Racisme & Discriminatie

En dan komt Nike ook ff met een filmpje, Apple-style gemaakt met wijsheden van hun eigen slogan, kijk ons ook lievvvv zijn en met de trend mee gaan :sick:
 
Het bestaat allemaal niet joh. Het is maar net wat je zelf er van maakt. Discriminatie en racisme is beleving.
??? Volgens mij bestaat het wel degelijk, alleen is lang niet alles wat racisme danwel discriminatie lijkt racisme of discriminatie.
 
Corona is soooo ouderwets en achterhaald iets, hoeft allemaal niet meer, zulke gezellige trends samen is veel leuker.
Wanneer zo iets de negers of moslims treft krijg je dit, worden er mensen met keppeltjes geschopt of homo's dan is dat maar half uur trending

Te voorspelbaar en makkelijk, je weet dat Wilders, Trump, zwartepiet en politie nu ff de klappen moeten opvangen en dan gaan we weer verder met ons leven vanaf morgen.


33404897f9f4ceec34e451800cdfe905.png
 
zulke gezellige trends samen is veel leuker.
Wanneer zo iets de negers of

Ik snap het echt niet dat dit nu overwaait naar de rest van de wereld. Mogen de blanken in zuid Afrika ook protesteren, White lives matters ? En ik weet hoe mijn oom er een paar keer gepakt is omdat hij blank is, dus dat is exact hetzelfde...

Echt stop eens naar kleurcte kijken, er is een man vermoord door excessief geweld, blank, zwart, geel, paars maakt dan niet meer uit...
 
Ik snap het echt niet dat dit nu overwaait naar de rest van de wereld.

Zit er ook met de blik van mijn avatar naar te kijken. Wat heeft die gebeurtenis in Amerika in hemelsnaam met Nederland (of om het even welk land buiten Amerika) te maken? Iedereen in Amerika is echt zo hypersensitive, zoveel is taboe; er hoeft maar één ding te gebeuren en de hel breekt los. Dat is hier totaal (nog) niet het geval, maar het lijkt wel alsof men (of vooral de opruiende media) datzelfde debiele gedrag hier ook graag wil introduceren, zoals men de hele Amerikaanse cultuur al sinds de Tweede Wereldoorlog verafgoodt en de eigen cultuur er maar al te graag voor opgeeft.
 
Zit er ook met de blik van mijn avatar naar te kijken. Wat heeft die gebeurtenis in Amerika in hemelsnaam met Nederland (of om het even welk land buiten Amerika) te maken? Iedereen in Amerika is echt zo hypersensitive, zoveel is taboe; er hoeft maar één ding te gebeuren en de hel breekt los. Dat is hier totaal (nog) niet het geval, maar het lijkt wel alsof men (of vooral de opruiende media) datzelfde debiele gedrag hier ook graag wil introduceren, zoals men de hele Amerikaanse cultuur al sinds de Tweede Wereldoorlog verafgoodt en de eigen cultuur er maar al te graag voor opgeeft.
in Berlijn en de Londen waren de demonstraties bij de ambassade van de VS. Daar zie ik meer logica in dan het gebeuren op de dam.
 
Ik snap het echt niet dat dit nu overwaait naar de rest van de wereld. Mogen de blanken in zuid Afrika ook protesteren, White lives matters ? En ik weet hoe mijn oom er een paar keer gepakt is omdat hij blank is, dus dat is exact hetzelfde...

Echt stop eens naar kleurcte kijken, er is een man vermoord door excessief geweld, blank, zwart, geel, paars maakt dan niet meer uit...

't Gaat erom dat zwarten in de VS relatief veel vaker door excessief politiegeweld om het leven komen dat witten. Het gaat niet alleen over politiegeweld, het gaat over racisme.
 
