Racisme & Discriminatie

Oke, allereerst gefeliciteerd met je dochter.
Dank je!

Dit vindt ik wel erg ver gaan. Maar je schrijft ook dat ze niet in de gaten hebben dat dit beledigend is? Zijn het dan Indiers (gekleurde mensen) die het zeggen of blanken?
Indiers en Chinezen. Voor allen gaat het op: hoe lichter de huidskleur hoe beter/mooier. Donker is lelijk, dat is volkomen ingeburgerd in de maatschappij. Veel Chinezen weigeren in de zon te gaan zitten (lopen rond in een soort wetsuit bij het zwembad overdag) omdat de zon ze donkerder en dus lelijk maakt. Ik heb ook meermaals gezien dat Indiase kinderen niet naar buiten mochten omdat ze anders "nog" donkerder zouden worden. Of dat ze iemand ontmoeten en er een oordeel klaar ligt: wat ben je donker geworden (met afkeuring).

Een blanke heeft nog nooit iets over de huidskleur van mijn dochter gezegd.

Je kan alles draaien, dus ook die opmerking. In principe klopt de inhoud wel, dat het beledigend is ook, maar het is wel een eerlijk en waarheidsgetrouwe opmerking.
Mijn dochter is wat donkerder dan een gemiddelde Nederlander. Zeggen dat haar huidskleur tussen die van mij en mijn echtgenote zit is niets mis mee (gewoon een feit). Net als opmerken dat een haarkleur of vorm gezicht meer op de vader of moeder lijkt volkomen valide is. Maar zodra er een waardeoordeel komt over de huidskleur zit je in een ander segment.

Van harte! En bizar dat je zo'n opmerking krijgt. Tegelijkertijd worden lichter gekleurde donkere mensen in bijvoorbeeld Amerika door de zwarte gemeenschap gediscrimineerd. "Niet zwart genoeg". Hoe leeft dat in de Indiaanse (India) gemeenschap?
ZEER! Dat is een zeer belangrijk punt binnen de gemeenschap. Een van de redenen dat Tamils als "minder" worden gezien door Indiers uit Noord-India. Noorderlingen zijn over het algemeen lichter dan zuiderlingen (zijn zelfs Indiers waarvan je zou kunnen denken dat ze Zuid-Europees zijn qua huidskleur en gelaadstrekken). Ook zie je dat de huidskleur van vrouwelijk Indiase filmsterren over het algemeen heel licht is.
 
Laatst bewerkt:
Dank je!


Indiers en Chinezen. Voor allen gaat het op: hoe lichter de huidskleur hoe beter/mooier. Donker is lelijk, dat is volkomen ingeburgerd in de maatschappij. Veel Chinezen weigeren in de zon te gaan zitten (lopen rond in een soort wetsuit bij het zwembad overdag) omdat de zon ze donkerder en dus lelijk maakt. Ik heb ook meermaals gezien dat Indiase kinderen niet naar buiten mochten omdat ze anders "nog" donkerder zouden worden. Of dat ze iemand ontmoeten en er een oordeel klaar ligt: wat ben je donker geworden (met afkeuring).

Een blanke heeft nog nooit iets over de huidskleur van mijn dochter gezegd.


Mijn dochter is wat donkerder dan een gemiddelde Nederlander. Zeggen dat haar huidskleur tussen die van mij en mijn echtgenote zit is niets mis mee (gewoon een feit). Net als opmerken dat een haarkleur of vorm gezicht meer op de vader of moeder lijkt volkomen valide is. Maar zodra er een waardeoordeel komt over de huidskleur zit je in een ander segment.


ZEER! Dat is een zeer belangrijk punt binnen de gemeenschap. Een van de redenen dat Tamils als "minder" worden gezien door Indiers uit Noord-India. Noorderlingen zijn over het algemeen lichter dan zuiderlingen. Ook zie je dat de huidskleur van vrouwelijk Indiase filmsterren over het algemeen heel licht is.


Overigens was dat in het westen ook lang het geval. Getint werd met werk geassocieerd, dus de rijken wilden zo wit mogelijk zijn. Bruin was voor boeren. Je ziet hier nog resten van in Torremolinos :D
 
Overigens was dat in het westen ook lang het geval. Getint werd met werk geassocieerd, dus de rijken wilden zo wit mogelijk zijn.
Klopt. Dat draaide om tijdens de industriele revolutie. Toen zaten de arbeiders binnen, terwijl de rijken het zich konden veroorloven om niet altijd binnen te zitten (boeren telden nog altijd niet mee ook al waren zij ook donkerder vanwege de zon ;) ).

Iets dat je hier ook vaak ziet is het hebben van een lange nagel bij de pink (dus alle nagels van de hand kort behalve de pink). Dat is historisch een schoonheidsideaal bij veel Chinezen omdat dat status geeft. Je kunt lange nagels hebben omdat je geen lichamelijke arbeid verricht (die zouden tenslotte afbreken) en lichamelijke arbeid verrichten zit je op een lager segment in de sociale pikorde. Historisch hetzelfde principe.
 
Klopt. Dat draaide om tijdens de industriele revolutie. Toen zaten de arbeiders binnen, terwijl de rijken het zich konden veroorloven om niet altijd binnen te zitten (boeren telden nog altijd niet mee ook al waren zij ook donkerder vanwege de zon ;) ).

Iets dat je hier ook vaak ziet is het hebben van een lange nagel bij de pink (dus alle nagels van de hand kort behalve de pink). Dat is historisch een schoonheidsideaal bij veel Chinezen omdat dat status geeft. Je kunt lange nagels hebben omdat je geen lichamelijke arbeid verricht (die zouden tenslotte afbreken) en lichamelijke arbeid verrichten zit je op een lager segment in de sociale pikorde. Historisch hetzelfde principe.

Yep, ben veel in China geweest en ken veel indo's. Altijd raar, die lange nagels (en ook een paar van die lange haren in een moedervlek).
 
Klopt. Dat draaide om tijdens de industriele revolutie. Toen zaten de arbeiders binnen, terwijl de rijken het zich konden veroorloven om niet altijd binnen te zitten (boeren telden nog altijd niet mee ook al waren zij ook donkerder vanwege de zon ;) ).

Iets dat je hier ook vaak ziet is het hebben van een lange nagel bij de pink (dus alle nagels van de hand kort behalve de pink). Dat is historisch een schoonheidsideaal bij veel Chinezen omdat dat status geeft. Je kunt lange nagels hebben omdat je geen lichamelijke arbeid verricht (die zouden tenslotte afbreken) en lichamelijke arbeid verrichten zit je op een lager segment in de sociale pikorde. Historisch hetzelfde principe.

Bij Chinezen kan de lange nagel van de pink ook een teken zijn dat ze bij de Chinese mafia zitten. Niet iedereen met een lange pinknagel zit bij de mafia, maar wel alle leden hebben een lange pinknagel. Dit is inderdaad een statussymbool.

Ik ben een paar keer in China geweest en daar zie je wel dat de sterren zo westers mogelijk eruit zien en komen de mensen pas naar buiten als de zon weg is. Ik associeerde dat echter meer met de warmte dan met de huidskleur, nooit bij stil gestaan dat dit daarmee te maken kan hebben. Wel zie je nog steeds (vooral in films, niet in het dagelijks leven) "Whiteface" (waar je de anti zwarte pieten beweging niet over hoort!). En het racisme is daar nog stukken erger dan hier richting donkere mensen.

Ik weet overigens ook dat er in Afrika ook racisme bestaat tegenover bepaalde stammen die donkerder zijn dan de rest.

Over het racisme voor mezelf zie ik het probleem niet. Mijn omgeving maakt er wel eens grappen over, en ik ook. Ik lig er niet wakker van wat een onbekende van mij, mijn vrouw of mijn kinderen vindt. Mijn kinderen worden nog wel eens uitgescholden door andere kinderen, daar lig ik ook niet wakker van. Ik praat hierover met mijn kinderen om ze daarmee om laten gaan.
Wel ben ik er wat anders naar gaan kijken naar of het racisme is door een eerdere discussie met IPF
 
Ik ben bang dat het probleem meer bij jou ligt dan bij de 'grappenmaker' die zo iets roept. In zulke opmerkingen zit hooguit 0,08% racisme of belediging. Maar het is gewoon leuk om zo iets te roepen onderling, daar zit echt geen kwaad bloed achter. Als die nou een Franse vlag uit zijn auto haalt, die in de fik doet en er op gaat stampen dan mag je bloed gaan koken.

Nederland is de meest tolerante land op deze aardbol, mede door dat men zo direct is en over veel grapt. Ja de negers zijn allemaal lui, Marokkanen stelen scooters, Bulgaren gaan je pinpas scammen, Indiers gaan je proberen te bestelen via de telefoon, Fransen zijn een kut volk wat geen Engels wilt leren, Grieken zijn luie honden. Deels waarheid, grotendeels humor en gelul, 0% slecht bedoeld. Maar wie overgevoelig is kan er weken van wakker liggen ja, rest lacht er om en roept wat terug en dan is het 1-1 en lacht iedereen weer.

Tijden zijn veranderd, discriminatie en belediging is iets wat naar achteren geschoven is, maar niet iedereen kan dat accepteren nog. Manier van doen en communiceren is gewoon anders geworden, maar niet perse slechter alleen je moet van je af bijten. Ik hoor ook dagelijks 200 keer kut Kroaat, Kut oostblokker, en ik doe het 300 keer terug naar de rest, niemand die er van wakker ligt. Geven en nemen + niet te serieus nemen is de oplossing.
Toch heb ik het idee dat dit vooral een Hollandse/Amsterdamse visie is.
Dat laatste zou kunnen. Als "Hollander" begrijp ik wel wat Quagmire bedoelt. Al zit toch ook wel een grond van racisme of in ieder geval vooroordeel bij.
 
Ik vind mensen met een tint vaak de knapste mensen. Ik moest volgens een ander juist maar snel meer in de zon met die witte benen.
 
Ik vind mensen met een tint vaak de knapste mensen. Ik moest volgens een ander juist maar snel meer in de zon met die witte benen.
Precies. Is gewoon smaak. Van binnen zijn we allemaal blank volgens Theo.
 
Je kan alles draaien, dus ook die opmerking. In principe klopt de inhoud wel, dat het beledigend is ook, maar het is wel een eerlijk en waarheidsgetrouwe opmerking.

Ik heb liever zulke directe mensen in me omgeving juist, die wel direct en eerlijk alles zeggen al is het kut of beledigend, als er maar een kern van waarheid in zit prima.
Je kletst te veel zonder enig besef wat zoiets voor iemand betekent die het hier in dit topic plaatst! Dat is namelijk niet voor niets. Het is hier geen twitter waar je maar zonder enige empathie met een poster iets roept omdat het “ in je opkwam”, besef dat een keertje voordat je je mond open doet. Het gaat om iemands zijn net geboren kind, begrijp je dat? Vast niet. Dat je liever een samenleving hebt waarin mensen maar zogenaamd direct zijn en alles roepen wat in hun domme hoofd opkomt, wil niet zeggen dat je voor een ander kan bepalen wat zijn gevoel daarbij zou moeten zijn. Bespaar mensen in dit soort discussies aub jouw “adviezen”.
 
Je kletst te veel zonder enig besef wat zoiets voor iemand betekent die het hier in dit topic plaatst! Dat is namelijk niet voor niets. Het is hier geen twitter waar je maar zonder enige empathie met een poster iets roept omdat het “ in je opkwam”, besef dat een keertje voordat je je mond open doet. Het gaat om iemands zijn net geboren kind, begrijp je dat? Vast niet. Dat je liever een samenleving hebt waarin mensen maar zogenaamd direct zijn en alles roepen wat in hun domme hoofd opkomt, wil niet zeggen dat je voor een ander kan bepalen wat zijn gevoel daarbij zou moeten zijn. Bespaar mensen in dit soort discussies aub jouw “adviezen”.
Heeft het felle discussie voeren verband met de situatie in Iran? Begrijpelijk, maar laat het forum dan even rusten :)
Moet jij nodig zeggen Ralf ??
Maar ik ben gewoon een eersteklas eikel, en jij bent normaal niet zo.
 
Je kletst te veel zonder enig besef wat zoiets voor iemand betekent die het hier in dit topic plaatst! Dat is namelijk niet voor niets. Het is hier geen twitter waar je maar zonder enige empathie met een poster iets roept omdat het “ in je opkwam”, besef dat een keertje voordat je je mond open doet. Het gaat om iemands zijn net geboren kind, begrijp je dat? Vast niet. Dat je liever een samenleving hebt waarin mensen maar zogenaamd direct zijn en alles roepen wat in hun domme hoofd opkomt, wil niet zeggen dat je voor een ander kan bepalen wat zijn gevoel daarbij zou moeten zijn. Bespaar mensen in dit soort discussies aub jouw “adviezen”.

Calm down :)
Dit is de enige topic waar niemand ooit zijn gelijk kan hebben, hoeveel empathie je ook toont of hoe groot je eikel gehalte ook is. Een maakt zich zorgen om iets wat mogelijk nooit komt, ander is gediscrimineerd omdat die 2 weken terug pannenkoek genoemd is, allemaal persoonlijke punten. Mijn adviezen zijn net zo goed of slecht als die van jou in zulke discussies.
 
Heeft het felle discussie voeren verband met de situatie in Iran? Begrijpelijk, maar laat het forum dan even rusten :)
Moet jij nodig zeggen Ralf ??
Maar ik ben gewoon een eersteklas eikel, en jij bent normaal niet zo.
Ik weet niet waarom jij Iran er bij haalt om mijn felle reactie te benoemen. Jammer
 
Ik weet niet waarom jij Iran er bij haalt om mijn felle reactie te benoemen. Jammer
Ik dacht dat dat je misschien wat van slag zou brengen zoniet dan excuus. Had het misschien zowiezo beter in een PM kunnen doen, en trek het boetekleed dan aan. Misschien een moderator die mijn bericht en de jouwe met quote eruit kan halen. Was zeker niet rot bedoeld.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Calm down :)
Dit is de enige topic waar niemand ooit zijn gelijk kan hebben, hoeveel empathie je ook toont of hoe groot je eikel gehalte ook is. Een maakt zich zorgen om iets wat mogelijk nooit komt, ander is gediscrimineerd omdat die 2 weken terug pannenkoek genoemd is, allemaal persoonlijke punten. Mijn adviezen zijn net zo goed of slecht als die van jou in zulke discussies.
Ja, en aan beide kanten zijn er fijne mensen :braak:
 
Ik dacht dat dat je misschien wat van slag zou brengen zoniet dan excuus. Had het misschien zowiezo beter in een PM kunnen doen, en trek het boetekleed dan aan. Misschien een moderator die mijn bericht en de jouwe met quote eruit kan halen. Was zeker niet rot bedoeld.
Prima John! Hoeft niet verwijderd te worden hoor.
En over Iran gesproken: het nieuws verandert per dag. Het is zeker heel spannend en ik heb al bijna een jaar geleden in het topic internationale politiek al aangegeven dat Amerika, Israël en Saudi Arabië (je weet wel, die drie meest beschaafde landen) een pact hebben gesloten tegen Iran. Dat is zowat nog het enige machtige land in de regio naast Israël. De rest is vakkundig Verwoest en instabiel gemaakt. Nu zou Iran wel eens aan de beurt zijn...
 
Prima John! Hoeft niet verwijderd te worden hoor.
En over Iran gesproken: het nieuws verandert per dag. Het is zeker heel spannend en ik heb al bijna een jaar geleden in het topic internationale politiek al aangegeven dat Amerika, Israël en Saudi Arabië (je weet wel, die drie meest beschaafde landen) een pact hebben gesloten tegen Iran. Dat is zowat nog het enige machtige land in de regio naast Israël. De rest is vakkundig Verwoest en instabiel gemaakt. Nu zou Iran wel eens aan de beurt zijn...
Heb je alleen een like gegeven. Kan er verder niet op ingaan, want ik weet er helemaal niks van af. Ja, Amerika is een walgelijk land, dat kan ik er wel over zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Calm down :)
Dit is de enige topic waar niemand ooit zijn gelijk kan hebben, hoeveel empathie je ook toont of hoe groot je eikel gehalte ook is. Een maakt zich zorgen om iets wat mogelijk nooit komt, ander is gediscrimineerd omdat die 2 weken terug pannenkoek genoemd is, allemaal persoonlijke punten. Mijn adviezen zijn net zo goed of slecht als die van jou in zulke discussies.

Wat jou wellicht ontgaat is dat het bij dit soort onderwerpen totaal niet gaat om wie er gelijk heeft, maar hoe anderen zich erbij kunnen voelen.

Ik als witte Nederlander ben er nooit mee in aanraking geweest, maar je hoeft maar een héél klein beetje inlevingsvermogen en logica te kweken om je te kunnen realiseren dat jij niet voor anderen kunt bepalen hoe zij zich bij iets voelen.

Dat jij liever directe mensen om je heen hebt die je voor van alles en nog wat uit maken is jouw goed recht; daar veroordeelt niemand jou om. Doe het dan omgekeerd ook niet bij mensen die er anders in staan. Zoals je zelf zegt; jij hebt jouw waarheid en anderen hebben hun waarheid. Accepteer elkaars waarheden dan zou ik zeggen. Scheld elkaar de huid vol met vrienden die het onderling dood normaal vinden, maar gedraag je in omgevingen waar hoogstwaarschijnlijk andere normen gelden of uitspraken anders kunnen overkomen. Een beetje rekening met elkaar houden wordt niemand slechter van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan