Racisme & Discriminatie

Prima. Ik vind dit niet vallen onder de noemer 'humor' en wat mij betreft gezien de huidige tijd over het randje. Agree to disagree.
Dit gaat over dat iemand schreef tijdens Graafschap - PSV dat het middenveld van PSV bestaat uit iemand en voetbalpiet (omdat het kapsel van Rosario lijkt op dat van Zwarte Piet)

Ik moest wel glimlachen. Vond het niet in de buurt van de rand. Vond het zelfs taaltechnisch leuk gevonden.
Helaas ben ik door medemensen gedwongen om voor de rest van mijn leven het kinderlijke feestje als racistisch te zien, te voelen, te ervaren. Zelfs met gedwongen schaamte en terugwerkende kracht te kijken naar een onbezorgde jeugd met liefdevolle ouders. Soms denk ik daar zelfs aan als ik naar die lieve oudjes kijk, dat ze gewoon eigenlijk racistisch zijn in de ogen van gefrustreerde derden.

Dat neem ik alle korte teentjes zeer kwalijk.
Zeer kwalijk.

Dat Hendrix met een cavia op zijn hoofd loopt is natuurlijk niet racistisch en kan makkelijk.
Ik vind de huidige tijd niet fijn, eerder hypocriet.
 
Is maar 1 oplossing, op de zere beentjes blijven trappen en staan. Kom op zeg die wappies draaien door en vinden van alles iets, alles is slecht of racistisch. Humor en inkoppertjes gaat ook in 2021 verboden worden.
 
Dit gaat over dat iemand schreef tijdens Graafschap - PSV dat het middenveld van PSV bestaat uit iemand en voetbalpiet (omdat het kapsel van Rosario lijkt op dat van Zwarte Piet)

Ik moest wel glimlachen. Vond het niet in de buurt van de rand. Vond het zelfs taaltechnisch leuk gevonden.
Helaas ben ik door medemensen gedwongen om voor de rest van mijn leven het kinderlijke feestje als racistisch te zien, te voelen, te ervaren. Zelfs met gedwongen schaamte en terugwerkende kracht te kijken naar een onbezorgde jeugd met liefdevolle ouders. Soms denk ik daar zelfs aan als ik naar die lieve oudjes kijk, dat ze gewoon eigenlijk racistisch zijn in de ogen van gefrustreerde derden.

Dat neem ik alle korte teentjes zeer kwalijk.
Zeer kwalijk.

Dat Hendrix met een cavia op zijn hoofd loopt is natuurlijk niet racistisch en kan makkelijk.
Ik vind de huidige tijd niet fijn, eerder hypocriet.
Tja, ik ben groot fan van het Sinterklaas feest en vier het elk jaar, met welke kleur Piet dan ook. Ik voel me niet aangevallen door Zwarte Piet, maar ik ervaar een roetveeg of regenboog Piet evenmin als een probleem. Niemand zal mij schaamte aanpraten dat ik vroeger genoot van het Sinterklaasfeest op de manier waarop het toen gevierd werd, en niemand zal mij schaamte aanpraten dat ik nu nog steeds enorm veel plezier haal uit het Sinterklaas feest.

Echter heb ik het he-le-maal gehad met deze discussie en dat komt door alle blanke Hollandse mensen die onder de noemer: "IK BEN GEEN RACIST" zichzelf enorm racistisch aan het gedragen zijn. De blokkeerfriezen, de tokkies in de stad die moedwillig bij een KOZP demonstratie gaan tegendemonstreren en zichzelf consequent misdragen. Ik heb veel meer sympathie voor degene die mij hebben laten inzien dat iets waar je heel veel plezier uit haalt kwetsend kan zijn voor iemand anders. Alle schijn van racisme moeten uit het feest verdwijnen zodat iedereen er van kan genieten, want tradities worden altijd aangepast aan de geest van de tijd. Je ziet tegenwoordig ook niemand meer schapen offeren, er worden geen kinderen meer uitgehuwelijkt etc. etc. Wij passen ons gedrag aan naar de huidige tijdsgeest.

SK / ZP is niet rascistisch, dus laten we alle schijn daarvan direct weghalen zodat we dat ook kunnen uitstralen. Door iemand die zijn haar laat groeien te vergelijken met zwarte piet, omdat zijn haar nou eenmaal zo groeit is een opmerking gestoeld op niets anders dan het stereotiep en het in stand houden daarvan. Met dat soort opmerkingen komen we er simpelweg niet, dan blijven we om elkaar heen draaien en zullen we er nooit vanaf komen. Dat is precies het institutionele racisme waar op gedoeld wordt. We zijn kwetsend, zonder het ons te realiseren. Zonder dat we het bedoelen, zonder dat we allemaal van de KKK zijn.

Je wordt niet gedwongen om je te schamen om een kinderfeest leuk gevonden te hebben. Je wordt gedwongen je te schamen voor het in stand houden voor iets waarvan je stiekem best weet dat er heel veel schijn van racisme in zit. Net zoals je ook word geacht niet te zeggen dat alle homo's 'verkeerd' of 'ziek' zijn. Heeft wat mij betreft niks met lange, korte of misvormde tenen te maken. Puur om respect voor de mening van een ander, want jou vrijheid houdt op waar die van een ander begint.

Hoe je privè bent, of wat je er van vind doet wat mij betreft totaal niet ter zake. Vier het zoals je wilt, in je privé sfeer. Nodig je oom uit om zwarte piet te spelen, in je eigen huiskamer. Maar, net als bij religie, hou het privé. Naar de buitenwereld moeten we alle schijn uitsluiten. Pas als we dat 50 jaar hebben volgehouden, kun je er weer dit soort grapjes over maken. Zoals we nu ook best grapjes kunnen maken over feminisme en Joden. Dit onderwerp is veel te actueel en veel te gevoelig om nu al dit soort opmerkingen over te maken. Kom over 10 jaar terug, als het besef is ingedaald.
 
Echter heb ik het he-le-maal gehad met deze discussie en dat komt door alle blanke Hollandse mensen die onder de noemer: "IK BEN GEEN RACIST" zichzelf enorm racistisch aan het gedragen zijn

Kozp net zo hard door zwarte piet weg te willen hebben en is die weg, gaan ze over op grijze piet. Laat me niet lachen over dat soort groepen. Beide groepen zijn Azijnpissers van de bovenste plank.

Echter omdat ik opgegroeid ben met zwarte piet en ik het bij het feest vind horen zonder dat ik ook maar 1 seconde aan mijn surinaamse collega denk gaat er niet in bij hen. Ik zal nooit zwichten voor het feit dat ik verantwoordelijk gehouden wordt voor de pijn die ze voelen omdat hun grootouders door mijn grootouders verscheept zijn.

Ik heb meerdere keren gepleit voor het feit dat we moeten stoppen in groepen van kleur of geloof te praten. Zolang zij zich als zwart neerzetten, creëren ze zelf de afsplitsing van de samenleving. De focus leggen ze altijd op hun kleur, hoe kan je dan ooit inclusief worden? Weg met het kijken naar wit, geel, zwart, métisse, christen, moslim, jood, hindoe. Gewoon kijken naar wie het is ipv hoe hij eruit ziet.
 
Ik zou in die tijd best een slavendrijver willen zijn. In die tijd waren het alleen maar de zwarten die het werk inpikten van de blanken. Niks geen anonieme sollicitatie in die tijd.
 
Mensen die uren lang in vleesfabrieken enz werkten en s avonds een paar uurtjes hadden om bij te komen kan je niet vergelijken met luxe paarden als Baumgartl die ook nog eens alle medewerking krijgt om lekker een privé leraar te nemen in de vele vrije uurtjes die hij als voetballer heeft.

Het gaat niet alleen om tijd, maar nog veel belangrijker de wil om te leren. Zo heb ik naast prive les altijd veel eigen uren in de avond gestoken om Frans te leren. Nu leer ik in mijn eigen tijd de taal van mijn vriendin. Ze leert in haar tijd Frans. En qua uren is het niet dat mijn vriendin het makkelijk heeft, gewoon 48 uur per week en 2 uur reistijd per dag. De wil moet er zijn om te willen integreren in een land en de taal cultuur te begrijpen (niet perse de cultuur overnemen, dat is namelijk je eigen afkomst verloochenen). Dat heeft niets te maken met afkomst, maar met gedrag en stimulatie door de omgeving.
 
Het gaat niet alleen om tijd, maar nog veel belangrijker de wil om te leren. Zo heb ik naast prive les altijd veel eigen uren in de avond gestoken om Frans te leren. Nu leer ik in mijn eigen tijd de taal van mijn vriendin. Ze leert in haar tijd Frans. En qua uren is het niet dat mijn vriendin het makkelijk heeft, gewoon 48 uur per week en 2 uur reistijd per dag. De wil moet er zijn om te willen integreren in een land en de taal cultuur te begrijpen (niet perse de cultuur overnemen, dat is namelijk je eigen afkomst verloochenen). Dat heeft niets te maken met afkomst, maar met gedrag en stimulatie door de omgeving.
Is nu ook een andere tijd, + jij hebt een reden om de taal te leren, een gastarbeider die in beginsel het idee hat om niet hier te blijven had dat een stuk minder.
 
een gastarbeider die in beginsel het idee hat om niet hier te blijven had dat een stuk minder.

Dan nog had hij na 5 jaar kunnen zeggen ik wil de taal leren om mezelf mondig te maken. Integreren doe je niet voor anderen, maar voor jezelf. Ik snap al die Nederlanders in Frankrijk ook niet die er wonen en geen woord frans spreken, maar er al wel 25 jaar wonen...
 
Dan nog had hij na 5 jaar kunnen zeggen ik wil de taal leren om mezelf mondig te maken. Integreren doe je niet voor anderen, maar voor jezelf. Ik snap al die Nederlanders in Frankrijk ook niet die er wonen en geen woord frans spreken, maar er al wel 25 jaar wonen...
Kortom, t gebeurt overal. 2e en 3e generatie gaat een stuk beter, van wat er nu binnenkomt wordt meer gevraagd en meer aangeboden, en ja, daar zal de 60+er Marokkaan / Turk niet beter door gaan praten.
 
Het gaat niet alleen om tijd, maar nog veel belangrijker de wil om te leren. Zo heb ik naast prive les altijd veel eigen uren in de avond gestoken om Frans te leren. Nu leer ik in mijn eigen tijd de taal van mijn vriendin. Ze leert in haar tijd Frans. En qua uren is het niet dat mijn vriendin het makkelijk heeft, gewoon 48 uur per week en 2 uur reistijd per dag. De wil moet er zijn om te willen integreren in een land en de taal cultuur te begrijpen (niet perse de cultuur overnemen, dat is namelijk je eigen afkomst verloochenen). Dat heeft niets te maken met afkomst, maar met gedrag en stimulatie door de omgeving.
Als ik vragen mag, waar komt je vriendin vandaan? 😌
 
Het gaat niet alleen om tijd, maar nog veel belangrijker de wil om te leren. Zo heb ik naast prive les altijd veel eigen uren in de avond gestoken om Frans te leren. Nu leer ik in mijn eigen tijd de taal van mijn vriendin. Ze leert in haar tijd Frans. En qua uren is het niet dat mijn vriendin het makkelijk heeft, gewoon 48 uur per week en 2 uur reistijd per dag. De wil moet er zijn om te willen integreren in een land en de taal cultuur te begrijpen (niet perse de cultuur overnemen, dat is namelijk je eigen afkomst verloochenen). Dat heeft niets te maken met afkomst, maar met gedrag en stimulatie door de omgeving.
Ik denk dat je je eigen situatie nooit kunt vergelijken met een ander in een totaal andere situatie. Veel van de mensen over wie ik het had, hadden in het land van herkomst nooit eens een school van binnen uit gezien, konden niet eens hun eigen naam op papier schrijven enz. Het systeem van leren en educatie moet wel van jongs af aan aangeleerd zijn, wil je later het eeaa in dat kader kunnen opsteken en/of voorzetten. Zo is het ook met veel andere dingen zoals bijv hoe je opgevoed bent: ben je niet opgegroeid met interesse voor kunst, cultuur en heb je nooit een museum binnen gelopen, dan kun je dat op je 40e maar moeilijk als een hobby voor jezelf zien, uitzonderingen daargelaten.
Terug naar die mensen: ik woonde vroeger en bij aankomst in NL, in een multiculturele wijk. Veel mensen die daar woonden spraken idd weinig Nederlands. Een paar werkten ook daadwerkelijk in een vleesfabriek waar ze 9 uur lang vaak in temperaturen rond -10 moesten werken. Man en vrouw. Ze waren al analfabeet en hadden nooit op school gezeten. Als ze thuis kwamen, dan hadden ze nog hun handen vol aan de kinderen, vaak grote gezinnen ook, en het huishouden en andere zaken. Vergeet ook niet dat deze mensen vaak in het land van herkomst nog een aantal andere familie en gezinnen onderhouden met het geld wat ze hier verdienen. Mijn buurman betaalde vaak voor de ziekenhuisopnames en operaties enz van de familieleden in Turkije. Dus die zorgen hadden ze naast hun eigen leven hier ook altijd.
En je zag dat ze ook gewoon niet wisten hoe ze bijv hun betrokkenheid op de schoolsituatie van hun kinderen vorm moesten geven. Ze hadden het EN nooit geleerd zelf EN ze hadden veel te veel aan hun hoofd. Plus dat ze zich schaamden voor hun Nederlands en ze daarom het moeilijk vonden om contact te onderhouden met school en met andere ouders. Daarom kreeg het oudste kind dat wel Nederlands sprak te veel verantwoordelijkheden in dat opzicht. Maar goed, lang verhaal vanuit mijn ervaring. De situaties zijn dus echt niet vergelijkbaar met elkaar.
 
Volgende vraag namens Luc, heeft ze ook nog een zus die vrijgezel is ofzo?

Ze is enigs kind, wel veel neven en nichten in tot een jaar of 24 dus alle jongemannen en jonge vrouwen kunnen hun slag slaan :maniac::xp::xp:


Ze waren al analfabeet en hadden nooit op school gezeten. Als ze thuis kwamen, dan hadden ze nog hun handen vol aan de kinderen, vaak grote gezinnen ook, en het huishouden en andere zaken. Vergeet ook niet dat deze mensen vaak in het land van herkomst nog een aantal andere familie en gezinnen onderhouden met het geld wat ze hier verdienen. Mijn buurman betaalde vaak voor de ziekenhuisopnames en operaties enz van de familieleden in Turkije. Dus die zorgen hadden ze naast hun eigen leven hier ook altijd.

Dat klopt als een bus, zo is het ook met het merendeel van de OSW (overseas workers) van landen als de Filipijnen, Pakistan, India, Egypte enzovoorts. Ik wil de situatie ook niet perse met elkaar vergelijken. Ik probeer het alleen wel in een ander daglicht te stellen. Zo heb ik zelf ook in Spangen gewoond en naast het mooiste stadion van Nederland ook een wijk met enorm veel problemen. Niet zomaar een wijk waarvan je denkt leuk wonen. Maar de kern van het probleem komt wel neer op communicatie, als je kan communicaren kan je ook dingen gedan krijgen. Waarom voelen deze eerste generatie immigranten nog steeds pijn als ze denken aan hoe ze ontvangen zijn. Deze pijn is niet bespreekbaar te maken met ze omdat er een taalbarriere is, waardoor je nooit tot de kern kan doordringen.

Ik denk echter wel dat er met meer wil ook meer uit gekomen was, zowel van de zijde van de immigranten met meer inzet als de betere begeleiding vanuit Nederland. Tegenwoordig zijn we natuurlijk veel beter in het detecteren van problemen en er een plan bij te bedenken wat gedoemd is te mislukken omdat het gemaakt wordt door hele lieve schattige mensen, maar die geen idee hebben wat er werkelijk speelt bij de groep immigranten.

Uiteindelijk zijn er een hoop lessen te leren over de manier waarop de immigratie behandeld is indertijd en ook hoe het tegenwoordig gaat met immigranten die van ver komen en ineens zonder enige begeleiding los gelaten worden als ze een verblijfsvergunning krijgen. Op dat moment valt begeleiding vaak weg en moeten ze het maar redden. Niet zomaar een makkelijke situatie.
 
Laatst bewerkt:
Ze is enigs kind, wel veel neven en nichten in tot een jaar of 24 dus alle jongemannen en jonge vrouwen kunnen hun slag slaan :maniac:




Dat klopt als een bus, zo is het ook met het merendeel van de OSW (overseas workers) van landen als de Filipijnen, Pakistan, India, Egypte enzovoorts. Ik wil de situatie ook niet perse met elkaar vergelijken. Ik probeer het alleen wel in een ander daglicht te stellen. Zo heb ik zelf ook in Spangen gewoond en naast het mooiste stadion van Nederland ook een wijk met enorm veel problemen. Niet zomaar een wijk waarvan je denkt leuk wonen. Maar de kern van het probleem komt wel neer op communicatie, als je kan communicaren kan je ook dingen gedan krijgen. Waarom voelen deze eerste generatie immigranten nog steeds pijn als ze denken aan hoe ze ontvangen zijn. Deze pijn is niet bespreekbaar te maken met ze omdat er een taalbarriere is, waardoor je nooit tot de kern kan doordringen.

Ik denk echter wel dat er met meer wil ook meer uit gekomen was, zowel van de zijde van de immigranten met meer inzet als de betere begeleiding vanuit Nederland. Tegenwoordig zijn we natuurlijk veel beter in het detecteren van problemen en er een plan bij te bedenken wat gedoemd is te mislukken omdat het gemaakt wordt door hele lieve schattige mensen, maar die geen idee hebben wat er werkelijk speelt bij de groep immigranten.

Uiteindelijk zijn er een hoop lessen te leren over de manier waarop de immigratie behandeld is indertijd en ook hoe het tegenwoordig gaat met immigranten die van ver komen en ineens zonder enige begeleiding los gelaten worden als ze een verblijfsvergunning krijgen. Op dat moment valt begeleiding vaak weg en moeten ze het maar redden. Niet zomaar een makkelijke situatie.
Klopt idd. De aanpak is belangrijk. Alleen is er weinig aan te doen wanneer je tienduizenden analfabeten hier naar toe haalt en het enige wat je van hen vraagt is zwaar werk te gaan verrichten. Die mensen kun je daarna moeilijk taallessen gaan aanbieden. Het probleem is het hele immigratie beleid geweest waarbij we alleen zulke groepen mensen binnen haalden en niet ook nog eens techneuten, hoog opgeleiden enz. Europa loopt wat dat betreft achter op de landen als Canada of Australië.
 
Terug
Bovenaan Onderaan