Zit er ook met de blik van mijn avatar naar te kijken. Wat heeft die gebeurtenis in Amerika in hemelsnaam met Nederland (of om het even welk land buiten Amerika) te maken? Iedereen in Amerika is echt zo hypersensitive, zoveel is taboe; er hoeft maar één ding te gebeuren en de hel breekt los. Dat is hier totaal (nog) niet het geval, maar het lijkt wel alsof men (of vooral de opruiende media) datzelfde debiele gedrag hier ook graag wil introduceren, zoals men de hele Amerikaanse cultuur al sinds de Tweede Wereldoorlog verafgoodt en de eigen cultuur er maar al te graag voor opgeeft.

Ik kan me hier op een bepaalde manier best in vinden. Ook in Nederland is er sprake van institutioneel racisme - kijk eens naar de vele ouders die in de toeslagenaffaire door de Belastingdienst tot totale wanhoop zijn gedreven. Van mij mag daar de Dam voor vollopen. Een grove, en puur racistische wandaad.
 
Ik snap het echt niet dat dit nu overwaait naar de rest van de wereld. Mogen de blanken in zuid Afrika ook protesteren, White lives matters ? En ik weet hoe mijn oom er een paar keer gepakt is omdat hij blank is, dus dat is exact hetzelfde...

Echt stop eens naar kleurcte kijken, er is een man vermoord door excessief geweld, blank, zwart, geel, paars maakt dan niet meer uit...
Te makkelijk dit. Institutioneel racisme waar de blanken in Zuid Afrika er overigens alles over weten..., is in de VS een vreselijk diepgewortelde en systematische vernedering die zijn weerga niet kent! Je vergelijking met Zuid Afrika en zeker in deze context is ontzettend stuitend en misplaatst en omdat ik weet dat je dit niet expres doet, plaats ik hem in de categorie onhandig... Deze zwarte man is doorgemaakt omdat hij zwart is. Een ieder die dit even afdoet als ieder andere moord of excessief gedrag van de politie, steekt of zijn kop in het zand of kijkt graag de andere kant op bij onrecht. Of ontken dit, omdat ie zelf nooit in de positie is geweest om dit soort veranderingen en pijn te ervaren al generaties lang. Tegen die mensen zeg ik: wees dan iig empathisch...
 
Ik kan me hier op een bepaalde manier best in vinden. Ook in Nederland is er sprake van institutioneel racisme - kijk eens naar de vele ouders die in de toeslagenaffaire door de Belastingdienst tot totale wanhoop zijn gedreven. Van mij mag daar de Dam voor vollopen. Een grove, en puur racistische wandaad.

Heb even moeten opzoeken waar je het over had, maar hoewel kwalijk zie ik daar geen overduidelijke link met racisme. De reden waarom ze naar de Dam zijn gegaan was iig niet een toeslagenaffaire, maar volgens de organisatie zelf, en ik citeer de NOS: "Op de Dam in Amsterdam hebben enkele duizenden mensen gedemonstreerd tegen "het anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa", zoals de organisatie het noemt. Ook wilden ze racisme als institutioneel probleem onder de aandacht brengen." De hoofdreden van de demonstratie was dus de dood van die Amerikaanse man onder het mom van anti-zwart politiegeweld in de VS (Europa wordt er dan als verenigend principe maar even aan vast geplakt).
 
Heb even moeten opzoeken waar je het over had, maar hoewel kwalijk zie ik daar geen overduidelijke link met racisme. De reden waarom ze naar de Dam zijn gegaan was iig niet een toeslagenaffaire, maar volgens de organisatie zelf, en ik citeer de NOS: "Op de Dam in Amsterdam hebben enkele duizenden mensen gedemonstreerd tegen "het anti-zwart politiegeweld in de VS en Europa", zoals de organisatie het noemt. Ook wilden ze racisme als institutioneel probleem onder de aandacht brengen." De hoofdreden van de demonstratie was dus de dood van die Amerikaanse man onder het mom van anti-zwart politiegeweld in de VS (Europa wordt er dan als verenigend principe maar even aan vast geplakt).

Daarom zeg ik ook dat ik me best in je post kan vinden. Wat de toeslagenaffaire betreft: ik zou niet kunnen bedenken waarom etnisch profileren door de Belastingdienst geen voorbeeld is van institutioneel racisme. Het is onderscheid maken - en benadelen - op grond van afkomst.
 
Daarom zeg ik ook dat ik me best in je post kan vinden. Wat de toeslagenaffaire betreft: ik zou niet kunnen bedenken waarom etnisch profileren door de Belastingdienst geen voorbeeld is van institutioneel racisme. Het is onderscheid maken - en benadelen - op grond van afkomst.

Dat gedeelte heb ik dan even gemist, al moet ik erkennen dat de meeste links naar de affaire van RTL Boulevard afkwamen, dus dat kan wel het een en ander verklaren.
 
Dat gedeelte heb ik dan even gemist, al moet ik erkennen dat de meeste links naar de affaire van RTL Boulevard afkwamen, dus dat kan wel het een en ander verklaren.

RTL Nieuws speelde overigens - samen met Trouw - een belangrijke rol in het boven tafel brengen van de affaire. Maar goed, da's geen Boulevard...
 
Daarom zeg ik ook dat ik me best in je post kan vinden. Wat de toeslagenaffaire betreft: ik zou niet kunnen bedenken waarom etnisch profileren door de Belastingdienst geen voorbeeld is van institutioneel racisme. Het is onderscheid maken - en benadelen - op grond van afkomst.
Als ik het goed heb was de directe aanleiding de “Bulgarenaffaire” De Tweede Kamer eiste toen een forse reactie. Het is dan logisch dat de belastingdienst meer aandacht geeft aan dat wat een onlosmakelijk onderdeel uitmaakte van die fraude: de nationaliteit. Om daar dan vervolgens weer verbaasd over te zijn is merkwaardig.
Hoe men vervolgens te werk gegaan is is een ander ding, die staat los van die nationaliteit. En daar zijn mensen voor een bedrag waar de directeur van Unilever niet eens een telefoontje voor opneemt kapot gemaakt.
 
Als ik het goed heb was de directe aanleiding de “Bulgarenaffaire” De Tweede Kamer eiste toen een forse reactie. Het is dan logisch dat de belastingdienst meer aandacht geeft aan dat wat een onlosmakelijk onderdeel uitmaakte van die fraude: de nationaliteit. Om daar dan vervolgens weer verbaasd over te zijn is merkwaardig.
Hoe men vervolgens te werk gegaan is is een ander ding, die staat los van die nationaliteit. En daar zijn mensen voor een bedrag waar de directeur van Unilever niet eens een telefoontje voor opneemt kapot gemaakt.

Ik vind het een principieel standpunt dat je als belastingdienst niet gaat doen aan etnisch profileren. Dat kan niet. Het ging hier overigens om gewoon Nederlanders (met een tweede nationaliteit). Dat is zo fout... Niet voor niks heeft nota bene de staatsecretaris(!!) aangifte gedaan wegens onder meer discriminatie.
 
Ik snap het echt niet dat dit nu overwaait naar de rest van de wereld. Mogen de blanken in zuid Afrika ook protesteren, White lives matters ? En ik weet hoe mijn oom er een paar keer gepakt is omdat hij blank is, dus dat is exact hetzelfde...

Echt stop eens naar kleurcte kijken, er is een man vermoord door excessief geweld, blank, zwart, geel, paars maakt dan niet meer uit...

Nou, er is in Amerika sprake van systematisch racisme. Uiteraard zou kleur niet uit moeten maken, maar dat doet het wel.
 
Ik zie dat er inmiddels incidenten zijn geweest met neergeschoten agenten en dat Trump dreigt met militair ingrijpen. Dit moet heel snel onder controle zijn of het wordt nog veel erger. Met de huidige pandemie en alle (ook economische) gevolgen van dien, de oorlogstaal van Trump, gecombineerd met het gespannen politieke klimaat van de Republikeinen en Democraten, kan het heel snel leiden tot een kettingreactie.
 
