaak impliciet - we kijken met een 'bias' naar de werkelijkheid.
Ja zo lust ik er nog wel 24. Wanneer het positief is dan mag het? Of we doen het wel of we doen het niet. Dus een zwarte is atletischer dan ik ben omdat dat bij zijn zwarte genen hoort?? Dan mag het? Maar het mag niet als ik zeg dat criminaliteit en verkrachtingen bij zijn zwarte genen hoort?
 
Maar het kan toch ook zo zijn? Dat zwarte mensen genetisch gezien meer atletisch zijn? (Gemiddeld, natuurlijk, niet per se elk individu). En of blanke spelers meer slim of technisch zijn, dat zou ook kunnen. (Hoewel, ik heb al aardig wat Schotse, Scandinavische, Oost-Europese of Hollandse slagers gezien, die het ook vooral van hun lichaam moeten hebben). Je zou dit soort dingen kunnen meten, mits de methode wetenschappelijk correct. Net als (verschillende soorten) intelligentie, immuniteit voor ziektes of lengte van specifieke lichaamsdelen. De vraag is alleen, waarom zou je dat willen? Het maakt namelijk niet uit. Er kunnen verschillen zijn, maar die verschillen moet geen waarde vertegenwoordigen. Gelijkheid vs gelijkwaardigheid (net als bij geslacht, seksuele voorkeur, geloof, etc etc).

Er zijn onderzoeken gedaan naar - bijvoorbeeld - correlaties tussen ras en intelligentie, maar die onderzoeken zijn in alle opzichten zeer controversieel, om heel veel redenen. Ten eerste is 'ras' wetenschappelijk gezien al een zeer complex begrip - eerder een sociaal construct dan een biologisch gegeven (ja, dat klinkt gek, 'want je ziet het toch'... Maar genetisch liggen de zaken veel moeilijker). Daarnaast zijn er nog talloze biases, die moeilijk uit een onderzoek zijn te halen. En dan spreken we hier nog over een subcategorie: voetballers. en zijn intelligentie en atletisch vermogen echt tegenstellingen? Ik vind bijvoorbeeld Virgil een meer intelligente voetballer dan Baumgartl - maar dat kan ook liggen aan het feit dat hij meer atletisch is, dus ook een grotere actieradius. Je moet het niet alleen zien, je moet het ook kunnen.
Dus als het zo subtiel en ingewikkeld ligt, is het de vraag waarom er een verschil is in taalgebruik.

Ik zeg dat overigens niet om me nu zo moreel zuiver te voelen - ik weet zeker dat ik ook talloze van dergelijke biases heb. Ik vind Gini en Frenkie beide uitstekende middenvelders, terwijl ik Gini misschien waardeer om zijn atletische kwaliteiten en Frenkie om zijn vermogen 'de wedstrijd te lezen'. Maar klopt dat wel? Frenkie heeft een betere lange pass - dat vereist ook intelligentie. Maar Gini heeft meer scorend vermogen - wat óók een groot inzicht vereist; loopactie, timing, anticipatie en vooruit denken... Tja.
 
Ja zo lust ik er nog wel 24. Wanneer het positief is dan mag het? Of we doen het wel of we doen het niet. Dus een zwarte is atletischer dan ik ben omdat dat bij zijn zwarte genen hoort?? Dan mag het? Maar het mag niet als ik zeg dat criminaliteit en verkrachtingen bij zijn zwarte genen hoort?

Ik geloof dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd. Ik bedoel niet dat 'positieve discriminatie'wel mag. In tegendeel. Ik bedoelde te zeggen dat we de werkelijkheid waarnemen met een filter van vooroordelen, verwachtingen etc., op basis waarvan we conclusies trekken die niet overeenkomen met die werkelijkheid. Zélfs als die vooroordelen op zichzelf positief zijn.

Dit is bijvoorbeeld waarom 'neutrale' sollicitatiebrieven (bijvoorbeeld zonder vermelding van naam) een veel diverser selectiebeleid opleveren dan sollicitatiebrieven waarvan je weet wat de gender/etniciteit is van de afzender.
 
[..] Ik vind Gini en Frenkie beide uitstekende middenvelders, terwijl ik Gini misschien waardeer om zijn atletische kwaliteiten en Frenkie om zijn vermogen 'de wedstrijd te lezen'. Maar klopt dat wel? Frenkie heeft een betere lange pass - dat vereist ook intelligentie. Maar Gini heeft meer scorend vermogen - wat óók een groot inzicht vereist; loopactie, timing, anticipatie en vooruit denken... Tja.

En Gini is lief terwijl Frenkie...ook lief is. Nu snap ik waarom; stiekem zijn ze allebei zwart. Ik bedoel wit.
 
Er zijn onderzoeken gedaan naar - bijvoorbeeld - correlaties tussen ras en intelligentie, maar die onderzoeken zijn in alle opzichten zeer controversieel, om heel veel redenen. Ten eerste is 'ras' wetenschappelijk gezien al een zeer complex begrip - eerder een sociaal construct dan een biologisch gegeven (ja, dat klinkt gek, 'want je ziet het toch'... Maar genetisch liggen de zaken veel moeilijker). Daarnaast zijn er nog talloze biases, die moeilijk uit een onderzoek zijn te halen. En dan spreken we hier nog over een subcategorie: voetballers. en zijn intelligentie en atletisch vermogen echt tegenstellingen? Ik vind bijvoorbeeld Virgil een meer intelligente voetballer dan Baumgartl - maar dat kan ook liggen aan het feit dat hij meer atletisch is, dus ook een grotere actieradius. Je moet het niet alleen zien, je moet het ook kunnen.
Dus als het zo subtiel en ingewikkeld ligt, is het de vraag waarom er een verschil is in taalgebruik.

Ik zeg dat overigens niet om me nu zo moreel zuiver te voelen - ik weet zeker dat ik ook talloze van dergelijke biases heb. Ik vind Gini en Frenkie beide uitstekende middenvelders, terwijl ik Gini misschien waardeer om zijn atletische kwaliteiten en Frenkie om zijn vermogen 'de wedstrijd te lezen'. Maar klopt dat wel? Frenkie heeft een betere lange pass - dat vereist ook intelligentie. Maar Gini heeft meer scorend vermogen - wat óók een groot inzicht vereist; loopactie, timing, anticipatie en vooruit denken... Tja.

Klopt, ik ken de onderzoeken (en controverse) ook. Het belangrijkste punt (ook hier in) is denk ik de vraag: Wat doet het ertoe (zou het ertoe doen)? Waarom willen we dit meten? Als het als een soort van "justification" is voor gelijkwaardigheid, dan is het gedoemd om te mislukken. Het onderzoek is dan niet onbevangen en kent een 'correcte' uitkomst. (Iets waarvan Popper zich omdraait in zijn graf.) Bias is natuurlijk heel snel aanwezig in (sociale) wetenschap, en wordt ook gedeeltelijk als een gegeven (discussie) gezien. Je doet altijd je best om zo weinig mogelijk bias te hebben, maar totaal uitsluiten is erg lastig. Elke definitie (ras, genetica) en elke methode (enquête, quiz) zullen de resultaten beïnvloeden. (Dat is dus ook zo mooi aan de exacte wetenschap, je hebt er iets minder last van :love: ).

Maar voetbaltechnisch gezien zou je het weer makkelijker kunnen meten, hoewel de populatie dan weer klein is. Maar je hebt iets meer statistieken die sowieso bijgehouden worden. Loopvermogen, goals, assists, etc, terwijl bij de gewone Jan met de Pet dit niet wordt gedaan. De populatie is natuurlijk wel erg klein: Bij PSV zou het gemiddelde voetbalintelligentie van onze gekleurde helden erg te lijden hebben onder vriend Bruma. :maniac: Alhoewel, de blanken moeten opboksen tegen Sadilek, dus dat is ook nog een klus. Nogmaals, waarom zou je het willen meten.

Maar goed, mijn punt is vooral dat gelijkwaardigheid niet hetzelfde is als gelijkheid. In alles, ook in ras. Dat mensen van verschillende rassen (wat het dan ook precies zijn moge) anders behandeld worden VANWEGE hun ras, is vreselijk. Als (!) er echter blijkt dat ras A beter A kan doen, en ras B beter B, dan hoeven we er ook geen doekjes om te binden. Geforceerde gelijkheid is net zo oneerlijk. Dit geldt zeker ook met geslacht (mannen zijn anders dan vrouwen, en kunnen sommige dingen gemiddeld gezien gewoon beter) of wellicht andere dingen.
 
Valt dit ook onder dit topic?
Het is weer heerlijk politiek correct. Meisje stuurt commentaar niet naar haar vriend, maar naar de persoon over wie ze iets lelijks zegt. Slim? Mwah, niet echt. Lief? Ook niet. Maar zo praten mensen toch onderling over elkaar?
Vind dit niet onder dit topic vallen, maar in t topic 'plagen en pesten' maar die hebben we niet. Knap stom van d'r. Net zo dom als de digitale lynchpartij die daar op volgt.

Overigens vreemd, je krijgt een verzoek van een fan en gaat dan laatdunkend lopen doen, het is je fan o verhevene :braak:
 
Vind dit niet onder dit topic vallen, maar in t topic 'plagen en pesten' maar die hebben we niet. Knap stom van d'r. Net zo dom als de digitale lynchpartij die daar op volgt.

Overigens vreemd, je krijgt een verzoek van een fan en gaat dan laatdunkend lopen doen, het is je fan o verhevene :braak:
Het was een fan van haar vriend. Maar goed, stom blijft het. Maar zo zijn mensen.

Overigens is ze zelf ook geen fotomodel.
 
Vind dit niet onder dit topic vallen, maar in t topic 'plagen en pesten' maar die hebben we niet. Knap stom van d'r. Net zo dom als de digitale lynchpartij die daar op volgt.

Overigens vreemd, je krijgt een verzoek van een fan en gaat dan laatdunkend lopen doen, het is je fan o verhevene :braak:

Maar het was dus niet haar fan. Verder heb ik geen idee wat er nou eigenlijk in het berichtje stond?

Ah, zie nu een link met vermelding 'dikke trol'.
 
Boehoe 'voorbeeldfunctie'!:cry:
Da's de ideale stok om hoge bomen wat meer wind te laten vangen en zo je eigen identieke gedrag (want menselijk) te verhullen. Hou op.
 
Vind dit niet onder dit topic vallen, maar in t topic 'plagen en pesten' maar die hebben we niet. Knap stom van d'r. Net zo dom als de digitale lynchpartij die daar op volgt.

Overigens vreemd, je krijgt een verzoek van een fan en gaat dan laatdunkend lopen doen, het is je fan o verhevene :braak:
Eens.
En om terug te gaan de bias: nu is zij een Brabantse. Maar als ze met het Nederlands elftal wint is ze opeens een Hollandse meid.
 
HEMA is weer eens trending op Twitter, nu omdat er teveel donkere mensen op de folder staan. Zucht.
Ben d'r ff ingedoken, foto toont n deel van een pagina, onder aan de zelfde pagina zit n jongetje.. gevalletje stemmingmakerij van de bovenste plank (alhoewel ik vermoed dat kleuters die deze hetze starten daar niet bij kunnen)
En Donald Duck is ook fout, die promoot de EU...
 
Terug
Bovenaan Onderaan