Racisme & Discriminatie

Waarom is het een vreemd onderzoek? Het is een vergelijkend onderzoek naar discriminatie op de arbeidsmarkt - dat lijkt me een belangrijk thema...
Fictief een CV aanbieden waar iemand zegt dat hij een strafblad heeft, idem een “Marokkaans” CV en dan de reactie afwachten. Mij klinkt het allemaal maar vreemd in de oren.
 
Fictief een CV aanbieden waar iemand zegt dat hij een strafblad heeft, idem een “Marokkaans” CV en dan de reactie afwachten. Mij klinkt het allemaal maar vreemd in de oren.

Nou,je zet natuurlijk niet op je cv dat je 'Marokkaans' bent. Dat zie je aan de achternaam. Strafblad kan ik me overigens wel voorstellen. Bij veel functies is er ook een Verklaring omtrent gedrag nodig, of wordt er door de werkgever onderzoek gedaan - bovendien kan detentie zorgen voor een gat in je cv. Dus als je het al vermeldt in brief of cv, dan heb je dat meteen helder.

Tja, en dat het fictief is... Je wilt toch onderzoek kunnen doen naar discriminatie. Dit lijkt mij een zeer relevant onderzoek.
 
Liever een landgenoot (nog een) een kans geven, dan 'een buitenlander' aannemen.
We lijken wel mensen!
Gaan we nu echt doen alsof dat elders niet gebeurt ten opzichte van andere rassen / landen?
Gaan we serieus pretenderen dat in Afrika Umfufu niet eerder wordt aangenomen dan Xiaolin of Janssen?

Hou toch op met z'n allen...

Zelfs de KNVB doet het!
 
Liever een landgenoot (nog een) een kans geven, dan 'een buitenlander' aannemen.
We lijken wel mensen!
Gaan we nu echt doen alsof dat elders niet gebeurt ten opzichte van andere rassen / landen?
Gaan we serieus pretenderen dat in Afrika Umfufu niet eerder wordt aangenomen dan Xiaolin of Janssen?

Hou toch op met z'n allen...
Mocht het overal daadwerkelijk zo erg zijn, dan nog is dat geen argument, toch? Het gaat erom waar je als beschaving naar zou moeten/willen streven. Als wij het eerste land worden dat gelijke kansen biedt aan iedereen dan is dat toch juist iets om bijzonder trots op te zijn?
 
Mocht het overal daadwerkelijk zo erg zijn, dan nog is dat geen argument, toch? Het gaat erom waar je als beschaving naar zou moeten/willen streven. Als wij het eerste land worden dat gelijke kansen biedt aan iedereen dan is dat toch juist iets om bijzonder trots op te zijn?
Naief. Niet realistisch. Dat is een leuke tekst voor een miss universe verkiezing, maar wars van realiteitszin. Doen we de wereldvrede ervóór of erna?
 
Naief. Niet realistisch. Dat is een leuke tekst voor een miss universe verkiezing, maar wars van realiteitszin. Doen we de wereldvrede ervóór of erna?

Kun je naïef vinden. Het enige wat ik weet is dat alle grote, positieve en progressieve veranderingen ooit tot stand zijn gekomen door diezelfde naïeve idealisten, die al best wat aardigs voor elkaar hebben gekregen als ik zo om me heen kijk. Zeker in Nederland.
 
Mocht het overal daadwerkelijk zo erg zijn, dan nog is dat geen argument, toch? Het gaat erom waar je als beschaving naar zou moeten/willen streven. Als wij het eerste land worden dat gelijke kansen biedt aan iedereen dan is dat toch juist iets om bijzonder trots op te zijn?

Bedoeling is lievvv, praktijk is onmogelijk. Gaat niemand van ons, onze kinderen of hun kinderen levend mee maken. Discriminatie is net zo gewoon en makkelijk als een broodje kroket halen bij de Febo. Het is er, het is snel en makkelijk en het is overal.

Als ik morgen mijn bedrijf start en ik heb 20 mensen nodig, met zoveel werklozen gaan er voor elk functie tig mensen solliciteren, ik kan zonder enige moeite de mooie voor en achternamen er uit halen en in de eerste ronde aannemen. Mo mag dan betere CV hebben dan Kees, maar waarom zou ik Mo aannemen? Ik acht de kans op drama met Kees veel minder klein dus ik ga voor Kees, mijn bedrijf mijn regels. Discriminatie of gewoon slim vooruitdenken hmm :unsure:

En dan lees je Mo huiliehuilie doen op twitter, dat hij beter is, beter cv heeft en meer werkervaring en dat hij gepasseerd is. Dat is ook zo, maar ik beslis voor mijn bedrijf aan de hand van CV + gevoel/ervaringen. Of staat er in de wet ook ergens dat ik verplicht ben altijd de meest ervaren aan te nemen alleen? :unsure:

Er is maar 1 manier hoe discriminatie opgelost kan worden, dat is allemaal thuiswerken + een nummer hebben ipv naam. Dus XDR4526322 heeft 32 jaar ervaring met marketing, gewerkt bij 8 werkgevers die allemaal positief zijn over hem. Niemand ziet je en kent alleen je nummer...
 
Kun je naïef vinden. Het enige wat ik weet is dat alle grote, positieve en progressieve veranderingen ooit tot stand zijn gekomen door diezelfde naïeve idealisten, die al best wat aardigs voor elkaar hebben gekregen als ik zo om me heen kijk. Zeker in Nederland.
De progressieve benadering van de Nederlanders werd inderdaad érg gewaardeerd. In Indonesië, Zuid Afrika en tal van andere oorden waar we onze progressieve 'knuffelcultuur' hebben geïmplementeerd. We maakten ons over de hele wereld geliefd met onze idealen. Ohnee, toch niet. Want het waren 'onze' idealen. Dat ging nog al eens ten koste van de idealen van de ander.

Neem eens een kijkje op deze (nog zeer incomplete) website. Wellicht heb je een verklaring voor het feit dat er zoveel benamingen zijn voor mensen uit andere landen. Tribalisme...Niets anders dan dat.
Denken dat je dat gaat veranderen is naief, op z'n best.

Of het nooit gaat veranderen? Geen idee. Er wordt meer en meer gereisd, dus er komen meer en meer gemengde huwelijke en kinderen, dus over een paar duizend jaar is er misschien nog maar één caramelkleur en dat beperkt natuurlijk de mogelijkheden om te discrimineren op basis van kleur.
Maar dan gaat het gewoon over het werelddeel, of het merk van de auto waar ze in rijden, of hun voetbalclub. De mens is gewoon een primaat en wij hechten aan de veiligheid van onze eigen groep. Andere groepen worden gewantrouwd. (Ook groepen chimpansees bevechten elkaar om territorium. Ze vermoorden daarnaast zonder problemen een afgedwaald lid van een andere groep.) Zelfs als afkomst, voetbalclub, accent, merk auto, woonplaats álles hetzelfde is, dan vinden we nog eigenschappen om op te discrimineren. Leg je er bij neer, dat maakt het leven een heel stuk makkelijker en hoef je ook niet met geveinsde schaamte rond te lopen.

Ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen moeite met het slavernijverleden van Nederland. Als ik Duitser zou zijn, lag ik ook niet wakker van Hitler en zijn politieke carrière.

We zijn primaten en je hoeft alleen je eigen handelen te verantwoorden. Wees lief voor iedereen en hoop vervolgens dat jij behandeld wordt zoals jij anderen behandelt. Maar verwacht alsjeblieft niet dat 'de mens' verandert, want we hebben wel een groter brein maar dat schakelt het oerinstinct echt niet uit.
 
De progressieve benadering van de Nederlanders werd inderdaad érg gewaardeerd. In Indonesië, Zuid Afrika en tal van andere oorden waar we onze progressieve 'knuffelcultuur' hebben geïmplementeerd. We maakten ons over de hele wereld geliefd met onze idealen. Ohnee, toch niet. Want het waren 'onze' idealen. Dat ging nog al eens ten koste van de idealen van de ander.

Neem eens een kijkje op deze (nog zeer incomplete) website. Wellicht heb je een verklaring voor het feit dat er zoveel benamingen zijn voor mensen uit andere landen. Tribalisme...Niets anders dan dat.
Denken dat je dat gaat veranderen is naief, op z'n best.

Of het nooit gaat veranderen? Geen idee. Er wordt meer en meer gereisd, dus er komen meer en meer gemengde huwelijke en kinderen, dus over een paar duizend jaar is er misschien nog maar één caramelkleur en dat beperkt natuurlijk de mogelijkheden om te discrimineren op basis van kleur.
Maar dan gaat het gewoon over het werelddeel, of het merk van de auto waar ze in rijden, of hun voetbalclub. De mens is gewoon een primaat en wij hechten aan de veiligheid van onze eigen groep. Andere groepen worden gewantrouwd. (Ook groepen chimpansees bevechten elkaar om territorium. Ze vermoorden daarnaast zonder problemen een afgedwaald lid van een andere groep.) Zelfs als afkomst, voetbalclub, accent, merk auto, woonplaats álles hetzelfde is, dan vinden we nog eigenschappen om op te discrimineren. Leg je er bij neer, dat maakt het leven een heel stuk makkelijker en hoef je ook niet met geveinsde schaamte rond te lopen.

Ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen moeite met het slavernijverleden van Nederland. Als ik Duitser zou zijn, lag ik ook niet wakker van Hitler en zijn politieke carrière.

We zijn primaten en je hoeft alleen je eigen handelen te verantwoorden. Wees lief voor iedereen en hoop vervolgens dat jij behandeld wordt zoals jij anderen behandelt. Maar verwacht alsjeblieft niet dat 'de mens' verandert, want we hebben wel een groter brein maar dat schakelt het oerinstinct echt niet uit.
Dat, en het is bekend dat vooroordelen evolutionair bestaan vanwege het voordeel dat men er mee heeft.

Dan krijg je dingen als:

Polen: zuipen het liefst de hele tijd, maar kunnen wel sturen of schilderen.
Chinezen: spreken matig Nederlands, maar goeie rijstschotel of friet.
Groningers: zeggen geen woord, maar je kunt er van opgaan.
Brabanders: komen te laat, maar je kunt er wel zaken mee doen
Marokanen: probleemjeugd, maar sommigen kunnen wel voetballen
Turken: zie je nooit omdat ze in hun klein-Turkije blijven.
Etc, etc

En er dan voor een baan als receptionist 60 CV´s bekeken moeten worden, dan worden die Polen, Chinezen, Marokanen, Turken en Groningers als eerste aan de kant gelegd. En in Holland gaan de Brabanders ook op die stapel.
 
Liever een landgenoot (nog een) een kans geven, dan 'een buitenlander' aannemen.
We lijken wel mensen!
Gaan we nu echt doen alsof dat elders niet gebeurt ten opzichte van andere rassen / landen?
Gaan we serieus pretenderen dat in Afrika Umfufu niet eerder wordt aangenomen dan Xiaolin of Janssen?

Hou toch op met z'n allen...

Wat doet het er toe wat in andere landen gebeurt? Het gaat erom wat er in Nederland gebeurt.

En natuurlijk kan je als samenleving veranderen, en zijn we niet als primaten alleen maar verbonden aan onze eigen instincten. Kijk naar de sociale progressie van de laatste eeuwen... Mensenrechten, burgerrechten, emancipatie van vrouwen, homo's, arbeiders... Dat is er toch echt allemaal gekomen, en allemaal uit idealen die geen kans hadden als er iemand had gezegd: we zijn toch niet meer dan primaten.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Bedoeling is lievvv, praktijk is onmogelijk. Gaat niemand van ons, onze kinderen of hun kinderen levend mee maken. Discriminatie is net zo gewoon en makkelijk als een broodje kroket halen bij de Febo. Het is er, het is snel en makkelijk en het is overal.

Als ik morgen mijn bedrijf start en ik heb 20 mensen nodig, met zoveel werklozen gaan er voor elk functie tig mensen solliciteren, ik kan zonder enige moeite de mooie voor en achternamen er uit halen en in de eerste ronde aannemen. Mo mag dan betere CV hebben dan Kees, maar waarom zou ik Mo aannemen? Ik acht de kans op drama met Kees veel minder klein dus ik ga voor Kees, mijn bedrijf mijn regels. Discriminatie of gewoon slim vooruitdenken hmm :unsure:

En dan lees je Mo huiliehuilie doen op twitter, dat hij beter is, beter cv heeft en meer werkervaring en dat hij gepasseerd is. Dat is ook zo, maar ik beslis voor mijn bedrijf aan de hand van CV + gevoel/ervaringen. Of staat er in de wet ook ergens dat ik verplicht ben altijd de meest ervaren aan te nemen alleen? :unsure:

Er is maar 1 manier hoe discriminatie opgelost kan worden, dat is allemaal thuiswerken + een nummer hebben ipv naam. Dus XDR4526322 heeft 32 jaar ervaring met marketing, gewerkt bij 8 werkgevers die allemaal positief zijn over hem. Niemand ziet je en kent alleen je nummer...

In de jaren zeventig was er nog wetgeving in Nederland ten nadele van vrouwen en homo's. Over homoseksualiteit werd maar moeilijk gesproken, vrouwen werden nog geacht huisvrouw te worden... Da's allemaal veranderd, en gewoon in mijn leven, en ik ben wel oud, maar ook weer niet zó oud. . Wat is het toch een raar idee dat mensen niet zouden kunnen veranderen... Wat een cynisme. Eigenlijk, als je dat echt gelooft, dan moet je het ook prima vinden als Akwasi op De Dam roept dat-ie Zwarte Piet in het gezicht gaat schoppen. Da's toch wat mensen doen? Ze voelen zich beledigd, en gaan schoppen. Wat kan je daar tegen hebben? Het is, omdat wij in zoiets geloven als beschaving, dat we zeggen: nou, we gaan niet zo maar bedreigen. Zo doen we dat niet. We gaan in gesprek.

