Racisme & Discriminatie

Culemborg een week van Zaandam? Niet dat ik weet.
Hier hebben we wel problemen gehad met onenigheid tussen Marokkanen en Molukkers. ME erbij, snelweg afgezet...was gezellig.
Ik zette zelf ook vraagtekens bij de naam van die wijk;) kennelijk combineer ik twee incidenten oid.
 
Je hoeft ze toch niet aardig te vinden? Het gaat erom dat je iedereen gelijk beoordeeld ondanks uiterlijk, geslacht etc. Dus geen Marokkanen veroordelen op daden van andere Marokkanen. Jij wordt ook niet graag met de nek aangekeken, omdat Joram van der Sloot een vrouwenmoordenaar is. Toch?
Zeker waar. Helaas zit het in de aard van de mens om zichzelf te beschermen. Slechte ervaringen met personen uit een groep resulteren in wantrouwen tegen mensen uit die groep. En laten we ook niet doen alsof dat niet logisch of valide is.

Een biker zal je eerder in elkaar slaan dan een bankier. Een bankier zal eerder je pensioen aftroggelen dan een biker. Een opgefokt bondkraagje (ongeacht huidskleur) zal eerder ruzie zoeken dan een grijze mus in de bibliotheek. De kans dat iemand op de universiteit slimmer is dan de mavo zwakstroming is gewoon groot (maar ook dat wil niet zeggen dat al die mensen slimmer of succesvoller zullen zijn). De gevangenissen zitten niet voor niets vol met mannen en niet met vrouwen (de kans dat een man je overvalt of agressief is, is veel groter dan een vrouw), bepaalde kenmerken zeggen wel degelijk dingen over gedrag. Hoe je het ook bekijkt, uiterlijke kenmerken (haarstijl, kleren, schoenen, horloge, juwelen, etc) geven een indicatie van problemen/eigenschappen/waarden die iemand heeft. Dat neem je mee bij het beoordelen van individuen, bewust en onbewust.

Dat is dus niet alleen zo voor Marokkanen, maar voor iedereen zo. En niet zozeer op basis van ras, maar veel meer op andere kenmerken waar je wel invloed op hebt. Het is alleen makkelijk om dan te roepen dat het is omdat iemand een bepaalde raciale achtergrond heeft, terwijl dat er niets mee te maken heeft.

Kijk naar dit voorbeeld: in Nederland heb ik maar beperkt contact met mensen met een sub-Saharra/Afrikaanse achtergrond (dus niet Surinaams of Antilliaans dat is weer anders), en wanneer dat wel zo is, is dat vaak negatief (kwam regelmatig bij de rechtbank: extreem veel Afrikanen, in het centrum van Groningen had je altijd een paar straten vol met Afrikaanse dealers, Afrikaanse mannen die ruzie zoeken in kroegen, etc). De "gewone" Afrikaanse man die in Nederland is en een baan heeft, studeert en een positieve bijdrage levert kom ik daardoor minder tegen (maar als ik die tegen kom is de manier waarop die gekleed zijn en hun houding heel anders en de associatie is dan ook heel anders/volledig andere categorie). Met als gevolg dat je al snel een negatief beeld hebt van Afrikaners omdat het meeste contact in negatieve omstandigheden zijn. De eerste associatie is dan negatief en dat kan je beeld kleuren als je iemand ontmoet die zich hetzelfde kleed/gedraagt (zodra dat anders is is de situatie anders en heb je weer een ander idee)

Nu woon ik in Singapore, waar geen Afrikaanse minderheden zijn en zeker geen illegale mensen. Alle mensen met een Afrikaanse achtergrond (dus niet Indiers of andere mensen met een donkere huidskleur) zijn expats met een goede baan. Als ik een persoon met Afrikaanse achtergrond tegen kom (en het is geen tourist: die haal je er zo uit) is mijn eerste gedachte: dit moet iemand zijn die verdomde slim is, succesvol is en goed in zijn werk anders was hij hier niet. Hij is goed gekleed en ziet er verzorgd uit. Met andere woorden, de eerste associatie is positief.

Beide gevallen kun je racistisch bestempelen omdat de associatie mede op huidskleur is gebaseerd, maar de werkelijkheid is dat het vooral gebaseerd is op interactie, omstandigheden en daden van mensen, niet specifiek de huidskleur of aangeleerde ideeen/vooroordelen over mensen. Op het moment dat iemand zich anders gedraagt/kleed is het weer heel anders. Als je je op een bepaalde manier kleed probeer je een bepaald beeld van jezelf te scheppen en dat heeft gevolgen voor hoe mensen je behandelen en verwachten dat je je gedraagt. Als je een beeld van "Bad boy" probeert uit te stralen zullen mensen je zo behandelen. Het is niet alleen de lusten (e.g. stoer of bij de groep horen) maar ook de lasten (e.g. wantrouwen van anderen) van zo'n beslissing. Kun je leuk vinden of niet, maar dat is hoe het is. Als je arrogant bent zullen een hoop mensen je niet aardig vinden, als je liegt zullen mensen je minder vertrouwen, als je aggressief bent dan zullen velen niet met je om willen gaan.

En mensen hoeven niet eens werkelijk zo te zijn, als hun gedragingen, uiterlijk (haar, verzorging), juwelen en kleren de suggestie wekken dat iemand zo is, dan hebben mensen al een vooroordeel. Oorzaak en gevolg van de eigen keuzes. Ga maar eens met uitsmijters praten bij kroegen en nachtclubs, die hebben een heel scala van redenen waarom iemand niet naar binnen zou mogen en echt niet alles is gebaseerd op huidskleur hoewel velen dat wel graag willen denken (maar soms wel natuurlijk en dan is dat kwalijk).

Individuen moeten bij twijfel altijd het voordeel van de twijfel krijgen. Maar beoordelen op basis van acties en keuzes van een individu is geen racisme.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier in Nederland weer volop gebeden voor ‘onze broeders’ in Christchurch.

Vindt enige christen hier een Argentijnse of een Keniaanse christen een broeder? En dat die dan ook nog eens exclusief van jou is?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier in Nederland weer volop gebeden voor ‘onze broeders’ in Christchurch.

Vindt enige christen hier een Argentijnse of een Keniaanse christen een broeder? En dat die dan ook nog eens exclusief van jou is?
Bidden helpt niet......
 
Vandaag wederom een opmerking gekregen dat ik wel erg blij zou zijn dat mijn dochter een vrij blanke huidskleur heeft in plaats van de donkere huid van mijn echtgenote. Het idee dat een lichte huid mooier/beter is dan een donkere is hier zo ingeburgerd dat men niet eens door heeft hoe beledigend ze zijn als ze zoiets zeggen.

Irritatie momentje.

(Achtergrond: Ik ben getrouwd met een vrouw met Indiase achtergrond en heb recentelijk een dochter gekregen)
 
Vandaag wederom een opmerking gekregen dat ik wel erg blij zou zijn dat mijn dochter een vrij blanke huidskleur heeft in plaats van de donkere huid van mijn echtgenote. Het idee dat een lichte huid mooier/beter is dan een donkere is hier zo ingeburgerd dat men niet eens door heeft hoe beledigend ze zijn als ze zoiets zeggen.

Irritatie momentje.

(Achtergrond: Ik ben getrouwd met een vrouw met Indiase achtergrond en heb recentelijk een dochter gekregen)

Oke, allereerst gefeliciteerd met je dochter.
Als vader van twee gemixte kinderen (Chinees en Nederlands) heb ik het nooit zo erg gehad dat ze zoiets zeggen. Wel dat ze zien dat het geen volbloed Nederlander is, maar nooit met het gevoel dat daar een oordeel achter zit.

Dit vindt ik wel erg ver gaan. Maar je schrijft ook dat ze niet in de gaten hebben dat dit beledigend is? Zijn het dan Indiers (gekleurde mensen) die het zeggen of blanken?
 
Vandaag wederom een opmerking gekregen dat ik wel erg blij zou zijn dat mijn dochter een vrij blanke huidskleur heeft in plaats van de donkere huid van mijn echtgenote. Het idee dat een lichte huid mooier/beter is dan een donkere is hier zo ingeburgerd dat men niet eens door heeft hoe beledigend ze zijn als ze zoiets zeggen.

Irritatie momentje.

(Achtergrond: Ik ben getrouwd met een vrouw met Indiase achtergrond en heb recentelijk een dochter gekregen)

Van harte! En bizar dat je zo'n opmerking krijgt. Tegelijkertijd worden lichter gekleurde donkere mensen in bijvoorbeeld Amerika door de zwarte gemeenschap gediscrimineerd. "Niet zwart genoeg". Hoe leeft dat in de Indiaanse (India) gemeenschap?
 
Vandaag wederom een opmerking gekregen dat ik wel erg blij zou zijn dat mijn dochter een vrij blanke huidskleur heeft in plaats van de donkere huid van mijn echtgenote. Het idee dat een lichte huid mooier/beter is dan een donkere is hier zo ingeburgerd dat men niet eens door heeft hoe beledigend ze zijn als ze zoiets zeggen.

Je kan alles draaien, dus ook die opmerking. In principe klopt de inhoud wel, dat het beledigend is ook, maar het is wel een eerlijk en waarheidsgetrouwe opmerking.