Ik vind het een principieel standpunt dat je als belastingdienst niet gaat doen aan etnisch profileren. Dat kan niet. Het ging hier overigens om gewoon Nederlanders (met een tweede nationaliteit). Dat is zo fout... Niet voor niks heeft nota bene de staatsecretaris(!!) aangifte gedaan wegens onder meer discriminatie.
Helemaal eens, maar die aangifte van de staatsecretaris vann haar eigen ambtenaren kan natuurlijk helemaal niet. Dat is nog populistischer dan Baudet en Wilders tesamen (en dat is erg). De politiek heeft de belastingdienst eerst opdracht gegeven om keihard in te grijpen, wat ze vervolgens gedaan heeft, op een heel verkeerde manier. De staatssecretaris, die de baas is van deze ambtenaren, heeft dus of helemaal nooit gecontroleerd hoe dit is uitgevoerd, en dus volstrekt incompetent, of heeft dit wel geweten, en probeert nu over de rug van haar werknemers haar eigen straatje schoon te vegen. Ik vermoed dat het laatste het geval is. :braak:.

We hebben in Nl in de politiek het leerstuk van de ministeriele verantwoordelijkheid. Althans dat hadden we tot een paar jaar geleden. Dat betekent dat de minister/staatssecretaris verantwoordelijk is voor haar ambtelijk apparaat. Gewoonlijk betekent dat dat, bij grove fouten van ambtenaren, de staatssecretaris af moet treden. Om dat te voorkomen, heeft zij dus maar gewoon haar werknemers stafrechtelijk aangeklaagd. Te walchelijk voor woorden en extreem gevaarlijk. Dit betekent dus dat een minsiter nooit meer hoeft af te treden en onschendbaar is geworden. Onze democratie brokkelt steeds verder af.
 
Ik vind het een principieel standpunt dat je als belastingdienst niet gaat doen aan etnisch profileren. Dat kan niet. Het ging hier overigens om gewoon Nederlanders (met een tweede nationaliteit). Dat is zo fout... Niet voor niks heeft nota bene de staatsecretaris(!!) aangifte gedaan wegens onder meer discriminatie.
Ik vind dit altijd een interessant punt. Vooral omdat alles gebaseerd is op statistiek, en statistiek - in het algemeen - is moeilijk te begrijpen voor veel mensen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat statistiek vaak ronduit verkracht wordt in de media. Vaak worden statistieken ergens gedropt, zonder methode, aannames of discussie uit te leggen. Of het verschil tussen procent en procentpunt uit te leggen, bijvoorbeeld.

De vraag is dus of je statistiek wil gebruiken om misdaad tegen te gaan. De kans dat je misdadigers pakt wanneer je sorteert op risicogroepen (gebaseerd op statistiek) is veel groter. Technisch gezien is dat discriminatie, aangezien je differentieert op basis van bepaalde parameters. Voor de onschuldige mensen uit die risicogroep is dat dan dus negatief discriminerend.

Dan is de vraag, wat willen we? Willen we de misdaad zoveel mogelijk aanpakken, of willen we een zo eerlijk en gelijk mogelijke behandeling van onze burgers?

Persoonlijk ben ik -in principe- wel voor het feit dat je statistiek inzet om misdaad op te sporen. Als er veel mishandeling bij priesters blijkt te zijn, dan ga je de priesters ook beter in de gaten houden. Net als wanneer er vaak illegale handel bij fietsenmakers blijkt te zijn, of in bepaalde wijken, of dat BMW-rijders vaker boetes krijgen etc. Maar dan moeten die statistieken wel gegrond zijn. Dus niet alleen even een percentage erin droppen, maar gewoon wetenschappelijk uitleggen hoe je bij alle berekeningen komt. Hoe kom je aan die statistieken, hoe normaliseer je ze? En dan kun je van tevoren afspreken met elkaar hoe significant de statistiek moet zijn om het als risicogroep te laten tellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan