Racisme & Discriminatie

Mijn zoontje (half Chinees) is net uitgemaakt voor PoepChinees door twee kinderen. Het waren kinderen die zelf ook een niet-Nederlands uiterlijk hadden. Nu ik erover nadenk zijn deze incidenten vaker wel dan niet met kinderen met een andere achtergrond.

Waarom zou dat zijn? Is dat een soort projectie? Of een soort vergelding van wat er tegen hun gezegd wordt? Iemand daar verstand/ een idee over?
 
Mijn zoontje (half Chinees) is net uitgemaakt voor PoepChinees door twee kinderen. Het waren kinderen die zelf ook een niet-Nederlands uiterlijk hadden. Nu ik erover nadenk zijn deze incidenten vaker wel dan niet met kinderen met een andere achtergrond.

Waarom zou dat zijn? Is dat een soort projectie? Of een soort vergelding van wat er tegen hun gezegd wordt? Iemand daar verstand/ een idee over?
Geen idee, projectie of vergelding zou best kunnen. Bovenal jammer dat t gebeurt.
Overigens van alle tijde, hoor nog een uit Afrika geadopteerde medescholier iets zeggen over 'de buitenlanders' d'r uittrappen, jaren 90 MAVO praat.
Anderzijds sta ik ook te kijken dat dit archaïsche scheldwoord nog gebruikt wordt.
 
Mijn zoontje (half Chinees) is net uitgemaakt voor PoepChinees door twee kinderen. Het waren kinderen die zelf ook een niet-Nederlands uiterlijk hadden. Nu ik erover nadenk zijn deze incidenten vaker wel dan niet met kinderen met een andere achtergrond.

Waarom zou dat zijn? Is dat een soort projectie? Of een soort vergelding van wat er tegen hun gezegd wordt? Iemand daar verstand/ een idee over?
'Buitenlanders' discrimineren ook. Zo simpel is het. Andere kleur? Andere groep? Andere club? Ander geloof? 'Jij hoort niet bij ons!'
Het is niet moeilijk. Tribalisme komt ook voor bij (andere) dieren. Volstrekt normaal.
 
Mijn zoontje (half Chinees) is net uitgemaakt voor PoepChinees door twee kinderen. Het waren kinderen die zelf ook een niet-Nederlands uiterlijk hadden. Nu ik erover nadenk zijn deze incidenten vaker wel dan niet met kinderen met een andere achtergrond.

Waarom zou dat zijn? Is dat een soort projectie? Of een soort vergelding van wat er tegen hun gezegd wordt? Iemand daar verstand/ een idee over?
Maakt niet uit waar je bent in de wereld, alle groepen discrimineren, ongeacht ze de meerderheid of minderheid vormen in een land. Ga eens kijken in China, Indonesie of Dubai en je ziet zoveel racisme in die landen dat et racisme in Nederland opeens erg weinig voorstelt.
 
'Buitenlanders' discrimineren ook. Zo simpel is het. Andere kleur? Andere groep? Andere club? Ander geloof? 'Jij hoort niet bij ons!'
Het is niet moeilijk. Tribalisme komt ook voor bij (andere) dieren. Volstrekt normaal.

Maakt niet uit waar je bent in de wereld, alle groepen discrimineren, ongeacht ze de meerderheid of minderheid vormen in een land. Ga eens kijken in China, Indonesie of Dubai en je ziet zoveel racisme in die landen dat et racisme in Nederland opeens erg weinig voorstelt.

Het verbaast me ook niet dat 'buitenlanders' discrimineren. Wat ik opmerk is dat het tot nu toe vaak 'buitenlanders' zijn. Vaker dan Nederlanders. Dus vraag ik me af of hier een reden achter zit. Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Maar het lijkt me dat juist deze groep ermee in aanraking komt en dan zich wel even bedenkt. Een dik persoon zal toch ook wel even nadenken voordat hij een ander 'vetklep' noemt?
 
Het verbaast me ook niet dat 'buitenlanders' discrimineren. Wat ik opmerk is dat het tot nu toe vaak 'buitenlanders' zijn. Vaker dan Nederlanders. Dus vraag ik me af of hier een reden achter zit. Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Maar het lijkt me dat juist deze groep ermee in aanraking komt en dan zich wel even bedenkt. Een dik persoon zal toch ook wel even nadenken voordat hij een ander 'vetklep' noemt?
Negers noemen elkaar toch ook Nigger...?
Nigger dit, nigger dat. Tegen een blanke zeggen ze gerust white nigger.
 