Ik heb liever zulke directe mensen in me omgeving juist, die wel direct en eerlijk alles zeggen al is het kut of beledigend, als er maar een kern van waarheid in zit prima.
 
Je kan alles draaien, dus ook die opmerking. In principe klopt de inhoud wel, dat het beledigend is ook, maar het is wel een eerlijk en waarheidsgetrouwe opmerking.

Wat? Ik heb zelf een dochter met een Franse vrouw, dus geen enkel verband met de kleur, maar als ik uitstap bij de Gamma met mijn vader uit een auto met Franse kentekenplaten, en ik hoor dat de klotefransozen zelfs Nederland overnemen dan begint mijn bloed simpelweg te koken. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, dat moet geen flikker uitmaken, zolang je je maar aanpast aan de geldende normen en waarden in een land.

Ik ben er trots op dat het team wat ik destijds heb opgebouwd bij mijn werkgever in Nederland bestond uit 8 verschillende nationaliteiten (op een team van 30 personen) en dat er geen enkel moment gekeken is naar leeftijd, afkomst, man/vrouw. De reden dat ze in Nederland waren gaan wonen, was vaak de liefde en in een aantal gevallen door de studie en dus daarna in Nederland willen blijven.
 
Wat? Ik heb zelf een dochter met een Franse vrouw, dus geen enkel verband met de kleur, maar als ik uitstap bij de Gamma met mijn vader uit een auto met Franse kentekenplaten, en ik hoor dat de klotefransozen zelfs Nederland overnemen dan begint mijn bloed simpelweg te koken.

Ik ben bang dat het probleem meer bij jou ligt dan bij de 'grappenmaker' die zo iets roept. In zulke opmerkingen zit hooguit 0,08% racisme of belediging. Maar het is gewoon leuk om zo iets te roepen onderling, daar zit echt geen kwaad bloed achter. Als die nou een Franse vlag uit zijn auto haalt, die in de fik doet en er op gaat stampen dan mag je bloed gaan koken.

Nederland is de meest tolerante land op deze aardbol, mede door dat men zo direct is en over veel grapt. Ja de negers zijn allemaal lui, Marokkanen stelen scooters, Bulgaren gaan je pinpas scammen, Indiers gaan je proberen te bestelen via de telefoon, Fransen zijn een kut volk wat geen Engels wilt leren, Grieken zijn luie honden. Deels waarheid, grotendeels humor en gelul, 0% slecht bedoeld. Maar wie overgevoelig is kan er weken van wakker liggen ja, rest lacht er om en roept wat terug en dan is het 1-1 en lacht iedereen weer.

Tijden zijn veranderd, discriminatie en belediging is iets wat naar achteren geschoven is, maar niet iedereen kan dat accepteren nog. Manier van doen en communiceren is gewoon anders geworden, maar niet perse slechter alleen je moet van je af bijten. Ik hoor ook dagelijks 200 keer kut Kroaat, Kut oostblokker, en ik doe het 300 keer terug naar de rest, niemand die er van wakker ligt. Geven en nemen + niet te serieus nemen is de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat het probleem meer bij jou ligt dan bij de 'grappenmaker' die zo iets roept. In zulke opmerkingen zit hooguit 0,08% racisme of belediging. Maar het is gewoon leuk om zo iets te roepen onderling, daar zit echt geen kwaad bloed achter. Als die nou een Franse vlag uit zijn auto haalt, die in de fik doet en er op gaat stampen dan mag je bloed gaan koken.

Nederland is de meest tolerante land op deze aardbol, mede door dat men zo direct is en over veel grapt. Ja de negers zijn allemaal lui, Marokkanen stelen scooters, Bulgaren gaan je pinpas scammen, Indiers gaan je proberen te bestelen via de telefoon, Fransen zijn een kut volk wat geen Engels wilt leren, Grieken zijn luie honden. Deels waarheid, grotendeels humor en gelul, 0% slecht bedoeld. Maar wie overgevoelig is kan er weken van wakker liggen ja, rest lacht er om en roept wat terug en dan is het 1-1 en lacht iedereen weer.

Tijden zijn veranderd, discriminatie en belediging is iets wat naar achteren geschoven is, maar niet iedereen kan dat accepteren nog. Manier van doen en communiceren is gewoon anders geworden, maar niet perse slechter alleen je moet van je af bijten. Ik hoor ook dagelijks 200 keer kut Kroaat, Kut oostblokker, en ik doe het 300 keer terug naar de rest, niemand die er van wakker ligt. Geven en nemen + niet te serieus nemen is de oplossing.

Toch heb ik het idee dat dit vooral een Hollandse/Amsterdamse visie is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan