Racisme & Discriminatie

Als we het specifiek over handen schudden hebben:
Uit de persoonlijke levensfeer: toen we net in Leipzig waren komen wonen hebben we in de eerste weken diverse mensen over de vloer gehad. Mannetje voor de meterstanden, het aansluiten internet, het controleren van de kozijnen en het afleveren van onze nieuwe keukenapparatuur en wasmachine bijvoorbeeld.

En serieus, geen van alleen stak uit zichzelf een hand uit (zoals ik in Nederland gewent was) en 4/5 gaven nadat ze aarzelend toch mijn uitgestoken hand na een paar seconden maar schudden geen naam of groet terug.. Alleen een gehaaste en licht geërgerde blik terwijl ze over mijn schouder alvast keken of ze de keuken/meterkast zagen..

Kwam erg lomp op me over en had niet verwacht dat dit verschil zelfs tussen NL en DSL zo groot zou zijn. Ook word je hier zelden begroet, bedankt of 'nog een fijne dag' toegewenst (zomers is men overigens vriendelijker dan 's winters - dat wel)..

Oh.. en op dag 2 liep ik met mijn vriendin over een smalle stoep in een rustige straat in onze buurt. We passeerden een oude vrouw die haar hond uitliet en ik begroete haar "hallo / abent o.i.d.". Leek me vrij normaal als je iemand binnen een halve meter moet passeren en aankijkt. Nog nooit zo'n geirriteerde en afwijzende blik terug gehad. Rare Duitsers.

Ach joh. Soms maak ik een wandeling met de hond en ervaar precies hetzelfde. Andere dag krijg ik allemaal vriendelijke begroetingen. Ieder mens heeft zo zijn eigen persoonlijkheid en humeur I guess.
 
Prachtig plaatje en dito quote

DnR8Eq0WsAAEkYY.jpg:large
 
En een heel toestel vol medepassagiers en niemand die de man even corrigeert? (Ik heb het filmpje niet gekeken, want dat maakt mij bozer dan ik prettig vind, dus wellicht ben ik abuis.)
Absoluut zot. Die man mag wel aangepakt worden en de stewards/stewardessen moeten maar eens duidelijk maken waarom ze dit accepteren.
 
En een heel toestel vol medepassagiers en niemand die de man even corrigeert? (Ik heb het filmpje niet gekeken, want dat maakt mij bozer dan ik prettig vind, dus wellicht ben ik abuis.)

Hoe meer mensen aanwezig, hoe kleiner de kans dat iemand actie onderneemt. En het is in eerste instantie de taak van de crew om er wat tegen te doen.
 
Hoe meer mensen aanwezig, hoe kleiner de kans dat iemand actie onderneemt. En het is in eerste instantie de taak van de crew om er wat tegen te doen.
Ik ken jou goed genoeg om te durven beweren dat ook jij niet stilletjes was blijven zitten. Dat kan ik me echt niet voorstellen.
 
Verder dit geval niet bekeken, maar ik vind in het algemeen de kritiek over beenruimte, uitknijpen, bij moeten betalen voor elke scheet e.d. ook een beetje krom. Ze vullen een schijnbaar bestaande behoefte van spotgoedkoop vliegen in. De enige manier waarop dat te realiseren is terwijl er ook nog winst gemaakt wordt is - logischerwijs - idioot hard op de kosten sturen (en je medewerkers dus achteraan te plaatsen) en met upsell voor kleine dingetjes zo vaak mogelijk wat bovenop de goedkope basisprijs te verdienen. Zo'n schandalig bedrijf wordt gecreëerd door de consumenten.
 
Ik ken jou goed genoeg om te durven beweren dat ook jij niet stilletjes was blijven zitten. Dat kan ik me echt niet voorstellen.

Wat kun je doen? Wellicht als ik er dichtbij had gezeten dat ik hooguit de beste vrouw mijn stoel kan aanbieden met de mededeling "take my seat, i will try to talk some sense into that small minded biggot" maar of je daar echt zoden mee aan de dijk zet? Wellicht een paar uur naast een eikel zitten en die mevrouw zich alsnog ongemakkelijk laten voelen.

De actie die ondernomen had mogen worden is ofwel die meneer verwijderen uit het toestel, ofwel hem tegen betaling een andere plaats wijzen (daar heeft ryan-air weinig problemen mee) of de mevrouw upgraden naar 1e klas zonder bijbetaling en met een gratis drankje o.i.d. (daar staat ryan air niet bekend om). Nee, de ingreep in dit geval zal bij de beheerder van het toestel moeten liggen (personeel) wat mij betreft. Daarbij hadden ze de vrouw moeten aanbieden om haar in het geval ze aangifte wil doen van racisme hierin te steunen met getuigenverklaringen e.d.
 
Wat kun je doen? Wellicht als ik er dichtbij had gezeten dat ik hooguit de beste vrouw mijn stoel kan aanbieden met de mededeling "take my seat, i will try to talk some sense into that small minded biggot" maar of je daar echt zoden mee aan de dijk zet? Wellicht een paar uur naast een eikel zitten en die mevrouw zich alsnog ongemakkelijk laten voelen.

Hoetie is zo agressief als wat. Dus die had hem waarschijnlijk de moeder geslagen... :sneaky:
 
Ergens denk ik dat daar ook ophef om ontstaan zou zijn.
In dit geval positieve ophef ipv negatieve. Bovendien lijkt me juridisch dat de man slechts recht heeft op zijn plaats en 0.0 te zeggen heeft op de plaatsen naast hem. Als hij kenbaar maakt dat hij weigert plaats te nemen naast een zwarte dame (ten overstaan van een vol vliegtuig) dan kun je hem denk ik juridisch verdedigbaar van de vlucht halen op grond van "weigering zich aan de toegewezen plaats en richtlijnen van Ryanair te houden?
 
Wat kun je doen? Wellicht als ik er dichtbij had gezeten dat ik hooguit de beste vrouw mijn stoel kan aanbieden met de mededeling "take my seat, i will try to talk some sense into that small minded biggot" maar of je daar echt zoden mee aan de dijk zet? Wellicht een paar uur naast een eikel zitten en die mevrouw zich alsnog ongemakkelijk laten voelen.

De actie die ondernomen had mogen worden is ofwel die meneer verwijderen uit het toestel, ofwel hem tegen betaling een andere plaats wijzen (daar heeft ryan-air weinig problemen mee) of de mevrouw upgraden naar 1e klas zonder bijbetaling en met een gratis drankje o.i.d. (daar staat ryan air niet bekend om). Nee, de ingreep in dit geval zal bij de beheerder van het toestel moeten liggen (personeel) wat mij betreft. Daarbij hadden ze de vrouw moeten aanbieden om haar in het geval ze aangifte wil doen van racisme hierin te steunen met getuigenverklaringen e.d.
Je kunt zo iemand wijzen op zijn gedrag. Dit heeft niets eens te maken met fatsoen, dit gaat echt verder.
 
Ik vind het een beetje goedkoop om op basis van zo´n filmpje Ryanair aan de hoogste boom op te knopen (op basis van het feit dat het kutbedrijf is juich ik dat van harte toe, natuurlijk). Zo´n bemanning zit in een afgesloten ruimte en heeft als taak het zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk naar de zin te maken. ´Tuurlijk kun je stellen dat die man met pek en veren het vliegtuig uitgedonderd had moeten worden, maar ga er maar eens aan staan (nog even los van de politie/marechaussee inzet, ellenlange vertraging, ophef, de kosten die daar ook weer aan hangen etc.). Ze hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand en dat kan ik me best goed voorstellen.
 
Ik vind het een beetje goedkoop om op basis van zo´n filmpje Ryanair aan de hoogste boom op te knopen (op basis van het feit dat het kutbedrijf is juich ik dat van harte toe, natuurlijk). Zo´n bemanning zit in een afgesloten ruimte en heeft als taak het zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk naar de zin te maken. ´Tuurlijk kun je stellen dat die man met pek en veren het vliegtuig uitgedonderd had moeten worden, maar ga er maar eens aan staan (nog even los van de politie/marechaussee inzet, ellenlange vertraging, ophef, de kosten die daar ook weer aan hangen etc.). Ze hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand en dat kan ik me best goed voorstellen.

En kijk wat die weg van de minste weerstand ze nu kost. Ik denk dat de cultuur binnen Ryanair zo slecht is, dat het personeel niet eens durft op te treden, bang dat ze vervolgens ontslagen worden voor het "ondermijnen van winstmaximalisatie".
 
Laatst bewerkt:

Toch, de doelgroep van Ryanair is mensen die zo min mogelijke willen betalen voor een vlucht en best bereid zijn daarvoor zo ongemakkelijk mogelijk behandeld en vervoerd te worden.

Die doelgroep bestaat dus uit Nederlanders en mensen met een krappere beurs. Ook in die lagen kan het stempel Rasist-friendly toch wel wat kwaad lijkt me?
 
Terug
Bovenaan Onderaan