Racisme & Discriminatie

Mijn betoog is dat mijn niet correcte voorbeeld (laatste alinea) juist de werkelijkheid wordt. Daar ben ik bang voor. Ik hoop dat mijn voorbeeld niet correct blijft.
Denk dat het wel meevalt. De toon, de manier waarop je iets zegt, doet veel. Uiteindelijk is het niets dan een proces op weg naar meer gelijkheid. Dat kan geen slecht iets zijn, lijkt me. Wanneer mensen elkaar de maat gaan nemen, gaan mijn nekharen ook overeind staan, maar in de kern is het hele idee erachter om het juist voor iedereen prettig en leefbaar te maken ipv voor een selectief clubje.
 
Denk dat het wel meevalt. De toon, de manier waarop je iets zegt, doet veel. Uiteindelijk is het niets dan een proces op weg naar meer gelijkheid. Dat kan geen slecht iets zijn, lijkt me. Wanneer mensen elkaar de maat gaan nemen, gaan mijn nekharen ook overeind staan, maar in de kern is het hele idee erachter om het juist voor iedereen prettig en leefbaar te maken ipv voor een selectief clubje.
Ik hoop dat ik over tig jaren kan zeggen dat je gelijk hebt en niet naïef geweest bent.
Dat het proces van prettig en leefbaar inderdaad de natuurlijke weg bewandelt en niet via een slachtoffer/geld-route.

Ik twijfel. Om maar een voetbalmetafoor te gebruiken:
er is Var, maar ik zie nog steeds schwalbes, maatennaaiers, tijdrekkers en acteurs.
 
Denk dat het wel meevalt. De toon, de manier waarop je iets zegt, doet veel. Uiteindelijk is het niets dan een proces op weg naar meer gelijkheid. Dat kan geen slecht iets zijn, lijkt me. Wanneer mensen elkaar de maat gaan nemen, gaan mijn nekharen ook overeind staan, maar in de kern is het hele idee erachter om het juist voor iedereen prettig en leefbaar te maken ipv voor een selectief clubje.
Prima, die weg naar gelijkheid.
Excuses aan Indonesie bijvoorbeeld vanuit ons land dat we hun onafhankelijkheid van 1945 nu pas erkennen.

Maar, zo schrijft iemand in het ED gisteren, m.i. volkomen terecht, waar blijven excuses aan hen en de familie van hen die destijds verplicht moesten gaan vechten in dat land?
Zoals zijn broer, die als een wrak terug kwam en er nooit over kon spreken tot zijn vroege dood.
Zoals velen iemand vergelijkbaars zullen kennen of mensen die daar als dienstplichtigen gesneuveld zijn en dus nooit meer terug kwamen.

Wie het hardst schreeuwt krijgt anno nu het meeste media aandacht en de TK is daar helaas ook steeds gevoeliger voor.
 
Ruud Gullit zei gisteren nog een paar aardige dingen bij Jinek over hardheid in de top, maar ook over racisme. Zal even kijken of ik het terug kan vinden.
 
Empathie.
Daar zit hem nu juist de kneep.
Als Huub Stevens ‘vuile klootzak’ schreeuwt lacht iedereen, als hij in exact dezelfde situatie en omgeving ‘vuile neger’ roept staat communistisch woke en de betreffende bevolkingsgroep op zijn achterste benen en moet zijn kop rollen.

Onbegrijpelijk en een slechte zaak (edit: ter duiding: dat zijn kop moet rollen.) Hopelijk komt er balans in deze weegschaal over, pakweg, een generatie. Anders wordt het een angstig zinkende maatschappij, waar continu met vergrootglazen wordt gezocht om slachtoffer te zijn en daar munt uit te slaan of de ander naar beneden te halen.

Stel dat de grensrechter een kleurling is en Huub ‘vuile klootzak’ roept en dat geassocieerd gaat worden met racisme. Daar ben ik ietwat bang voor.
Want soms/vaak is een mens inderdaad gewoon een grote klootzak.
Een deel van deze discussie hebben we pas nog gevierd, toch? Het doet mij in ieder geval ook denken aan die agent, die een paar jaar geleden kutneger riep. Professioneel? Nee. Racistisch? Tja, kweenie. Dan moeten we kutrooie ook racistisch vinden. Voor racisme moet je onderscheid maken. Als je elke arrestant uitscheldt, lijkt me dat geen racisme. Als je alleen donkere mensen aanhoudt, wel.
 
Een deel van deze discussie hebben we pas nog gevierd, toch? Het doet mij in ieder geval ook denken aan die agent, die een paar jaar geleden kutneger riep. Professioneel? Nee. Racistisch? Tja, kweenie. Dan moeten we kutrooie ook racistisch vinden. Voor racisme moet je onderscheid maken. Als je elke arrestant uitscheldt, lijkt me dat geen racisme. Als je alleen donkere mensen aanhoudt, wel.
Wat dat betreft heeft Humz wel een punt, je mag een klootzak nog wel een klootzak noemen, maar waag een racist eens een racist te noemen....

On topic, een agent die iedere arrestant uitscheld is niet geschikt voor zijn functie.
 
Wat dat betreft heeft Humz wel een punt, je mag een klootzak nog wel een klootzak noemen, maar waag een racist eens een racist te noemen....

On topic, een agent die iedere arrestant uitscheld is niet geschikt voor zijn functie.
Dat laatste getuigt inderdaad van een gebrek aan zelfbeheersing. Niet handig voor een agent.
 
Een deel van deze discussie hebben we pas nog gevierd, toch? Het doet mij in ieder geval ook denken aan die agent, die een paar jaar geleden kutneger riep. Professioneel? Nee. Racistisch? Tja, kweenie. Dan moeten we kutrooie ook racistisch vinden. Voor racisme moet je onderscheid maken. Als je elke arrestant uitscheldt, lijkt me dat geen racisme. Als je alleen donkere mensen aanhoudt, wel.
Het feit dat de promotie van deze agent vanwege commotie in de media wordt teruggedraaid duidt op het trieste feit dat we blijkbaar in een "mediacratie" leven.
Drie jaar geleden stout geweest en veel roeptoeters pruimen dat niet; okay, jammer voor jou dan.
Terug naar de middeleeuwen?
 
Het feit dat de promotie van deze agent vanwege commotie in de media wordt teruggedraaid duidt op het trieste feit dat we blijkbaar in een mediacratie leven.
Drie jaar geleden stout geweest en veel roeptoeters pruimen dat niet; okay, jammer voor jou dan.
Terug naar de middeleeuwen?
Deze reactie is zoveel zeggend over hoe jij naar racisme en gelijke behandeling kijkt. Man man man, als je een greintje inlevingsvermogen had dan zou je echt wel begrijpen dat een agent die zich racisitisch uitlaat niet de meest voor de hand liggende keuze is om hem een leidinggevende te geven bij de vreemdelingenpolitie. Maar nee, je maakt de blanke man tot slachtoffer.

Het vergoeilijkende stout ook man man man. T is niet dat ie een koekje uit de trommel bij zijn moeder heeft gegapt, hij is er gewoon voor veroordeeld.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat de promotie van deze agent vanwege commotie in de media wordt teruggedraaid duidt op het trieste feit dat we blijkbaar in een "mediacratie" leven.
Drie jaar geleden stout geweest en veel roeptoeters pruimen dat niet; okay, jammer voor jou dan.
Terug naar de middeleeuwen?
Misschien moet de promotie van iemand die zich racistisch uitlaat sowieso teruggedraaid worden, ongeacht wat de media ermee doen? Je verwart hier denk ik 2 zaken: dat het lijkt dat er veel beslissingen voor de bühne genomen worden (wat ik ook zeker wel denk) en dat racisme bestraft dient te worden.
 
Zeker eens. Maar ik denk dat veel agenten ook gewoon proberen te overleven in een maatschappij waarin er ook niet zoveel respect is voor oom agent.
Dat komt omdat we onszelf tegenwoordig het belangrijkste van het universum vinden. Maakt de scheidsrechter een beslissing? Gelijk zeuren, bij elke beslissing.
Voert de politiek een regel in waar we het niet mee eens zijn? Dan gaan we bij de politici thuis bedreigen.
Geeft de leraar een mavo havo advies? Dan ligt het niet aan de leerling maar aan de leraar.
En bepaalde benamingen als kutneger roepen naar andere? Nee dat moet gewoon kunnen want de gevoelens van andere zijn totaal niet meer belangrijk.
Zit iemand er mentaal doorheen? Dan is het een grote aansteller.

Nee tegenwoordig vinden we ons zelf het belangrijkst en denken dat we alles beter weten, en houden al helemaal geen rekening met gevoelens. En we hebben geen enkel idee wat mentale pijn bij mensen kan doen.
 
Dat komt omdat we onszelf tegenwoordig het belangrijkste van het universum vinden. Maakt de scheidsrechter een beslissing? Gelijk zeuren, bij elke beslissing.
Voert de politiek een regel in waar we het niet mee eens zijn? Dan gaan we bij de politici thuis bedreigen.
Geeft de leraar een mavo havo advies? Dan ligt het niet aan de leerling maar aan de leraar.
En bepaalde benamingen als kutneger roepen naar andere? Nee dat moet gewoon kunnen want de gevoelens van andere zijn totaal niet meer belangrijk.
Zit iemand er mentaal doorheen? Dan is het een grote aansteller.

Nee tegenwoordig vinden we ons zelf het belangrijkst en denken dat we alles beter weten, en houden al helemaal geen rekening met gevoelens. En we hebben geen enkel idee wat mentale pijn bij mensen kan doen.
Ik schrik er van hoe voorzichtig ik door (met name nieuwe) leerkrachten van de kinderen wordt benaderd, die lopen echt op eieren. Zelfde geldt voor de doktersassistente, t is triest om te merken hoe die ieder woord tegenwoordig af te lijken moeten wegen.
 
Dat komt omdat we onszelf tegenwoordig het belangrijkste van het universum vinden. Maakt de scheidsrechter een beslissing? Gelijk zeuren, bij elke beslissing.
Voert de politiek een regel in waar we het niet mee eens zijn? Dan gaan we bij de politici thuis bedreigen.
Geeft de leraar een mavo havo advies? Dan ligt het niet aan de leerling maar aan de leraar.
En bepaalde benamingen als kutneger roepen naar andere? Nee dat moet gewoon kunnen want de gevoelens van andere zijn totaal niet meer belangrijk.
Zit iemand er mentaal doorheen? Dan is het een grote aansteller.

Nee tegenwoordig vinden we ons zelf het belangrijkst en denken dat we alles beter weten, en houden al helemaal geen rekening met gevoelens. En we hebben geen enkel idee wat mentale pijn bij mensen kan doen.
Internet. Iedereen heeft een podium en zoekt zelf wel zijn of haar waarheid. We zijn volledig aan het doorslaan in het onszelf serieus nemen. En dan komt soms het roofdier in ons naar boven; dan mag het ten koste gaan van de ander. Ik denk oprecht dat we toe zijn aan een soort rijbewijs voor het internet. Niet alleen dat je op te sporen bent als je crimineel gedrag vertoont, maar ook dat je leert om te gaan met al die info.
 
Deze reactie is zoveel zeggend over hoe jij naar racisme en gelijke behandeling kijkt. Man man man, als je een greintje inlevingsvermogen had dan zou je echt wel begrijpen dat een agent die zich racisitisch uitlaat niet de meest voor de hand liggende keuze is om hem een leidinggevende te geven bij de vreemdelingenpolitie. Maar nee, je maakt de blanke man tot slachtoffer.

Het vergoeilijkende stout ook man man man. T is niet dat ie een koekje uit de trommel bij zijn moeder heeft gegapt, hij is er gewoon voor veroordeeld.
Dat is wat ik bedoelde. Is dat racistisch? Alsnog niet verstandig om naar de vreemdelingenpolitie te gaan.
 
Empathie.
Daar zit hem nu juist de kneep.
Als Huub Stevens ‘vuile klootzak’ schreeuwt lacht iedereen, als hij in exact dezelfde situatie en omgeving ‘vuile neger’ roept staat communistisch woke en de betreffende bevolkingsgroep op zijn achterste benen en moet zijn kop rollen.

Onbegrijpelijk en een slechte zaak (edit: ter duiding: dat zijn kop moet rollen.) Hopelijk komt er balans in deze weegschaal over, pakweg, een generatie. Anders wordt het een angstig zinkende maatschappij, waar continu met vergrootglazen wordt gezocht om slachtoffer te zijn en daar munt uit te slaan of de ander naar beneden te halen.

Stel dat de grensrechter een kleurling is en Huub ‘vuile klootzak’ roept en dat geassocieerd gaat worden met racisme. Daar ben ik ietwat bang voor.
Want soms/vaak is een mens inderdaad gewoon een grote klootzak.
Vind jij tyfus jong dan ook gelijk aan kanker jong?

Of tering zooi met kanker zooi?
 
Vind jij tyfus jong dan ook gelijk aan kanker jong?

Of tering zooi met kanker zooi?
Ja. Ik heb niet zo veel met de overgevoeligheid voor het scheldwoord kanker. Niemand die dan direct die ziekte toewenst. Ik ken voldoende mensen die mensen die daarmee schelden ondanks dat zij een dierbare daaraan verloren zijn. Het is een lekker hartgrondig scheldwoord.
 
Ja. Ik heb niet zo veel met de overgevoeligheid voor het scheldwoord kanker. Niemand die dan direct die ziekte toewenst. Ik ken voldoende mensen die mensen die daarmee schelden ondanks dat zij een dierbare daaraan verloren zijn. Het is een lekker hartgrondig scheldwoord.
Sprak hij, wonende onder de rook van Den Haag, daar waar het bijna een stopwoord is ipv een scheldwoord ;)
 
Ja. Ik heb niet zo veel met de overgevoeligheid voor het scheldwoord kanker. Niemand die dan direct die ziekte toewenst. Ik ken voldoende mensen die mensen die daarmee schelden ondanks dat zij een dierbare daaraan verloren zijn. Het is een lekker hartgrondig scheldwoord.
Ik denk dat het gaat om hoe een woord beladen is. Aan kanker gaan nog een hoop mensen door en waarschijnlijk voelen veel mensen zich ook ongemakkelijk bij zo'n scheldwoord en evt roept het herinneringen op. Aan tyfus en tering gaan niet zo veel mensen meer dood en dus hebben mensen er maar weinig gevoel bij.

Zelfde bij klootzak en neger. Die woorden zijn heel anders beladen en roepen ook andere gevoelens op.

Wb schelden met kanker doe ik het uit respect voor een ander gewoon niet en stoor ik me ook aan mensen die lukraak met kanker gaan strooien in het openbaar. Binnen een besloten kring moeten ze 't zelf weten
 
Overigens waar ik he-le-maal geen moeite mee heb om mensen over één kam te scheren en ze bij voorbaat te benadelen zijn Dodge Ram chauffeurs
 
Terug
Bovenaan Onderaan