Overigens is anoniem solliciteren inderdaad een manier om bepaalde biases tegen te gaan. Maar er zijn ook andere manieren. Er simpelweg over praten is al een manier, voorlichtingscampagnes etc. Influencers die zich uitspreken... We denken nu over zo veel zaken heel anders dan twintig, derig, veertig jaar geleden - ook puur door gesprek.
 
Laatst bewerkt:
De progressieve benadering van de Nederlanders werd inderdaad érg gewaardeerd. In Indonesië, Zuid Afrika en tal van andere oorden waar we onze progressieve 'knuffelcultuur' hebben geïmplementeerd. We maakten ons over de hele wereld geliefd met onze idealen. Ohnee, toch niet. Want het waren 'onze' idealen. Dat ging nog al eens ten koste van de idealen van de ander.

Neem eens een kijkje op deze (nog zeer incomplete) website. Wellicht heb je een verklaring voor het feit dat er zoveel benamingen zijn voor mensen uit andere landen. Tribalisme...Niets anders dan dat.
Denken dat je dat gaat veranderen is naief, op z'n best.

Of het nooit gaat veranderen? Geen idee. Er wordt meer en meer gereisd, dus er komen meer en meer gemengde huwelijke en kinderen, dus over een paar duizend jaar is er misschien nog maar één caramelkleur en dat beperkt natuurlijk de mogelijkheden om te discrimineren op basis van kleur.
Maar dan gaat het gewoon over het werelddeel, of het merk van de auto waar ze in rijden, of hun voetbalclub. De mens is gewoon een primaat en wij hechten aan de veiligheid van onze eigen groep. Andere groepen worden gewantrouwd. (Ook groepen chimpansees bevechten elkaar om territorium. Ze vermoorden daarnaast zonder problemen een afgedwaald lid van een andere groep.) Zelfs als afkomst, voetbalclub, accent, merk auto, woonplaats álles hetzelfde is, dan vinden we nog eigenschappen om op te discrimineren. Leg je er bij neer, dat maakt het leven een heel stuk makkelijker en hoef je ook niet met geveinsde schaamte rond te lopen.

Ik heb bijvoorbeeld ook totaal geen moeite met het slavernijverleden van Nederland. Als ik Duitser zou zijn, lag ik ook niet wakker van Hitler en zijn politieke carrière.

We zijn primaten en je hoeft alleen je eigen handelen te verantwoorden. Wees lief voor iedereen en hoop vervolgens dat jij behandeld wordt zoals jij anderen behandelt. Maar verwacht alsjeblieft niet dat 'de mens' verandert, want we hebben wel een groter brein maar dat schakelt het oerinstinct echt niet uit.

Het chimpansee argument kan zo de prullenbak in, tenzij je in de analyse ook het Bonobo argument meeneemt.
Nog net iets verwanter aan de mens, en i.t.t. chimps nauwelijks agressief, lossen problemen vooral op met sex etc.
Klinkt mij sowieso beter in de oren dan geweld toepassen, maar dat terzijde.

Dat het mens eigen is om in groepjes rond te hangen en alles wat er buiten als 'eng' of 'gevaarlijk' te zien, dat is zo.
Wel hebben we de capaciteit om verder te kijken dan dat, en wat we zien als ons groepje steeds iets verder uit te breiden.
Zo lang we de anders als mens zien, en niet als minderwaardig, dan is er een hoop te bereiken. En hoe we iemand anders zien is opvoeding, van zowel ouders als omgeving (staat, stad, straat), en dus beïnvloedbaar.

Naïef zou zijn om te zeggen dat het van vandaag op morgen wel even opgelost kan worden.
Onwillend is het om te zeggen dat het helemaal niet mogelijk is.
 
Liever een landgenoot (nog een) een kans geven, dan 'een buitenlander' aannemen.
We lijken wel mensen!

Ruim 24 procent van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond (eerste en tweede generatie) CBS Bron . Wil je je bedrijf kunnen runnen dan moet je wel 'buitenlanders' aannemen. Dus is het waarschijnlijker is dat de probleemgroepen aangepakt worden bij het selecteren van een cv iets wat dus de reinste vorm van, discriminatie is. En dit is in Nederland helemaal niet erg in vergelijking met drie kwart van de rest van Europa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan