Oh, er zijn heus wel reportages en documentaires over boerkadragers. Kijk maar eens op YouTube - er gaat een wereld voor je open, ook als je hoort hoe zelfbewust ze vaak zijn. Ik weet dat het vooroordeel luidt dat ze per definitie onderdrukt worden, maar daar is juist een debat voor. Kijken of je vooroordelen wel kloppen. Ik vrees echter dat weinig Nederlanders daar echt behoefte aan hebben - over het algemeen zien ze gewoon wat ze niet kennen, dus verbieden die handel. Daarom wantrouw ik ook het argument dat boerka's verboden moeten worden, omdat het de 'open communicatie' verhindert. De meeste mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in gesprekken met moslims, laat staan met moslims die er 'gek' uitzien. En daarom wantrouw ik ook het argument (zoals van Vuijsje in de post van De Bouterbaas) dat we 'in gesprek' moeten blijven over bijvoorbeeld Zwarte Piet, en dat 'racisme' roepen niet helpt. Niet dat ik er tegen ben om met elkaar in gesprek te gaan - in tegendeel. Maar het argument wordt wel erg selectief gebruikt. Het is - om het maar gewoon te zeggen - echt een 'white privilege' om dat te kunnen zeggen. Witte Nederlanders hadden never nooit geluisterd als zwarte Nederlanders 'het gesprek' over Zwarte Piet hadden willen aangaan. Door klip en klaar te zeggen dat het racistisch is, en te demonstreren, zijn meer Nederlanders gaan luisteren,
Dat neemt overigens niet weg dat ik eveneens hoop op een dialoog. Al is het alleen al omdat ik hoop dat KOZP én 'pro-pieten' merken dat ze niet eens zo heel veel van elkaar verschillen. Veel van die felle 'pro-pieten' zijn evengoed onderdrukt, het zijn vaak ouderen, mensen uit economisch uitgeklede gebieden. Probleem is dat ze hun onvrede alleen kunnen vertalen met haat naar alles wat ze niet begrijpen, in plaats van de échte oorzaak van hun ellende te benoemen. Die moeten we zoeken in het neoliberale systeem, dat ons uitholt en uitput, en ons ook nog eens tegen elkaar opzet. Ik heb echt met veel van die pro-pieten te doen (niet die Douwes, dat is een vals en opportunistisch kreng); mensen zijn de laatste jaren al veel zekerheden verloren - baanzekerheid, dure koophuizen, boodschappen steeds duurder, et cetera. En dan moet Zwarte Piet ook nog eens weg. Maar mijn gevoel zegt dat veel van die lui best wel snappen dat Zwarte Piet anders moet, en ook heus wel meeleven met mensen die er door worden gekwetst. En dat een ander kleurtje nu ook weer niet het einde van de wereld is - laat staan van een leuk sinterklaasfeest. Maar ze gaan in verzet omdat ze al zoveel zijn kwijtgeraakt - maar dat ligt niet aan die zwarte Nederlanders, maar aan het systeem waarin ze gevangen zitten.
Zo heb ik gesproken als een échte marxist. Ben ik niet, hoor. Maar mag ook wel eens een keertje.