Het verbaast me ook niet dat 'buitenlanders' discrimineren. Wat ik opmerk is dat het tot nu toe vaak 'buitenlanders' zijn. Vaker dan Nederlanders. Dus vraag ik me af of hier een reden achter zit. Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Maar het lijkt me dat juist deze groep ermee in aanraking komt en dan zich wel even bedenkt. Een dik persoon zal toch ook wel even nadenken voordat hij een ander 'vetklep' noemt?
Discriminatie/racisme is veel gebruikelijker, geaccepteerder en structureel in veel landen dan in Noord west Europa (wat niet weg neemt dat het bestaat). In veel landen zijn er raciale wetten waar de eigen groep voorgesteld word op minderheden. Iets dat ondenkbaar is in Nederland (ongeacht wat veel mensen roepen).

Als er mensen uit deze landen naar Nederland komen nemen die een deel van hun cultuur mee. Het enige verschil is dat deze mensen vaak een minderheid vormen in Nederland en er nu zelf ook meer mee geconfronteerd worden. Maar dit idee dat alleen blanke mensen racistisch zouden zijn is niet alleen een racistische positie, het is ook nog eens extreem onjuist en geeft aan dat die persoon geen enkele kennis bezit van wat er in andere landen gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Het verbaast me ook niet dat 'buitenlanders' discrimineren. Wat ik opmerk is dat het tot nu toe vaak 'buitenlanders' zijn. Vaker dan Nederlanders. Dus vraag ik me af of hier een reden achter zit. Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Maar het lijkt me dat juist deze groep ermee in aanraking komt en dan zich wel even bedenkt. Een dik persoon zal toch ook wel even nadenken voordat hij een ander 'vetklep' noemt?

Een dik persoon pest iemand misschien vanwege de haarkleur. Of omdat ie een raar loopje heeft. Discriminatie is een natuurlijk iets, wat we niet pikken zodra het een van "ons" betreft, maar waar bijna iedereen aan meedoet.
 
Een dik persoon pest iemand misschien vanwege de haarkleur. Of omdat ie een raar loopje heeft. Discriminatie is een natuurlijk iets, wat we niet pikken zodra het een van "ons" betreft, maar waar bijna iedereen aan meedoet.
Exact.
Ook vinden veel mensen het prima om zelf grappen te maken over de "eigen groep", maar dezelfde grap van iemand daarbuiten mag niet. Hetzelfde gaat op voor kritiek/problemen binnen de groep. Iedereen weet dat de problemen bestaan en praten er onderling over. Maar mensen daarbuiten "mogen dat niet" en dan vallen de problemen opeens heel erg mee als iemand van buiten de groep hun kan horen.
 
Laatst bewerkt:
Exact.
Ook vinden veel mensen het prima om zelf grappen te maken over de "eigen groep", maar dezelfde grap van iemand daarbuiten mag niet. Hetzelfde gaat op voor kritiek/problemen binnen de groep. Iedereen weet dat de problemen bestaan en praten er onderling over. Maar mensen daarbuiten "mogen dat niet" en dan vallen de problemen opeens heel erg mee als iemand van buiten de groep hun kan horen.


Dat je je eigen groep zwart maakt (woordgrapje, knap hoor Paulus) is wel te begrijpen. Ik zeik m'n vrienden ook regelmatig af (en omgekeerd), zoals mannen dat typisch doen. Zou een wildvreemde dit doen, dat zou ik Bacchus bellen.
 
Dat je je eigen groep zwart maakt (woordgrapje, knap hoor Paulus) is wel te begrijpen. Ik zeik m'n vrienden ook regelmatig af (en omgekeerd), zoals mannen dat typisch doen. Zou een wildvreemde dit doen, dat zou ik Bacchus bellen.

Zodat ze hem belachelijk gaan maken?

Ik ben nu "21 lessen voor de 21ste eeuw" van Harari aan het lezen en daar staat een interessant stuk over racisme in. Namelijk dat racisme eigenlijk verleden tijd is en nu meer cultuurisme is. (het verschil is dat mensen niet meer oordelen op het DNA van een Ras, maar op de cultuur van een groep).

Goed boek weer, in de lijn van Homo deus en Homo Sapiens, aanrader.
 
Vanochtend weer eens te horen gekregen (van een wildvreemde Chinese vrouw die mijn dochter schattig vond) dat ik vast blij zou zijn dat mijn dochter niet zo donker is als mijn echtgenote. o.O
 
Vanochtend weer eens te horen gekregen (van een wildvreemde Chinese vrouw die mijn dochter schattig vond) dat ik vast blij zou zijn dat mijn dochter niet zo donker is als mijn echtgenote. o.O
Vrijpostig zullen we maar zeggen.....
 
Vanochtend weer eens te horen gekregen (van een wildvreemde Chinese vrouw die mijn dochter schattig vond) dat ik vast blij zou zijn dat mijn dochter niet zo donker is als mijn echtgenote. o.O

Serieus?? Wat een ongelofelijk hufterige mensen lopen er rond zeg! Van de andere kant, ik ben een keertje of 30-35 in China geweest. Het schoonheidsideaal voor veel Chinezen (Aziaten) is een lichte huid. Het blijft niettemin een rare opmerking.
 
Serieus?? Wat een ongelofelijk hufterige mensen lopen er rond zeg! Van de andere kant, ik ben een keertje of 30-35 in China geweest. Het schoonheidsideaal voor veel Chinezen (Aziaten) is een lichte huid. Het blijft niettemin een rare opmerking.
Hij woont in Singapore (dacht ik).
 
Een dik persoon pest iemand misschien vanwege de haarkleur. Of omdat ie een raar loopje heeft. Discriminatie is een natuurlijk iets, wat we niet pikken zodra het een van "ons" betreft, maar waar bijna iedereen aan meedoet.

Amen,
Alles komt op het discriminatie bordje tegenwoordig, terwijl 80% gewoon inkoppertjes, humor, sarcasme of gewoon een grote mond hebben is. Men moet niet huilen en accepteren dat zo iets gewoon normaal is in deze periode van ons leven.

Elke Surnimaer die ik op werk tegenkom die niks doet krijgt van mij direct luie neger opmerkingen, onze Chinees die de geparkeerde Clio niet kon vinden vorige week kreeg de standaard oneliners dat het opmerkelijk is dat hij zo slecht in de breedte ziet, toen er een tas spoorloos was hoorde ik 10 mensen roepen dat het wel weer de oostblokker zal zijn.

Ik vrees dat veel mensen niet aan dit kunnen wennen of er mee kunnen leven, maar zulke dingen zijn echt 100% normaal anno 2020. Je deelt wat en je incaseert wat, als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik iets hoorde over kut Kroaat, oostblokker, skimmer in 2019, dan kon ik 15 van jullie nu mee nemen naar een gratis vakantie.

Geven + nemen & niet huilen of aanstellen, 95% van al zulke acties is onschadelijk, ik snap de mensen dus echt niet die er zo van wakker liggen constant. Is het je baas die zegt van ik ga je ontslaan omdat je te zwart bent dan moet je wel beetje zorgelijk kijken, is het je collega die het zonde vind dat die je niet in de nacht kan zien ( .... ) kan je er echt wel om lachen. Welkom in 2020
 
Serieus?? Wat een ongelofelijk hufterige mensen lopen er rond zeg! Van de andere kant, ik ben een keertje of 30-35 in China geweest. Het schoonheidsideaal voor veel Chinezen (Aziaten) is een lichte huid. Het blijft niettemin een rare opmerking.
In China en India (en in de landen waar veel van deze minderheden wonen) is het schoonheids ideaal idd zo licht mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld huid bleek crème kopen in Sri Lanka en India. Ook zie je dat veel locale kinderen alleen buiten mogen spelen als de zon al onder is (en zoniet dan dragen ze een soort wetsuit) want anders worden ze donkerder. Je hebt zelfs groepen Chinezen die een soort bivakmuts dragen als ze naar het strand/zwembad gaan om maar geen zon te vangen.

Maar er is een hele boel racisme naar donkere mensen, niet alleen naar andere groepen maar ook heel erg binnen de eigen groep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan